Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1159
Jeg skal snart i retten pga en relativt alvorlig sak. Jeg har hørt at advokatene og aktoratet osv spiser lunsj sammen på samme rom, og at det kan på noen måter være et spill for galleriet... Kan av og til være avtalt med hverandre?

Jeg er blitt utnevnt en advokat av staten? Kan jeg stole på han? Burde jeg funnet meg en annen advokat?

Burde jeg bruke advokat i det hele tatt?
Ja du burde bruke advokat. Eller tenker du å føre din egen sak? Hvilken kompetanse har du for det?
Jeg syntes det hadde vært ganske rart om hele rettssystemet var korrupt, ja.

Jeg hadde stolt på advokaten. Hvis ikke du har utdanning innen jus selv vil du slite noe jævlig.
Sist endret av Emilher1; 7. november 2022 kl. 12:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Advokat bør du bruke, og de er der for å hjelpe deg. Det gjelder ikke bare å få så mild straff som mulig, det er grunnleggende viktig for rettssikkerheten i Norge at noen med utdanning ser til så straffen blir riktig. Dersom rettssystemet ikke har noen motpart (siktedes advokat) åpner det for å idømme feil straff.

Så ja, du bør/skal ha advokat dersom det er snakk om livbrudd som kan gi fengselsstraff.
Kan ikke si noe om advokater utnevnt av staten vs. å finne en selv, men du bør definitivt bruke avdokat. Darrell Brooks sin rettssak gikk tilfeldigvis nylig. Der kan du se hvor lite smart det er å skulle føre sin egen sak. Nå er jo det menneske en narsissist uten like, som antagelig trodde at bare han snakka høyt og sint nok ville han få viljen sin, slik som han sikkert har opplevd med alle mennesker han har utnytta gjennom livet sitt. Uansett, å føre sin egen sak er en utrolig dårlig ide.
Fotballspillere gir alt mot hverandre på banen, men mange er kompiser og bekjente privat…
Ja du burde bruke advokat, men helst en du oppnevner selv. Det er enkelte offentlig oppnevnte forsvarsadvokater som har litt tettere kontakt med politiet enn de skal. Aktoratet må uansett ha bevisbyrden osv men jeg kjenner til en advokat som lekka ting fra tiltalte til politiet, alle i x fengsel hadde hørt rykter om han og at han ikke var til å stole på.

Det er ikke uvanlig at forsvarsteamet, f eks din advokat og kompisen din sin advokat spiser lunsj sammen og diskuterer strategi men ikke alltid. Min advokat spiser alltid alene og gidder ikke menge seg for de lunsjene er litt sånn nettverksbygging også. Jeg kjenner ikke til at forsvarsadvokater spiser lunsj med aktoratet. Tror ikke det forekommer, ville ikke sett bra ut. Alikevel har noen en grei tone seg i mellom og hilser om de spiser i samme kantine men tror det er viktig for begge parter å ikke blande seg mer enn det med hverandre.

Du kan velge å kjøre saken uten advokat også hvis du uansett går for tilståelse og erkjenner straffskyld etter tiltalen men anbefaler advokat. Du har rett på at det offentlige betaler forsvarsadvokaten din om du er tiltalt i en alvorlig sak. Hør med venner og bekjente om hvilken advokat i ditt område som anbefales.
Jeg har blitt skuffa de få gangene jeg har hatt behov for advokat. De bare var der å tok betalt men har opplevd at de tar skikkelig opp kampen i sivilsak. Har også opplevd en gang at advokat tok side med de som betalte(les staten). Er de på media så skal de vise hvor gode advokater de er. De vil også ha en så lang sak som mulig veldig ofte, helst ikke avklaring i første rettsrunde.

Det var mine tanker rundt advokat yrke men de er absolutt kjekke å ha når det er noe om ikke annet som en samtalepartner i sak.

De kan sikkert gjøre hva de vil og spørs på sak.
Anbefaler advokat på det sterkeste.
I mitt tilfelle fikk jeg oppnevnt uten at jeg var klar over det. Tidl etterforsker som da følgelig var dus med mange innenfor den andre siden av rettsvesenet. Men seriøs og kunnskapsrik var han. Aner ikke hvor mange timer jeg hadde måtte sittet å nilest juss og andre saker for å prøve å lage meg en formening om hvordan saken min kunne vinnes. (ble henlagt)