Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1404
Heisann!
Jeg og mine dumme forslag suser som vanlig i gang med noe "smart". Skal prøve å gjøre en årelang historie kort:

Jeg er "tidligere" rusavhengig/ rusavhengig som nylig sluttet i aktivt misbruk. Har for noen år tilbake hatt litt diverse former for spiseforstyrrelser i varierende grad. Går på Quetiapine mot søvnvansker, noe som øker matlysten betraktelig. Fikk for kun 1 uke siden noen lungemedisiner med akkurat samme effekt. I tillegg til at jeg er en rusavhengig uten rus som gjør at jeg spiser meg i hjel!

Det jeg da er på jakt etter er et legemiddel jeg kan bruke i en kortete periode på 2-6 uker som senker matlysten, som ikke gir en rusrelatert effekt slik som for eks. Lisdeksamfetamin. (Noe som funka jævlig bra noen år tilbake btw) -og som ikke forårsaker tilbakefall på rusmidler. Er like før jeg begynner å spy opp maten min igjen og merker at dette ikke er på en god vei. Høres kanskje dumt ut å be om legemidler for å ikke få spiseforstyrrelser når det basicly vil gi de samme psykiske problemene. Uansett så trenger jeg forslag.

Har en bekjent av meg som får utskrevet Victoza mot diabetes type 2, noe dem hevder skal fjerne matlysten. Noen tanker rundt midlertidig bruk av dette, eventuelt andre forslag? På forhånd takk for svar, moraliseringen trenger jeg nok ikke etter en årrekke med dumme avgjørelser.
Saxenda eller ozempic senker matlysten. Samme virkestoff som i victoza. Hvis du er overvektig og har prøvd andre alternativer kan man snakke med legen sin og den kan gis på blå resept hvis BMIen ligger over 35.

Dette er dog en medisin som bør gis i samråd med lege. Den har en bivirkningsprofil som kan gi problemer med stoffskifte og gallesykdom, blant annet.
Sist endret av bendiks; 6. september 2022 kl. 21:59.
Nikotin og koffein er et lett alternativ.
det meste av adhdmedisiner, men det krever at du har adhd og er strengt regulert a-preparat. mulig det kan være mulig å få om man er sykelig overvektig.
Dersom en lege skulle vurdert meg er jeg nok langt ifra overvektig både utseendemessig og BMI-relatert. Basert på en subjektiv vurdering fra mitt eget hodet og min egen syke så må jeg spise mindre, gå ned noen kilo. Skal nok ikke mere enn 5-7 kilo før jeg er happy.

ADHD medisiner er ikke aktuelt for min den ettersom det er vanedannende og jeg er tidligere speed-junky. Lettere sagt alt-mulig-junky

I samråd med lege er såklart det beste, men tror ingen fornuftig lege ville gitt meg noen legemidler mot dette. Blir som å dele ut medisiner mot matlyst inne på en lukka avdeling for folk med spiseforstyrrelser.
Naltrekson blir brukt mot opiat avhengighet. Mysiba gis til veldig overvektige mennesker (BMI over 35) denne inneholder naltrekson. LDN = lav dose naltrekson denne gis gjerne til folk med fibromyalgi eller ME (samt andre smertepasienter)

Så du kan kanskje snakke med legen din om noen av disse.
Personlig har jeg BMI på 22-23 så tviler på at det lar seg gjøre om det kun gis til personer med BMI på over 35, men kan jo uansett da opp diskusjonen med legen.
Anonym bruker
"Rik Havfrue"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
tirzepatid. Diabetes medisin som har begynt og brukes mot fedme med gode resultater.
Ignorer mitt første svar er du grei. Problemet ditt er jo at du tidligere har hatt spiseforstyrrelser dermed vil egentlig ethvert tiltak kanskje trigge deg slik at du kommer tilbake dit. Med en BMI på 22-23 så er du normalvektig og burde egentlig ikke gjøre noe.

Jeg er selv u-diagnosert med spiseforstyrrelser, og vet veldig godt hvordan jeg kan holde vekten på diverse medikamenter. Jeg gjør det også, siden jeg lever midt i dette.

Du burde kanskje flytte fokus, gjøre andre ting som ikke får deg til å tenke så mye på kropp og mat. Kanskje turer i naturen eller annen mosjon/trening kan være en greie.. om det ikke igjen trigger da..

Du bør snakke med legen din, det burde jeg selv også, men jeg er ikke der enda. Aller helst bør du (jeg) jobbe med deg selv, prøve å få deg selv til å innse at du er god nok og fin nok som du er ❤️