Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3547
Anonym bruker
"Reflektert Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er en som sliter litt med å finne ut hva som skjer med meg og har lest om depersonalisering og derealisering her.
Jeg har ptsd fra de siste årene går til psykolog og dissosierer mye dvs fortrenger, fornekter, men jeg zooner også ut og blir robotisk, kald og følelesløs i den grad at jeg ikke lenger kjenner meg som det empatiske mennesket jeg var før. Dissosiasjonen gjør at det er sjeldent jeg klarer å faktisk si noe til psykologen fordi jeg er ikke der følelsesmessig og alt blir så mekanisk og fjernt som jeg går på autopilot og bare sier ja og nei som en maskin. Jeg klarer ikke engasjere meg i noe følelsesmessig enten det er kontakt og bånd med mennesker eller grusomme hendelser og går litt i en boble eller har et veldig sterkt skjold rundt meg hele tiden. I alle situasjoner det er normalt å føle glede, smerte, nytelse eller kjærlighet så zooner jeg ut og klarer ikke ta det til meg. Jeg vet ikke om det går under dissosiasjon eller noe annet?
I tillegg så kan jeg inni denne boblen skape en fantasipersonlighet hvor jeg sier, gjør og planlegger ting som ikke er meg og som jeg blir trist og skamfull over etterpå. I den fantasipersonligheten tror jeg at jeg på en måte får utløp for mye av følelsene jeg vanligvis dissosierer fra og som jeg ikke har fått bearbeidet men mens jeg er i den fantasipersonligheten er det som at ingenting annet eksisterer og det er kanskje en slags flukt fra virkeligheten. Jeg har hørt om de med dissosiativ personlighetsforstyrrelsene som lever splittet med mange forskjellige personligheter men jeg vet ikke om det passer med meg fordi jeg er klar over hvem den ekte jeg er og den fantasipersonligheten er mer en flukt. Jeg husker den ekte meg mens jeg er i den personligheten men samtidig er det den personligheten som styrer meg når jeg er i den. Noen ganger kan jeg føle meg som "den personen" men så går det noen timer eller dager til jeg snapper ut og føler sterk avsky til "den personen". Det er ikke snakk om rus eller noe men at jeg føler meg disconnected fra meg selv og skaper denne fantaspersonligheten for å stimulere hjernen,lage en fantasverden lettere å leve i enn den verden med traumer jeg har ellers. Det rare er at den personligheten jeg flykter inn i er en jeg både hater og liker det føles fint å flykte inn i men som hvertfall uansett ikke er godt for den ekte meg!.. Er det noen fler med ptsd som kjenner seg igjen eller kan hjelpe meg å sortere hva det er som er galt med meg? Jeg klarer ikke beskrive det for psykologen og sliter med å skille på definisjonen av dissosiasjon, depersonalisering, derealisering og dissosiativ.. Uansett hva det er så har det sammenheng med ptsden min men jeg finner ikke noe beskrivelse av dette når jeg leser om ptsd heller på forhånd takk for svar
Anonym bruker
"Reflektert Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
PS er oppegående sånn andre oppfatter meg men det merkes av de rundt når jeg zooner ut. Har ikke noe tvil rundt hva som er virkelig og ikke som jeg har lest her noen med depersonalisering kan tenke
Hvis du redigerer innlegget ditt med avsnitt skal jeg lese det og vurdere tilbakemelding.
Høres ut som du dissosierer, ja. Dissosiasjon er et spekter. Normal dissosiasjon er f eks dagdrømming der man "blir borte" litt. Så er det det grader av det, mot full DID med ulike personligheter som ikke vet om hverandre. Jeg vet ikke hvilke type traume du har ptsd etter, men slik jeg ser det så er kompleks ptsd på en måte litt ut på skalaen mot DID. Det er litt ulike måter å forstå det på, alle vil sikkert ikke være enig i den definisjonen, men slik tenker jeg på det. Du snakker om et skjold som hindrer deg i å forholde deg til vonde ting, og det er nettopp det det er, et forsvar. Dessverre blir det også vanskelig å forholde seg til mange andre følelser, og følgelig til andre mennesker.

Du burde ta opp med psykologen at du dissosierer mye mens du er der (skriv det til ham eller henne på epost hvis du er for dissosiert til å ta det opp når du er der). Jeg vil jo tro at psykologen har merket det uansett. Hun/han må prøve å holde deg innenfor toleransevinduet ditt mens du er der så du får til å snakke. Det kan ta lang tid å bli trygg, det er ikke gjort i en håndvending å behandle traumer men det går an.

Lykke til! Du er ikke gal
Det er det er behandlers jobb å skille mellom disse definisjonene. Det eneste du trenger å fokusere på i forhold til behandler er hva du opplever, og der ser du ut til å ha mer enn bra nok refleksjons- og gjenfortellingsevner. Burde være et godt utgangspunkt i behandling, som er mitt eneste seriøse tips.

Av useriøs karakter(for det blir kun synsing av en uten faglig utdanning) har jeg dette å si: Syntes denne tilstanden du beskriver høres veldig ut som en underbevisst forsvarsmekanisme for et følsomt menneske i en tidvis ganske ufølsom verden. Det er mer vanlig enn man skulle tro, og jeg vil strekke det såpass langt som å si at absolutt alle opplever dette i forskjellig grad. Din grad er av det høye slaget, de i motsatt ende av skalaen opplever det ikke såpass sterkt at det føles som en tilstand. De vil oppleve det som forbigående rasjonalisering og muligens noe fortrengelse. Kognitiv dissonans spiller nok en større rolle, men jeg vil ikke si det er en dekkende forklaring. Du kan uansett lese nærmere om begrepet, siden du tydeligvis interesserer deg for faget Så skal jeg bare traske nonchalant videre fra min halvferdige redegjørelse, før jeg tråkker meg fast i myra.

Edit *Pi var Ninja
Sist endret av subscribe; 30. desember 2020 kl. 21:50.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Periodevis føler jeg selv at jeg alt jeg er er en tilskuer i eget liv. Det virker som jeg faller ut og forsvinner inn i meg selv på et vis. Det er litt vanskelig å forklare, ikke helt som dagdrømming. Men noe likt kanskje? Har gått i terapi for cptsd i flere perioder. Aldri klart å komme i mål for det er så krevende å stadig rippe opp i alt det jeg har forsøkt å legge bak meg. Og det har endt i at jeg til slutt har blitt så nedkjørt at jeg ikke klarer å fortsette i terapi og slutter å møte opp. Eller jeg blir så dårlig at jeg blir lagt inn.

Er ikke i jobb lengre. Og har et veldig lite nettverk fordi jeg ikke klarer forholde meg til andre mennesker på en god måte. Dagene blir ofte fylt opp av at jeg forsvinner inn i meg selv og kan ha full fokus på en veldig smal ting i mange timer. Feks en bestemt hånd i en bridgeturnering. Hvordan en bestemt hånd kan spilles som spillefører og i motspill i begge posisjoner. Eller alle mulige måter å endre blomstene på terrassen eller hvordan en bestemt matrett kan tilberedes, hva som kan forbedre den eller endre karakteristikken på den. Om tankene er fast i veldig smale ting så unngår jeg tankekjør og flashback. Om jeg forsøker gjøre vanlige ting som å se på tv eller snakke i telefon så øker uroen og jeg begynner å tenke på fortiden.

Det gjør jo at det blir vanskelig å sosialisere, bevege seg i det offentlige rom og bare ting som å gå til legen eller i butikken krever betydelig innsats og ofte flere forsøk før jeg klarer å gjennomføre.

Prøvd flere behandlere og flere metoder men jeg føler det ikke er mer å gjøre. Dette med å gå inn i meg selv er det eneste som hjelper så da har jeg det heller slik en å stadig stri med angst, lammende frykt etter flashback eller nederlag i sosiale situasjoner der jeg trekker meg tilbake heller enn å klare å fokusere på her og nå.

Skjønner åssen du har det. Jeg synes du er sterk som står i dette og håper du klarer å fullføre slik at du slipper fri fra den vonde fortiden.
Uten å ha lest hele innlegget, pga det funksjon nevner, vil jeg anbefale deg å oppsøke profesjonell hjelp for å svare på det her spørsmålet. Jeg har vansker med å forstå hvorfor en oppsøker hjelp for såpass alvorlige problemer i forum når du får kastet gratis helsehjelp etter deg her i Norge..
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Uten å ha lest hele innlegget, pga det funksjon nevner, vil jeg anbefale deg å oppsøke profesjonell hjelp for å svare på det her spørsmålet. Jeg har vansker med å forstå hvorfor en oppsøker hjelp for såpass alvorlige problemer i forum når du får kastet gratis helsehjelp etter deg her i Norge..
Vis hele sitatet...
Hvis du altså hadde lest innlegget, i det minste halvveis ut i andre setning, så ser du at h*n får profesjonell hjelp. At man får kastet gratis psykisk helsehjelp (som faktisk hjelper) etter seg i Norge er forøvrig en sannhet med enkelte modifikasjoner.
Sist endret av *pi; 30. desember 2020 kl. 23:47.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis du altså hadde lest innlegget, så ser du at h*n får profesjonell hjelp. At man får kastet gratis psykisk helsehjelp (som faktisk hjelper) etter seg i Norge er forøvrig en sannhet med enkelte modifikasjoner.
Vis hele sitatet...
Jeg burde absolutt ha lest det.

Som generell notis vil jeg fortsatt si at det er merkverdig at folk oppsøker ett nettforum for råd relatert til psykiske lidelser. Det kan være utrolig mye, men ett definitivt svar finner en ikke her inne. Det blir bare synsing. Og ikke synsing med ett helhetlig inntrykk av vedkommende (TS) i bakhodet. Ett inntrykk som kan innebære en eller flere avgjørende faktorer.

Den delen av meg som er djevelens advokat sier likevel til meg at det også er en sannsynlighet for at dette er ett forsøk på å få støtte
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Som generell notis vil jeg fortsatt si at det er merkverdig at folk oppsøker ett nettforum for råd relatert til psykiske lidelser.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er merkverdig at folk synes det er merkverdig. Selv med verdens beste terapeut kan det være helt avgjørende å få input fra andre med lignende erfaringer. Dette er ikke ting man kan snakke med hvem som helst om. Ting tyder også på at TS ikke har verdens beste terapeut, men en terapeut som ikke har fått med seg, eller i alle fall klarer å adressere, at klienten dissosierer seg gjennom alle timene. Synes ikke det er det minste merkverdig at man spør her.
Behandlere med traumekompetanse blir definitivt ikke kastet gratis etter deg.

Den delen av meg som er djevelens advokat sier likevel til meg at det også er en sannsynlighet for at dette er ett forsøk på å få støtte
Vis hele sitatet...
Jeg synes heller ikke det er så merkverdig å ønske seg støtte i en sånn situasjon. Mulig det var nettopp det du mente, usikker på hvem du refererer til som djevelen her
Sist endret av *pi; 31. desember 2020 kl. 00:21.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Uten å ha lest hele innlegget, pga det funksjon nevner, vil jeg anbefale deg å oppsøke profesjonell hjelp for å svare på det her spørsmålet. Jeg har vansker med å forstå hvorfor en oppsøker hjelp for såpass alvorlige problemer i forum når du får kastet gratis helsehjelp etter deg her i Norge..
Vis hele sitatet...

Vel jeg trenger jo ikke starte med det innlysende, det har jo Pi alt adressert.

Hvorfor tror du at folk skriver anonyme innlegg om psykiske plager?
Som en som selv har et temmelig personlig forhold til psykisk helse, terapi og oppfølging kan jeg si at jeg for min del tenker ts forsøker å sortere egne tanker, forsøker å finne en måte å formidle hva som skjer i gitte situasjoner og kanskje er det faktisk helt rett det ts nå gjør. For da blir det kanskje enklere å formidle dette til behandleren, for det virker ikke for meg som om behandleren klarer å sette seg godt nok inn i alvorligheten av dissosiering.

På generelt grunnlag vet jeg det har vært diskutert mye fra og tilbake om forum er den rette plassen når det kommer psyken. Jeg vil si at alt er bedre enn ingenting. Så kan heller de som skyr slike tråder klikke seg videre og heller lese andre tråder.

For noen er kanskje et anonymt innlegg på et forum alt de makter. Og det synes jeg er helt fint. Om vi forumbrukere tenker oss litt om før vi svarer dem så kan vi kanskje bidra med noe som kan hjelpe, eller i det minste erkjenne situasjonen eller eller om tråden får en mørkere vending minne om akutthjelp, hjelpetelefoner osv.

Vi har stigende selvmordstall i landet, det er mange som sliter psykisk. Og kanskje ennå flere dette året når corona endret verden. Nå som det er høytid er det kanskje ekstra mange som har det ugreit og ikke er helt water. Ikke alle sliter like mye, men for de som sliter så er kanskje første steg på veien til hjelp eller bedring å faktisk klare å formulere hva som er problemet eller hva de sliter med. Derfor tenker jeg at slike tråder bør behandles med respekt og kanskje heller tenke seg litt om før en tar på seg rollen som djevelens advokat. Tenker ikke kun på akkurat denne tråden spesielt men rent generelt på forumet.

Å erkjenne psykiske problemer kan for mange sitte så langt inne at de aldri oppsøker hjelp eller gir opp underveis.
Sist endret av _abc_; 31. desember 2020 kl. 00:37.
Sitat av _abc_
Hvorfor tror du at folk skriver anonyme innlegg om psykiske plager?
Vis hele sitatet...
Sitat av Jokkerella
Den delen av meg som er djevelens advokat sier likevel til meg at det også er en sannsynlighet for at dette er ett forsøk på å få støtte
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi
Jeg synes heller ikke det er så merkverdig å ønske seg støtte i en sånn situasjon. Mulig det var nettopp det du mente, usikker på hvem du refererer til som djevelen her
Vis hele sitatet...
Det er jeg som er djevelens advokat i min post.

Jeg mener jeg allerede har svart på alle spørsmålene du stiller i posten din _abc_. Vet ikke helt hva det er du oppfatter eller ikke klarer å tyde men jeg vil likevel sitere meg selv videre.

Sitat av _abc_
Som en som selv har et temmelig personlig forhold til psykisk helse, terapi og oppfølging kan jeg si at jeg for min del tenker ts forsøker å sortere egne tanker, forsøker å finne en måte å formidle hva som skjer i gitte situasjoner og kanskje er det faktisk helt rett det ts nå gjør. For da blir det kanskje enklere å formidle dette til behandleren, for det virker ikke for meg som om behandleren klarer å sette seg godt nok inn i alvorligheten av dissosiering.
Vis hele sitatet...
Sitat av Jokkerella
Det kan være utrolig mye, men ett definitivt svar finner en ikke her inne. Det blir bare synsing. Og ikke synsing med ett helhetlig inntrykk av vedkommende (TS) i bakhodet. Ett inntrykk som kan innebære en eller flere avgjørende faktorer.
Vis hele sitatet...
Sitat av _abc_
*Og det synes jeg er helt fint. Om vi forumbrukere *tenker oss litt om før vi svarer dem så kan vi kanskje bidra med noe som kan hjelpe, eller i det minste erkjenne situasjonen eller eller om tråden får en mørkere vending minne om akutthjelp, hjelpetelefoner osv.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke om du sikter til meg eller ikke, men jeg vil anta det siden jeg er sitert i innlegget ditt.

Til tross for hva du kan tro så tenkte jeg meg nøye om og hadde ett behjelpelig utfall i tankene, selv om det ikke går hånd i hånd med ditt så vil du se (hvis du leser det en gang til) at du ikke kan peke på ett punkt hvor jeg ikke ønsker å bidra. Forresten sa jeg absolutt ingenting om jeg syntes det var fint eller ikke, jeg sa merkverdig.

Sitat av _abc_
Derfor tenker jeg at slike tråder bør behandles med respekt og kanskje heller tenke seg litt om før en tar på seg rollen som djevelens advokat. Tenker ikke kun på akkurat denne tråden spesielt men rent generelt på forumet.
Vis hele sitatet...
Du skal ikke få fortelle meg hva jeg burde tenke og hvordan jeg burde formulere det hvis du baserer det på antagelser om selvmord som du har hentet ut av rævva di. Hvis du misforstår innlegget mitt såpass vil jeg be deg om å ta deg en liten hvil, kanskje også en pepperkake. Deretter leser du det en gang til.

Jeg kommer til å fortsette å uttrykke mine meninger, og det er bare sånn det er. Når noen velger å spørre om råd og hjelp på ett diskusjonsforum må de være åpne for at folk av alle bakgrunner og tankesett vil ha mulighet til å delta i den debatten.

Noe jeg kommer til å fortsette å stå på er at vedkommende heller ser til eksterne kilder som faktisk kan bidra til og konkludere med noe konstruktivt i denne problemstillingen. Hvis ikke kan TS oppleve å få svar som retter seg mot en annen bruker (som ikke er TS) og hvordan ''samfunnet burde behandle innlegg - selvsagt generelt sett ikke bare deg - med mer respekt! Kan hende at selvmord er ett alterrnativ for TS''
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Prøvd flere behandlere og flere metoder men jeg føler det ikke er mer å gjøre. Dette med å gå inn i meg selv er det eneste som hjelper så da har jeg det heller slik en å stadig stri med angst, lammende frykt etter flashback eller nederlag i sosiale situasjoner der jeg trekker meg tilbake heller enn å klare å fokusere på her og nå.
Vis hele sitatet...
Det er virkelig litt av en pest/kolera-situasjon. Hvordan funker det for deg egentlig, får du til å bare gå tilbake og lukke døra etter å først ha begynt å rote i det? Og hvilke behandlingsformer har du prøvd?

Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Det er jeg som er djevelens advokat i min post.
Vis hele sitatet...
Det skjønte jeg, jeg lurte på hvem som var djevelen. Som altså var et litt (for) fiffig forsøk på å si at jeg ikke skjønte hvilken mening det var du forsvarte, hvorvidt du synes det var forståelig eller merkverdig/galt av TS å skrive posten for støtte. Prøvde meg til og med med et smilefjes for å få frem fiffigheten i det hele, men tar til etterretning at det ble for vagt.
Sist endret av *pi; 31. desember 2020 kl. 01:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Det er jeg som er djevelens advokat i min post.

Jeg mener jeg allerede har svart på alle spørsmålene du stiller i posten din _abc_. Vet ikke helt hva det er du oppfatter eller ikke klarer å tyde men jeg vil likevel sitere meg selv videre.


Nå vet jeg ikke om du sikter til meg eller ikke, men jeg vil anta det siden jeg er sitert i innlegget ditt.

Til tross for hva du kan tro så tenkte jeg meg nøye om og hadde ett behjelpelig utfall i tankene, selv om det ikke går hånd i hånd med ditt så vil du se (hvis du leser det en gang til) at du ikke kan peke på ett punkt hvor jeg ikke ønsker å bidra. Forresten sa jeg absolutt ingenting om jeg syntes det var fint eller ikke, jeg sa merkverdig.

Du skal ikke få fortelle meg hva jeg burde tenke og hvordan jeg burde formulere det hvis du baserer det på antagelser om selvmord som du har hentet ut av rævva di. Hvis du misforstår innlegget mitt såpass vil jeg be deg om å ta deg en liten hvil, kanskje også en pepperkake. Deretter leser du det en gang til.

Jeg kommer til å fortsette å uttrykke mine meninger, og det er bare sånn det er. Når noen velger å spørre om råd og hjelp på ett diskusjonsforum må de være åpne for at folk av alle bakgrunner og tankesett vil ha mulighet til å delta i den debatten.

Noe jeg kommer til å fortsette å stå på er at vedkommende heller ser til eksterne kilder som faktisk kan bidra til og konkludere med noe konstruktivt i denne problemstillingen. Hvis ikke kan TS oppleve å få svar som retter seg mot en annen bruker (som ikke er TS) og hvordan ''samfunnet burde behandle innlegg - selvsagt generelt sett ikke bare deg - med mer respekt! Kan hende at selvmord er ett alterrnativ for TS''
Vis hele sitatet...

Bare et kjapt svar før jeg sier natta. Ikke alt i posten min var svar til deg, burde ha fått frem det bedre. Beklager. Det var endel generelle betraktninger rundt poster som omhandler psykiske plager blant annet. Det at jeg skrev noe om selvmord var vel et forsøk på å vise eller eksemplifisere at selv om dette ikke er et forum for folk som sliter, så bør det også være både rom for å skrive om slikt og rom for å strekke ut en hånd.

Helt fint at du uttrykker dine meninger Jokerella, fortsett med det. Jeg forsøkte ikke legge bånd på deg men jeg har sikkert formulert meg litt klønete da jeg skrev i tråden mellom mange andre ting jeg holdt på med og da kan det gå litt fort for både adhd hodet. Skal lese svaret ditt på nytt i morgen når jeg ikke er så trøtt og sliten så får jeg heller svare noe mer fornuftig når hodet igjen virker.
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er en som sliter litt med å finne ut hva som skjer med meg og har lest om depersonalisering og derealisering her.
Jeg har ptsd fra de siste årene går til psykolog og dissosierer mye dvs fortrenger, fornekter, men jeg zooner også ut og blir robotisk, kald og følelesløs i den grad at jeg ikke lenger kjenner meg som det empatiske mennesket jeg var før. Dissosiasjonen gjør at det er sjeldent jeg klarer å faktisk si noe til psykologen fordi jeg er ikke der følelsesmessig og alt blir så mekanisk og fjernt som jeg går på autopilot og bare sier ja og nei som en maskin. Jeg klarer ikke engasjere meg i noe følelsesmessig enten det er kontakt og bånd med mennesker eller grusomme hendelser og går litt i en boble eller har et veldig sterkt skjold rundt meg hele tiden. I alle situasjoner det er normalt å føle glede, smerte, nytelse eller kjærlighet så zooner jeg ut og klarer ikke ta det til meg. Jeg vet ikke om det går under dissosiasjon eller noe annet?
I tillegg så kan jeg inni denne boblen skape en fantasipersonlighet hvor jeg sier, gjør og planlegger ting som ikke er meg og som jeg blir trist og skamfull over etterpå. I den fantasipersonligheten tror jeg at jeg på en måte får utløp for mye av følelsene jeg vanligvis dissosierer fra og som jeg ikke har fått bearbeidet men mens jeg er i den fantasipersonligheten er det som at ingenting annet eksisterer og det er kanskje en slags flukt fra virkeligheten. Jeg har hørt om de med dissosiativ personlighetsforstyrrelsene som lever splittet med mange forskjellige personligheter men jeg vet ikke om det passer med meg fordi jeg er klar over hvem den ekte jeg er og den fantasipersonligheten er mer en flukt. Jeg husker den ekte meg mens jeg er i den personligheten men samtidig er det den personligheten som styrer meg når jeg er i den. Noen ganger kan jeg føle meg som "den personen" men så går det noen timer eller dager til jeg snapper ut og føler sterk avsky til "den personen". Det er ikke snakk om rus eller noe men at jeg føler meg disconnected fra meg selv og skaper denne fantaspersonligheten for å stimulere hjernen,lage en fantasverden lettere å leve i enn den verden med traumer jeg har ellers. Det rare er at den personligheten jeg flykter inn i er en jeg både hater og liker det føles fint å flykte inn i men som hvertfall uansett ikke er godt for den ekte meg!.. Er det noen fler med ptsd som kjenner seg igjen eller kan hjelpe meg å sortere hva det er som er galt med meg? Jeg klarer ikke beskrive det for psykologen og sliter med å skille på definisjonen av dissosiasjon, depersonalisering, derealisering og dissosiativ.. Uansett hva det er så har det sammenheng med ptsden min men jeg finner ikke noe beskrivelse av dette når jeg leser om ptsd heller på forhånd takk for svar
Vis hele sitatet...
Mye gjenkjennbart. Hvilken type behandling gikk du i/ er i? Det å være frakoblet fra seg selv kjenner jeg også på. Det er som jeg er på utsiden av meg selv. Følelsene svinger veldig. Kjenner på en sorg nå. Men også en tomhet. Det blir som om man er litt fanget. Men man flukter og jeg lurer selv også på hvorfor?
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mistenker disassosiativ personlighetsforstyrrelse eller schizotyp personlighetsforstyrrelse ut ifra det du skriver.

Er ingen psykolog men lider i samme gate som deg.
Anonym bruker
"Identisk Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå er det jo debatt om DID faktisk i det hele tatt finnes, men det er en enighet om at man må ha traumer fra tidlig barndom for å utvikle DID. Tror det var før fylte 9-10 år. Det er blitt en ganske trendy diagnose på sosiale medier/Tik Tok. Skal ikke ta alt fra den kanten for god fisk.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå er det jo debatt om DID faktisk i det hele tatt finnes,
Vis hele sitatet...
For noe komplett tull. Altså, jeg tviler ikke på at mange protesterer på at det finnes, det gjelder jo alt sånt. Det er ikke så mange tiår siden det var stuerent i USA å hevde at seksuelt misbruk av barn ikke eksisterte annet enn blant enkelte degenererte underklassefamiler, og at det dessuten ikke var skadelig. Trenger ikke være sherlock for å forstå at det finnes folk som ikke har interesse av å anerkjenne vanlige reaksjoner på barndomstraumer. Der borte har de fortsatt ikke noen diagnose som reflekterer kompleks ptsd (selv om det har vært klinisk anerkjent i et par tiår), og vanlig ptsd virker det som halvparten av dem tror man bare kan få når man har militæruniform på seg. Her til lands finnes det fortsatt folk som kverulerer mot at man kan bli traumatisert av mobbing, som om barnepsyken er magisk beskyttet så lenge mishandlingen foregår innenfor skoleporten.

But I digress. DID har vært med i DSM i flere utgaver og har vært beskrevet omfattende og jevnlig i flere hundre år. Ikke er den spesielt sjelden heller, jeg har møtt opptil flere. At noen tiktokfjols har gjort trend av det bør ikke holdes imot lidelsen.

Her er en artikkel som knuser den og et par andre myter om fenomenet: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...__ffn_sectitle
Sist endret av *pi; 28. november 2022 kl. 01:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.