Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 402
Hei!

Etter å ha innsett hvor avhengig jeg var av sosiale medier og hvor mye det påvirket meg mentalt, valgte jeg å slette alt - Facebook, snapchat, Instagram. Dette gjorde jeg av følgende grunner:


- Tid. Jeg brukte alt for lang tid på å scrolle endeløst.

- Kroppspress. Jeg følte at jeg fikk et forvrengt syn på hvordan en kropp bør se ut.

-Ekkokammer. Jeg opplevde en så tilpasset newsfeed at bare meninger og synspunkter jeg selv hadde, ble synlige. Det var lite rom for å få utfordret sine meninger.

- Hatprat. Jeg ble målløs over hvor hatefulle kommentarer folk kunne finne på å skrive.

-Algoritmer. Jeg mislikte sterkt mitt digitale fotavtrykk og hvor mye informasjon Meta samlet inn på meg.

Jeg har i ettertid merket hvor godt det har gjort for psyken, hvor mye tid jeg har frigitt og hvor behagelig det er å oppleve verden i mindre grad igjennom skjermen.
Jeg har også blitt veldig bevisst på hvor utrolig avhengig man er av telefonen, i sosiale sammenhenger, på bussen eller I enhver annen situasjon.

Jeg lurer derfor på hva ditt forhold til sosiale medier er. Hva er positivt, negativt? Og har sosiale medier en bakside vi ikke har vært klar over?