Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 6011
Kanskje ikke gangsta nok til å postes i "Undergrunn", men fant ikke bedre valg.

Spørsmål:
Utfra hvilke kriterier (bortsett fra selve pantingen) blir strekkoden på pante lappen generert?
Hva er det som skiller gyldig fra ikke gyldig når den skannes i kassen?

Selve papiret burde jo være lett å få tak noen ruller av fra en som jobber i butikk.
Er det mulig å lage en gyldig strekkode selv?
ikke at jeg vet, bare lest fra siden til Tomra "Take the receipt that the machine prints out. (In regions with container deposit laws, the receipt shows the value of your recycling refund, which can usually be redeemed at the cash register.)"
så antar det ikke er noe samarbeid mellom automaten og kassa, bare at pantemaskinen skriver ett beløp og de i kassa scanner den og leverer ut kronene, en måte å sjekke på er vel å pante 1 flaske, så 2 flasker så 3 og se om det er noe sammenheng på kvitteringene eller om det bare er random,
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
"Take the receipt that the machine prints out.
(In regions with container deposit laws, the receipt shows the value of your recycling
refund, which can usually be redeemed at the cash register.)"
Vis hele sitatet...
Dette beskriver jo egentlig bare hvordan man rent praktisk sett panter flasker.

Det jeg tenkte var om det vil bli registrert som ugyldig hvis en kode f.eks. er brukt tidligere.
De tallene under strekkoden betyr vell noe?

Men da måtte vell kassene vært online å koblet til et slags register.
Det blir litt søkt.
Sist endret av vindaloo; 7. oktober 2021 kl. 21:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Disse lappene har også en gyldighetsdato på typ 72 timer
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Disse lappene har også en gyldighetsdato på typ 72 timer
Vis hele sitatet...
Sikker?
Jeg leverte en lapp i dag fra flasker jeg pantet i forrige uke.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det jeg tenkte var om det vil bli registrert som ugyldig hvis en kode f.eks. er brukt tidligere.

De tallene under strekkoden betyr vell noe?
Vis hele sitatet...
blir nok registrert som ugyldig hvis man bruker samme pantelapp på nytt, men veldig usikker, nesten jeg må ta en tur til butikken og prøve med noen flasker og sammenligne lappene, de "sparer" jo på lappene,

tallene under strekkoden er vel for manuell innskrivning hvis strekkoden er ikke lesbar
Sist endret av mrracerhacker; 7. oktober 2021 kl. 22:00.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
faktisk litt usikker men jeg har lest det på pantelappen.. nei glem det Vidarloo, det var disse snuslappene.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
..nei glem det Vidarloo, det var disse snuslappene.
Vis hele sitatet...
Hm?
Jeg kan ikke snakke for Vidarlo, men jeg takker og bukker. Bare å justere opp kp min til hans nivå
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vindaloo *
Hei!
Nøyaktig hvordan strekkoden fungerer på pantelappen kommer jeg ikke til å forklare deg. Men jeg kan skuffe deg med at datamaskinene snakker sammen slik at kasseapparatet vet om det er en ekte kode. Alle pantelapper tilknyttet butikken legges i en egen database med full oversikt over hvor mange kroner den er gyldig for, om den er hentet ut, hvor mange av hver type enhet du har pantet - til og med om det var utenlandske enheter du ikke fikk pant for.

En pantelapp er kun gyldig i den butikken du har pantet, så du får ikke henta ut pant flere ganger på samme lapp. Skal du lage din egen skal du være veldig heldig for å treffe riktig.

Dessuten: For å hente ut penger over visse grenser kreves det godkjenning fra betjening med tilstrekkelig tilgang.

Det finnes nok raskere måter å tjene penger på.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Disse lappene har også en gyldighetsdato på typ 72 timer
Vis hele sitatet...
Det er feil. Pantelapper har ingen utløpsdato.
Sist endret av Kierkegaard; 7. oktober 2021 kl. 22:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Takk @Arbeidende kapital
Mener du at Pantemaskinen og kassa snakker eller at infoen om panten går online med en gang?

Hadde ikke tenkt å gjøre det til en levevei, bare en indrefilet i ny og ne.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Disse lappene har også en gyldighetsdato på typ 72 timer
Vis hele sitatet...
Nei, eg leverte ein pantelapp som var mange månadar gamal. Det fungerte heilt fint.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om du leser litt over så ser du at jeg allerede har rettet meg.

Så det aller beste er enda å bøffe en retur pose å blåse opp alle flaskene igjen da altså?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Takk @Arbeidende kapital
Mener du at Pantemaskinen og kassa snakker eller at infoen om panten går online med en gang?

Hadde ikke tenkt å gjøre det til en levevei, bare en indrefilet i ny og ne.
Vis hele sitatet...
Kasse og pantemaskin snakker sammen gjennom et felles system som også andre eksterne aktører har mulighet til å kontrollere og overstyre.
Systemet for pant i Norge er nesten sikkert som banken.

Maskinen gjenkjenner også etiketten på flaska.
Sitat av Arbeidende kapital Vis innlegg
Maskinen gjenkjenner også etiketten på flaska.
Vis hele sitatet...
Hva med å generere egne flaskeetiketter? Dog må vel være heldig så maskinen ikke komer over samme flaske
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Hva med å generere egne flaskeetiketter? Dog må vel være heldig så maskinen ikke komer over samme flaske
Vis hele sitatet...
Maskinen kjenner også igjen formen på flaska.
Sitat av Arbeidende kapital Vis innlegg
Maskinen kjenner også igjen formen på flaska.
Vis hele sitatet...
Sant det, glemte det helt når jeg leste om det, si du skaffer tomme flasker, uten etikett, selvfølgelig en veldig dårlig måte å skaffe penger, men i teorien

Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Sant det, glemte det helt når jeg leste om det, si du skaffer tomme flasker, uten etikett, selvfølgelig en veldig dårlig måte å skaffe penger, men i teorien
Vis hele sitatet...
hva er det som skiller mellom gyldig pant og ikke, alle strekkodene er jo like på samme brusboks, så er vel da bare form og "gyldig" strekkode som er lik over alt, eneste kjennetegnet som er forskjellig på boksene er den lille koden fra canpack, men det er vel for de som fyller, så burde vel form og strekkode være nok til å gi pant, dog ikke så lett å finne riktig form og få gjordt det billig nok
Sist endret av mrracerhacker; 7. oktober 2021 kl. 22:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Jeg mener å ha hørt noen historier om folk som har blitt tatt, men også noe som tydeligvis virket.
Den ene var en mindre glup fyr som jobbet i butikk og pantet de samme flaskene om og om igjen,
men dette kan tydeligvis ikke ha vært i Norge utfra de opplysningen om pante sikkerhet som Arbeidende kapital har kommet med.
Det gikk på trynet også da de ikke var samsvar mellom antall pantede flasker på lageret og pant.

Den andre er eldre, men det blir mer å stjele enn å lure maskinen. Før i tiden da folk stolte på hverandre og internett ikke
vare noe vanlig folk drev med så var pantemaskinen gjerne plassert ved lageret og inngangen var ulåste svingdører.
Da kunne man hente flasker å pante de flere ganger. Forutsetning for at dette skal virke er at pante maskinen kunne leser
om det er en flaske som kan pantes eller ei ikke at det er en unik flaske.
Du kan pante samme flaske flere ganger - men du kan (i teorien) ikke sette høyere pant på mindre flasker. Det er også mekanismer som reagerer dersom du har usannsynlig mange like enheter.
I dag klemmes panten sammen. Dette frigjør masse arbeidskraft som tidligere ble brukt til å sortere og stable pant. I tillegg sikrer det mot tyveri av allerede pantede flasker. I dag pakkes panten tettpakket i poser. Av den grunn vil du heller ikke få pant på bruskasser lengre, da disse er tatt ut av produksjon.

Jeg har stjålet kasser med pant selv og levert inn - og sendt samme flaske flere ganger den gang man pantet med halsen oppreist. På sett og vis har jeg også bidratt til bedre sikkerhet for pant i Norge.
Panteautomaten lager en helt tilfeldig strekkode. Denne blir registrert i butikkens datasystem.
Når du leverer lappen i kassa, blir denne koden sendt til datasystemet som svarer med pantebeløpet, og deretter registrerer koden som utbetalt. (Offline-automater fungerer anderledes. Der må beløpet ligge i koden).
En brukt lapp, eller en annen kode vil derfor ikke blir godkjent.

På pantelappen fra min butikk står det at den kun gjelder samme dag. Men jeg har levert den et par dager senere uten problem så...
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Takk ivar_oslo.
Det der med tidsbegrensing er kanskje mer en oppfordring enn et krav slik at butikken skal litt
mer forutsigbarhet i når penger går ut og inn. Er jo små beløp, men hvis det plutselig dukker 20 folk med pante
lapp fra i fjor på 100kr hver så må de ut med 2k som de ikke hadde beregnet .
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Disse lappene har også en gyldighetsdato på typ 72 timer
Vis hele sitatet...
Feil. Det er ett år faktisk.
Sitat av susiserken Vis innlegg
Feil. Det er ett år faktisk.
Vis hele sitatet...
Igjen, feil, faktisk.

Sitat av Infinitum
SPØRSMÅL:
Hvor lenge varer pantelappen min?

SVAR:
Dette er dine penger, som du kan få ut i kontanter, eller trekke fra på neste handel. Butikkene får oppgjør fra Infinitum på pantebeløpet. Pantelappen har ingen utløpsdato.
Vis hele sitatet...
https://infinitum.no/sporsmal-om-pant/
Sist endret av Kierkegaard; 7. oktober 2021 kl. 23:44.
En periode for noen år siden fungerte det å kjøpe noen typer brus i Sverige, med pant på 2 SEK, og pante dem i Norge til 3 NOK. Brusen ble produsert i Gøteborg, både for det svenske og norske markedet, og hadde helt samme merking og strekkode. Det ble oppdaget at det gikk an å utnytte, så etter det bare satte jeg på en norsk strekkode fra samme type flaske kjøpt i Norge.

Burde vel fungere dersom brusen fortsatt produseres i Sverige, og flaskeformen er den samme.
Sist endret av Rotløs; 7. oktober 2021 kl. 23:55.
Pantelapper har utløps dato.
Sist endret av wutsup; 8. oktober 2021 kl. 00:27.
Sitat av Arbeidende kapital Vis innlegg
Igjen, feil, faktisk.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er litt mindre, men jeg hadde en pantelapp igjen fra en butikk jeg hadde glemt, men den var godt over ett halvt år gammel fra en spar butikk.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av wutsup Vis innlegg
Pantelapper har utløps dato.
Vis hele sitatet...
Hvis kikker et par innlegg lengre opp så har @Arbeidende kapital som så langt later til
være den ledende autoriteten på panting her slått fast at det ikke er noen utløpsdato.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Disse lappene har også en gyldighetsdato på typ 72 timer
Vis hele sitatet...
Nei, jeg hadde glemt bort en lapp i jakka, gikk i den butikken etter 3 uker. Spurte han i kassa, og han sa at de lappene ikke har en utløpsdato
Sitat av wutsup Vis innlegg
Pantelapper har utløps dato.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hva baserer du svaret ditt på? Ikke kom her og vift kunnskapsløs med fjas, påstanden din er avkreftet flere ganger.
Sitat av Arbeidende kapital Vis innlegg
Nøyaktig hva baserer du svaret ditt på? Ikke kom her og vift kunnskapsløs med fjas, påstanden din er avkreftet flere ganger.
Vis hele sitatet...
Jobber i butikk, og pantelapper fra kiwi har utløps dato hvertfall.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Det er Infinitum som drifter panteordningen i Norge.
Når flasker og bokser pantes i en butikk, får denne butikken tilbakebetalt beløpet fra Infinitum.
Pantelappen må derfor innløses i butikken flaskene/boksene er blitt pantet i.

Pantelappen er gyldig så lenge den er leselig.

Dette sier Infinitum selv:
"Dette er dine penger, som du kan få ut i kontanter, eller trekke fra på neste handel.
Butikkene får oppgjør fra Infinitum på pantebeløpet. Pantelappen har ingen utløpsdato."
Sitat av wutsup Vis innlegg
Jobber i butikk, og pantelapper fra kiwi har utløps dato hvertfall.
Vis hele sitatet...
Så det du egentlig sier er at Kiwi bryter loven?
Jeg tok feil. Er ikke noen utløpsdato per dags dato.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av wutsup Vis innlegg
Jeg tok feil. Er ikke noen utløpsdato per dags dato.
Vis hele sitatet...
Er lov å ta feil og voksent å innrømme det. Sjeldent folk gjør det.
Sitat av wutsup Vis innlegg
Jeg tok feil. Er ikke noen utløpsdato per dags dato.
Vis hele sitatet...
Jeg ble så «provosert» at jeg kjørte ens ærend til nærmeste kiwi - gjennom bomringen, med nystekt pizza på benken, for å pante ei eneste flaske for å motbevise. Godt vi klarer å skape engasjement.

Kudos til deg for innrømmelse.
Sist endret av Kierkegaard; 9. oktober 2021 kl. 20:15.
▼ ... over en uke senere ... ▼
datadyrkegeeknarkis
84 6
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Disse lappene har også en gyldighetsdato på typ 72 timer
Vis hele sitatet...
Pantelappene mine mener jeg da altid har hatt en uke eller to som tidsfrist

Sitat av snowden Vis innlegg
Pantelappene mine mener jeg da altid har hatt en uke eller to som tidsfrist
Vis hele sitatet...
leste lengre opp. tar vel feil jeg og da
Sist endret av snowden; 21. oktober 2021 kl. 18:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.