Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1386
Hei har hatt mye erfaring med rus og prøvd "alt". På disse 10 åra har jeg lært meg veldig mye. Men jeg har gått på mange smeller som kunne vært unngått om man fikk bedre opplæring om rus i ung alder.

Jeg mener at ungdom bør lære om disse tinga så man slipper å finne det ut på den harde måten. Eksempler er :

Røyker du hasj hele tida så vil du ikke dø og det er ikke farlig sånn sett. Men man går glipp av veldig mye. Man syns det er greit å kjede seg. Så istedenfor å få seg hobbyer, lære seg nye ferdigheter og mestre ting så vil man bare akseptere å ikke gjøre en dritt. Dette vil man angre på når man blir eldre men man får aldri tiden tilbake. Man får faktisk dårligere søvnkvalitet av å røyke nattings som kan føre til f.eks depresjon eller angst

Psykedeliske rusmidler kan være bra for sjela og det kan hjelpe deg å se ting fra andre vinkler. Men man må ha riktig set og setting eller så kan det være dårlig for psyken og man kan ende opp med å slite med ting i lang tid fordi man ikke tok de rette forhåndsregler.

Stimulanter må ikke brukes for ofte for da blir man en annen person og man kan pådra seg permanente psykiske problemer som ikke kan repareres. Man kan også bli så psykisk avhengig at man driter i alt annet til fordel for rusen, selv når det ikke er gøy lenger.

Benzo gjør fort at man blir mongo rusa uten å føle seg bra og man kan ende med blackout og gjøre store tabber og fuck Ups som man angrer på resten av livet. Kan også bli avhengig og det er noe av det Værste å slutte med

Opiater kan få deg avhengig etter bare et par uker daglig bruk. Når man så prøver å slutte så vil man bli syk fysisk og kaste opp drite i mange dager. Det kan i Værste fall gå så langt at man blir LAR pasient resten av livet og man vil aldri kunne nyte rusen igjen, ei heller få samme bytte av smertestillende dersom man først trenger det.

Sikkert en del andre ting som burde vært nevnt. Har vært heldig og kommet meg helskinna ut av alt sammen men jeg har absolutt kjent på hvordan og hvorfor forskjellige ting gjør folk hekta og kan kødder til livet Dette hadde jeg nok ikke trengt hadde jeg fått vite om det på forhånd.

Skoler idag gir minimalt med info om stoffer og får det til å virke som at den største faren med rus er at man til slutt "ender på heroin" og havner på gata uten penger og dermed blir kriminell og må i fengsel eller lignende.

Skjønner at ikke man kan fortelle alt dette til 14 åringer heller. Når er rett alder å få slik opplæring og hvem bør være ansvarlig for å gi den til unge mennesker så de slipper "rus helvete"?
Nederlendingene har vært veldig flink med å gi info om trygg rus bruk gjennom sin nasjonale youtube kanal: https://www.youtube.com/c/Drugslab/videos

Du kan lenke kidsa kanalen dems.
Anonym bruker
"Taktløs Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du glemte de viktigste tingene om at hyppig bruk av rusmidler som hasj og kokain øker risikoen mange ganger for depresjon, angst, paranoia, utvikling av psykose og trigging av kronisk schizofrenilidelse. Store doser psykedelika kan også trigge dette.

Går du på skole nå og vet hva som inngår i skoleopplæringen om rus eller snakker du ut fra skolen når du selv gikk før? Når jeg gikk på skole var den elendig og ikke annet enn en politimann som kom å holdt et foredrag på 15 minutter som sa all narkotika var farlig og ulovlig. I en sånn approach gidder man hvertfall ikke å høre etter, men jeg skulle ønske jeg hadde tatt de negative tingene mer på alvor etter å ha sett hvordan halvparten av stoner vennene mine endte opp som et helt annet menneske i slutten av 20-begynnelsen av 30 åra med masse angst og isolerer seg. Sett kompiser som har kjørt hardt på psykedelika fått schizofreni og fortsatt ikke klarer å fungere normalt ti-femten år etter det ble utløst, og ikke minst hvordan rusmidler som exstacy, amfetamin og kokain gjør mange dypt suicidale med hyppig bruk og de to sistnevnte til kyniske folk som setter rusen foran alt av venner, familie, kjærester og barn og ødelegger ikke bare sitt liv men sine nærmeste rundt sine også. Har både sett og erfart jævlig mye dritt med rus, en ting leda til det andre og jeg har dytta i meg det meste men er rusfri i dag. Først som rusfri føler jeg livet har starta egentlig, jeg trodde bare livet var jævlig kjedelig og kjipt før men så var det rusmidlene i alle åra som gjorde at jeg følte det sånn.

Jeg har fått inntrykk av at rusopplæringen er mye bedre og mer nyansert i dag, at man lærer om de positive virkningene i tillegg til mer konkret om de negative virkningene som hjelper ungdom å ruse seg mer forsvarlig, i stedet for bare den der drugs are bad mkay prekenen. Mye takket være Foreningen for Tryggere ruspolitikk som driver rusopplysningen.no og Rusinfo.no som drives av helsedirektoratet. Tror det er helsedirektoratet som har opplæringa i skolen nå(?) også savnet jeg en serie som Rus serien til NRK når jeg var ung. Når onkelungen min blir tenåring gleder jeg meg til å ta praten om rus å høre hva som inngår i skolen nå. Sakte men sikkert så vet vi at ting går fremover i positiv retning hvertfall

For å svare på det du spør om tenker jeg at man kan begynne å ta praten om rus når ungdommen begynner å drikke i 16-17 års alderen. Kanskje tidligere alt ettersom, ikke glorifisere eller ufarliggjøre men ikke dømme eller skremme heller. Bare gjøre oppmerksom på fallgruvene og virkningene og gjøre rus til et trygt tema ungdommen kan prate med voksne om. Det er skole og foreldre evn familie sin jobb. Hvertfall ikke politiets!
Rusopplæringwn varierer sterkt fra sted til sted og spesielt utafor byene er det lærerne og helsesøster som avgjør hvordan legges opp.

Prøvde å snakke med helsesøster om hva slags opplegg de hadde, men hun har jo knapt sett en hasjsprøyte i sitt liv så der var godt tilbake i 90.

Så ble litt oppgitt, men vi får se hvordan det drar i vei. Gleder meg til foreldre møte hehe
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Hei har hatt mye erfaring med rus og prøvd "alt". På disse 10 åra har jeg lært meg veldig mye. Men jeg har gått på mange smeller som kunne vært unngått om man fikk bedre opplæring om rus i ung alder.

Jeg mener at ungdom bør lære om disse tinga så man slipper å finne det ut på den harde måten. Eksempler er :

Røyker du hasj hele tida så vil du ikke dø og det er ikke farlig sånn sett. Men man går glipp av veldig mye. Man syns det er greit å kjede seg. Så istedenfor å få seg hobbyer, lære seg nye ferdigheter og mestre ting så vil man bare akseptere å ikke gjøre en dritt. Dette vil man angre på når man blir eldre men man får aldri tiden tilbake. Man får faktisk dårligere søvnkvalitet av å røyke nattings som kan føre til f.eks depresjon eller angst

Psykedeliske rusmidler kan være bra for sjela og det kan hjelpe deg å se ting fra andre vinkler. Men man må ha riktig set og setting eller så kan det være dårlig for psyken og man kan ende opp med å slite med ting i lang tid fordi man ikke tok de rette forhåndsregler.

Stimulanter må ikke brukes for ofte for da blir man en annen person og man kan pådra seg permanente psykiske problemer som ikke kan repareres. Man kan også bli så psykisk avhengig at man driter i alt annet til fordel for rusen, selv når det ikke er gøy lenger.

Benzo gjør fort at man blir mongo rusa uten å føle seg bra og man kan ende med blackout og gjøre store tabber og fuck Ups som man angrer på resten av livet. Kan også bli avhengig og det er noe av det Værste å slutte med

Opiater kan få deg avhengig etter bare et par uker daglig bruk. Når man så prøver å slutte så vil man bli syk fysisk og kaste opp drite i mange dager. Det kan i Værste fall gå så langt at man blir LAR pasient resten av livet og man vil aldri kunne nyte rusen igjen, ei heller få samme bytte av smertestillende dersom man først trenger det.

Sikkert en del andre ting som burde vært nevnt. Har vært heldig og kommet meg helskinna ut av alt sammen men jeg har absolutt kjent på hvordan og hvorfor forskjellige ting gjør folk hekta og kan kødder til livet Dette hadde jeg nok ikke trengt hadde jeg fått vite om det på forhånd.

Skoler idag gir minimalt med info om stoffer og får det til å virke som at den største faren med rus er at man til slutt "ender på heroin" og havner på gata uten penger og dermed blir kriminell og må i fengsel eller lignende.

Skjønner at ikke man kan fortelle alt dette til 14 åringer heller. Når er rett alder å få slik opplæring og hvem bør være ansvarlig for å gi den til unge mennesker så de slipper "rus helvete"?
Vis hele sitatet...
Drugslab er en svært omdiskutert kanal.

Skulle tagge den som delte den «nasjonale» nl kanalen.
Sist endret av IW2022; 14. mars 2022 kl. 01:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Tror Freak står for en stor andel av ungdoms utdanning innenfor rus, på godt å vondt. Det er så tabu at det ofte er få rundt å prate med det uten å bli stempla og innfinne seg som et offer i systemet. Treffer man noen som har vært skikkelig på og er skikkelig av kjøret, så ser de ofte tusen skrekk scenarioer i hodet sitt når en tenåring forteller at de har begynt med ulovlige rusmidler og har nesten like lite å bidra med praktisk sett.
Du kan så vidt jeg vet ikke spørre helsesøstra om test kits og forvente noe nyansert praktisk informasjon for at eksperimenteringen potensielt kunne vært gjort tryggere. De blir ikke kvitt det selv om det alltid virker å være i kjernen av alt som har med temaet å gjøre.
Hypotetisk hyperbolisk spørsmål; hvis du var 14 og fikk tak i en vaskekte 80mg oxycontin og lurer på å svelge hele skiten, hvem spør man? Den mest slitne fyren man ser på gata? Lærere, helsesøstre og mange foreldre sitter fast i svart hvitt drugs r bad mmmkay uansett hva man prater om så hva slags troverdighet har de.

Da er det nettet som har svaret, men det virker som de nailer akkurat det da. Må lære seg kildekritikk etter hvert da
Sist endret av Bothrops; 14. mars 2022 kl. 04:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av lokomokokoko Vis innlegg
Nederlendingene har vært veldig flink med å gi info om trygg rus bruk gjennom sin nasjonale youtube kanal: https://www.youtube.com/c/Drugslab/videos

Du kan lenke kidsa kanalen dems.
Vis hele sitatet...

Støtter denne!

Druglabs på YT er en fantastisk kilde til informasjon og det man behøver å vite. Veldig kult at de gjør det!
Folkeopplysningens episode om Cannabis er fantastisk som et utgangspunkt til å lære ungdom om rus og ruspolitikk.

Det viktigste er at de lærer at distinksjonen mellom "narkotika" og lovlige rusmidler som alkohol er en kunstig og konstruert barriere og at alkohol er mye mer skadelig enn det meste av andre rusmidler.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Ruffen69 Vis innlegg
Folkeopplysningens episode om Cannabis er fantastisk som et utgangspunkt til å lære ungdom om rus og ruspolitikk.

Det viktigste er at de lærer at distinksjonen mellom "narkotika" og lovlige rusmidler som alkohol er en kunstig og konstruert barriere og at alkohol er mye mer skadelig enn det meste av andre rusmidler.
Vis hele sitatet...
Dette er helt sant, men grunnen til at mange andre rusmidler blir ansett som mye farligere er at det er lettere (for de fleste) å kontrollere alkoholinntaket sitt, enn for eksempel sterke stims.