Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2594
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For 3 dager siden beggynnte jeg med Vyvanse mot adhd.

Første dagen fikk jeg ikke sovne før halv 7 dagen derpå og endte opp med 2 timer søvn pga. Jeg måtte opp igjen å ta neste dose.

Dag nr. 2 lå jeg våken til 04.00 på natta og endte opp med å røyke meg en nattings for å klare å sove litt før jobb.
Endte da opp med 4 timer søvn.

Nå sitter jeg her på dag 3, føler meg helt jævlig, svak i beina, tåke i hodet, angst for å snakke med kollegaer på jobb og sykt fysisk sliten.

Er på kveldsvakt på jobben nå, har isolert meg helt og tør ikke ha kontakt med de andre på jobb. Hjertet dunker hardt og jeg er bare stressa og sliten.

Hva gjør jeg? Vil dette roe seg utover kvelden??
Siden du akkurat har begynt med det så høres det ut som om du får såkalt nedtur. Ekkel følelse og ja jeg skjønner at det er kjipt. Synes du medisinen gir deg noe bra da? Isåfall ville jeg anbefalt deg om å prøve å holde ut. For min del tok det ikke mer enn halvannen ukes tid før det roa seg og man begynner å få litt toleranse.

Evt står du på feil dose, og burde ta det opp med legen. Ta det med bivirkningene opp uansett. Lykke til
Høres ut som gyldig grunn til å sykmelde seg. Ta det opp lege så hjelper hen deg sikkert. Tror det er relativt vanlig å få bivirkninger de første ukene selvom dosering er riktig.
Høres ut som du har begynt på for høy dose. Snakk med legen. Pass på at du får nok søvn eller så er det best å droppe medisinen, søvn er viktig!
Sist endret av dude1; 24. november 2022 kl. 19:05. Grunn: skriveleif
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
har lang erfaring med vyvanse, du burde kontakte legen din raskest mulig å få ned dosen. En skal sakte men sikkert tilvenne seg dosen, viss en krasjer såpass etter oppstart er det noe veldig galt med dosering. Dessuten er det amfetamin som du sikkert vet, så en skal slite veldig med adhd før jeg personlig føler det er verdt det. En vil ha nedtur uansett når det slutter å fungere utpå dagen eller kvelden da det er en veldig kraftig stimulant.
Det vil ta et par uker før du er stabil på dose!
Men, som de sier her; Ta det opp med lege

Uten søvn blir man jo helt apatisk.
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde samme erfaring her. For mitt vedkommende, tok det nesten et halvt år før jeg fikk en normal døgnrytme igjen, men gevinsten av virkningen slo den bivirkningen. Brukte seroquel (eller cirka kveld som jeg kaller det for) i den perioden, og da fikk jeg litt drahjelp som fikk meg gjennom den perioden. Enig med ovennevnte her: Ta kontakt med legen!
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg mistenker at jeg kanskje tar dem litt for sent også, skal pushe litt til før jeg tar en telefon.

Men det som ikke gir mening i hodet mitt er at jeg hsr vært en zombie i hele dag. Men nå som det har gått 12 timer siden inntak så føler jeg meg mindre sliten og mere våken?

Merker jeg kvikner til mere og mere for hvert sekund som går nå.


Sitter nå å vurderer om jeg skal ha en lang natt igjen uten mye søvn eller om jeg skal røyke meg en joint som jeg vet vil knocke meg ut.

Er ikke en unnskyldning for å røyke, selvom det virker slik. Men jeg er litt redd for å gå enda en natt uten nokk søvn
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg mistenker at jeg kanskje tar dem litt for sent også, skal pushe litt til før jeg tar en telefon.

Men det som ikke gir mening i hodet mitt er at jeg hsr vært en zombie i hele dag. Men nå som det har gått 12 timer siden inntak så føler jeg meg mindre sliten og mere våken?

Merker jeg kvikner til mere og mere for hvert sekund som går nå.


Sitter nå å vurderer om jeg skal ha en lang natt igjen uten mye søvn eller om jeg skal røyke meg en joint som jeg vet vil knocke meg ut.

Er ikke en unnskyldning for å røyke, selvom det virker slik. Men jeg er litt redd for å gå enda en natt uten nokk søvn
Vis hele sitatet...
Høres ut som du heller burde vurdere å ringe den legen så fort de åpner. Ta deg en nattings så du får sove, og ring. De er der for å hjelpe deg.
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slet med det samme som deg, tok veldig lang tid før før jeg fikk normal døgnrytme, de første månedene tror jeg at jeg i snitt sov 4-5 timer, og enda mindre de første ukene. Selvom jeg sov lite følte jeg dog at det gikk greit, var helt dass når jeg stod opp. Men så fort medisenen startet og virke, følte jeg meg våken og opplagt igjen. Ble veldig stresset tho, skjønte dette ikke kunne være bærekraftig i lengden.

Men gikk seg til, og kroppen vendte seg til det etterhvert. Tar aldri aduvanz i helgene, så i begynnelsen fikk jeg mulighet til å sove ut da - anbefaler deg og gjøre det samme. Alternativt kan kanskje ritalin være en ide? Ritalin varer langt fra så lenge som aduvanz, så er nok litt enklere å sove på tenker jeg.

Uansett, lykke til! innkjøringsfasen er for mange jævelig (inkludert meg). Men du kan trøste deg med at det blir bedre etterhvert!
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Slet med det samme som deg, tok veldig lang tid før før jeg fikk normal døgnrytme, de første månedene tror jeg at jeg i snitt sov 4-5 timer, og enda mindre de første ukene. Selvom jeg sov lite følte jeg dog at det gikk greit, var helt dass når jeg stod opp. Men så fort medisenen startet og virke, følte jeg meg våken og opplagt igjen. Ble veldig stresset tho, skjønte dette ikke kunne være bærekraftig i lengden.

Men gikk seg til, og kroppen vendte seg til det etterhvert. Tar aldri aduvanz i helgene, så i begynnelsen fikk jeg mulighet til å sove ut da - anbefaler deg og gjøre det samme. Alternativt kan kanskje ritalin være en ide? Ritalin varer langt fra så lenge som aduvanz, så er nok litt enklere å sove på tenker jeg.

Uansett, lykke til! innkjøringsfasen er for mange jævelig (inkludert meg). Men du kan trøste deg med at det blir bedre etterhvert!
Vis hele sitatet...
Takker for svar

Inatt fikk jeg faktisk 7 timer søvn, føler meg mye bedre. Eneste som suger er at jeg jobber turnus, så når jeg skal ta pillen om morgen når jeg skal på kveldsvakt begynner effekten å dabbe av 2 timer etter jeg er på jobb.

Tar jeg den senere så får jeg ikke sove

Har også merket at koffein forsterker bivirkningene uten å gi noen positive effekter. Begynner å tygge tenner med en gang jeg får i meg kaffe og energidrikker.

Men nå har jeg ikke lenger problemer med å spise, men tankekjøret har kommet litt tilbake og sliter med å ikke sitte stille.

Så nå virker nesten 30mg litt for lite
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takker for svar

Inatt fikk jeg faktisk 7 timer søvn, føler meg mye bedre. Eneste som suger er at jeg jobber turnus, så når jeg skal ta pillen om morgen når jeg skal på kveldsvakt begynner effekten å dabbe av 2 timer etter jeg er på jobb.

Tar jeg den senere så får jeg ikke sove

Har også merket at koffein forsterker bivirkningene uten å gi noen positive effekter. Begynner å tygge tenner med en gang jeg får i meg kaffe og energidrikker.

Men nå har jeg ikke lenger problemer med å spise, men tankekjøret har kommet litt tilbake og sliter med å ikke sitte stille.

Så nå virker nesten 30mg litt for lite
Vis hele sitatet...

Kaffe er lurt å kutte ut eller sterkt reduserte i starten når du begynner med Aduvanz ja.

Man blir en del hakk mer speeda

Jeg bruker 50 mg fast nå. Gikk ned fra 70 mg. Med den doseringen går det greit med en kaffekopp ved lunsjtid.

Men er uansett veldig belastende for hjertet med dobbelt opp stimulanter hver eneste dag resten av livet ditt.... Så er lurt å stå over
Det høres jo strengt tatt ut som dere er feildiagnostisert. Kanskje dere ikke har ADHD og at medisinen gjør dere våkne sånn som folk uten adhd reagerer på slik medisin. Leger er ofte litt for raske med adhd diagnose.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Sondre Vis innlegg
Det høres jo strengt tatt ut som dere er feildiagnostisert. Kanskje dere ikke har ADHD og at medisinen gjør dere våkne sånn som folk uten adhd reagerer på slik medisin. Leger er ofte litt for raske med adhd diagnose.
Vis hele sitatet...
Folk med ADHD reagerer ulikt på medisin som oss andre. Jeg har ikke ADHD men blir jævlig mye roligere og sovner lettere om jeg bruker ADHD-preparater/amfetamin i medisinske doser.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Sondre Vis innlegg
Det høres jo strengt tatt ut som dere er feildiagnostisert. Kanskje dere ikke har ADHD og at medisinen gjør dere våkne sånn som folk uten adhd reagerer på slik medisin. Leger er ofte litt for raske med adhd diagnose.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært ekstremt trøtt og sliten pga. Adhd, nå som jeg endelig har fått medisiner så har jeg energi til å stå på i hverdagen.

Er jo fortsatt ett stimulant? Lol.