Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 7233
Har en kamerat som sier at jeg bor i ghetto. Dette er veldig provoserende da jeg har kjøpt min egen leilighet her og det ikke er noen ghetto i det hele tatt, det bor all slags mulig folk her. Ja, det er en av de billigere områdene, men dette er vest for Oslo og alt er veldig dyrt. Han drev og gnålet om at han bodde på et så bra sted hvor det bare var sosser og businessmenn mens jeg var sur siden jeg måtte bo i ghetto. Senere sa han at det bare var spøk og jeg tok meg nær av det. Når han skulle slippe meg av på parkeringsplassen sa han "jeg vil vekk herfra".

Hadde du blitt provosert om du hadde endelig fått kjøpt deg din egen leilighet og en annen hadde sagt noe sånt? Har drevet og slitt og pusset opp osv så dette var veldig provoserende.
Grattis med kåk! Vær stolt av det!

Hadde ikke blitt støtt av det for det er kompisen din som er dritteit ikke deg. Han er nok evn bare sjalu for at du har fått kjøpt deg noe og ikke han. Boligmarkedet i Oslo er omtrent umulig å komme seg inn på om man ikke blir sponsa av rike foreldre eller er et par med to inntekter å søke lån for, så som enslig har man gjerne ikke annet valg enn å kjøpe førstegangsbolig i de billigste bydelene. Jeg liker meg mer i de såkalte ghettobydelene enn i sossebydelene og syns det er bortkasta å kjøpe 15 kvm på Frogner når du kan få 60 kvm med balkong på Stovner for samme prisen.

Det kan godt ha vært en uskyldig spøk med glimt i øyet og som han gir seg med etter et par ganger, men hvis kompisen din virkelig har sånn holdning til andre bydeler enn kakseland så hadde jeg revurdert han, for det vitner om verdier som skaper diskriminering og undertrykking og at han ser ned på andre mennesker som ikke er like privilegerte som han. En sånn kompis ville hvertfall ikke jeg hatt.
BRAND ∞ STRONG
Hvor ligger denne ghettoen, Drammen, Rykkinn?

Er ikke så godt kjent i resten av landet, mens syns ikke egentlig noen områder i Oslo kvalifiserer til den merkelappen
selv om ungdom på Oslo vest sikkert vill kalle store deler av Groruddalen for en ghetto.
Stive priser har gjort det nødvendig for mange og sammensatte grupper å etablere seg utover i de ulike bydelene og selv
om det finnes flere steder med stor tetthet av ikke etnisk norske så er det i mange tilfeller snakk om folk som er født og oppvokst
i Norge, snakker Norsk og ofte også med to inntekter i husstanden.
Ja, det er Rykkinn. Her bor det all mulig slags folk og jeg vil ikke kalle det ghetto selv om det er et billig område i forhold til resten av Bærum.
BRAND ∞ STRONG
Syns det suverent viktigste er å trives der man bor, ikke hvor "fin" adresse det er.
Sitat av something Vis innlegg
Har en kamerat som sier at jeg bor i ghetto.
Vis hele sitatet...
Behold kåken, dropp kompisen (hvis han ikke skjerper seg)

Sønner av Norge fra 2011
Handler om oppvekst på Rykkinn på 70/80 tallet
Sist endret av vindaloo; 13. august 2022 kl. 18:44.
Må ærlig talt si jeg lo litt for meg selv når jeg googla Rykkinn, hele plassen ser jo ghetto ut (sorry). Neida det viktigste er at du er fornøyd med kåken og hva kompisen din sier har ikke shit og si, høres jo litt ut som han prøver å ødelegge gleden for deg, utifra det du forklarer her.
Hvis man tar seg nær av hva noen sier, så er det noe sannhet i det.. Ord burde i utgangspunkt ikke kunne såre
Rykkinn er et helt ålreit sted det og har hatt konstant opptur i flere tiår. Var lissom 80-90 tallet det kanskje hadde litt dårlig rykte og Harald Eias oppvekst der og kommentaren hans «om at han ville bygd en myr rundt Rykkinn og fylt den med vann». Jeg har jobbet der oppe i noen år og er godt kjent. Kort vei til naturen og kolsåstoppen og rolig og fredelig generelt. Fakk han sossekompisen din. Noen er opptatt sv sånt. Hadde en kollega som hvertfall 3 ganger i uka sa han var nabo med Kathrine Sørland. So what?
Drit i han sossekompisen din ja, Rykkinn er bra sted
Sist endret av venstrehook; 13. august 2022 kl. 19:01.
For alle som er oppvokst i bærum så vil nok Rykkinn alltid være "ghettoen."
Husker selv at vi spøkte om det så tidlig som barneskolen.
Det er nok mer en meme enn noe annet, men som med mye annet så er det litt sannhet i bunn.

Men når det skal sies, så har jeg aldri følt meg utrygg når jeg har gått hjem fra fest via bjørnebærstien
BRAND ∞ STRONG
Nikolaj Frobenius har skrevet en slags selvbiografi fra oppveksten der på 70 tallet og beskriver ett, på den tiden, veldig
hardt oppvekstmiljø. Kjenner ikke området, men det er nok ikke så belastet i dag.

Rampen fra Rykkinn skriver sin hevn
Sist endret av vindaloo; 13. august 2022 kl. 19:20.
Haha, ja det var et belastet område på 80 og 90-tallet. Nå bor det all mulig slags folk her og jeg føler meg veldig trygg. Med de prisene vi har i dag er det ikke rart flere må søke seg til billigere områder.

Det folk kaller for "ghetto" vest for oslo, inn i bærum er Dønski, Rykkinn, Skytterdalen, Skui og Borgen(Asker). Kan kanskje ikke sammenliknes med Oslo Øst?
Sist endret av something; 13. august 2022 kl. 19:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel, Tbanen skulle nok opprinnelig gått til Rykkinn, men Oslo-folk ville ikke bygge den dit for å slippe å få Bærum-ghettoen inn til Oslo. Så den siste stasjonen ble ikke bygd. Så sier iallefall ryktene.
Sitat av Pablo Technobar Vis innlegg
For alle som er oppvokst i bærum så vil nok Rykkinn alltid være "ghettoen."
Husker selv at vi spøkte om det så tidlig som barneskolen.
Det er nok mer en meme enn noe annet, men som med mye annet så er det litt sannhet i bunn.

Men når det skal sies, så har jeg aldri følt meg utrygg når jeg har gått hjem fra fest via bjørnebærstien
Vis hele sitatet...
På barneskolen var det status med game boy og Pokemon kort.. Aldri hørt om barn som er opptatt av eiendomsmarked, er dette en Bærum ting?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Vel, Tbanen skulle nok opprinnelig gått til Rykkinn, men Oslo-folk ville ikke bygge den dit for å slippe å få Bærum-ghettoen inn til Oslo. Så den siste stasjonen ble ikke bygd. Så sier iallefall ryktene.
Vis hele sitatet...
LOL, håper ikke det er sant. Ryktene sier at banen skulle bli bygget ut til rykkinn, men aner ikke hvorfor planene ble stoppet.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av something Vis innlegg
Det folk kaller for "ghetto" vest for oslo, inn i bærum er Dønski, Rykkinn, Skytterdalen, Skui og Borgen(Asker). Kan kanskje ikke sammenliknes med Oslo Øst?
Vis hele sitatet...
Hovseter er en drabantby på vestkanten av Oslo som tidvis har
et stempel på seg som et dårlig sted.

Hva som er et dårlig område er vel også relativt. Det er nok noen på Snarøya som ler og ser ned på mange adresser der ute
selv om hele området tyter av penger.
Si til "kompisen" din at masse fæle gangsters fra "gettoen" ikke likte han dissa hjemstedet deres og skal gi han bra med juling, så slipper du se kuken i nabolaget ditt i det hele tatt.

Grattis med kåk, godt jobbet!
Må være deilig å være ferdig med oppussing og bare kunne bo
BRAND ∞ STRONG
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
På barneskolen var det status med game boy og Pokemon kort..
Aldri hørt om barn som er opptatt av eiendomsmarked, er dette en Bærum ting?
Vis hele sitatet...
Har du aldri vært med på krig mellom blokkene og rekkehusene som barn?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Har du aldri vært med på krig mellom blokkene og rekkehusene som barn?
Vis hele sitatet...
Krig mellom byggefelt og bydeler var noe av det gøyeste med å vokse opp før internett...

Du er bare en Blærums-soss, selv om du bor i ghettoen, altså, og han kompisen et bare misunnelig...
Sist endret av Montezuma; 13. august 2022 kl. 20:45.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Har du aldri vært med på krig mellom blokkene og rekkehusene som barn?
Vis hele sitatet...
Vannkrig men det handlet om artigheter og ikke eiendom eller hvor mye Pappa tjener.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Vannkrig men det handlet om artigheter og ikke eiendom eller hvor mye Pappa tjener.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte ikke over det som barn, men sett i etterkant så var det noen sosiale skiller der som lurte i bakgrunnen.
Likevel klarte vi å forene oss da vi gikk i krig mot ett nærliggende boligområde. Var ikke noe spesielt røft område dette
og krig var vel mest for ære og gøy. Helt til en skjøt en krampe med sprettert rett i øyet på en kid som mistet synet.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Hvis man tar seg nær av hva noen sier, så er det noe sannhet i det.. Ord burde i utgangspunkt ikke kunne såre
Vis hele sitatet...
Dette er bullshit!

TS er stolt over å ha kjøpt sitt eget, noe jeg personlig også følte da jeg kjøpte mitt eget. Og hans beste kompiss, istedet for å dele hans glede, snakker ned om hans kjøp. Dette handler nok mere om en sjalu/dårlig kompiss. Ord fra de nermeste, sårer somregel mest.

Nå har jeg vært litt i latin Amerika, så jeg mener vi ikke har 'getthos' i Norge. Latterlig utspill mener nå jeg. Men for all del, jeg har ikke vært i alle gatene rundt om i vårt land.

Nordmenn tenker så stort. Alt skal være så svært og flott. Så mulig kompissen til TS mener det er en gettho. Men hadde jeg ment noe slikt, hadde jeg holdt kjeft. Hovedsaken hadde vært at min kompiss hadde fått kjøpt sitt eget! Ikke hvor det er, eller hvordan det så ut.
Dropp "kompisen" din, mann. Han burde skjønte dine signaler om at nok er nok eller dette er ikke morsomt av ulike årsaker.
Bare dropp han og kos deg i ny leilighet!
Gratulerer så mye, misunner deg skikkelig! Ønsker meg leilighet i nærheten av Oslo selv. Helt umulig.
Sitat av pokalaka Vis innlegg
Dette er bullshit!

TS er stolt over å ha kjøpt sitt eget, noe jeg personlig også følte da jeg kjøpte mitt eget. Og hans beste kompiss, istedet for å dele hans glede, snakker ned om hans kjøp. Dette handler nok mere om en sjalu/dårlig kompiss. Ord fra de nermeste, sårer somregel mest.

Nå har jeg vært litt i latin Amerika, så jeg mener vi ikke har 'getthos' i Norge. Latterlig utspill mener nå jeg. Men for all del, jeg har ikke vært i alle gatene rundt om i vårt land.

Nordmenn tenker så stort. Alt skal være så svært og flott. Så mulig kompissen til TS mener det er en gettho. Men hadde jeg ment noe slikt, hadde jeg holdt kjeft. Hovedsaken hadde vært at min kompiss hadde fått kjøpt sitt eget! Ikke hvor det er, eller hvordan det så ut.
Vis hele sitatet...
Det er helt greit at man blir såret fordi en venn er ett rasshøl, men at han lar opplevelsen av å ha kjøpt seg egen bolig bli ødelagt av ord, syns jeg er veldig bortkastet, unyttig og unødvendig.
Hadde ikke brydd meg TS. Du vet hvor du bor, og hvis du skal la deg rakke ned på småting som det er det noe som ikke stemmer.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Det er helt greit at man blir såret fordi en venn er ett rasshøl, men at han lar opplevelsen av å ha kjøpt seg egen bolig bli ødelagt av ord, syns jeg er veldig bortkastet, unyttig og unødvendig.
Vis hele sitatet...
Nå leste jeg ikke noe om av at TS lot opplevelsen bli ødelagt. TS skrev han ble provosert, noe jeg kan forstå meget godt.

Du høres ut som du er ganske så kald, eller uviten om hvordan mennesker fungerer. Mennesker flest har masse forskjellige følelser, som ikke bare er å slå av. Vi er ingen roboter som ikke bryr oss hva andre sier. Derrimot det stikk motsatte. Uansett om det er 'bortkastet, unyttig og unødvendig"

BTW gratulerer med eget TS! ! !

Jeg hadde også blitt provosert i din situasjon, men ville ha prøvd å se det som at min venn var sjalu, og det sier jo sitt. En venn som det der, ville jeg ha sett på som Kloakk så fint skrev, et rasshøl.
Rykkinn er et koselig sted!
Gratulerer med leilighet!

Eneste stedet som kvalifiserer som "ghetto" i Oslo er Holmlia, kanskje også Mortensrud. Drar ikke dit frivillig for å si det sånn, hvertfall ikke ubevæpnet.

Groruddalen er ikke så ille som enkelte skal ha det til. Betydelig større sjanse for å bli slått ned av fulle hvite menn på Frogner kontra innvandrer-ungdom på Stovner/Furuset.

Kolstadgata på Tøyen var rimelig belasta for noen år tilbake men har blitt bedre.