Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 9673
Hva skjer med prisøkningen egentlig? Er dette starten på ‘hyperinflasjon’?

Dagligvarer med enkelte produkter som har sett økning på 50-100% og bensin som trolig snart vil bikke 30 kroner literen. Helt sykt egentlig, og lønn henger på ingen måte i takt med økningen.

Hvordan skal dette stoppes, og hva er grunnen? Krig i europa? Korona pandemien? Pengetrykking?
Krigen, eller rettere sakt sanksjonene mot russland står bak økte drivstoffs priser, og jo dyrere det er å frakte varer jo dyrere blir varene også. økte gasspriser pga klimasanksjoner har også gjort gjødsel produksjon ugunstig så bøder sliter med høyere kostnadder pga dyrt gjødsel. Alt dette sammenlagt gjør at prisene øker ganske kraftig.

Miljø sanksjonene mot fosilt drivstoff driver selvfølgelig også med å øke prisene på alt pga dyr frakt, skal nemmelig godt gjøres å frakte ris til norge fra andre siden av verden med elektriske eller seilskip, for ikke å snakke om å frakte de over land uten fossilt drivstoff.
Sist endret av RagnarGranKuk; 23. mai 2022 kl. 14:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Vi nordmenn har i nyere tid alltid hatt stor kjøpekraft, og langt bedre økonomi enn hvis du sammenligner med andre land i Europa.
Samtidig som inflasjonen har økt heftig i Europa de siste 10 årene.

Når en liten inflasjon kommer på oss nå så blir det full panikk og strømstøtte(!) fra staten. Jeg sier ja, takk selv.
Men det er hårreisende og vil bare gjøre vondt verre om inflasjonen fortsetter og politikere ikke går i roten av problemet.
Jeg har egentlig bare ventet på at inflasjonen skulle treffe oss etter så lang tid med heftig forbruk.
Hvorfor økte dem aldri renta når vi hadde så god råd i alle år? Men når inflasjon treffer og alle priser går opp - så går også renta opp.

Det er mange grunner til at dette skjer, her er noe vertfall:

Strøm - Grunnet lav vannstand i Norge og krigen. Får ikke importert billig fra Russland og Norge selger egen strøm.
Byggematerialer - Grunnet høy etterspørsel, samtidig brukes dyr strøm til produksjon av dette.
Drivstoff - Grunnet høy oljepris, høy etterspørsel og krigen.
Mat - Grunnet høye transportkostnader, høyre strømpriser under produksjon og krigen (Import av korn fra Ukraina).

Nesten alt henger sammen.
pluss at det var varslet høy inflasjon etter pengestøtten under korona
Sitat av Chromatics Vis innlegg
[1]Vi nordmenn har i nyere tid alltid hatt stor kjøpekraft, og langt bedre økonomi enn hvis du sammenligner med andre land i Europa.
Samtidig som inflasjonen har økt heftig i Europa de siste 10 årene.


[2]Når en liten inflasjon kommer på oss nå så blir det full panikk og strømstøtte(!) fra staten. Jeg sier ja, takk selv.

[3]Men det er hårreisende og vil bare gjøre vondt verre om inflasjonen fortsetter og politikere ikke går i roten av problemet.

Jeg har egentlig bare ventet på at inflasjonen skulle treffe oss etter så lang tid med heftig forbruk.

[4]Hvorfor økte dem aldri renta når vi hadde så god råd i alle år? Men når inflasjon treffer og alle priser går opp - så går også renta opp.

Det er mange grunner til at dette skjer, her er noe vertfall:

Strøm - Grunnet lav vannstand i Norge og krigen. Får ikke importert billig fra Russland og Norge selger egen strøm.
Byggematerialer - Grunnet høy etterspørsel, samtidig brukes dyr strøm til produksjon av dette.
Drivstoff - Grunnet høy oljepris, høy etterspørsel og krigen.
Mat - Grunnet høye transportkostnader, høyre strømpriser under produksjon og krigen (Import av korn fra Ukraina).

Nesten alt henger sammen.
Vis hele sitatet...
1: Ja vi har stor kjøpekraft i forhold til EU dog stemmer det ikke at EU har hatt større inflasjon enn oss de ti siste.

2: Dette er ingen liten inflasjon. Dette har potensiale til noe langt verre. Og det er allerede vondt for svake grupper. Flere eu land har og strømstøtte.

3: Svake grupper er allerede hardt rammet av inflasjonen, og vi kan derfor ikke unngå støtte. Selv om vi burde burde. Resultatet er selvforsterkende.

4: Det blir lett og si med fasit i hånd. Corona tiltak. Frykt for stagnasjon. Ulike kriser i ulike næringer under pandemien. Renteøkning og svakere corona tiltak kunne tatt ting fra vondt til verre i langt større grad.

Strøm - Grunnet lav vannstand i Norge og krigen. Får ikke importert billig fra Russland og Norge selger egen strøm.
Byggematerialer - Grunnet høy etterspørsel, samtidig brukes dyr strøm til produksjon av dette.
Drivstoff - Grunnet høy oljepris, høy etterspørsel og krigen.
Mat - Grunnet høye transportkostnader, høyre strømpriser under produksjon og krigen (Import av korn fra Ukraina).
Vis hele sitatet...
Vil legge til; eksportkabler og hard nedtapping i høst/vinter for profittmaksimering, samt generell griskhet. Ikke bare reelle grunner til prisoppgang, og litt griskhet i alle ledd. Alle drar på litt ekstra fordi de kan.

Gode tips for å takle kostnadene?

https://www.nrk.no/video/fem-tips-fo...f-b67fbb6c77ad

Tipsene er godt ment, bevares. For de svakeste gruppene blir det likevel en bitch slap. Spare tusenvis per mnd. på abonnement? De svakeste gruppene har ikke engang spotify uten reklame. Bytte bank pga renta? De svakeste av de svake gruppene eier ikke egen bolig og er prisgitt leiemarkedet, og mange leietakere får i år ekstra stor økning i boutgifter fordi husleien ofte økes i takt med inflasjon. Ikke engang strømabb, mobilabb eller internett abb kan de velge fritt pga trang økonomi.

Vi burde altså gitt mer støtte til de som har minst og kanskje gjort støtten behovsprøvd.

Det er forresten gledelig å lese at det reageres på noe av det vi har sett under pandemien. Kriseproffitør Idar Vollvik ble dømt pga munnbindmerkingen.
Sist endret av _abc_; 23. mai 2022 kl. 18:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Noen gode råd ifht. å forhandle seg frem til høyere lønn på jobb?

Har veldig mye økt ansvar i forhold til tidligere, og kjøpekraften i hverdagen må jo være noe man kan bruke til sin fordel?
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Noen gode råd ifht. å forhandle seg frem til høyere lønn på jobb?

Har veldig mye økt ansvar i forhold til tidligere, og kjøpekraften i hverdagen må jo være noe man kan bruke til sin fordel?
Vis hele sitatet...
Økt ansvar er synonymt med høyere lønn. Du jobber vel ikke gratis?
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Noen gode råd ifht. å forhandle seg frem til høyere lønn på jobb?

Har veldig mye økt ansvar i forhold til tidligere, og kjøpekraften i hverdagen må jo være noe man kan bruke til sin fordel?
Vis hele sitatet...
Økt ansvar og / eller kompetanse, formell eller bedriftsintern, er typisk gode forhandlingskort i forhold til lønn. Tapt kjøpekraft skal normalt kompenseres med den årlige lønnsjusteringen.
Jobber du i tariffyrke eller har du individuelt fastsatt lønn? Det er også litt forskjell.
Jeg har jobbet med begge systemer. Med tariff fikk jeg ikke ei krone ekstra en gang samme hvor mye ekstra jeg tok på meg, fordi jeg fortsatt hadde samme stillingstittel og ansiennitet og likhetsprinsippet i avtalen sto ekstremt sterkt i bedriften. Det gadd jeg ikke til slutt.
Nå har jeg jobb der jeg forhandler lønn selv. Da er det mye enklere å vise til nye arbeidsoppgaver, økt ansvar, forbedrede resultater etc. I noen yrker er det rom for å forhandle mye. Min «pers» er 30.000 kr i lønnsøkning ett år, men vanligvis havnet jeg på ca inflasjon og er fornøyd med det, jeg ligger i øvre sjiktet i min bransje og lønna er rettferdig i forhold til ansvar og kompetanse.

Aldri bruk privatøkonomi som argument, det de ikke sjefens problem at du har dårlig råd eller kunne tenkt deg penger til å betjene billån og sydenferie (for å sette det på spissen )
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Noen gode råd ifht. å forhandle seg frem til høyere lønn på jobb?

Har veldig mye økt ansvar i forhold til tidligere, og kjøpekraften i hverdagen må jo være noe man kan bruke til sin fordel?
Vis hele sitatet...
Det er jo veldig populært å streike for tiden. Vurdér det du også.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Spent på hvor langt politikere/staten kan kjøre på før man får folkeopprør med demonstrasjoner og opprør og værre ting, sånn som man ser feks i Frankrike?? Økte levekostnader på 35% spådd mot 2025 i Norge...

Pleier å spøke med folk når man diskuterer feks bensinpriser:

Ja det er dyrt, hadde vi bare levd i et land som produserer olje.... åja det gjør vi jo, ups.. Norge burde ikke være på toppen her: https://no.globalpetrolprices.com/ga...prices/Europe/
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Er dette starten på ‘hyperinflasjon’?
Vis hele sitatet...
Ja.


Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Dagligvarer med enkelte produkter som har sett økning på 50-100%
Vis hele sitatet...
Dette har skjedd rett under nesa på folk i mange år allerede. Feks. Nordfjord kjøttdeig gikk fra 35 kr i 2018 til 63 kr i 2021. Nå akselerer inflasjonen enormt. Ifølge SSB var inflasjonen:

januar 2021 - januar 2022 : 3,2%
februar 2021 - februar 2022 : 3,7%
mars 2021 - mars 2022 : 4,5%
april 2021 - april 2022 : 5,4%
mai 2021 - mai 2022 : 5,7%

Om du vet hva ekstrapolere betyr ser dette mørkt ut for de som lar pengene ligge i banken. Og SSB velger snille tall.

Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Pengetrykking?
Vis hele sitatet...
Ja.

Tok helt av i 2020 med dollar: Graf | Artikkel: Almost a fifth of ALL US dollars were created this year

Samme gjelder euro: Graf (trykk på '5Y' for bedre oversikt) | Artikkel: ECB to print 1 trillion euro this year

Spørsmålet er hvorfor trykker de så mye penger?
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Spørsmålet er hvorfor trykker de så mye penger?
Vis hele sitatet...
de pumper det ut i aksjemarkedet så ikke økonomien skal gå til helvete
mens de har stengt samfunnet/lockdown.
BRAND ∞ STRONG
800g karbonader til ca 30kr på KIWI pleide å være min go to. Nå, nesten 50, på under et år.

&
This
Sist endret av vindaloo; 11. juni 2022 kl. 04:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Hva skjer med prisøkningen egentlig? Er dette starten på ‘hyperinflasjon’?

Dagligvarer med enkelte produkter som har sett økning på 50-100% og bensin som trolig snart vil bikke 30 kroner literen. Helt sykt egentlig, og lønn henger på ingen måte i takt med økningen.

Hvordan skal dette stoppes, og hva er grunnen? Krig i europa? Korona pandemien? Pengetrykking?
Vis hele sitatet...

Det er morro. Skal man tro politikerene i landet. Så er boligpriser som stiger med 8% hvert år, et tegn på en sterk god økonomi.

Vesten har kjørt det kreditt-baserte fiat systemet til helvete, og mengden gjeld i samfunnet, både i Norge og på verdensbasis er 100% "unsustainable."

Spennende tider i vente og blir spennende å se hva husstander med lå til pipa gjør, når renten stiger kraftig over kort tid.

Sitat av magnet Vis innlegg
de pumper det ut i aksjemarkedet så ikke økonomien skal gå til helvete
mens de har stengt samfunnet/lockdown.
Vis hele sitatet...
Sluttet med dette nå. QT starter om et par dager og det er myyyye penger som skal ut av markedet
Sist endret av Pablo Technobar; 11. juni 2022 kl. 15:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Spennende tider i vente og blir spennende å se hva husstander med lå til pipa gjør, når renten stiger kraftig over kort tid.
Vis hele sitatet...
Vel akkurat det har vi jo sett tidligere. Etter festen i 80 årene gikk det overstyr for veldig mange. Raske og mange renteoppganger sendte boligrenta over 10 prosent og feks billån rundt det dobbelte. Det folk opplevde da var jo at boliger ble tvangssolgt i stort antall. Flere boliger til salgs enn det var kjøpere, boligprisene falt raskt og veldig ofte dekket ikke tvangssalget gjelden. Dermed endte en hel del opp uten egen bolig, dog hadde de fortsatt den gamle boliggjelden de ikke klarte betjene og på toppen av alt fikk de "inkasso renter". Noen fikk gjeldsordning, andre ble gjeldsofre for veldig lang tid. For noen selvforskyldt for andre blindt offer for renteoppgang og arbeidsmarkedet.

Og slik ting dra seg til kan vi havne der igjen.....vinnerne ble jo de som satt og ventet til boligprisene var halvert og da handlet stort. Feks hele bygårder på billigsalg. Ble skapt formuer der.
Sist endret av _abc_; 11. juni 2022 kl. 16:15.
Det morsomme her er at PST er på høy allert nå, og oppfordrer folk til å anngi folk som "opponerer" mot staten....... Så høyere priser kommer til å bli forsvart med all makt staten har, inkludert tvangsmidler........

https://www.abcnyheter.no/nyheter/no...pst-folger-med
Sist endret av ScoopeX; 12. juni 2022 kl. 03:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ScoopeX Vis innlegg
Det morsomme her er at PST er på høy allert nå, og oppfordrer folk til å anngi folk som "opponerer" mot staten....... Så høyere priser kommer til å bli forsvart med all makt staten har, inkludert tvangsmidler........

https://www.abcnyheter.no/nyheter/no...pst-folger-med
Vis hele sitatet...
Nei, det morsomme er at du har feiltolket saken eller prøver å vinkle den på en måte som forsvarer ditt narrativ hva gjelder prisøkningene.
Artikkelen oppsummerer ganske tydelig hva som har ført til at PST er ekstra oppmerksomme:

Cathrine Thorleifsson har forsket på ekstremisme og vold i tjue år, og har sett en endring i språkbruken på nettet i det siste.

– Vi ser mye hat og oppfordringer til vold mot myndighetspersoner og myndigheter generelt, sier hun.
Vis hele sitatet...
Noen oppfordrer til å ga til aksjon.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som nekter noen å demonstrere mot staten, politikere eller andre så lenge man følger norske lover.
Foreligger det en konkret eller potensiell trussel mot myndighetene er det PST sin jobb å handle - ikke bare bli sittende på hendene uten å foreta seg noe som helst.
Med andre ord er det ingenting som har endret seg her.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av fustercluck Vis innlegg
januar 2021 - januar 2022 : 3,2%
februar 2021 - februar 2022 : 3,7%
mars 2021 - mars 2022 : 4,5%
april 2021 - april 2022 : 5,4%
mai 2021 - mai 2022 : 5,7%
Vis hele sitatet...
I dag kom tallet for juni:
juni 2021 - juni 2022 : 6,3 %



Blå strek: SSB KPI | Rød strek: Frihånd
Sist endret av fustercluck; 11. juli 2022 kl. 13:32.
Det er sikkert nevnt det meste, men ACER er et av hovedverkene. Selvsagt hjelper ikke krigen på, men når det koster en formue å drive en vanlig dagligvarebutikk på grunn av strømkostnadene i tilegg til å produsere matvarer og de som frakter det har høye bensinpriser sier det seg selv. Jeg håper virkelig at folk stemmer fornuftig neste valg. Alternativene er ikke så mange på venstresiden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av aldarico Vis innlegg
Det er sikkert nevnt det meste, men ACER er et av hovedverkene. Selvsagt hjelper ikke krigen på, men når det koster en formue å drive en vanlig dagligvarebutikk på grunn av strømkostnadene i tilegg til å produsere matvarer og de som frakter det har høye bensinpriser sier det seg selv.
Vis hele sitatet...
Kan du faktisk underbygge analysen din? Det er fleire ledd som eg stiller meg kritisk til:
- ACER fører til høge straumprisar. Eksperter på feltet kjøper ikkje påstanden
- Straumprisen er signifikant del av kostnader for dagligvarehandel.

Du underbygger ingen av påstandane; du kaster dei ut utan argumentasjon.
Det er ikke værre enn å legge om livstilen sin; mindre kjøtt og bensin f.eks. Noe alle skulle gjort for lenge siden
Nå blir vi kanskje tvunget til det. Problemet er igjen at de rike kan kjøpe seg ut av dette
Sist endret av Gloss; 11. juli 2022 kl. 23:08.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Gloss Vis innlegg
Det er ikke værre enn å legge om livstilen sin; mindre kjøtt og bensin f.eks. Noe alle skulle gjort for lenge siden
Nå blir vi kanskje tvunget til det. Problemet er igjen at de rike kan kjøpe seg ut av dette
Vis hele sitatet...
Delvis enig.
Man kan se på dette som en anledning til å ta grep som er bra både for en selv og verden, men det er ikke akkurat gjort
over natten for f.eks en familie med barn å gjøre seg uavhengig av bil og det meste eller i hvert fall veldig mye av matvarer har gått opp i pris.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Det er ikke værre enn å legge om livstilen sin; mindre kjøtt og bensin f.eks. Noe alle skulle gjort for lenge siden
Nå blir vi kanskje tvunget til det. Problemet er igjen at de rike kan kjøpe seg ut av dette
Vis hele sitatet...
Eh jo det er langt verre enn det. Vi kan ikke sykle oss til god råd slik ting er. Alt er dyrere, inkludert strøm. De som rammes hardest er jo de som hadde lite i utgangspunktet.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Eh jo det er langt verre enn det. Vi kan ikke sykle oss til god råd slik ting er. Alt er dyrere, inkludert strøm
Vis hele sitatet...
Du kan inkludere strøm i eksemplet mitt, noe som ikke er en menneskerett, men et gode

Sitat av _abc_ Vis innlegg
De som rammes hardest er jo de som hadde lite i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Nettopp, og det poengterte jeg vel og
Sist endret av Gloss; 11. juli 2022 kl. 23:40.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Du kan inkludere strøm i eksemplet mitt, noe som ikke er en menneskerett, men et gode



Nettopp, og det poengterte jeg vel og
Vis hele sitatet...

Beklager, du og jeg lever i forskjellige dimensjoner. I min verden er strøm en menneskerett. Fordi vi trenger varm mat og varme i boligen. Det er ikke et luksusgode.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Gloss Vis innlegg
Du kan inkludere strøm i eksemplet mitt, noe som ikke er en menneskerett, men et gode
Vis hele sitatet...
Syns du legger opp en løype som er ganske urealistisk for folk flest nå.
Ja man kan gjøre en del for å bruke mindre strøm, men i en husholdning på fire skal det kjøres noen runder med klesvask
og de fleste liker å dusje når de skal på skole/jobb. TV kan man kanskje kvitte seg med, men ikke "dingser" og de
skal også ha strøm.
Sist endret av vindaloo; 11. juli 2022 kl. 23:53.
Du kan inkludere strøm i eksemplet mitt, noe som ikke er en menneskerett, men et gode
Vis hele sitatet...
Kanskje viktigst er jo at vi faktisk bor "nesten på nordpolen". Vi trenger jo varme i boligene. Oljefyr er jo ikke en ting lenger og mange er avhengig av strøm for varme. Jo strøm er faktisk en menneskerett, uten strøm vil faktisk folk dø.
Og folk ser ut til å glemt at det er noe som heter ullgenser
Lurer på hvordan vi klarte oss her for 100 år siden

Ok, enig i at man skal legge tilrette for at folk har råd til et minimum av strøm,
men billig strøm er ingen menneskerett skulle jeg kanskje skrevet
Sist endret av Gloss; 12. juli 2022 kl. 21:29.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Og folk ser ut til å glemt at det er noe som heter ullgenser
Lurer på hvordan vi klarte oss her for 100 år siden

Ok, enig i at man skal legge tilrette for at folk har råd til et minimum av strøm,
men billig strøm er ingen menneskerett skulle jeg kanskje skrevet
Vis hele sitatet...
Hjelper jo ikke det, idag bor veldig mange i leilighet. Uten vedovn. De fyrte med ved og kull i gamle dager. Uten vedovn og uten strøm vil folk fryse ihjel med ullgenseren på om de ikke kan varme opp boligen utover høsten.
Når politikk blir ført for å få folk vekk fra fyring med olje og ved og heller elektrisk fyring og deretter skrur opp prisen på eneste tilgjengelige oppvarming.

Da er det en menneskerett å ha ok varme i huset.
Kanskje litt på siden, men lest nå denne https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...isk-gass-stans
hvorfor i svarte h*** åpner de istede ikke atomkraftverkene som også har ligget brakke?

Er det noe som kan redde mennesket og dyr og miljømngfold forøvrig så er det nedbefolkning og atomkraftverk, i hvertfall midlertidig inntil vi får lagt om til annen grønn energi, men det er det ingen som tør nevne
Sist endret av Gloss; 12. juli 2022 kl. 23:03.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Beklager, du og jeg lever i forskjellige dimensjoner. I min verden er strøm en menneskerett. Fordi vi trenger varm mat og varme i boligen. Det er ikke et luksusgode.
Vis hele sitatet...
Unnskyld, men i de fleste deler av verden brukes gass og ved til matlaging og oppvarmeng, fordi det er billigere. Strøm brukes stort sett bare til lys og kjøleskap. Og AC for de som har råd. I Kenya er det helt normalt med stearinlys selvom dem har innlagt strøm. Det betyr jo at strøm i Norge har vært billig. Og med høyere strøm og bensinpriser blir det en ny verdag.

Jeg har ikke hatt bil på 4 år, og jeg har faktisk ikke hatt så god såd som etter jeg solgte bilen. Den koster mer enn du tror. Men så er det bra kollektiv her i Oslo da.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Unnskyld, men i de fleste deler av verden brukes gass og ved til matlaging og oppvarmeng, fordi det er billigere. Strøm brukes stort sett bare til lys og kjøleskap. Og AC for de som har råd. I Kenya er det helt normalt med stearinlys selvom dem har innlagt strøm. Det betyr jo at strøm i Norge har vært billig. Og med høyere strøm og bensinpriser blir det en ny verdag.

Jeg har ikke hatt bil på 4 år, og jeg har faktisk ikke hatt så god såd som etter jeg solgte bilen. Den koster mer enn du tror. Men så er det bra kollektiv her i Oslo da.
Vis hele sitatet...
Er lite keen på at Norge skal degraderes til et u-land, men det er vel den veien vi går... De rike flytter vekk antar jeg
Sist endret av Søt og Uskyldig; 13. juli 2022 kl. 01:12.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trodde jeg var pessimistisk da jeg tegna en rød strek oppover i sommer, men nå er vi altså på 7,5% inflasjon siste 12 mnd, høyeste på 35 år.

Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Om vi ikke får ny regjering neste valg flytter jeg, er ikke verdt å bo her lenger om nordmenn fortsetter å være så naive.
Sitat av kamelia Vis innlegg
Om vi ikke får ny regjering neste valg flytter jeg, er ikke verdt å bo her lenger om nordmenn fortsetter å være så naive.
Vis hele sitatet...

Hvor flytter du ?
Sitat av kamelia Vis innlegg
Om vi ikke får ny regjering neste valg flytter jeg, er ikke verdt å bo her lenger om nordmenn fortsetter å være så naive.
Vis hele sitatet...
Virker litt enkelt å tro at en annen regjering hadde gjort så mye forskjell. Mye av dette som skjer nå handler om ting som skjer internasjonalt, og ikke ting vi i Norge har kontroll på.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Hvor flytter du ?
Vis hele sitatet...
Where the grass is green and the girls are pretty?
Sitat av kamelia Vis innlegg
Om vi ikke får ny regjering neste valg flytter jeg, er ikke verdt å bo her lenger om nordmenn fortsetter å være så naive.
Vis hele sitatet...
Bare tull å gi Støre & Vedum skylden for den situasjonen vi har nå.
Stann innom macdonaldsen idag, og en vanlig cheeseburger kostet 27(!!!) kroner! Wow! Mindre enn ti år siden kostet den ti kroner, og i fjor tror jeg den kostet 20. Den har gått opp nesten 40% på et år og har nesten triplet seg i pris på ti år. Wtf!
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Sitat av Jerna Vis innlegg
Hvor flytter du ?
Vis hele sitatet...
Jeg bor heller et sted som er objektivt søppel og jeg vet hva det innebærer enn å bo et sted som sakte men sikkert går nedover og jeg ikke vet hvor det går hen.

Sitat av etse Vis innlegg
Virker litt enkelt å tro at en annen regjering hadde gjort så mye forskjell. Mye av dette som skjer nå handler om ting som skjer internasjonalt, og ikke ting vi i Norge har kontroll på.
Vis hele sitatet...
Det at vi har fucket opp alt som har med beredskap å gjøre f.eks. drite i å ha medisinproduksjon innenlands, gjort kornlagre om til studenthybler, det er ting som baller på seg over tid, ting som bare er et resultat av grådighet og likegyldige politikere. Ja, vi har ikke kontroll på ting som skjer internasjonalt, men vi kunne ha forberedt oss godt i tide og kanskje investert en liten del av de 12 billioner kronene (som liksom skal komme både dagens og fremtidige generasjoner til gode) i å være litt mer selvstendig som land, i stedet for å være avhengig av å importere nødvendigheter fra utlanded.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Bare tull å gi Støre & Vedum skylden for den situasjonen vi har nå.
Vis hele sitatet...
Om jeg skulle være så naiv selv og legge skylden på en enkelt person hadde jeg gått etter Erna. Poenget er ikke at enkelte politikere har skyld for noe som helst, poenget er at når vi bytter mellom de samme to partiene på toppen i stortinget hele tiden, så kommer ting aldri til å endre seg.

Kanskje det er jeg som er litt naiv da, hvem vet!
Sist endret av kamelia; 11. november 2022 kl. 14:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Dagens tall er 7.