Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2163
Jeg lurer på en ting når det gjelder virkestoffet diazepam (finnes i valium), og det har med halveringstiden å gjøre. Basert på det jeg kan finne på nettet så har dette virkestoffet en halveringstid på opp til 56 timer (Ca. 2 døgn i snitt). Når man leser om hvordan valium vanligvis brukes i forskjellige behandlingsformer (forhold til dosering), så er det snakk om doseringer fra 2-10 milligram opp til fire ganger daglig.

La oss si at man tar 20mg èn dag, så vil man altså fortsatt ha effekten av 15mg neste dag (uten å ha tatt noe denne dagen). Dersom man da fortsetter med den daglige dosen på 20mg så vil man altså ha 35mg diazepam i systemet på dag to. Intuitivt så tenker jeg at jo lenger du går på en daglig og stabil dose med diazepam, så vil du ganske raskt nå opp på et nivå hvor du har veldig høye mengder diazepam i systemet (med tanke på den lange halveringstiden).

Men når jeg jeg prøver å plotte dette selv, så kommer jeg frem til et annet svar enn intuisjonen min tilsier. Med mindre jeg har regnet helt feil, så ser det ut til å normalisere seg til tross for den lange halveringstiden. Dersom jeg antar at halveringstiden på diazepam er lineær (altså at du fortsatt har 75% av det du tok forrige dag i systemet), er dette resonnementet riktig?
  • Dag 1: 20mg
  • Dag 2: 35mg (Daglig 20mg, +15mg basert på halveringstiden av hva du har i systemet)
  • Dag 3: 46mg (Daglig 20mg, +26mg basert på halveringstiden av hva du har i systemet)
  • Dag 4: 40mg (Daglig 20mg, +20mg basert på halveringstiden av hva du har i systemet)
  • Dag 5: 35mg (Daglig 20mg, +15mg basert på halveringstiden av hva du har i systemet)
  • Dag 6: 31mg (Daglig 20mg, +11mg basert på halveringstiden av hva du har i systemet)
  • Dag 7: 28mg (Daglig 20mg, +8mg basert på halveringstiden av hva du har i systemet)

Er dette virkelig riktig? At man altså får en peak på dag 3, og at det deretter normaliserer seg jo lenger du går på det? Eller har jeg tenkt helt feil her?
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Etter å ha brukt det endel selv, merker jeg ikke noe peak på dag 3. Selv om det har lang halveringstid har jeg ikke inntrykk av at effekten av stoffet varierer mere enn 3-4t (holder knapt et tannlegebesøk for meg).
Mtp at man kan kjøre på 10mg diazepam daglig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Etter å ha brukt det endel selv, merker jeg ikke noe peak på dag 3. Selv om det har lang halveringstid har jeg ikke inntrykk av at effekten av stoffet varierer mere enn 3-4t (holder knapt et tannlegebesøk for meg).
Mtp at man kan kjøre på 10mg diazepam daglig.
Vis hele sitatet...
Helt enig, går på 10mg daglig, samme erfaring her.
Sist endret av Speedfrik; 12. desember 2021 kl. 23:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Etter å ha brukt det endel selv, merker jeg ikke noe peak på dag 3. Selv om det har lang halveringstid har jeg ikke inntrykk av at effekten av stoffet varierer mere enn 3-4t (holder knapt et tannlegebesøk for meg).
Mtp at man kan kjøre på 10mg diazepam daglig.
Vis hele sitatet...
Men hvordan kan dette forklares? Med tanke på hva som står beskrevet om halveringstiden til diazepam så gir det vel mening at man har mer i systemet på dag 3?

Er du forresten sikker på at du ikke snakker om sobril (som man vanligvis får hos tannlegen)? Fordi dette har i så fall oksazepam som virkemiddel, med en langt kortere halveringstid?
Viss man tar 20 mg daglig så vil jeg også tro at på dag to og tre så har man høyere innhold av diazepam i kroppen.

Men jeg ville trodd du nådde et maks innhold av diazepam i kroppen ved å ta 20 mg hver dag til samme tid. Også at du forblir på det nivået som oppnåes etter et par dager.

Kan ikke skjønne hvordan innhold av diazepam i kroppen skal bli lavere over tid viss man fortsetter å ta 20 mg hver dag.

Også en ting til jeg har tenkt på, viss halveringstiden er la oss si 50 timer på diazepam. Og man tar 20 mg en dag for så å vente til det er helt ut av kroppen.

Når er det helt ut av kroppen? Kan man ta halveringstid og gange det med 5 for å få svaret på når diazepamen er helt ut av kroppen?
Det jeg har funnet ut er at halveringstider på virkestoffer er et forutsigbart konsept, uansett hva slags halveringstid det er snakk om så anser man 6 halveringsintervaller før virkestoffet i praksis er ute av kroppen. Eksempelvis så vil èn enkelt dose med diazepam (antatt halveringstid på 48 timer) være i systemet ditt i ~13 dager:
  • Dag 1: 20 mg (Inntak av èn dose på 20mg)
  • Dag 2: 15 mg
  • Dag 3: 10 mg (Halveringsintervall 1: 48 timer)
  • Dag 4: 7.5 mg
  • Dag 5: 5 mg (Halveringsintervall 2: 96 timer)
  • Dag 6: 3.75 mg
  • Dag 7: 2.5 mg (Halveringsintervall 3: 144 timer)
  • Dag 8: 1.87 mg
  • Dag 9: 1.25 mg (Halveringsintervall 4: 192 timer)
  • Dag 10: 0.94 mg
  • Dag 11: 0.63 mg (Halveringsintervall 5: 240 timer)
  • Dag 12: 0.47 mg
  • Dag 13: 0.31 mg (Halveringsintervall 6: 288 timer)

Men jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg kan regne meg frem til hvordan dette vil se ut på en kurve forutsatt et daglig inntak på 20mg? Vil mengden man har i systemet kontinuerlig bygge seg opp, eller vil det stabilisere seg?

Er det noen som vet om noen brukere her som kan litt farmakologi (eller som er smartere enn meg) så hadde jeg satt pris på om dere kunne ha henvist de hit
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men hvordan kan dette forklares? Med tanke på hva som står beskrevet om halveringstiden til diazepam så gir det vel mening at man har mer i systemet på dag 3?

Er du forresten sikker på at du ikke snakker om sobril (som man vanligvis får hos tannlegen)? Fordi dette har i så fall oksazepam som virkemiddel, med en langt kortere halveringstid?
Vis hele sitatet...
Hvor mye som er i "systemet" vet jeg ikke, men det har jeg erfart ikke nødvendigvis er relevant med effekten. Får da hadde det ikke kunne vært lov å kjøre på 10mg daglig om dette hadde akkumulert og blitt sterkere og sterkere.
Rivotril derimot har den effekten at det faktisk henger i ei stund.
Nei snakker om diazepam, det får jeg av fastlege. Vival 5mg.
Har alltid lurt på det her selv. Bra initiativ Trådstarter.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde akkurat tenkt til å lage en tråd, men så var det noen som var før meg. Hvor lenge kan sobril og xanax spores på utvidet urinprøve hos lege?
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hadde akkurat tenkt til å lage en tråd, men så var det noen som var før meg. Hvor lenge kan sobril og xanax spores på utvidet urinprøve hos lege?
Vis hele sitatet...
Ikke i helt i tråd med emnet, men tenkte jeg kunne spørre her.
MG Dag

20 1
35 2
45 3
52,5 4
57,5 5
61,25 6
63,75 7
65,62 8
66,87 9
67,81 10
68,44 11
68,91 12
69,22 13
69,22 14
69,22 15

Basert på halveringstidene i tidligere post. Hvor vidt det er slikt det fungerer i praksis vet jeg ikke
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor mye som er i "systemet" vet jeg ikke, men det har jeg erfart ikke nødvendigvis er relevant med effekten. Får da hadde det ikke kunne vært lov å kjøre på 10mg daglig om dette hadde akkumulert og blitt sterkere og sterkere.
Rivotril derimot har den effekten at det faktisk henger i ei stund.
Nei snakker om diazepam, det får jeg av fastlege. Vival 5mg.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener ved at du ikke føler økt effekt, og for å være ærlig så forstår jeg ikke helt hva det egentlig betyr når det er i "systemet". Men, i og med at man tilsynelatende får en økt mengde av virkestoffet i systemet over tid, vil dette kunne utspille seg som abstinenser når du slutter (til tross for at du ikke føler effekten av det du har i "systemet")? Det at man ikke føler effekten av å bli mer og mer ruset er jo litt rart i seg selv, men dersom man allikevel får abstinenser basert på hva som er i systemet så er jo det også ganske rart? Med mindre man bare bygger opp toleranse veldig raskt?

Sitat av iiconanii Vis innlegg
MG Dag

20 1
35 2
45 3
52,5 4
57,5 5
61,25 6
63,75 7
65,62 8
66,87 9
67,81 10
68,44 11
68,91 12
69,22 13
69,22 14
69,22 15

Basert på halveringstidene i tidligere post. Hvor vidt det er slikt det fungerer i praksis vet jeg ikke
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvordan du gjorde utregningen? Jeg føler meg litt dum, fordi jeg får det ikke intuitivt til å gå opp i hodet at det normaliserer seg (selv om jeg ikke tviler på at det gjør det)


I retrospekt så burde jeg kanskje ha postet dette under "Programmering", fordi det er sikkert en luring her inne som kan skrive et lite script som gjør utregningen og plotter en graf
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av simchris Vis innlegg
Jeg skjønner hva du mener ved at du ikke føler økt effekt, og for å være ærlig så forstår jeg ikke helt hva det egentlig betyr når det er i "systemet". Men, i og med at man tilsynelatende får en økt mengde av virkestoffet i systemet over tid, vil dette kunne utspille seg som abstinenser når du slutter (til tross for at du ikke føler effekten av det du har i "systemet")? Det at man ikke føler effekten av å bli mer og mer ruset er jo litt rart i seg selv, men dersom man allikevel får abstinenser basert på hva som er i systemet så er jo det også ganske rart? Med mindre man bare bygger opp toleranse veldig raskt?


Kan jeg spørre hvordan du gjorde utregningen? Jeg føler meg litt dum, fordi jeg får det ikke intuitivt til å gå opp i hodet at det normaliserer seg (selv om jeg ikke tviler på at det gjør det)


I retrospekt så burde jeg kanskje ha postet dette under "Programmering", fordi det er sikkert en luring her inne som kan skrive et lite script som gjør utregningen og plotter en graf
Vis hele sitatet...
Toleransen kommer fort, iallfall på vival. Jeg brukte det over 2-3 ukers periode og starta på 2,5 eller 5mg om dagen og måtte tilslutt opp i 15mg og da valgte jeg og avslutte da 15mg ikke funka i heletatt.
Får ikke til å dele excel arket på noen fornuftig måte her, og vanskelig å forklare skriflig men kan prøve.
Startet med tablett 1 på dag 1 (20 mg).
På dag 2 får man tab 2 (20mg) + 1 dags halveringstid av tab 1 (15 mg)= 35 mg.
Dag 3 får man tab 3 (20mg) + tab 1 med 2 dagershalvering (10mg) + tab 2 med 1 dagshalvering (15mg) = 45mg
Og videre med samme mønster.

Spurte en sykepleier vennine om dette, siden jeg syns antall mg virket veldig høyt. Hun forklarte at medisiner har absorbsjonstid, altså tiden det tar før medisinen virker. Når medisinen er absorber har den en viss virkningstid der den gir effekt, denne tiden er kortere enn halveringstiden. Så om jeg skjønte det rett, så vil noe av medisinens mg være brukt opp og ikke gi effekt, men fremdeles i kroppen. Så den opphopingen man ser er av oppbrukt virkestoff som ikke gir effekt.
Sitat av iiconanii Vis innlegg
Får ikke til å dele excel arket på noen fornuftig måte her, og vanskelig å forklare skriflig men kan prøve.
Startet med tablett 1 på dag 1 (20 mg).
På dag 2 får man tab 2 (20mg) + 1 dags halveringstid av tab 1 (15 mg)= 35 mg.
Dag 3 får man tab 3 (20mg) + tab 1 med 2 dagershalvering (10mg) + tab 2 med 1 dagshalvering (15mg) = 45mg
Og videre med samme mønster.

Spurte en sykepleier vennine om dette, siden jeg syns antall mg virket veldig høyt. Hun forklarte at medisiner har absorbsjonstid, altså tiden det tar før medisinen virker. Når medisinen er absorber har den en viss virkningstid der den gir effekt, denne tiden er kortere enn halveringstiden. Så om jeg skjønte det rett, så vil noe av medisinens mg være brukt opp og ikke gi effekt, men fremdeles i kroppen. Så den opphopingen man ser er av oppbrukt virkestoff som ikke gir effekt.
Vis hele sitatet...
Stemmer godt overens med hvordan jeg opplever det også.
Det må jo bety at toleranse bygger seg raskt opp om man tar det daglig da kroppen ikke får fått det ut ordentlig. Når jeg hadde en benzo vane, spesielt med klonopin som har halveringstid på 19-60 timer så i starten kjente jeg det hele dagen og definitivt neste også, men tok virkelig ikke lang tid før det funka like bra i en halv dag. Tenker at den lange halveringstiden bidrar til økt risiko for avhengighet da selv om det har gått 1-2 dager så har du fremdeles en god mengde i kroppen som du har blitt vant til. Skal jeg ta benzo nå om dagen holder jeg meg til alprazolam pga. det funker bare etter noen minutter og en halveringstid på 12 timer, men allikevel så føler jeg det neste dag også uten toleranse.