Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6557


https://www.rb.no/ble-spyttet-i-ansi...s/5-43-1694699

Dette syntes jeg ingenting om. Man behandler ikke andre mennesker på denne måten! Kommer også frem i artikkelen at mannen som spyttet, sa han hadde en alvorlig og smittsom sykdom! Når det er sagt, så kan jeg faktisk skjønne de kriminelle også, som daglig blir trakasert, og plaget av politiet! Politiet har altfor mye makt, når det kommer til narkotika o.l! Hvis noen skal styre hva vi putter i oss av narkotika, så er staten og helse-sektoren er helt klart bedre alternativ!

Ja til avkriminalisering, eller eventuelt legalisering av svake stoffer!
Sist endret av Fun-Light; 14. desember 2021 kl. 05:42.
Ja, hva vil du at vi skal diskutere her?
Nå sitter vi kun igjen med dine personlige meninger om en overskrift og dine holdninger til narkotika.

Hvis du ønsker å legge opp til en god diskusjon burde du i det minste legge ved en screenshot av artikkelen som ligger skjult bak en betalingsmur.
Sist endret av Knask; 14. desember 2021 kl. 05:54.
Hva mener denne fyren politiet bør gjøre når de ikke lenger "finner seg i" hva som blir gjort mot dem? Banke noen lamme eller skyte dem? Når du blir snut er det med visshet om at du skal spille spillet innenfor visse regler og rammer.
Ønsker du ikke regler får du heller bli kriminell.
Før i tida var politiet mye mer brutal her enn de fremstår nå. Slang du med leppa til tjenestemann så tok de deg med på kaia og ga deg en skikkelig omgang juling der. Med batonger.

Det ligger litt i stillingen, at om man har voldsmonopol får man også Spesiell behandling..

Det er ikke kostnadsfritt å være "the man"
Sitat av Jerna Vis innlegg
Før i tida var politiet mye mer brutal her enn de fremstår nå.
Vis hele sitatet...
Kidza i dag vet ikke hva politivold er for noe.

Oslopolitiet hadde på 80 og utpå 90-tallet en politimester Willy Haugli som dyrket brutalitet. Utfordret du de ble du knøvlet tvert. Jeg ble det gjentatte ganger i forbindelse med uskyldige ting som billettkontroll. Lærte fort at her var det bare å sitte stille, du har tapt om det er en patrulje innen rekkevidde. Haugli er og mannen som kjempet mot Blitz og hadde lav terskel for å sende hunder og hester på folk.

Så til dere som mener politiet i dag er kjipe, think twice.

Fra Wikipedia:
"I mai 1987 stormet politiet Stortorvets Gjæstgiveri og arresterte den kjente demonstranten Stein Lillevolden. Da Haugli ble spurt om hvorfor politiet stormet stedet med hunder, svarte han at det var fordi dørene var for lave til at hestene kunne ta seg inn."
Sist endret av Dough; 14. desember 2021 kl. 10:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det pleier å være ganske enkelt. Ta det pent og vær rolig. Legitimer deg og hvis du har gjort noe galt du ikke er sikker på om de har bevis på så ikke svar på noe. Setter du deg opp mot dem vil de eskalere og. Det er egentlig veldig enkelt.

Noen er kjipere enn andre og vil kanskje prøve å provosere frem en reaksjon hos det. Vær obs på det. Stay fucking calm. Blir du tatt med for noe så ikke svar på spørsmål og så har man vel en rett til en telefon med en advokat og mange har gratis halvtimes telefonkonsultasjon. Dette er jeg ikke helt sikker på men jeg fikk nå lov til det engang jeg satt i saksa. Endte opp med å innrømme saken og de behandlet meg med respekt og jeg fortjente det jeg fikk som ikke var så mye.

Skjellig grunn til mistanke er i vinden om dagen og du kan vise til riksadvokatens føringer hvis du vil gi dem noe å tenke på. Tatt på fersken er du fucked men hvis du tviler på at de egentlig er sikre på noe så nekt ransaking. Prat minst mulig. Vær høflig så går det som oftest bra.
Gode råd nodsquad. Jeg har selv opplevd flere ganger at når jeg har spurt om skiltnummer bare fått beskjed om å roe meg ned. Ikke opplevd at politiet holder sine forpliktelser på sin side. Men de forventer alltid at vi skal holde våre forpliktelser 100%
Om folk vil ha avkriminalisert narkotika hjelper det iallfall ikke å oppføre seg idiot når man møter på politiet rusa. Bare enda en grunn for å IKKE legalisere sett fra politiet sin side.
Litt ensporet fokus eller? Hvis vi sparker, slår og spyttet nok så skal det legaliseres? Herregud, dette er det dårligste argumentet for legalisering jeg har hørt på mange år. En slik artikkel burde utløse en debatt om folks respekt for autoriteter og evt manglende oppdragelse, ikke legalisering.
Hvis politiet ikke vil bli spytta i ansiktet så kan de oppføre seg bra selv. Selvsagt vil det være uprpvosert spytting her og der. Men politiet (jeg har møtt) har en lang vei å gå på folkeskikk og respekt for andre mennesker.

Det vil jeg tillate meg å poengtere. Kan ikke kreve respekt uten å gi respekt
Sitat av Jerna Vis innlegg
Før i tida var politiet mye mer brutal her enn de fremstår nå. Slang du med leppa til tjenestemann så tok de deg med på kaia og ga deg en skikkelig omgang juling der. Med batonger.

Det ligger litt i stillingen, at om man har voldsmonopol får man også Spesiell behandling..

Det er ikke kostnadsfritt å være "the man"
Vis hele sitatet...
Ah, gode gamle dager

Sitat av Jerna Vis innlegg
Hvis politiet ikke vil bli spytta i ansiktet så kan de oppføre seg bra selv. Selvsagt vil det være uprpvosert spytting her og der. Men politiet (jeg har møtt) har en lang vei å gå på folkeskikk og respekt for andre mennesker.

Det vil jeg tillate meg å poengtere. Kan ikke kreve respekt uten å gi respekt
Vis hele sitatet...
Politiet er ikke en slem enkeltperson som heter Herr Politi. Det finnes snille folk og rasshøl i dette yrket som i alle andre. Når du møter en ny person burde du nullstille deg for å unngå å lage problemer ut av en uniform...
Enig med deg knerten i at man bør nullstille seg. Det jeg mente når jeg skrev det var at hvis politiet møter deg som dritt og prater til deg som du er søppel så er det ikke lett å holde en god tone tilbake om man er en som reagerer på sånt
Sitat av Jerna Vis innlegg
Før i tida var politiet mye mer brutal her enn de fremstår nå. Slang du med leppa til tjenestemann så tok de deg med på kaia og ga deg en skikkelig omgang juling der. Med batonger.

Det ligger litt i stillingen, at om man har voldsmonopol får man også Spesiell behandling..

Det er ikke kostnadsfritt å være "the man"
Vis hele sitatet...
Man skal ikke utsettes for vold bare fordi man har en gitt jobb. Og det du skriver om at politiet var mer brutale og voldelige før tilsier kanskje at de i enda mindre grad enn tidligere "fortjener" nettopp å bli utsatt for vold selv?

Den ene politibetjenten ble til og med spyttet på i et forsøk på å trøste en person...

Sitat av Jerna Vis innlegg
Gode råd nodsquad. Jeg har selv opplevd flere ganger at når jeg har spurt om skiltnummer bare fått beskjed om å roe meg ned. Ikke opplevd at politiet holder sine forpliktelser på sin side. Men de forventer alltid at vi skal holde våre forpliktelser 100%
Vis hele sitatet...
Hva er poenget med å spørre om skiltnummer egentlig? Det fremstår som regel bare kverulerende. Du har ikke bruk for det i det hele tatt.

Du kan påstå at "jeg vil klage i ettertid", men hva hjelper det? Først er det ikke sikkert du husker nummeret du blir gitt muntlig, og dessuten er oppdraget med all sannsynlighet loggført så de allerede vet hvem som var på stedet.
Det var synd den betjenten som forsøkte å trøste ble møtt med spytting. Jeg kjenner ikke historien bak det men er man politi møter man ofte mennesker i krise.

Mennesker i krise kan være vanskelig å håndtere på en god måte.

Jeg forsvarer ikke dårlig oppførsel. Verken fra politi eller vanlig folk. Greia er at politiet er trent og skal ha høyere terskel enn vanlige folk. De skal lyse trygghet, ikke noe annet.

Skiltnr er det eneste de er pliktig til å oppgi. Og hvis man ønsker å vite det så skal de si det. Kverulering å ønske å kunne dokumentere hvem man har hatt med å gjøre ?

En politimanns ord er mer vektlagt i rettslig sammenheng så sivile må dokumentere alt de kan.
Snuten i gata er nå også mer usikre på dette med å ransake og prøve seg med tvilsom skjellig grunn etter st riksadvokaten droppa no knowledge på dem. I følge miljøet nede i mest junkete Oslo er dem litt sånn uberegnelige. Noen står bare og observerer fra bilene, mens noen andre slenger folk i bakken bare dem ser noe som likner på dealing. For oss som er tilhengere av avkrim så går det absolutt vår vei uansett. Tålmodighet er stikkordet her. Ikke lek tøff foran politiet. Det er ingen som tror du er tøff uansett.

Men les dere gjerne opp på hva riksadvokaten har skrevet. Ikke la dem overkjøre dere og grave i lommene hvis dere ikke er tatt på fersk gjerning da.
Politiet behandler folk som søppel, spesielt i feks cannabis saker,så de må regne med å få igjen med samme mynt... Jeg har opplevd en hinsides trakkasering av politiet det siste året,knusing av vinduer og fått døra slått inn KUN pga cannsbislukt. Så det er med stor glede å lese at de blir spyttet på ������
Sitat av OxyLove Vis innlegg
Politiet behandler folk som søppel, spesielt i feks cannabis saker,så de må regne med å få igjen med samme mynt... Jeg har opplevd en hinsides trakkasering av politiet det siste året,knusing av vinduer og fått døra slått inn KUN pga cannsbislukt. Så det er med stor glede å lese at de blir spyttet på ������
Vis hele sitatet...
Men her var det altså en politibetjent som prøvde å trøste noen. Litt av et menneskesyn her, må jeg si.
Sitat av OxyLove Vis innlegg
Politiet behandler folk som søppel, spesielt i feks cannabis saker,så de må regne med å få igjen med samme mynt... Jeg har opplevd en hinsides trakkasering av politiet det siste året,knusing av vinduer og fått døra slått inn KUN pga cannsbislukt. Så det er med stor glede å lese at de blir spyttet på ������
Vis hele sitatet...
Og på den andre siden så har jeg, i løpet av et helt snart middelaldrende liv, aldri opplevd at politiet har gjort noe annet enn å bukke lett med hodet, smile og hilse de få gangene de har vært forbi for å hysje på en og annen høylytt fest oppi hugget her.
Merkelig det der. Nesten som at de fleste med dårlige erfaringer faktisk er kriminelle, mens vi som holder oss innafor loven blir behandlet bra.
Politiet er vel en av, om ikke verdens største kriminelle organisasjon..

Blir litt feil å si at de fleste som har dårlig erfaring er kriminelle...
Sjekker man grundig tipper jeg faktisk de aller fleste enten kriminell eller ikke har hatt dårlige erfaringer.

Man kan ha vært heldig og bare hatt gode erfaringer også, men det spiller inn på så enormt mange områder og forskjeller. Alt fra sted til betjenter, hudfarge, hvordan man er kledd, økonomi, oppførsel og mer til har mye å si.

Det blir litt som å si at man ikke bryr seg privatliv fordi man "ikke har noe å skjule" og derfor mener det børe fritt frem å snoke i alt og alles personal business i ett lite håp om å finne noe som kan brukes for at "kriminelle" skal tas.

Sjekk statestikkene fra 2000-2020 og se hvordan oppklaringsraten bare synker mer og mer for hvert år.
Antall henleggelser øker derimot, til tross for årlige milliontilskudd til nye ressurser som liksom skal hjelpe til med å løse opp i flere saker.
Sjekk også hvilke saker det oppklares mest av og hvilke det henlegges mest av samtidig.

Er det positivt at de bruker masse ressurser på rusbrukere og misbrukere som bare vil kose seg/ha det bra på samme måte folk bruker lovlig rus, spesielt når mange av de også bruker rus selv?
(Dagognatt har ett intervju med en politibetjent som bruker ket og forteller om litt mer)

Hvor positivt er det at de nesten helt uten konsekvenser kan bryte lover og regler bare de føler for det og i mange tilfeller det burde vært gitt streng straff til betjent bare er blitt feid under bordet eller blitt en liten betalt permisjon?

Synes ikke det er så positivt at mange av disse trigger happy folka med skyt først og spør etterpå holdning løper rundt og skal late som de beskytter oss jeg...
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Blir litt feil å si at de fleste som har dårlig erfaring er kriminelle...
Sjekker man grundig tipper jeg faktisk de aller fleste enten kriminell eller ikke har hatt dårlige erfaringer.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at det blir feil å si, fordi du tipper? Så fint at vi kan begynne å tippe. Så da velger jeg å bruke DFØ rapport fra 2021 for å tippe at de fleste har gode erfaringer med politiet.

Hvor positivt er det at de nesten helt uten konsekvenser kan bryte lover og regler bare de føler for det og i mange tilfeller det burde vært gitt streng straff til betjent bare er blitt feid under bordet eller blitt en liten betalt permisjon?
Vis hele sitatet...
Liten påminnelse, Erik Jensen. Absolutt bare feid under bordet og han får sikkert betalt permisjon. Du har forstått hvordan hvordan det funker. Det er derfor spesialenheten finnes som et uavhengig organ, for å gi betalt permisjon til politifolk som bryter loven. Slik som han i denne artikkelen, eller politikvinnen i denne artikkelen.

Synes ikke det er så positivt at mange av disse trigger happy folka med skyt først og spør etterpå holdning løper rundt og skal late som de beskytter oss jeg...
Vis hele sitatet...
Jeg tror du blander politiet i Norge med politiet i f.eks. USA, hvor det faktisk er bevæpning til enhver tid. Her i Norge stilles det krav til når våpen kan bæres. Når det er sagt, så skal ikke jeg eller noen andre sitte her og fortelle hva du skal føle.
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Så det du sier er at det blir feil å si, fordi du tipper? Så fint at vi kan begynne å tippe. Så da velger jeg å bruke DFØ rapport fra 2021 for å tippe at de fleste har gode erfaringer med politiet.

Liten påminnelse, Erik Jensen. Absolutt bare feid under bordet og han får sikkert betalt permisjon. Du har forstått hvordan hvordan det funker. Det er derfor spesialenheten finnes som et uavhengig organ, for å gi betalt permisjon til politifolk som bryter loven. Slik som han i denne artikkelen, eller politikvinnen i denne artikkelen.

Jeg tror du blander politiet i Norge med politiet i f.eks. USA, hvor det faktisk er bevæpning til enhver tid. Her i Norge stilles det krav til når våpen kan bæres. Når det er sagt, så skal ikke jeg eller noen andre sitte her og fortelle hva du skal føle.
Vis hele sitatet...
Ja det er nøyaktig det du sier at jeg sier jeg sier....


https://www.politiforum.no/debattinn...-teppet/127669
Krav ja, blir mindre og mindre av de også. Er ikke så lenge siden VG og andre aviser sin forside var dekket av en sak etter politiet hadde kjørt på en mann flere ganger fordi han hadde en kniv, endte med en knivstukket politibetjent og en skutt kar.
Samme person hadde også blitt skutt tidligere i en situasjon det var unødvendig.
Men hei, vi er jo ikke i USA så derfor stemmer jo ingenting, for sånt skjer jo bare der.
Hva med avvæpningsteknikker som læres, elektrosjokkvåpen, batonger eller pepperspray?

Du drar frem Erik Jensen saken, en sak de fleste vet om og som er kommet godt frem, men det er bare 1 av 100000000000 saker og det var snakk om de som aldri ser dagens lys eller som glemmes så fort noe annet skjer, ikke de som det står om i flere måneder/år, missforsto du noe kanskje? er ikke alt som havner i media vet du.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Krav ja, blir mindre og mindre av de også. Er ikke så lenge siden VG og andre aviser sin forside var dekket av en sak etter politiet hadde kjørt på en mann flere ganger fordi han hadde en kniv, endte med en knivstukket politibetjent og en skutt kar.
Samme person hadde også blitt skutt tidligere i en situasjon det var unødvendig.
Men hei, vi er jo ikke i USA så derfor stemmer jo ingenting, for sånt skjer jo bare der.
Hva med avvæpningsteknikker som læres, elektrosjokkvåpen, batonger eller pepperspray?
Vis hele sitatet...
Den saken du snakker om her i Oslo sentrum taklet jo politiet forbilledlig. De avverget drap og satte gjerningsmannen ut av spill med kreativ tenkning og handlekraft.

Hvordan vet du om hvilke avvæpningsteknikker som læres? Har du noen eksempler på disse avvæpningsteknikkene.

Hverken elektrosjokkvåpen, batong eller pepperspray er egnet i alle situasjoner, da ingen av dem nødvendigvis gir noen virkning, i det minste ikke øyeblikkelig. Noen reagerer ikke engang på pepperspray, og nærkamp med batong mot en som har kniv ender fort veldig galt.

Her prøvde politiet å bruke kreative metoder for å sette gjerningsmannen ut av spill. Han var ruset så han ble ikke satt ut av spill likevel, og da han begynte å knivstikke en politibetjent ble de tvunget til å bruke nødverge og avfyre skudd. Helt legitimt.

Jeg klarer ikke se hva annet de kunne ha gjort her.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Den saken du snakker om her i Oslo sentrum taklet jo politiet forbilledlig. De avverget drap og satte gjerningsmannen ut av spill med kreativ tenkning og handlekraft.

Hvordan vet du om hvilke avvæpningsteknikker som læres? Har du noen eksempler på disse avvæpningsteknikkene.

Hverken elektrosjokkvåpen, batong eller pepperspray er egnet i alle situasjoner, da ingen av dem nødvendigvis gir noen virkning, i det minste ikke øyeblikkelig. Noen reagerer ikke engang på pepperspray, og nærkamp med batong mot en som har kniv ender fort veldig galt.

Her prøvde politiet å bruke kreative metoder for å sette gjerningsmannen ut av spill. Han var ruset så han ble ikke satt ut av spill likevel, og da han begynte å knivstikke en politibetjent ble de tvunget til å bruke nødverge og avfyre skudd. Helt legitimt.

Jeg klarer ikke se hva annet de kunne ha gjort her.
Vis hele sitatet...
Du er jo kjempe "kreativ" når du kjører på en person med vilje 3 ganger når du ser det ikke hjelper og vet personen er ruset..
Men nei, siden vi er i Norge så lærer vel politiet bare å fylle ut skjemaer og ikke selvforsvar på noen som helst måte eller hvordan de skal handle i ulike situasjoner uten å drepe?
At du ikke ser hva annet de kunne ha gjort har lite med saken å gjøre og det at betjenten handlet i nødverge etter situasjonen hadde eskalert såpass er jo dems egen feil.
Låste dører alene hadde jo hjulpet drastisk der.

Hvordan kan du vite at andre metoder ikke hadde fungert når du ikke prøver engang?
At noe ikke nødvendigvis funker på alle betyr jo ikke at det automatisk ikke hadde fungert i situasjonen heller.

Ser jo at dette ikke er noe diskusjon det er vits å fortsette på da kjærligheten til bacon er større enn frihet og rettigheter.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Du er jo kjempe "kreativ" når du kjører på en person med vilje 3 ganger når du ser det ikke hjelper og vet personen er ruset..
Vis hele sitatet...
Det var den beste metoden de hadde tilgjengelig der og da. Skytevåpen lå nedlåst i bilen, og batong eller pepper var ikke trygt å bruke slik situasjonen var. Dessuten kjørte de ikke på ham tre ganger. De traff ham vel bare en gang, men prøvde flere ganger.

Men nei, siden vi er i Norge så lærer vel politiet bare å fylle ut skjemaer og ikke selvforsvar på noen som helst måte eller hvordan de skal handle i ulike situasjoner uten å drepe?
Vis hele sitatet...
Hvordan konkluderer du med det i en situasjon der politiet handlet helt rett? Særlig med tanke på at de for et par år siden pågrep ham i en lignende situasjon uten at han ble drept.

At du ikke ser hva annet de kunne ha gjort har lite med saken å gjøre og det at betjenten handlet i nødverge etter situasjonen hadde eskalert såpass er jo dems egen feil.
Låste dører alene hadde jo hjulpet drastisk der.
Vis hele sitatet...
Eskalert? Det var ikke politiet som eskalerte dette. Det var en potensiell drapsmann som prøvde å drepe andre mennesker som skapte situasjonen. Politiet gjorde sin plikt.

Hva har låste dører med saken å gjøre? For det første er det helt vanlig at biler låser opp dørene når airbags utløses (for å lette rednignsarbeid ved ulykker), og for det andre måtte de jo ut av bilen på et eller annet tidspunkt (når de hadde klargjort våpen).

Hvordan kan du vite at andre metoder ikke hadde fungert når du ikke prøver engang?
Vis hele sitatet...
Hvilke andre metoder? Det handler jo om en grunnleggende forståelse for metodene man har tilgjengelig, noe politiet nok vet mye bedre enn deg.

At noe ikke nødvendigvis funker på alle betyr jo ikke at det automatisk ikke hadde fungert i situasjonen heller.
Vis hele sitatet...
Med tanke på at hverken batong eller pepper nødvendigvis gir noen effekt, og at de ikke hadde elektrosjokkvåpen (selv om det heller ikke vil fungere i alle situasjoner) så gjorde de det helt riktige her.

Ser jo at dette ikke er noe diskusjon det er vits å fortsette på da kjærligheten til bacon er større enn frihet og rettigheter.
Vis hele sitatet...
Du kan kritisere politiet for mye, for eksempel krigen mot narkotika. Men å rakke ned på politiet i en situasjon der de handlet helt riktig, stoppet en potensiell drapsmann og reddet menneskeliv, virker veldig merkelig.

Det må da gå an å være objektiv?