Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3619
Anonym bruker
"Rik Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
moren min ble idag ringt av politiet som sa vi måtte på politistasjonen imorgen, for å snakke om en straffesak navnet mitt ble nevnt i. Muttern sa politiet snakket som om det var noe alvorlig på tlf. De nektet å si hva det handlet om og sa de ikke kunne ta det over tlf men at vi måtte snakke om det imorgen. derfor er jeg ganske usikker og redd.

For vet ærlig ikke helt hva ulovlig jeg kunne gjort, er sikkert småting jeg har gjort før men veldig rart at navnet mitt hadde vært nevnt i en sak. aldri vært innblandet med politiet før. De sa jeg ikke hadde gjort noe galt, men kan de lyve om dette?

Hvor redd bør jeg være? er under 16 så begge foreldrene må være med. Kan de beslaglegge tlf? Hva vis jeg er skyldig? Aldri vært bort noe sånt før så virker en smule paranoid
Fuck Mr. Plod!
For sikkerhets skyld, legg telefonen hjemme

Kan lønne seg for deg om det er noe alvorlig.
Anonym bruker
"Rik Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
okeii skal det, kan de gjennoprette slettet ting? vis man blir nevnt i en sak er jeg da vitne eller kan jeg være medskyldig i saken?
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du vært med på å spre nakenbilder av noen som ikke samtykker eller er under 18? Har du benyttet ulovlige rusmidler og sendt meldinger om det i vennegjengen? Har du nasket? Har du deltatt i en gjeng som driver med vold\trusler el? Du har neppe begått alvorlig kriminalitet uten å vite om det.
Det får politiet til om de velger og bruke ressurser på det, uten og vite produsent av telefonen din og evt Enhet du benytter.
Skal du være helt sikker, så burde du wipe enheten, gjerne knuse intern lagring dersom mobil og harddisk evt.

Man kan aldri være sikker nok.

Men igjen så har du skytjenester, har du backup går det dit, har du sendt meldinger, er det slettet hos mottaker? osv.

Det virker for meg at det er litt for mye for en liten sak.
Slapp av, gjem tlfn hjemme. Du vet ikke hva de vil før du kommer dit. Og husk! NEKT NEKT NEKT
Anonym bruker
"Rik Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
ja har ruset meg mye før, har stjelt og en del andre ting men aldri blitt tatt for det. Kan de ta meg for at jeg har sendt bilder eller chat av meg ruset? er det noen andre sin rettsak som jeg har blitt nevnt i?
Anonym bruker
"Rik Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Feskene Vis innlegg
Slapp av, gjem tlfn hjemme. Du vet ikke hva de vil før du kommer dit. Og husk! NEKT NEKT NEKT
Vis hele sitatet...
jepp, men hva vis de puller opp med bevis om jeg nekter?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
ja har ruset meg mye før, har stjelt og en del andre ting men aldri blitt tatt for det. Kan de ta meg for at jeg har sendt bilder eller chat av meg ruset? er det noen andre sin rettsak som jeg har blitt nevnt i?
Vis hele sitatet...
Det kan ikke vi vite. Om dette er om noe straffbart du har gjort så NEKT NEKT NEKT!

Har de et bilde? det er manipulert!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
jepp, men hva vis de puller opp med bevis om jeg nekter?
Vis hele sitatet...
slutt å svare!

ikke godta forelegg eller noe form for innrømmelse av skyld. kan du ikke nekte så ikke si noe i det heletatt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
okeii skal det, kan de gjennoprette slettet ting? vis man blir nevnt i en sak er jeg da vitne eller kan jeg være medskyldig i saken?
Vis hele sitatet...
Er det en iPhone eller en annen type telefon hvor kryptert er aktivert? En iPhone har kryptering innebygd, og du trenger ikke gjøre noe annet enn å la være å oppgi koden til den. Og selvfølgelig slå av face id / touch id opplåsing.

Bare ta det rolig. Du vet ikke. Du har ingen kommentar. Du kjenner ikke til.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Bare ta det rolig. Du vet ikke. Du har ingen kommentar. Du kjenner ikke til.
Vis hele sitatet...
Alt man trenger å vite
Anonym bruker
"Rik Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vis jeg ikke nekter og feks sier jeg kjenner (...) som er mistenk i saken, får jeg større problemer da?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vis jeg ikke nekter og feks sier jeg kjenner (...) som er mistenk i saken, får jeg større problemer da?
Vis hele sitatet...
Om du er vitne i en grov sak der noen absolutt fortjener straff så er det opp til deg, er du ikke siktet så er det konge.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du har lov til å lyve så mye som du vil om ting du har gjort/ikke gjort. Du har ikke lov til å lyve om hva andre folk har gjort. Anbefaler deg å møte opp, få informasjon om hva det er de mistenker (om du i det hele tatt er mistenkt), og så skaffe en advokat til senere anledninger. Du tjener absolutt ingenting på å være ærlig eller tilstå noe som helst. Det er heller ikke så lurt å lyve om ting som kan bli motbevist senere. Best å bare holde kjeft.

P.s. de kan finne på å si at du er siktet for en ting på starten som er lettere å tilstå, for så å fortelle deg senere at du også er siktet for noe annet etter du har tilstått noe mindre.
Anonym bruker
"Rik Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Feskene Vis innlegg
Om du er vitne i en grov sak der noen absolutt fortjener straff så er det opp til deg, er du ikke siktet så er det konge.
Vis hele sitatet...
hvordan vet man om man er vitnefikk ingen beskjed om noe sånt. Men ja definitivt, bare vet ikke hva saken handler om
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hvordan vet man om man er vitnefikk ingen beskjed om noe sånt. Men ja definitivt, bare vet ikke hva saken handler om
Vis hele sitatet...
Fattig Hvithval sa det best.

- Politiet kan lyve til deg
- Du kan være siktet i en sak
- Du kan være vitne i en sak (tviler på at de lyver om dette eller lurer deg)
- Om de vil vite ting uten at du får vite hvorfor så har ikke du noen kommentar
- Bedre å si "ingen kommentar" en å rote seg inn i løgner

Lykke til'
Sist endret av Feskene; 24. oktober 2022 kl. 22:13.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
jepp, men hva vis de puller opp med bevis om jeg nekter?
Vis hele sitatet...
Ikke snakk om noenting eller noen FØR de viser grunnlaget sitt for å mistenke deg (hvis du er mistenkt). Spill dum og si du vet ikke eller husker ikke samme hva de spør om.
Hvis du er mistenkt så vil de begynne med å fortelle at det er en sak som handler om nasking/narkotika/etc og spørre om du har noe kjennskap til det. Du svarer nei også spør de om du var på det og det senteret den og den dagen eller hos den og den personen som selger narkotika og du svarer vet ikke. Så sier de at de vet/har fått høre at du var der og da svarer du at da vil du gjerne se bevisene på grunnlaget de har for å si det. Hvis de ikke kan vise deg noen konkrete bevis men bare sier at en eller annen navngitt har sagt det så manipulerer de deg, ikke fall for trikset, fortsett å si at det husker ikke du. Hvis du så blir presentert med bevis så kan du si at hmm ja det ser ut som meg men jeg klarer ikke koble anledningen, kanskje vi skulle se på fotballkamp, jeg kjenner ikke til noe narkotika/jeg går på det senteret ofte og har ikke stjelt noe der.
Hvis de derimot presenterer fellende bevis så er det best å tilstå for da får du tilståelsesdom med noe strafferabatt, men da skal du isåfall kun innrømme egen rolle og aldri andres. F eks dreier saken seg om at du har kjøpt dop så ikke innrømme at du kjøpte av den konkrete andre personen, men har du stjelt så får det ikke konsekvens for andre at du innrømmer. Skjønner?
Du har også full rett til å ikke forklare deg i det hele tatt og svare at du ikke vil forklare deg uten advokat. Da kan de ikke fortsette å avhøre deg, sjekk at de har på lydopptakeren når du sier at du ikke vil forklare deg uten advokaten sånn at de ikke kan presse deg med flere spørsmål.

Hvis du er innkalt som vitne så aldri bekreft noe som helst som kan gå ut over andre. Si det samme at du husker ikke eller vet ikke

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vis jeg ikke nekter og feks sier jeg kjenner (...) som er mistenk i saken, får jeg større problemer da?
Vis hele sitatet...
Ja du kan få problemer for å tyste på andre og gi politiet forklaring om andre personer. Du skal kun snakke om deg selv. Hvis du får vite at en annen er mistenkt for noe så ikke bekreft politiets mistanke. Hvis den andre mistenkte er en du er nær venn med og vet at politiet har bevis av at du kjenner så kan du bekrefte at du kjenner personen men ikke har noe type kriminell kontakt med personen og ikke kjenner til at den personen skal ha gjort noe kriminelt.

Si minst mulig er hovedregelen og ikke la politiet skremme eller presse deg. Du kan sette strek når som helst
Anonym bruker
"Rik Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke snakk om noenting eller noen FØR de viser grunnlaget sitt for å mistenke deg (hvis du er mistenkt). Spill dum og si du vet ikke eller husker ikke samme hva de spør om.
Hvis du er mistenkt så vil de begynne med å fortelle at det er en sak som handler om nasking/narkotika/etc og spørre om du har noe kjennskap til det. Du svarer nei også spør de om du var på det og det senteret den og den dagen eller hos den og den personen som selger narkotika og du svarer vet ikke. Så sier de at de vet/har fått høre at du var der og da svarer du at da vil du gjerne se bevisene på grunnlaget de har for å si det. Hvis de ikke kan vise deg noen konkrete bevis men bare sier at en eller annen navngitt har sagt det så manipulerer de deg, ikke fall for trikset, fortsett å si at det husker ikke du. Hvis du så blir presentert med bevis så kan du si at hmm ja det ser ut som meg men jeg klarer ikke koble anledningen, kanskje vi skulle se på fotballkamp, jeg kjenner ikke til noe narkotika/jeg går på det senteret ofte og har ikke stjelt noe der.
Hvis de derimot presenterer fellende bevis så er det best å tilstå for da får du tilståelsesdom med noe strafferabatt, men da skal du isåfall kun innrømme egen rolle og aldri andres. F eks dreier saken seg om at du har kjøpt dop så ikke innrømme at du kjøpte av den konkrete andre personen, men har du stjelt så får det ikke konsekvens for andre at du innrømmer. Skjønner?
Du har også full rett til å ikke forklare deg i det hele tatt og svare at du ikke vil forklare deg uten advokat. Da kan de ikke fortsette å avhøre deg, sjekk at de har på lydopptakeren når du sier at du ikke vil forklare deg uten advokaten sånn at de ikke kan presse deg med flere spørsmål.

Hvis du er innkalt som vitne så aldri bekreft noe som helst som kan gå ut over andre. Si det samme at du husker ikke eller vet ikke



Ja du kan få problemer for å tyste på andre og gi politiet forklaring om andre personer. Du skal kun snakke om deg selv. Hvis du får vite at en annen er mistenkt for noe så ikke bekreft politiets mistanke. Hvis den andre mistenkte er en du er nær venn med og vet at politiet har bevis av at du kjenner så kan du bekrefte at du kjenner personen men ikke har noe type kriminell kontakt med personen og ikke kjenner til at den personen skal ha gjort noe kriminelt.

Si minst mulig er hovedregelen og ikke la politiet skremme eller presse deg. Du kan sette strek når som helst
Vis hele sitatet...
okei tusen hjertelig for tips. Kommer på at den eneste store saken som kunne fått meg i avhør er om en dealer jeg ble kjent med å møtte noen ganger. Men jeg gjorde aldri noe ulovlig, utenom å ruse seg + fikk gratis dop. Men vi møttes 3-4 ganger etter det kuttet jeg kontakt for jeg ville ikke bli innblandet i noe ulovlig/det miljøet. Det med rusen trenger de jo bevis på som de ikke har, sånn at det er ikke noe stress. er snakk om 2-3 månder siden dette skjedde. Burde jeg da inrømme at jeg kjenner denne personen, siden navnet mitt er nevnt. Men at jeg ikke hadde noe kriminell kontakt med han? Kjipt vist barnevernet blir innblandet. Men kan lyve å si det ikke ble noe rus involvert
Anonym bruker
"Rik Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Feskene Vis innlegg
Fattig Hvithval sa det best.

- Politiet kan lyve til deg
- Du kan være siktet i en sak
- Du kan være vitne i en sak (tviler på at de lyver om dette eller lurer deg)
- Om de vil vite ting uten at du får vite hvorfor så har ikke du noen kommentar
- Bedre å si "ingen kommentar" en å rote seg inn i løgner

Lykke til'
Vis hele sitatet...
Tusen takk, skal prøve mitt beste : , )
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
okei tusen hjertelig for tips. Kommer på at den eneste store saken som kunne fått meg i avhør er om en dealer jeg ble kjent med å møtte noen ganger. Men jeg gjorde aldri noe ulovlig, utenom å ruse seg + fikk gratis dop. Men vi møttes 3-4 ganger etter det kuttet jeg kontakt for jeg ville ikke bli innblandet i noe ulovlig/det miljøet. Det med rusen trenger de jo bevis på som de ikke har, sånn at det er ikke noe stress. er snakk om 2-3 månder siden dette skjedde. Burde jeg da inrømme at jeg kjenner denne personen, siden navnet mitt er nevnt. Men at jeg ikke hadde noe kriminell kontakt med han? Kjipt vist barnevernet blir innblandet. Men kan lyve å si det ikke ble noe rus involvert
Vis hele sitatet...
Ikke nevn navnet hans! Da er du en snitch og blir nokk banket gul og blå.

Du kjenner han ikke.

Du trenger ikke planlegge hva du skal si, fordi "ingen kommentar"
Sitat av Feskene Vis innlegg
- Bedre å si "ingen kommentar" en å rote seg inn i løgner
Vis hele sitatet...
PSSSSST!! Hvis du er vitne, så har du plikt til å vitne. Da du fortelle det du vet.

Politiet må informere deg hvis du avhøres som vitne. Da er det straffbart å lyve eller nekte å forklare deg, men det er ikke straffbart å ha dårlig hukommelse.

Oppdater oss, trådstarter! Du trenger kanskje ikke skrive detaljert hva saken handler om, men skriv om du var vitne eller mistenkt, og om det ble komfortabelt for deg eller ikke liksom
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tysteren Vis innlegg
PSSSSST!! Hvis du er vitne, så har du plikt til å vitne. Da du fortelle det du vet.

Politiet må informere deg hvis du avhøres som vitne. Da er det straffbart å lyve eller nekte å forklare deg, men det er ikke straffbart å ha dårlig hukommelse.
Vis hele sitatet...
Uh.

I avhøyr med politiet har du ikkje plikt til meir enn å oppgje personalia. Uavhengig av om du er vitne, sikta eller tiltalt. Politiet har ikkje plikt til å informere deg om så jævla mykje, men om du er sikta har du ein del rettar til m.a. innsyn i straffesaka. Utgangspunktet er altså at du er vitne, og om du er mistenkt for å ha gjort straffbare ting vil du verte sikta.

Det er heller ikkje straffbart å lyge. Å leie mistanke på uskuldige er straffbart, men å lyge til politiet er ikkje.

Om saka derimot er for retten så er hovudregel at du har vitneplikt, dvs. at du må forklare deg fullstendig og sannferdig. Men det gjeld altså ikkje avhøyr hos politiet.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
okei tusen hjertelig for tips. Kommer på at den eneste store saken som kunne fått meg i avhør er om en dealer jeg ble kjent med å møtte noen ganger. Men jeg gjorde aldri noe ulovlig, utenom å ruse seg + fikk gratis dop. Men vi møttes 3-4 ganger etter det kuttet jeg kontakt for jeg ville ikke bli innblandet i noe ulovlig/det miljøet. Det med rusen trenger de jo bevis på som de ikke har, sånn at det er ikke noe stress. er snakk om 2-3 månder siden dette skjedde. Burde jeg da inrømme at jeg kjenner denne personen, siden navnet mitt er nevnt. Men at jeg ikke hadde noe kriminell kontakt med han? Kjipt vist barnevernet blir innblandet. Men kan lyve å si det ikke ble noe rus involvert
Vis hele sitatet...
Hvis du kuttet kontakt med han kan du si ja du kjenner han men kuttet kontakt. Du kan ikke straffes for en påstand at du har brukt rusmidler eller tatt i mot dop men hvis han her er voksen og ga deg gratis dop for å henge hos han så kan det hende det er en bekymringssamtale med deg politiet er ute etter eller at noe fælt har skjedd med andre mindreårige der og vil spørre om du kjenner til at han er sånn. Gjelder det overgrep feks burde du si alt du vet og har opplevd
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Viss det har med rus å gjøre bare nekt å si du har aldri prøvd d ikke noe «tok et trekk på en fest lenge siden» å hold deg til det uansett hvor dum du ser ut å di ser du lyger.
Skjedde nærmest nøyaktig det samme med meg når jeg var 16. Ble hentet på skolen av mamma der hun kun hadde sagt over telefon at det var noe viktig.

Endte opp med at jeg hadde blitt kalt inn som vitne i en voldtektssak der en gutt jeg kjenner ble anmeldt etter en fest jeg hadde vært på. Var litt ubehagelig med suprise elementet, men gikk fint. Saken ble henlagt og gutten anmeldte til slutt jenta for falsk anmeldelse. Denne saken ble også henlagt.
I en rettsak vil du være forpliktet til å vitne, hos politiet har du kun plikt til å møte.
Veldig enkelt.

Du ringer Politiet tilbake og sier du ønsker å avlegge forklaring på telefon der du forklarer deg at "Jeg er ikke villig til å la meg avhøre eller forklare meg". Du ber de skrive ned dette som din forklaring.

Saken vil med all sannsynlighet forsvinne.

Om du ikke tør dette, møter du opp, og gjør akkurat det samme. Ikke la deg presse til noe. Hold deg til å ikke avlegge forklaring. Du vil sjeldent gjøre deg selv en tjeneste ved å forklare deg om du ikke har gjort noe. De vil kun bruke ting imot deg.

Ikke bekymre deg for telefon og lignende. Skal mye til før de tar slikt. Om de skulle tatt beslag i noe slikt sier og skriver du følgende: "Telefonen inneholder konfidensielle samtaler mellom klient og forsvarer og kan derfor ikke undersøkes av Politiet uten videre prosesser."

Det skal da svært mye til før de får lov å gå inn på telefonen.

Snakker av mange års erfaring.
Ble det møte idag på kammerset? Hva ville de?

Fått lignende tlf selv og da ville de ha dritt på en tidligere arbeidsgiver :-)
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Uh.

I avhøyr med politiet har du ikkje plikt til meir enn å oppgje personalia. Uavhengig av om du er vitne, sikta eller tiltalt. Politiet har ikkje plikt til å informere deg om så jævla mykje, men om du er sikta har du ein del rettar til m.a. innsyn i straffesaka. Utgangspunktet er altså at du er vitne, og om du er mistenkt for å ha gjort straffbare ting vil du verte sikta.

Det er heller ikkje straffbart å lyge. Å leie mistanke på uskuldige er straffbart, men å lyge til politiet er ikkje.

Om saka derimot er for retten så er hovudregel at du har vitneplikt, dvs. at du må forklare deg fullstendig og sannferdig. Men det gjeld altså ikkje avhøyr hos politiet.
Vis hele sitatet...
https://jusinfo.no/straffeprosess/vi...kt/vitneplikt/
Lenken viser at det du skriver er fullstendig korrekt, jeg tok ikke høyde for at et politiavhør ikke er det samme som det å være i retten.
TS: hvordan gikk det? Er du sikta for noe?
du har ikke møteplikt for politiet om du gjør det klart på forhånd at du ikke er interresert i å avgi forklaring under noen omstendigheter. Send de en mail der du gjør det klinkende klart at du ikke lar deg avhøre, så slipper du å møte opp.
Ingen har plikt til å forklare seg for politiet etter Straffeprosessloven §230 Dette gjelder både for deg som er vitne, mistenkt eller siktet.

Politiet vil ofte vise til at en har plikt til å møte for å avklare om en skal forklare seg eller ikke etter Straffeprosessloven §230. Dette stemmer ikke helt. Dersom det er klart at du vil nekte å forklare deg, kan du si fra om dette til politiet. Da har du heller ikke møteplikt. Du kan i denne forbindelse vise til Ot. prp. nr. 66 (2001-2002) side 136;

"Dersom politiet etter å ha fått slik melding ikke har noen grunn til å tro at vitnet vil ombestemme seg, vil det etter departementets vurdering ikke lenger foreligge grunnlag for møteplikt og avhenting.” Samt Norsk Lovkommentar note 1778 til § 230; ”Det er derimot ikke grunnlag for å innkalle vedkommende dersom det allerede er klart at vedkommende ikke er villig til å forklare seg."

Du skriver noe slikt:

Til politimester gryntegrynt

Ønsker å gjøre det klart at jeg har ingen uttalelser å komme med, og i henseende nekter å avgi noe forklaring, da det for min del ikke er noe å forklare.

møteplikten for avhør faller bort dersom den innkalte på forhånd har gjort det klart for Politiet at hen nekter å la seg avhøre. Viser til Ot. prp. nr. 66 (2001-2002) side 136

Denne mail sendes med det formål å avstå fra tilbudet om å la meg avhøre/forklare, da jeg har ingen uttalelser å komme med.

Mvh
blabla


Så er det bare å gi full faen i hele driten med god samvittighet.
Sist endret av mr.roundtree; 26. oktober 2022 kl. 01:56.
Anonym bruker
"Rik Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Beklager alle sammen for at jeg ikke har svart, glemte helt av tråden. Dette hadde rett å slett ingen ting med narkotika eller liknende og jeg ble overraska over hva saken egentlig handlet om. Det var snakk om et nakenbilde jeg sendte til en fyr for 2 år siden,(som jeg ikke husker siden det var lenge sia). Mannen har nå blitt siktet for å oppbevare mye barneporno, (ikke bare mitt bilde) også var han siktet for en del andre saker også. De informerte meg om dette siden det skulle bli brukt i rettsaken imot han, nå.
var så å si 13 år når det skjedde. helt sykt at det ble tatt opp 2 år senere, men glad for at den grisen forhåpentligvis skal sone, selvom det var min skyld at jeg sendte bilder til han.
Anonym bruker
"Rik Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
fortsatt en sårbar sak men mye bedre enn at jeg blir siktet for noe. også er jeg Lettet for at han blir tatt
Det er ikke din skyld. Han utnyttet deg. Håper du har det greit nå og får hjelp hvis ikke. Mange kan føle på skam i en sånn situasjon, men DET ER IKKE DIN SKYLD.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
du har ikke møteplikt for politiet om du gjør det klart på forhånd at du ikke er interresert i å avgi forklaring under noen omstendigheter. Send de en mail der du gjør det klinkende klart at du ikke lar deg avhøre, så slipper du å møte opp.
Ingen har plikt til å forklare seg for politiet etter Straffeprosessloven §230 Dette gjelder både for deg som er vitne, mistenkt eller siktet.

Politiet vil ofte vise til at en har plikt til å møte for å avklare om en skal forklare seg eller ikke etter Straffeprosessloven §230. Dette stemmer ikke helt. Dersom det er klart at du vil nekte å forklare deg, kan du si fra om dette til politiet. Da har du heller ikke møteplikt. Du kan i denne forbindelse vise til Ot. prp. nr. 66 (2001-2002) side 136;

"Dersom politiet etter å ha fått slik melding ikke har noen grunn til å tro at vitnet vil ombestemme seg, vil det etter departementets vurdering ikke lenger foreligge grunnlag for møteplikt og avhenting.” Samt Norsk Lovkommentar note 1778 til § 230; ”Det er derimot ikke grunnlag for å innkalle vedkommende dersom det allerede er klart at vedkommende ikke er villig til å forklare seg."

Du skriver noe slikt:

Til politimester gryntegrynt

Ønsker å gjøre det klart at jeg har ingen uttalelser å komme med, og i henseende nekter å avgi noe forklaring, da det for min del ikke er noe å forklare.

møteplikten for avhør faller bort dersom den innkalte på forhånd har gjort det klart for Politiet at hen nekter å la seg avhøre. Viser til Ot. prp. nr. 66 (2001-2002) side 136

Denne mail sendes med det formål å avstå fra tilbudet om å la meg avhøre/forklare, da jeg har ingen uttalelser å komme med.

Mvh
blabla


Så er det bare å gi full faen i hele driten med god samvittighet.
Vis hele sitatet...
Fy flate jeg sku ønske jeg viste sånt som detta for 13 år siden.. Hadde spart meg for en unødvendig røykedom
Anonym bruker
"Moden Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Beklager alle sammen for at jeg ikke har svart, glemte helt av tråden. Dette hadde rett å slett ingen ting med narkotika eller liknende og jeg ble overraska over hva saken egentlig handlet om. Det var snakk om et nakenbilde jeg sendte til en fyr for 2 år siden,(som jeg ikke husker siden det var lenge sia). Mannen har nå blitt siktet for å oppbevare mye barneporno, (ikke bare mitt bilde) også var han siktet for en del andre saker også. De informerte meg om dette siden det skulle bli brukt i rettsaken imot han, nå.
var så å si 13 år når det skjedde. helt sykt at det ble tatt opp 2 år senere, men glad for at den grisen forhåpentligvis skal sone, selvom det var min skyld at jeg sendte bilder til han.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, TS! Godt å høre at det ordnet seg. Må også stemme i og si at dette ikke var din skyld. En 13-åring er ett barn og det er den voksne personens ansvar å oppføre seg i slike situasjoner. Du visste ikke hva du begikk deg ut på. Ønsker deg alt godt videre.
Sitat av Feskene Vis innlegg
- Politiet kan lyve til deg
Vis hele sitatet...
I teorien ja, men da bryter de loven. Politiet har ikke lov til å lyve til deg.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke snakk om noenting eller noen FØR de viser grunnlaget sitt for å mistenke deg (hvis du er mistenkt). Spill dum og si du vet ikke eller husker ikke samme hva de spør om.
Hvis du er mistenkt så vil de begynne med å fortelle at det er en sak som handler om nasking/narkotika/etc og spørre om du har noe kjennskap til det. Du svarer nei også spør de om du var på det og det senteret den og den dagen eller hos den og den personen som selger narkotika og du svarer vet ikke. Så sier de at de vet/har fått høre at du var der og da svarer du at da vil du gjerne se bevisene på grunnlaget de har for å si det. Hvis de ikke kan vise deg noen konkrete bevis men bare sier at en eller annen navngitt har sagt det så manipulerer de deg, ikke fall for trikset, fortsett å si at det husker ikke du. Hvis du så blir presentert med bevis så kan du si at hmm ja det ser ut som meg men jeg klarer ikke koble anledningen, kanskje vi skulle se på fotballkamp, jeg kjenner ikke til noe narkotika/jeg går på det senteret ofte og har ikke stjelt noe der.
Hvis de derimot presenterer fellende bevis så er det best å tilstå for da får du tilståelsesdom med noe strafferabatt, men da skal du isåfall kun innrømme egen rolle og aldri andres. F eks dreier saken seg om at du har kjøpt dop så ikke innrømme at du kjøpte av den konkrete andre personen, men har du stjelt så får det ikke konsekvens for andre at du innrømmer. Skjønner?
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik det fungerer.

Igjen, så kan det godt være noen i politiet bryter loven her, men er man mistenkt i en sak har man krav på å vite hva man er mistenkt for før man forklarer seg om det. Man skal også få lest opp rettighetene sine før man avgir forklaring, ellers kan forklaringen være ugyldig. Det skal som hovedregel tas lydopptak av avhør, og da kan man vise eventuelle brudd på rettighetene sine for retten.

Og når det gjelder strafferabatt så er det fint lite å hente hvis de allerede har presentert deg med fellende bevis. Hvis de allerede har fellende bevis og de har lagt dette frem for deg, så er det neppe noe rabatt igjen å hente. Strafferabatt gjelder hvis man har gjort det vesentlig enklere å oppklare saken, noe man ikke kan sies å ha gjort hvis man har nektet å forklare seg før man presenteres med fellende bevis.
Sist endret av hemmeligegreier; 29. oktober 2022 kl. 23:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.