Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1458
Da er det gjort undersøkelser som kansje viser litt annen variant av bombing enn det som har blitt spekulert.

«According to preliminary results of the damage site inspection, technogenic craters with a depth of 3 to 5 meters were found on the seabed at a distance of about 248 m from each other. The section of the pipe between the craters is destroyed, the radius of pipe fragments dispersion is at least 250 m. Experts continue to analyse the survey data.»

Hva kan man dra ut av dette, random bombing?

https://www.nord-stream.com/press-in...-02112022-529/
Sitat av Dough Vis innlegg
Hva kan man dra ut av dette, random bombing?
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "random bombing"?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva mener du med "random bombing"?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke i bransjen og kan derfor ikke fagspråk. Men tilfeldige bomber uten å treffe målet direkte. Sånn i motsetning til at det ble snakket om plassert med (mini)ubåt eller dykkere så virker jo dette mer vilkårlig. Som f.eks sluppet direkte fra båt. Eller gjort sånn med overlegg for å gi det et mer vilkårlig preg.

Det er jo uansett heftige ladninger når de med sånne avstander likevel får fragmenter over minst 250 meter….

Ser nå det kan tolkes forskjellig. TU skriver det som at det er 248m av rørledningen mellom ladningene som er sprengt vekk.
Sist endret av Dough; 2. november 2022 kl. 16:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ser nå det kan tolkes forskjellig. TU skriver det som at det er 248m av rørledningen mellom ladningene som er sprengt vekk.
Vis hele sitatet...
Siste avsnittet ditt er rett. Det er menneskeskapt (technogenic), to ulike sprengladninger med avstand mellom, og røret mellom er de facto øydelagt. Du kan ikkje ut frå avsnittet du har sitert sei noko av avstand frå røyr til krater.

Viare så var røret trykksatt, så det kan ha spredd fragmenter. Gassen er sannsynlegvis flytande i røret, og vil fosskoke i kontakt med sjøvatn. Det vil føre til store gassbobler, som nok kan dra med seg relativt store deler over ein viss distanse, så eg ville vore forsiktig med å legge alt for mykje i kor langt bitane er transportert - det kan vere andre ting enn eksplosjonen som flyttar på ting når det er så mykje gass involvert.
Sist endret av vidarlo; 2. november 2022 kl. 17:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Siste avsnittet ditt er rett. Det er menneskeskapt (technogenic), to ulike sprengladninger med avstand mellom, og røret mellom er de facto øydelagt. Du kan ikkje ut frå avsnittet du har sitert sei noko av avstand frå røyr til krater.
Vis hele sitatet...
Det står ikke at det er to kratere men ja jeg kan være enig i at vi kan anta det siden det står at det er omtrent 248m mellom de.

Viare så var røret trykksatt, så det kan ha spredd fragmenter. Gassen er sannsynlegvis flytande i røret, og vil fosskoke i kontakt med sjøvatn. Det vil føre til store gassbobler, som nok kan dra med seg relativt store deler over ein viss distanse, så eg ville vore forsiktig med å legge alt for mykje i kor langt bitane er transportert - det kan vere andre ting enn eksplosjonen som flyttar på ting når det er så mykje gass involvert.
Vis hele sitatet...
Trykksatt ja, flytende nei. LNG er gjort flytende med kjøling. Ellers interessante betraktninger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Trykksatt ja, flytende nei. LNG er gjort flytende med kjøling. Ellers interessante betraktninger.
Vis hele sitatet...
Eg vil tippe flytande. Den er flytande fordi den er trykksatt, ikkje fordi den er kald. LNG vert transportert ved atmosfærisk trykk i termoser. I rør er gassen flytande på grunn av trykk.

Gitt gassmengdene som lakk ut må det nesten ha vore flytande, for å få plass til så store mengder i røret. Det er snakk om halv million tonn metan. Kjapp googling tilseier at metan har densitet på ~0.65kg/liter i flytande tilstand, altså er det snakk om et par hundre tusen kubikkmeter flytande metan - som er rimeleg gitt diameter og lengde på røret.

Eg er åpen for at eg tar feil, men det framstår som rart om det ikkje er under såpass høgt trykk at det er flytande.
Sist endret av vidarlo; 2. november 2022 kl. 17:53.
Hvor mye gass forsvant ut i havet/lufta?

Må det stoppes på land eller fantes det dører underveis i rørene?

Hvorfor måtte det sprenges vekk en såpass lang del av røret?

Ble sprengladning ene plassert av dykkere eller ubåt?
Jeg er ikke i bransjen og kan derfor ikke fagspråk. Men tilfeldige bomber uten å treffe målet direkte. Sånn i motsetning til at det ble snakket om plassert med (mini)ubåt eller dykkere så virker jo dette mer vilkårlig. Som f.eks sluppet direkte fra båt. Eller gjort sånn med overlegg for å gi det et mer vilkårlig preg.
Vis hele sitatet...
Kan ikke noe om dette, men det er vel kun en statsmakt som har kapasitet til å gjennomføre noe sånt.

Syns det høres ut som et mer solid opplegg at spesial jegere tar seg dit og plaserer sprengladninger, en å slippe bomber og krysse fingrene for at de treffer hvis man først skal risikere så mye.
Sist endret av vindaloo; 2. november 2022 kl. 18:29.
Er bare nysgjerrig, jeg finner ikke noe som tilsier at den skal være flytende.

"Karakteristisk for tørrgass er at den ikke inneholder flytende hydrokarboner under trykk."

Tørrgass

"Tørrgass kan gjerast flytande ved å kjøle den ned til ca. - 162 C ved normalt trykk, og den blir då kalla LNG - Liquified Natural Gas. I nokre samanhengar er det mest tenleg å komprimere gassen. Den blir då kalla PNG - Pressurised Natural Gas. Tørrgass som er komprimert til 200 bar, det vil seie til eit volum som er ca. 200 gongar mindre enn ved normaltilstanden, vert kalla CNG - Compressed Natural Gas."

Komprimert ja. Og med et trykk i avsenderenden på 150-200 bar så blir det likevel en viss tetthet.

Fra linken din og videre til den danske kilden:

778 million cubic meters of gas — for the Associated Press. They calculated that would be an equivalent of roughly half a million metric tons of methane.

Dette blir 0.64kg/m3 som virker riktig med et trykk mellom 50-100 bar @4° ihht til:

https://www.engineeringtoolbox.com/m...re-d_2020.html

Jeg klarer ikke se noe annet av den linken enn at det må innebære lave temperaturer for å gjøre den flytende innen de trykk og temperaturer vi snakker om.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Er bare nysgjerrig, jeg finner ikke noe som tilsier at den skal være flytende.

"Karakteristisk for tørrgass er at den ikke inneholder flytende hydrokarboner under trykk."

Tørrgass
Vis hele sitatet...
Jepp. Eg er einig med din konklusjon her, og eg tok feil etter litt meir lesing.

Så beklager - eg bomma!
Sist endret av vidarlo; 2. november 2022 kl. 18:44.
LPG kan ikke holdes flytende ved normale temperaturer, og liggende på havbunnen er isolasjon ikke en mulighet.

Når det gjelder sprengingen er det fremdeles ikke nok informasjon til å si hva som har skjedd eller hvem som står bak.
Uvaksinert 👍
Sitat av Fulmen Vis innlegg
LPG kan ikke holdes flytende ved normale temperaturer, og liggende på havbunnen er isolasjon ikke en mulighet.
Vis hele sitatet...
Når den først er gjort flytende og er under trykk så er den flytende også under normale temperaturer.
Nei, så enkelt er det ikke. Gasser har en kritisk temperatur hvor de ikke lenger kan gjøres flytende uansett trykk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Avslørt?

Satellittbilder viser to såkalt mørke skip passere i nærheten av Nord Stream-rørledningen i Østersjøen, kort tid før eksplosjonene, ifølge Wired.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhe.../5?post=113433

https://www.wired.com/story/nord-str...d9a_popular4-1

According to the analysis by satellite data monitoring firm SpaceKnow, the two “dark ships,” each measuring around 95 to 130 meters long, passed within several miles of the Nord Stream 2 leak sites.

"within several miles"....
Sist endret av Dough; 13. november 2022 kl. 13:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Avslørt?

Satellittbilder viser to såkalt mørke skip passere i nærheten av Nord Stream-rørledningen i Østersjøen, kort tid før eksplosjonene, ifølge Wired.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhe.../5?post=113433

https://www.wired.com/story/nord-str...d9a_popular4-1

According to the analysis by satellite data monitoring firm SpaceKnow, the two “dark ships,” each measuring around 95 to 130 meters long, passed within several miles of the Nord Stream 2 leak sites.

"within several miles"....
Vis hele sitatet...
hva da? at en aktør med store skip trolig står bak
Så vidt off topic, men ville det ikke vært enklere å sende sprengladningen inne i røret, med en form for fallskjerm til å dra den avgårde? Har minimal kunnskap om dette, men å sende bomber til bunns av havet med relativ god presisjon er veldig imponerende. Eller hva?
Det finnes roboter som kan gå i røret under drift, og de kan selvfølelig også utstyres med en sprengladning. Problemet er at tekniske undersøkelser kan fortelle om ladningen ble plassert på innsiden, og det vil jo være udiskutable bevis for at Russland står bak. Så det er lite trolig at de ville gjort det slik.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
hva da? at en aktør med store skip trolig står bak
Vis hele sitatet...
Sier ikke noe mer enn at det blir spennende å følge med på fortsettelsen. Hvis de har bilder av de er det sikkert mulig for NATO som har fått info'en å finne ut mer.
Altså.. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er en så enorm greie. Det er et gassrør fra Russland til Tyskland som har blitt sprengt i filler av en eller annen nasjon.

Russland fører per i dag total krig mot Ukraina av ymse grunner. Sivile, kvinner, barn og eldre samt soldater dør i hopetall. Daglig.
Dette må vi få en slutt på.

Hvis det er noen andre enn Russland som har trykket på avtrekkeren når det kommer til Nord Stream må det nesten være en entitet/organisasjon som har kalkulert risikoen og kommet frem til at dette vil svekke Russland økonomisk og dermed deres evne til å føre krig på lengre sikt. Dette stiller jeg meg bak da dette er en krig som må avsluttes så fort som overhodet mulig.
I tillegg var det ingen direkte dødsfall så vidt meg bekjent? Vellykket sabotasje.

Hvis det er Russland som har gjort det blir det mer innviklet og vanskelig for meg å prøve å tolke hensikten.
"False flag attack" for å rettferdiggjøre en eller annen fiendtlig handlig mot Ukraina eller andre vest-europeiske nasjoner?
Kanskje Putin selv sørget for å få røret sprengt for å legge konflikter med oligarker død? De hadde ikke likt om han stengte gasstrømmen og dermed pengestrømmen.
Med et sprengt rør er det uansett ingen mulighet til å frakte gass gjennom røret, så oligarkene kan ikke prøve å presse Putin til å åpne røret igjen. I tillegg kan Putin legge skylden på NATO og av en eller annen grunn England og på den måten samle både oligarkene, og folket mot Vesten.

Kanskje til og med noen fra Russisk opposisjon som ikke er affiliert med Putin, men heller ønsker å svekke hans posisjon? Bra jobba i så fall!

Uansett hvem det viser seg å være greier jeg ikke å se hva som er så betydelig med akkurat dette i forhold til tingene som har skjedd og fortsatt skjer i Ukraina. Heldigvis virker ting å gå i riktig retning nå, men jeg har en ubehagelig magefølelse ifht. retretten fra Kherson.. Jeg bare føler på meg at det kommer til å bli tatt i bruk taktiske atomvåpen på et eller annet tidspunkt i denne konflikten.

Verden er et jævla sprøtt sted.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Merkelig at anlegget i det hele tatt ble bygget, og Tyskland som ikke tør å reagere.

Det var Gerhard Schröder som var forbundskansler da Nord Stream ble vedtatt. Han flyttet senere til Russland og fikk lederroller i
gass-industrien.

Hvor korrupte er Tyskland?
Hvor mange mannlige politikere fra SPD har vært på ekskursjon til Moskva i løpet av de siste 30 årene, bodd på det samme hotell-rommet og pult ei hora foran et spei?

Hvorfor nekter Tyskland resten av Europa å sende tanks til Ukraina?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Nei, så enkelt er det ikke. Gasser har en kritisk temperatur hvor de ikke lenger kan gjøres flytende uansett trykk.
Vis hele sitatet...

Du kan jo kjøpe en vanlig gassboks i butikken og riste på den. Flytende gass som er en væske inni pga trykk.
Har man en gassgrill og en av de glassfiberbeholderne kan man i godt lys se hvor mye gass det er igjen pga at den oppfører seg som en væske under trykk.
Dette gjelder ihvertfall for alle "normale" temperaturspenn