Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2463
Noen som liker og fiske her som vill komme med noen tips til en totalt amatør? Har hel egentlig ferskvannst stenger fra jula, men skal fiske i sjøen fra land i ferien og lurer på jeg bør bruke. Regner med jeg kansje må sette på bedre snøre? Hva er de rimeligste alternativene for en vellykket fisketur i sjøen?
0.25 fireline line & et par sildsluker bør gjøre susen. Trenger ikke gjøre det mer avansert en så Skitt fiske!
Jeg finner sjøfiske 10x enklere med tanke på napp, enn ferskvann. Men burde ha ei dugelig stang, noen for ferskvann kan bli vel spinkle, men går sikkert bra. Et snøre som tåler noen kilo lønner seg også, det står på snella snøret kommer på. Jeg har bare kastet utti omtrent hva som helst i sjøen og fått noe torskefisk av noe slag, men det kan selvsagt ha med hvor jeg fisker å gjøre også. I ferskvann får jeg sjelden noe.
Ferskvann stenger er litt underdimmensjonert for saltvann og billigsettene kan lett knekke om du havner i stygg bunn, men fult mulig å fiske med dem i sjøvann. Av billigsettene så er Jula sine blandt de beste i prisklassen.

Litt delte meninger på dette, men jeg har alltid bedre fiskelykke om jeg har på et tyttebær over sluken, selv om man mister litt kastelengde (men det er kanskje litt overkill på ferskvannstang) Noen billige 40grams sluker fra f.eks coop/biltema/europris/jula funker like godt som de fra sportsbutikken, også er det ikke like kjipt å miste dem

Gå på H&M og kjøp den mest knallrøde neglelakken du finner, når fargen flasser på tyttebærene så kan du lakke dem på nytt.


Og finner du ut at du liker å fiske godt, vurder å kjøp en glassfiberstang til litt mer enn et par hundrelapper. Det vil være økonomisk i lengden for da har du stang i maaange år
Trådstarter
25 0
Da høres det ut som det er håp. Ganske små sneller på de stengene da, så blir kanske en del kortere snøre med tykkere tråd? Mener du sånne blykuler men klemmer på tråden?
0,25 fireline som nevnt og billige sildesluker, 40 g kan bli litt stortnfornbilligstengene, 25g passer bedre tenker jeg.
Hadde stor lykke med det på Gjøa i fjor,

https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Minstemål dessverre er det noe regler så sett deg inn i de. Kysttorsken er kritisk truet.
Trådstarter
25 0
Takk for gode tipps
Sitat av Stuert Vis innlegg
Hva er de rimeligste alternativene for en vellykket fisketur i sjøen?
Vis hele sitatet...
Det er mange gode tips her, men det er flere faktorer som spiller inn.
Her er noe av det jeg kommer på i farta:

Bunnforhold f.eks.
Sjøkart på gulesider.no er veldig bra for å få oversikt over dette.
Fiske langs kanten av dypere renner i en fjord er en god taktikk.
Det samme gjelder fiske langs grunner og skjær.
Da fisker man mer målrettet mot der hvor fiskene som er mest aktuelle for utstyret ditt jakter mat, istedenfor å bare å kaste på måfå og håpe på at det kanskje er en fisk der.

Strømforhold kan også være lurt å få oversikt over.
Hvor er det mest sannsynlig at fiskematen driver med strømmen?
Hvor kan fisken stå for konservere energi mens maten kommer drivende?
Bak en stein eller fjellhylle i et sund med mye strøm er et godt eksempel på et slikt sted.

Et annet tips for å øke sannligheten for godt fiske er å sprette opp magesekken dersom du får en fisk for å se hva den har spist.
Finner du flere tobis f.eks. så er det lurt å velge en sluk som ligner mest mulig på denne når du skal fiske videre.

Når man på døgnet man fisker har utrolig mye å si.
I skumringen, tidlig på morgenen eller sent på kvelden er som regel en sikker vinner.
Da kommer fiskens byttedyr ut for spise og fisken følger selvfølgelig etter for å gjøre det samme.
Midt på dagen pleier det som regel å være relativt dødt her i området ihvertfall, med unntak av makrell.
husk at du ikke trenger veldig sterkt utstyr for å dra opp stor fisk så lenge du er forsiktig og sliter ut fisken over god tid. la den dra ut med snøret når den virkelig begynner å dra. da sliter den seg ut etterhvert og gir opp til slutt
Jeg merker stor forskjell på fiske i ferskvann kontra sjø, ferskvann kaster man ut å sveiver inn.

Sjø sto jeg selv å fikk ingen fisk, så sjekka jeg baksiden av sjøsluken jeg hadde kjøpt der det sto tips om fiske fra land i sjø.

"Kast ut, la den synke litt, slå om å sveiv til sena er stram,når den er stram så "nykker" du til stanga slik at sluken skyter fart og daler ned, sveiv inn det løse snøret å kjør et nytt "nykk", rince repeat, jeg gikk fra 2 dager uten fisk til 3 fisk på 3 kast, så noe må det ha vært i det
Sist endret av Hoiler; 8. juli 2022 kl. 05:06. Grunn: Leif was here
Vil fraråde deg å kjøpe fiskepinner, har sittet i fire timer uten ett eneste napp. Den tradisjonelle sluken er nok fortsatt veien å gå.
Joking aside.. Kom deg ut mot dybden, fisking fra land er sjeldent effektiv. Får en berggylt fra tid til annen men det gir mer irritasjon enn mestringsfølelse. Noen hevder det er lettere å få fisk når det regner men tror det er en myte. Tidlig en vindstille morgen har jeg hatt mye lykke med.
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Vil fraråde deg å kjøpe fiskepinner, har sittet i fire timer uten ett eneste napp. Den tradisjonelle sluken er nok fortsatt veien å gå.
Joking aside.. Kom deg ut mot dybden, fisking fra land er sjeldent effektiv. Får en berggylt fra tid til annen men det gir mer irritasjon enn mestringsfølelse. Noen hevder det er lettere å få fisk når det regner men tror det er en myte. Tidlig en vindstille morgen har jeg hatt mye lykke med.
Vis hele sitatet...
får konstant 10+ fine fisk fra land så man må bare finne et fint sted å stå
Mulig jeg er fin på det, men stenger og utstyr fra Biltema, jula osv. hadde jeg droppet. Sjekk ut Asgeir Alvestad sin fiskeblogg, hooked sin nettside/YouTube kanal.

Tenk over hva du skal fiske etter, og velg utstyr etter dette.
Fireline og multiplikatorsnelle. Pass på å ha fingen på senen når snella ruller ut slik at ikke alt blir krøll. Sluker må du nesten prøve deg frem på.
Jeg ville gått til nærmeste fiske/jakt butikk (hvis mulig) og snakket med de som jobbet der. Ellers finnes det også veldig mange gode grupper på facebook om du har et spesielt område i tankene
Trådstarter
25 0
Noen prøvd og fiske med harpe/håndsnøre fra brygger og land med dyp grunn? Spess med tanke på barn og fiske. Ble ett par torsk idag men ett voldsomt rot med flere fiskestenger og barn og leste noe om håndsnøre fra brygge kunne være tingen. Noen som kansje er kjent rundt Molde og passende steder også?