Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 7976
Hei,

Når jeg lager hjemmelaget pizza blir det som regel en rimelig kiip pizza. Enten så blir det så enkelt som kjøttdeig og løk, aka helt ok, men ikke veldig spennende. Eller så blir det en dårlig kombinasjon av kjøtt og grønnsaker som ikke passer sammen.

Så mitt spørsmål er: Hva er den beste topping komboen på en hjemmelaget pizza?
taco kjøttdeig, ost, cherrytomat, svarte oliven, salami (ikke peperoni), paprikakrydder (oppå osten)
Fuck Mr. Plod!
Bacon, natchos, litt jalapeno, kjøttdeig, løk, bbq saus, sleng på gårsdagens gryte med ost over. Bare fantasien som setter grenser
Ruccula og spekeskinke er jo veldig godt
Ansjos
Basilikum og mozzarella
Jeg har sjeldent mer en to (max 3) toppings i tillegg til ost og saus. Som regel er løk en av de.
Sopp, som jeg først har stekt i panne, er en favoritt. Rekkefølgen er også viktig. Alltid saus og ost på først, så det andre.

Less is more er definitivt riktig når det er snakk om pizza. Får jeg en god Margherita syns jeg egentlig det er moe av det beste.
Jeg er kanskje kjedelig, men min mening er at ingenting slår en god pepperonipizza.
Slår også et slag for ansjos eller pepperoni/salami + løk og oliven
Sist endret av Gloss; 14. desember 2021 kl. 22:17.
En god pizzadeig er avgjørende! Å trykk den ut med fingrene i til den blir tynn. Selv liker jeg å ha på salami sicelliano fra gilde, mutti knuste tomater (selges i de fleste dagligvarer) mozzarella ost, eller en mix av 4 oster. Litt basilikum å timian. Skru ovnen på max, å la den bli orntlig varm! Nyt!
(alltid osten under toppingen, ellers blir ikke salamien god å sprø)
Noen ganger kjører jeg på med litt blåmuggost i tillegg.
Artisjokk. Parmaskinke.
Ost, skinke, tomat, Peppes pizza rømme dressing, legge ost på skorpa
Jeg skal lære deg å lage pizza gutt. Først, pizzadeig, den må lære deg å lage selv, jeg lager 8 pizzadeiger om ganger og fryser de ned, ja, det er litt arbeid, men så lager jeg mye av gangen. Jeg lager pizzadeig med potet, egg og tipo 0 mel, noen ganger øl også, hvordan finner du ut på nett. Lær å bake en tynn italiensk pizzadeig først.

Pizzasaus er ikke noe stress, Rema 1000 har en god en kalt intenso, koster 10kr, jeg tilsetter litt stjerneanis, men det er ikke nødvendig.

Og her er det viktigste, bruk rett mengde ost og saus, ikke for mye, man skal kunne smake bunnen også. Så har jeg på oregano. Av topping synes jeg chorizo/pepperoni , grillet paprika og annanas er godt

Ja, jeg må også nevne at jeg forsteker pizzabunnen, for å få bunnen sprø, tar den ut og legger på topping, så inn igjen. steker den nesten øverst i ovnen med grillelement til jeg ser at osten har fått rett konsistens og renner som sæd, pass på at ikke pizzapapiret tar fyr, så klipp det til, slik at det ikke kommer i kontakt med elementene.


Og så til rømmedressing, jeg lager rømmedressing uten rømme, bruker hellmans majones, sitronsaftkonsentrat, hvitløk, pepper, salt, og mye olivenolje, smaker knall til den pizzaen jeg lager

Rømmedressingen skal også ha konsistensen til våt sæd og se ut som sæd, det er i hvert fall slik jeg liker den

Og som allerede nevnt, less is more, først må man lære seg å lage en god pizza med ost,saus,pizzabunn (Men dette er vanskelig uten gode råvarer, italiensk tipo 00 mel og skikkelig kvalitetsost, en egen pizzaovn som steker på over 350 grader) og ikke minst erfaring). Det er det som skal utgjøre mesteparten av smaken. Hvis dette ikke funker spiller det ingen rolle hva man har på av topping, resultatet blir uansett ikke bra. Den beste osten er kanskje en god fersk mozarella, gjerne spedd på med en langtidslagret, smaksrik hardost fra italia/spania og/eller en kraftig blåmuggost som lukter skikkelig som råtne tær, de billigste blåmuggostvariantene fungerer dårlig her.
Sist endret av Hans Høyhet; 15. desember 2021 kl. 01:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mitt forhold til pizza kan oppsummeres med 2 setninger.

"even bad pizza is good food"

"there's nothing wrong with a little pizza once or twice a meal"

Finn din egen preferanse, prøv med ferdig- og hjemmelaget deig og saus. Prøv ulike topping over osten og under osten. Prøv forskjellige oster. Prøv topping etter at pizzaen er stekt. Prøv å steke toppingen før du har det på pizzaen.

Pizzakombinatorikk trenger ikke mange ingredienser for dustete mengder ulike resultat. Vær en kjemiker og sensorisk forsker. Plutselig lager du den beste pizzaen du har smakt.

Min beste var med bechamel-saus, grillet blomkål, parmesan, gruyere, masse chili og chorizo. Deigen var laget med tipo 0, gjær, salt og litt mer vann enn det som virker fornuftig, eltet i kjøkkenmaskin og lagt kjølig i et døgn.

Vi sovna på sofaen og våknet til tomt fat og en veldig uskyldig hund. Aldri klart å gjenskape den pizzaen 100%
Mozarella, sjampinjong
En pizza er i hovedsak en pizzabunn med saus og ost. Så skal du ha en god pizza må du først få til dette. Så fokuser på disse 3 tingene først og spis pizzaen uten noe mer topping. Sørg for å få til å lage en pizza som faktisk er god uten noe ekstra.

Når du får til dette kan du prøve seg med litt ulike toppinger. Men bruk aldri mer enn 2-3 ting. Og prøv å begrense mengden.

Som andre sier: less is more når det kommer til pizza. Mange hjemmelagde pizzaer har alt for mye saus, alt for mye ost og alt for mye topping. Og da blir det aldri et helt topp resultat.
Sist endret av etse; 15. desember 2021 kl. 02:38.
Grønnkål er godt og for litt ekstra crunch strø over stekt løk, sånn man tradisjonelt sett har på pølser.
Soltørka tomat er veldig godt på pizza
standar grandiss med svensk husmanns ost.
Ananas og reker
Oppå en god pizzabunn elsker jeg:

Tynt lag med 50/50 creme fraiche / pesto.
Biter av stekt kyllingfilet
Bacon eller spekeskinke
Smørstekt champignon med litt paprikakrydder
Cherrytomater
Skiver av Mozzarella-ost
«Vanlig» osteblanding
Dryss over ruccola iblandet litt sitron-/limesaft når den er ferdig.
noen som har prøvet den nye lakse kjøttdeigen istedet for storfe på pizzaen?
Hvis du ikke allerede har det, så anbefaler jeg absolutt å gå til innkjøp av en pizza stein. Den kan du bruke både inne i stekeovnen, men også på grillen, og resultatet blir som regel utrolig bra. Dette tar hjemmelaget pizza til helt nye høyder helt garantert. Hvis du liker dette så kan du etterhvert kjøpe deg en vedfyrt pizzaovn for å ha på f.eks terrassen, koster en del men i mine øyne er det verdt pengene. Kan lage mye rart i disse, ikke bare pizza.

Av topping så liker jeg det best enkelt, spesielt på pizzaer med tynn bunn. Ost/Osteblanding, sopp, skinke og saus er en klassiker som nesten ikke kan gå feil.
Bon Appétit har en omfattende serie på YouTybe om pizza. De går grundig igjennom deig, saus, ost og topping
Episodene om deig og saus er nyttige hvis du vi bli god. I avsnittet jeg linker til, det om topping, gjør de egentlig ikke så
mye nytt, men de finpusser klassikerne.
1. Bunn (dette må eksperimenteres med. Eltemaskin, hydrert gjær, hevetid osv).
2. peppes saus blandet med finknuste hermetiske tomater.
3. ost.
4. pepperoni og ananas.
5. win?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
En pizza er i hovedsak en pizzabunn med saus og ost. Så skal du ha en god pizza må du først få til dette. Så fokuser på disse 3 tingene først og spis pizzaen uten noe mer topping. Sørg for å få til å lage en pizza som faktisk er god uten noe ekstra.

Når du får til dette kan du prøve seg med litt ulike toppinger. Men bruk aldri mer enn 2-3 ting. Og prøv å begrense mengden.

Som andre sier: less is more når det kommer til pizza. Mange hjemmelagde pizzaer har alt for mye saus, alt for mye ost og alt for mye topping. Og da blir det aldri et helt topp resultat.
Vis hele sitatet...
Stort sett enig bortsett fra "for mye saus", et konsept jeg ikke tror eksisterer i virkeligheten.

Jeg pleier å putre sausen lenge, til den omtrent kan stables i kjelen, og påføre uten nåde. Sausen blir fyldig og søtlig, og passer bra med ost med litt salt i. Jeg bruker ofte cheddar og litt parmesan (forsiktig, parmesan er ikke noen god smelteost og trenger backup for å ikke svi seg.)

Dette blir ganske godt selv på de ferdiglagde sponplatene av noen pizzabunner man får kjøpt. Det er også lett å tilpasse til tynn/tykk bunn; tynn => mye saus, tykk => jævla mye saus.
Pizza stein er bare tull, skru ovnen på max, med stekebrettet inni, de fleste ovner går til 250 grader, pizza steinen blir uansett ikke varmere, å du taper ikke mye varme når du har en tynn pizzabunn. 5-7 min så skal pizzaen være ferdig, å ha en sprø skorpe samt bunn. Det er hovedsakelig oliven oljen du tilsetter i deigen som gjør att du får en sprø skorpe å bunn.
Sitat av Jolly Swagman Vis innlegg
Pizza stein er bare tull, skru ovnen på max, med stekebrettet inni, de fleste ovner går til 250 grader, pizza steinen blir uansett ikke varmere, å du taper ikke mye varme når du har en tynn pizzabunn. 5-7 min så skal pizzaen være ferdig, å ha en sprø skorpe samt bunn. Det er hovedsakelig oliven oljen du tilsetter i deigen som gjør att du får en sprø skorpe å bunn.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker også at pizzasten er bortkastet penger, problemene med at en ikke får sprø bunn er hovedsaklig pga. at en ikke forsteker bunnen. Det som skjer da er at tomatsausen gjør bunnen slapp og udelikat. hvis en lager en tynn pizzabunn og forsteker den litt øverst i ovnen, slik at den hever og får litt brune flekker her og der, med grillelementene så blir den sprø og gjennomstekt, vesker og tomatsaus vil da ikke trekke inn i bunnen.
Sist endret av Hans Høyhet; 15. desember 2021 kl. 18:43.
Chorizo løk sopp jalapenos marinert biff
Jeg liker å eksperimentere med bunnen, jeg har funnet ut at potet og egg uansett gjør bunnen bedre, så det bruker jeg alltid. jeg foretrekker også fersk gjær, den ser ut til å heve bedre med fersk gjær. Jeg bruker 4-5 kokte, moste poteter, 1-2 egg, 4 ss smør, ca 1 kg mel, salt og sukker og så bruker jeg så mye vann som mulig, vil ha deigen så våt og slapp som mulig, jeg har bare akkurat nok vann til at den er enkel å arbeide med.

Neste gang jeg lager pizzadeig skal jeg førsøke meg med en eller to teskjeer worcester sauce.
Sist endret av Hans Høyhet; 15. desember 2021 kl. 18:53.
Helt ærlig, vanlig simpel pizza er best, fremfor eksprimentere.

Kjøtt(ulike varianter), ost, champignon(om du liker det), ulike kryddere, mais, tomatsaus. Kan vel sikkert putte ananas om man digger det.
Sist endret av Kebabsaus; 15. desember 2021 kl. 18:57.
Sitat av Kebabsaus Vis innlegg
Helt ærlig, vanlig simpel pizza er best, fremfor eksprimentere.

Kjøtt(ulike varianter), ost, champignon(om du liker det), ulike kryddere, mais, tomatsaus. Kan vel sikkert putte ananas om man digger det.
Vis hele sitatet...
Jo, men å lage en helt enkel simpel pizza som er skikkelig god, altså smaker som på en italiensk resturant er også det vanskeligste, det krever faktisk mye erfaring, de beste råvarer og at en bruker akkurat nok mengde av de, så må man i tillegg ha en egnet pizzaovn.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Chilinøtter er litt uvanlig i min bok, men svært digg.

Tas på til slutt
Sjampignon stekt i smør med pepper og salt gjør en bra pizza veldig mye bedre. Rødløk, hjemmelaget tomatsaus.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Sjampignon stekt i smør med pepper og salt gjør en bra pizza veldig mye bedre. Rødløk, hjemmelaget tomatsaus.
Vis hele sitatet...
Jeg er også veldig glad i sjampinjong, men bruker det minst mulig da det inneholder et kreftfremkallende stoff. Eneste måte å bli kvitt dette på er å koke de minst 10 minutter i vann, og så steke de i smør (for smakens skyld), men når de først er kokt i vann synes jeg de blir slapp, ser stygg ut og mye av smaken forsvinner.
Sist endret av Hans Høyhet; 15. desember 2021 kl. 19:20.
Min favoritt topping er stekt steinsopp, trakt kantarell eller piggsopp. Jeg steker soppen for seg selv i litt smør og fordeler den på toppen av osten. Ellers er jeg glad i litt ananas når det passer, oliven er også godt.
Klem fra Betty
hva som helst, kunsten er og ikke ta for mye av hver og kutte i passelige biter
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Min favoritt topping er stekt steinsopp, trakt kantarell eller piggsopp. Jeg steker soppen for seg selv i litt smør og fordeler den på toppen av osten. Ellers er jeg glad i litt ananas når det passer, oliven er også godt.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Litt sent å finne steinsopp nå, tenker jeg. Traktkantarell og piggsopp
er mulig å finne i desember hvis det ikke er for kaldt/mye snø.

Rehydrert tørket steinsopp fungerer imidlertid utmerket på pizza.
Så kan man blande avtrekket i sausen og koke den litt ned.
Du skulle nok vært litt tidligere ute for å plukke steinsopp, eller de andre. Det går an å kjøpe tørket sopp.
Pizza er uansett noe av det beste , eller verste en kan spise.
Klem fra Betty
Sett deigen dagen før. Og sett den i kjeøskapet med plast folie over.

Det blir så sjukt rå deig. Jeg har satt pizza deig er i mange år. Sett den kvelden før er helt rått!!
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Du skulle nok vært litt tidligere ute for å plukke steinsopp, eller de andre. Det går an å kjøpe tørket sopp.
Pizza er uansett noe av det beste , eller verste en kan spise.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Er det meg du snakker til?

Har 6 liter tørket steinsopp på glass fra årets sesong.
Ble 15 liter i fjor. Pluss at jeg spiser masse fersk i sesongen.
Sopp er min store lidenskap her i livet, ved siden av musikk.
Jeg forstår ikke hvordan dere kan synes at fleinsopp er godt på pizza, den beste beskrivelsen jeg kan gi av smaken er at jeg antar at svette sokker som ikke har vært vasket på 1 måned vil smake like fælt.
Var sterkt imot ananas på pizza helt frem til jeg prøvde det. Er fortsatt imot det men klarer ikke motstå det. Ananas hører ikke til på pizza... Men steike så digg det er.
Sitat av johannesr Vis innlegg
Hei,

Når jeg lager hjemmelaget pizza blir det som regel en rimelig kiip pizza. Enten så blir det så enkelt som kjøttdeig og løk, aka helt ok, men ikke veldig spennende. Eller så blir det en dårlig kombinasjon av kjøtt og grønnsaker som ikke passer sammen.

Så mitt spørsmål er: Hva er den beste topping komboen på en hjemmelaget pizza?
Vis hele sitatet...
Veldig varm panne, med nøttebrunt smør! Fyll på med champignong-skiver som du har kutttet opp fra før. Kryddre med salt og litt pepper. Par minutter på hver side, til soppen har fått litt gyllen skorpe. Deretter fordeler du soppen oppå, feks kjøttdeigen, eller oppå osten til slutt! Jeg lover, at sopp smaken blir det beste med hele pizzaen. Nesten bedre enn biffkjøtt også!
Sist endret av Fun-Light; 16. desember 2021 kl. 06:05.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Jeg forstår ikke hvordan dere kan synes at fleinsopp er godt på pizza, den beste beskrivelsen jeg kan gi av smaken er at jeg antar at svette sokker som ikke har vært vasket på 1 måned vil smake like fælt.
Vis hele sitatet...
Leser du feil med vilje?

Vi snakker om STEINSOPP. En av verdens beste matsopper. Funghi Porcini på italiensk. Cep på fransk. Penny Bun på engelsk.
Bruk øynene.
Sist endret av PVestlandia; 16. desember 2021 kl. 13:21.
pizza med god pepperoni, skinke og sopp slår sldri noe. god ovn mrn de er skjelden i dag. gsmgle ovenen var så mye bedre. Må vel ha pizzastein for ok resultat

pommes frits blir ikke sprø engang på de ovnene
Sist endret av tilfeldig123; 19. desember 2021 kl. 20:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du vil gjøre det latterlig enkelt, men allikevel vil ha litt luksus: barilla bolognese saus, parmesanost og parmaskinke. En god bunn er et pluss.
Sist endret av Taxidriver; 20. desember 2021 kl. 01:09. Grunn: Endring
Sitat av tilfeldig123 Vis innlegg
pizza med god pepperoni, skinke og sopp slår sldri noe. god ovn mrn de er skjelden i dag. gsmgle ovenen var så mye bedre. Må vel ha pizzastein for ok resultat

pommes frits blir ikke sprø engang på de ovnene
Vis hele sitatet...
Hadde en gammel BEHA for 10-15 år siden. Modell fra tidlig åttitall.
Der gikk steketermostaten til 350 grader. Lot jeg den stå på fullt i en
halvtime før pizzaen gikk inn nådde den vel 400. Fungerte optimalt til
pizzasteking. Men fikk sjokk da jeg etterhvert oppdaget at veggen bak
komfyren var blitt nesten svart. Nærmest et under at det ikke ble brann
i leiligheten. Men pizzaene mine smakte kanon.
Må slå et slag for den gode gamle pizzaen med toro-fyll:

Kjøttdeig blandet med TORO-pizzafyll og masse ost på toppen.
Sitat av Yochi Vis innlegg
..og masse ost på toppen.
Vis hele sitatet...
trippel Jarlsberg