Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1465
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen vet hva dette er? Fikk av legen 3 uker siden, skal ta 100mg hver dag, har ikke rørt det en eneste gang.. Søkte opp og det står antidepressiva, men jeg er ikke deprimert?
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Antipsykotika. Brukes mot psykotiske symptomer, for å stabilisere affekt og off-label som sovemedisin. Spør legen som skrev den ut hvis du vil vite hvorfor vedkommende skrev det ut til deg.
50 mg gir meg en bedre søvn. blir litt avslappet i kroppen etter wake-up. Ville valgt b-preparat framfor disse om man greier og bruke preparater. par ganger i uka som maks. da feks diazepam gir en mye lenger halveringstid.
Sist endret av random_120937; 28. november 2022 kl. 05:53.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av emenasalism Vis innlegg
50 mg gir meg en bedre søvn. blir litt avslappet i kroppen etter wake-up. Ville valgt b-preparat framfor disse om man greier og bruke preparater. par ganger i uka som maks. da feks diazepam gir en mye lenger halveringstid.
Vis hele sitatet...
Hva vet du om hvorfor TS fikk Quetiapin utskrevet og hvordan begrunner du å anbefale diazepam når du ikke kjenner til situasjon?
Under 300mg er det sovemedisin..
Du fikk det for søvn
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Under 300mg er det sovemedisin..
Du fikk det for søvn
Vis hele sitatet...
TS skriver at hen fikk beskjed om å ta 100 mg hver dag. 100 mg er vel litt mye som startdose for søvn? 25-50 mg er det vanlige. Hvis TS fikk beskjed om å ta det hver dag og ikke ved behov, så minker det sannsynlighet for at det bare er søvn det er snakk om.

Quetiapin brukes også som stemningsstabiliserende ved fare for selvmord (som ved oppstart av antidepressiva hos pasienter som har suicidale tendenser) eller andre tilfeller hvor en behøver å dempe affekt. Eller en lavdose antipsykotisk "maintenance", fordi Quetiapin virker antagonistisk på dopaminreseptorer, og dermed gir antipsykotisk virkning, også ved lave doseringer.

Kan hende at jeg tyder for mye i det, men at TS er så skeptisk til medisinen og ikke er sikker på hvorfor hen fikk det utskrevet peker mot andre årsaker enn søvn, men jeg kan selvfølgelig ta feil.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
TS skriver at hen fikk beskjed om å ta 100 mg hver dag. 100 mg er vel litt mye som startdose for søvn? 25-50 mg er det vanlige. Hvis TS fikk beskjed om å ta det hver dag og ikke ved behov, så minker det sannsynlighet for at det bare er søvn det er snakk om.

Quetiapin brukes også som stemningsstabiliserende ved fare for selvmord (som ved oppstart av antidepressiva hos pasienter som har suicidale tendenser) eller andre tilfeller hvor en behøver å dempe affekt. Eller en lavdose antipsykotisk "maintenance", fordi Quetiapin virker antagonistisk på dopaminreseptorer, og dermed gir antipsykotisk virkning, også ved lave doseringer.

Kan hende at jeg tyder for mye i det, men at TS er så skeptisk til medisinen og ikke er sikker på hvorfor hen fikk det utskrevet peker mot andre årsaker enn søvn, men jeg kan selvfølgelig ta feil.
Vis hele sitatet...
Ja alt er bare spekulering, men å bare få noe utskrevet uten indisering er merkelig.
Av alt jeg har fått utskrevet så står det mot/for "indikasjon" også daglig dosering.

Så for meg virker det mer som ts vil bekrefte/avkrefte egen diagnose/indikasjon
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
100mg som start er usedvanlig for søvn. Jeg er faktisk på schizospekteret (men ikke mer alvorlig enn periodisk nærpsykostisk), og jeg starta på 25mg for søvn.

100mg fra starten av er ganske heftig, vil tro at det blir en KO av dette hvis man aldri har prøvd noe antipsykotisk før.

Beste blir vel å spørre legen din om hvorfor du fikk dette legemidlet.

Det står vel noe på resepten? Hva står det om dosering og intervall?

Har du et normalt liv, eller sliter du funksjonsmessig eller med rusmidler?
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg får det skrevet ut for søvn. Tar 100 mg på kvelden. I utgangspunktet er det et antipsykotikum men jeg har hørt at noen leger skriver det ut for depresjon og tankekjør også. Dosene er forskjellig etter hva slags formål man har. Du burde kanskje snakke med legen din om du har fått medisiner du ikke bet hva er til? Står det ikke på klistrelappen på pakka med navnet ditt på heller?
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fikk det mot rastløse bein.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Ja alt er bare spekulering, men å bare få noe utskrevet uten indisering er merkelig.
Av alt jeg har fått utskrevet så står det mot/for "indikasjon" også daglig dosering.

Så for meg virker det mer som ts vil bekrefte/avkrefte egen diagnose/indikasjon
Vis hele sitatet...
Min teori: TS fikk dette for søvn.
Hvorfor jeg tror det: I de siste årene har det vært flere avisartikler og oppslag som fremhever at det er et problem at legene har begynt å skrive det ut til pasienter som sovemedisin. På grunn av at legen ønsker å holde seg «innenfor» regelverket / føringene, så legger derfor legen inn en godkjent indikasjon som grunn til at medisinen brukes.

Hos meg står det stemnings-stabiliserende, noe jeg ikke helt kjenner igjen, selv om dette også kan peke på at søvn er problemet. Bruker det kun for søvn.
Jeg fikk 25mg startdose og har holdt meg til denne dosen med mindre jeg virkelig MÅ sove godt en natt. Da tar jeg 50mg.

Blir slått ut greit av både 25 og 50.

100mg er en ganske så feit dose å starte på.
100mg Kvetiapin er alt for høy startdose for søvnvansker, håper legen din kan faget sitt og dette er for medisinske formål. 25-50mg holder i massevis hvis du skal sove godt. Håper alt går bra med deg TS.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva vet du om hvorfor TS fikk Quetiapin utskrevet og hvordan begrunner du å anbefale diazepam når du ikke kjenner til situasjon?
Vis hele sitatet...
Nå synser jeg bare, men kanskje fordi det faktumet at man får forskrevet ANTIPSYKOTIKUM for SØVN PROBLEMER er så blåst at det kan kalles for kjemisk lobotomering..?
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå synser jeg bare, men kanskje fordi det faktumet at man får forskrevet ANTIPSYKOTIKUM for SØVN PROBLEMER er så blåst at det kan kalles for kjemisk lobotomering..?
Vis hele sitatet...
Ja, du synser.
Quetiapin skrives stadig ut for søvnproblemer, off-label såklart.
En god natt med søvn trumfer det meste for meg. Ingen bivirkninger heller.
Har prøvd de før, men lurer på om man kan få de gjennom psykolog? Eller like lett å bare dra til legen?
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Har prøvd de før, men lurer på om man kan få de gjennom psykolog? Eller like lett å bare dra til legen?
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på det samme men mitt inntrykk er at det vesentlig lettere å få lege med på laget uten psykolog for disse enn feks benzo er ikke samme misbrukspotensialet.

For å si det rett ut i nøden spiser fanden fluer er det jeg mener om quetiapine. Jeg testa 4 x 100 over et par dager. Ble helt most i hue og huepine. ikke noe å gjenta.

Når det er sagt hadde gjerne hatt 2 x 25 for søvn i morgen.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, du synser.
Quetiapin skrives stadig ut for søvnproblemer, off-label såklart.
En god natt med søvn trumfer det meste for meg. Ingen bivirkninger heller.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at det skrives ut ofte for søvnproblemer. Det er fordi å bli trøtt/knocka ut er en bivirkning av medisinen. Det betyr ikke at det er bra for det om
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av emenasalism Vis innlegg
Jeg lurer på det samme men mitt inntrykk er at det vesentlig lettere å få lege med på laget uten psykolog for disse enn feks benzo er ikke samme misbrukspotensialet.

For å si det rett ut i nøden spiser fanden fluer er det jeg mener om quetiapine. Jeg testa 4 x 100 over et par dager. Ble helt most i hue og huepine. ikke noe å gjenta.

Når det er sagt hadde gjerne hatt 2 x 25 for søvn i morgen.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg bekrefte. Var ingen problem å få Seroquel (etter å ha prøvd melatonin 3mg). Selv etter å ha kjent lege i lang tid var hun strengt uenig i å skrive ut benzo (spurte etter jeg fikk råd fra moren min). Forstod det slik at norske leger har blitt varslet om høy fare for at unge mennesker havner på kjøret med valium o.l. som gateway.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Leger gir ut dette som en slags vidundermedisin som skal funke mot ting det ikke er ment for pga en av bivirkningene er at man blir sløv/trøtt.
De negative bivirkningene er ofte større enn de positive og det bør egentlig ikke brukes til noe det ikke er ment for.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da jeg hadde vært på en heftig meth bender i ukesvis så var det dette jeg fikk etter å prøve masse annet. Legen sa det som mange andre her skriver at det hjalp mot søvn og tankekjør noe jeg da var plaget med. Han ville ikke gi benzo da det var fare for misbruk etter hans mening. Sluttet med dem så fort jeg kunne da jeg ikke likte og gå på dem, trappet opp fra 25mg til 320mg. Gikk på det i ca 2-3 mnd.
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gikk opp sykt mye i vekt pga av de. Økt matlyst også.
Økt matlyst ( våkner ofte om nettene og har mer munch enn hvis jeg røyker 2g med bønner )
Gikk opp minst 20 kg på 3-4 mnd.

(Nå tar jeg det bare ved behov) Det jeg kan si er at det er fint i perioder hvis jeg sliter med f.eks søvn eller mye tankekjør.
Det hjelper mot tankekjøret og man får en litt roligere i kroppen generelt.