Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1275
Lurer litt på hvor jeg bør begynne.
Bufferkonto, BSU, Fond, aksjer?

Litt om meg:
Jeg er 18 år og lærling som Helsefagarbeider. Jeg har alltid hatt interesse for økonomi og investeringer, men mulighetene har vært svært begrenset frem til jeg fylte 18. Jeg er nå klar for å starte å investere/spare og hadde håpet på noen tips.

Lærlinglønnen min er på 30% av vanlig Helsefagarbeider lønn + fullt tillegg i alle tillegger. Dette øker vært halvår; 30%-40%-50%-80%. Per nå tilsvarer dette litt over 17.000kr måneden.
Jeg har 80.000kr spart opp fra før av som jeg kan bruke.

Slik jeg forstår det får jeg 20% skattefradrag det første året med BSU. Derfor jeg lurer på om jeg burde starte så fort som mulig eller vente. Ettersom jeg har lærlinglønnen så skal jeg betale mindre skatt i starten på rundt 15-17%.
Er det da vært det å starte BSU med en gang eller burde jeg da heller satse på en høyrentekonto (buffer) i stedet? Eventuelt begge.

Jeg er også interessert i å investere rundt 2000kr/måneden i 1-2 fond og satse på litt aksjer ved siden av. Har dere noen forslag til Fond og aksjer som er aktuelt nå for tiden? Ser at Salmar har hatt en kraftig nedgang, mens jeg også har troa på at Equinor vil fortsette å øke. Tanker rundt dette? Og vil gjerne høre litt om hva dere investerer i for tiden!

På forhånd, takk for svar!
Full bsu er gull verdt, kjør på. Har du råd i tillegg lager du fast lønnstrekk til fond, bruk det som pensjonssparing. Blir ikke mye av det i starten, men det blir mye på sikt.

Jeg og min samboer hadde spart bsu siden vi var unge begge to, og cashet inn til sammen nesten 600.000 på lånet når vi ble for gamle. I samma rennet gjorde vi om lånet til rammelån, og vips hadde vi tilgang på pengene også ved behov.

Bra at du starter å tenke økonomi tidlig! Jeg var flink tidlig i yrkeskarrieren, levde som en student de 2-3 første Årene jeg jobbet. Det økonomiske fundamentet jeg la de første årene nyter jeg svært godt av enda i dag.
Så lenge du tjener minst 87 000 kroner i året så vil jeg helst klart prioritere BSU før jeg vurderer noen andre former for sparing. Da kan du sitte inn 27 500 kroner per år og får 5500 kroner igjen som skattefradrag. Hvis du klarer å sette vekk mer penger enn dette så vil jeg satt de inn i globale indeksfond med lave forvaltningskostnader, gode eksempler her er KLP AksjeGlobal Indeks P, Kron Indeks Global, Nordnet Indeksfond Global og DnB Global Indeks.

Men ikke bare ta det vi sier for god fisk, men prøv å sett deg inn i det på egen hånd. På denne måte kan du også gjøre personlige tilpasninger som passer deg og din livstil best.

Her er en fin start
Så lenge du ikke eier egen bolig så ville jeg sagt fyll opp bsuen så mye du kan! Fond kan du drite i med mindre du bruker noen som kun driver forvaltning av fond. Har diverse fond i sparebanker men virker som at de tror de spiller med monopolpenger. Har aldri tjent så mye som ett øre på det de siste 2 åra.
Sitat av 420master Vis innlegg
Så lenge du ikke eier egen bolig så ville jeg sagt fyll opp bsuen så mye du kan! Fond kan du drite i med mindre du bruker noen som kun driver forvaltning av fond. Har diverse fond i sparebanker men virker som at de tror de spiller med monopolpenger. Har aldri tjent så mye som ett øre på det de siste 2 åra.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner nå rimelig mange som har benyttet seg av vanlige fond i div sparebanker. Ikke en av dem har tapt penger. Faktisk hatt en veldig bra avkastning på pengene. Hvordan du har klart og tape penger lurer jeg på. Du taper jo ikke noe før du evt selger deg ut. Men du er muligen en av di som gjør det du absolutt ikke skal gjøre. Og det er og selge når dem går ned. Fond er langsiktig sparing. Så vist du har planer om og bruke pengene innen 2 år så er ikke fond plassen og spare for deg.
Det viktigste er hvor lenge du har tenkt å spare og hvor mye risiko du vil ta.

Renters rente på bsu er elendig sammenlignet med fond. Historisk vil fond alltid lønne seg hvis du sparer mellom 5 og 10 år.

Skal du bruke pengene på bolig om få år vil bsu lønne seg siden fond vil gjerne bruker noen år før avkastningen tar igjen skattefordelen og renten.

Et viktig premiss for bsu er også at du faktisk reinvesterer skattefordelen. Hvis du ikke gjør det er bsu bortkastet
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Jeg kjenner nå rimelig mange som har benyttet seg av vanlige fond i div sparebanker. Ikke en av dem har tapt penger. Faktisk hatt en veldig bra avkastning på pengene. Hvordan du har klart og tape penger lurer jeg på. Du taper jo ikke noe før du evt selger deg ut. Men du er muligen en av di som gjør det du absolutt ikke skal gjøre. Og det er og selge når dem går ned. Fond er langsiktig sparing. Så vist du har planer om og bruke pengene innen 2 år så er ikke fond plassen og spare for deg.
Vis hele sitatet...

Dette gjelder spesifikt pensjonsfond, jeg velger ikke noe annet enn hva slags profil jeg velger blandt andre renter/indexfond etc.

Det er forvaltere som aldri har realisert noe til fordel for meg. Innskudd fra arbeidsgiver er rundt 3K annenhver uke og realiseringen har stort sett vært 6-8.000 - hver gang. Jeg også forstår det, men det er fortsatt noe jeg følger med på da. Det er tross alt mine penger de leker med
Takk for flere svar! Høres ut som BSU er første steget. Hvilken bank ville dere gått for? Hørt at sparebank 1 har gode renter, noen andre forslag?

Tenker 2000kr/måneden i fond på siden. Tar gjerne imot forslag der og til enkelt aksjer.

Noen som forresten har brukt Avida eller Nordax bank?

Dersom jeg for eksempel går KLP aksjeglobal indeks P, et fond jeg har tittet litt på. Vil det ikke da lønne seg å kjøre den på en aksjesparekonto fremfor en fondskonto?
Sist endret av Salvia10; 18. oktober 2022 kl. 19:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anbefaler deg sterk gå inn på youtube, sjekk ut kanalen: Aksjer på norsk.
Har lært ufattelig mye av han der
Sitat av Salvia10 Vis innlegg
Takk for flere svar! Høres ut som BSU er første steget. Hvilken bank ville dere gått for? Hørt at sparebank 1 har gode renter, noen andre forslag?

Tenker 2000kr/måneden i fond på siden. Tar gjerne imot forslag der og til enkelt aksjer.

Noen som forresten har brukt Avida eller Nordax bank?

Dersom jeg for eksempel går KLP aksjeglobal indeks P, et fond jeg har tittet litt på. Vil det ikke da lønne seg å kjøre den på en aksjesparekonto fremfor en fondskonto?
Vis hele sitatet...
Ja, her har du helt rett, bruk ASK-konto, ved handling av fond. Noen av fordelene:
- fleksibilitet til å kjøpe og selge aksjefond uten i betale skatt underveis.
- ta ut innskuddene uten å betale skatt.
- betaler først skatt når du tar ut mer penger enn du har investert.
- bytte mellom aksjefond uten å betale skatt underveis.

Ville også anbefalt deg å ta en titt på plattformavgifter de forskjellige aktørene tar, kan fort bli noen kroner når vi snakker så mange år som fond kan bli stående.

Angående hvilken bank du bure velge for BSU kan du ta en titt her
Sist endret av Jorg; 18. oktober 2022 kl. 20:50.
Sitat av 420master Vis innlegg
Dette gjelder spesifikt pensjonsfond, jeg velger ikke noe annet enn hva slags profil jeg velger blandt andre renter/indexfond etc.

Det er forvaltere som aldri har realisert noe til fordel for meg. Innskudd fra arbeidsgiver er rundt 3K annenhver uke og realiseringen har stort sett vært 6-8.000 - hver gang. Jeg også forstår det, men det er fortsatt noe jeg følger med på da. Det er tross alt mine penger de leker med
Vis hele sitatet...

Forstår ikke hva du mener i svaret ditt. Betaler din arbeidsgiver 6k i mnd på pensjonsparing? Når har du 6 til 8 k? Folkene som forvalter leker ikke di får vell provisjon etter hvor bra dem klarer og gjøre det. Ikke etter hvor elendig dem klarer og forvalte.
Sitat av Salvia10 Vis innlegg
Takk for flere svar! Høres ut som BSU er første steget. Hvilken bank ville dere gått for? Hørt at sparebank 1 har gode renter, noen andre forslag?

Tenker 2000kr/måneden i fond på siden. Tar gjerne imot forslag der og til enkelt aksjer.

Noen som forresten har brukt Avida eller Nordax bank?

Dersom jeg for eksempel går KLP aksjeglobal indeks P, et fond jeg har tittet litt på. Vil det ikke da lønne seg å kjøre den på en aksjesparekonto fremfor en fondskonto?
Vis hele sitatet...
Sitat av Jorg Vis innlegg
Ja, her har du helt rett, bruk ASK-konto, ved handling av fond. Noen av fordelene:
- fleksibilitet til å kjøpe og selge aksjefond uten i betale skatt underveis.
- ta ut innskuddene uten å betale skatt.
- betaler først skatt når du tar ut mer penger enn du har investert.
- bytte mellom aksjefond uten å betale skatt underveis.

Ville også anbefalt deg å ta en titt på plattformavgifter de forskjellige aktørene tar, kan fort bli noen kroner når vi snakker så mange år som fond kan bli stående.

Angående hvilken bank du bure velge for BSU kan du ta en titt her
Vis hele sitatet...

Tok en titt på siden nå. Askim og Spydeberg Sparebank har BSU rente på 4.85%, noe som er ganske bra.

Har du også forslag til hvor jeg burde opprette en høyrentekonto? En slags sparing/bufferkonto hvor rentene faktisk kan ha en invirkning.
Bor du hjemme hos foreldrene dine?
Hvis nei, har foreldrene dine vilje og mulighet til å hjelpe deg økonomisk dersom du plutselig får uforutsette utgifter (hvitevarer ryker, bilen må på verksted, tannlegen robber deg, etc?

Hvis fremdeles nei:
1. BUFFERKONTO

Det er alfa og omega i en selvstendig personlig økonomi.

Hvis du derimot ikke er truet av store, plutselige utgifter, enten fordi du bor hjemme, eller fordi du har foreldre som kan steppe inn i en krise, så ville jeg også ha begynt med BSU.
Eventuelt så har du jo også som regel mulighet til å fritt ta ut alt du har satt inn i BSU inneværende år, så sånn sett kan også BSU fungere som en liten bufferkonto.

Normalt sett er jo også fond en klassiker å anbefale, men avhengig av hvor trygg livssituasjon du er i, og hvor risikovillig du er, så er det færre og færre som tør å anbefale sånt akkurat nå.

For å finne de beste betingelsene på BSU, høyrentekonto etc (og forsikringer og lån når den tid kommer), så ville jeg tatt en titt på Forbrukerrådets tjeneste Finansportalen.
Sist endret av Realist1; 18. oktober 2022 kl. 21:41.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Bor du hjemme hos foreldrene dine?
Hvis nei, har foreldrene dine vilje og mulighet til å hjelpe deg økonomisk dersom du plutselig får uforutsette utgifter (hvitevarer ryker, bilen må på verksted, tannlegen robber deg, etc?

Hvis fremdeles nei:
1. BUFFERKONTO

Det er alfa og omega i en selvstendig personlig økonomi.

Hvis du derimot ikke er truet av store, plutselige utgifter, enten fordi du bor hjemme, eller fordi du har foreldre som kan steppe inn i en krise, så ville jeg også ha begynt med BSU.
Eventuelt så har du jo også som regel mulighet til å fritt ta ut alt du har satt inn i BSU inneværende år, så sånn sett kan også BSU fungere som en liten bufferkonto.

Normalt sett er jo også fond en klassiker å anbefale, men avhengig av hvor trygg livssituasjon du er i, og hvor risikovillig du er, så er det færre og færre som tør å anbefale sånt akkurat nå.

For å finne de beste betingelsene på BSU, høyrentekonto etc (og forsikringer og lån når den tid kommer), så ville jeg tatt en titt på Forbrukerrådets tjeneste Finansportalen.
Vis hele sitatet...

Jeg bor i egen leilighet, hvor jeg betaler 7500kr/ måneden + strøm og andre utgifter.

BSU og eventuelt en buffer utenom (isåfall hvor?) Vil helst slippe å måtte tømme BSUen i en økonomisk krise og tape gevinsten.

Har sett på finansportalen nå, men synes det er merkelig at jeg får opp forskjellige resultater hos dem, sammenlignet med den andre tjenesten han andre her på tråden sendte link til. https://www.norskfamilie.no/barometre/bsu/
Sitat av Salvia10 Vis innlegg
Jeg bor i egen leilighet, hvor jeg betaler 7500kr/ måneden + strøm og andre utgifter.

BSU og eventuelt en buffer utenom (isåfall hvor?) Vil helst slippe å måtte tømme BSUen i en økonomisk krise og tape gevinsten.

Har sett på finansportalen nå, men synes det er merkelig at jeg får opp forskjellige resultater hos dem, sammenlignet med den andre tjenesten han andre her på tråden sendte link til. https://www.norskfamilie.no/barometre/bsu/
Vis hele sitatet...
En bufferkonto kan du lage deg i nettbanken. Det gjorde jeg som jeg overfører til (noe som aldri skjer)