Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3885
Anonym bruker
"Sub-tropisk Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du blitt anmeldt for noe og så endt opp med at saken blir henlagt selvom du egentlig hadde gjort den tingen?

Fortell
Til opplysning for de som vurderer å fortell sin historie til TS. Etter straffeprosessloven § 74 kan forfølgning og/eller etterforskning gjenopptas på nærmere vilkår dersom det kommer frem nye bevis i saken... http://jusinfo.no/index.php?site=def...1930/1947/1948
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, hva det gjaldt kan være det samme.
Hvorfor det ble henlagt er av samme grunn som det alltid pleier å være, manglende beviser.

At man blir anmeldt betyr ikke nødvendigvis at man har gjort noe, det kan være nok at et person tror du har gjort det eller at du befinner deg på feil sted til feil tid.
Politiet henlegger saker primært av to årsaker: Manglende beviser / sterke nok beviser, og mangel på tid.

Så om du er redd for å bli straffet for noe du har gjort, så må enten saken være liten nok til at de gidder å gjøre noe med den utenfor rettsapparatet eller stor nok til at de gidder å ta den med til retten. Uansett så er sannsynligheten større for at den blir henlagt enn at den blir gjort noe med.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har du blitt anmeldt for noe og så endt opp med at saken blir henlagt selvom du egentlig hadde gjort den tingen?

Fortell
Vis hele sitatet...
Nei. Har over 100 henlagte saker innen data kriminalitet og er uskyldig i alle. Vet ikke hvorfor jeg har blitt anmeldt så mye
Anonym bruker
"Rik Havfrue"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Stjal for 300 kr i butikk når jeg var 26. Ble kjørt av politiet til noe barnevernsvakt eller noe som kjefta litt og viste meg en trapp som skulle illustrere hvor gærent det kunne gå om jeg fortsatte, de ringte til pappa som henta meg der. Hørte aldri noe om saken igjen
Anonym bruker
"Rik Havfrue"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når jeg var 16 ffs ikke 26
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ødela biler i fylla og det var mange vitner + innrømmelse. Etter 6 år ble saken henlagt pga bevisets stilling?!
"Øko-Terrorist"
Lek med sprengstoff i ungdommen, tilsto og la alle kort på bordet + vitner.

Skrev ett brev til tingretten med beklagelse og at jeg innser at dette var idiotisk av meg.

Fikk telefon fra dommer der vi snakket litt om saken og fikk brev fra politiet to uker senere med "Henlagt pga. bevisets stilling."
Har saker som både har blitt henlagt og saker jeg har fått påtaleunlatelse på, vil ikke gå nermere inn på hva det gjelder pga det som har blitt nevnt oppfor men jeg var skyldig i alt, bare nekta for alt og håpa på det beste
Det var en gang i tiden hvor jeg drev å sendte litt jazztobakk nordover i posten, av 20 sendinger var det 2 som forsvant. Rundt 50 gram. Hørte aldri noe om det, og plutselig et års tid senere fikk jeg brev i posten om henleggelse. På pakken sto mitt navn og addresse som avsender (ikke spør hvorfor, jeg var i en veldig rusa tilstand i den perioden). Null avhør, ingen reaksjon fra politiet.
Sist endret av Dimergon; 14. mars 2021 kl. 20:21.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jepp, bestilte soppsporer fra Nederland som ble stoppa - saken henlagt.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Dere som har fått saker henlagt, har dere først fått et forelegg som dere Ikke godtok?
New generation
colakork's Avatar
2 saker har politi bare latt vær å anmelde.

Vold mot politi og andre gang kjøring mens jeg røyka.
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dere som har fått saker henlagt, har dere først fått et forelegg som dere Ikke godtok?
Vis hele sitatet...
Får du forelegg er saken allerede avklart. Du kan nekte og betale men da må du sone istedet.500kr pr dag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tarm Vis innlegg
Får du forelegg er saken allerede avklart. Du kan nekte og betale men da må du sone istedet.500kr pr dag.
Vis hele sitatet...
Meh. Nei.

Får du eit forelegg er det eit forslag til straff. Vedtar du det trer det i staden for dom, og saka er oppgjort - og du har akseptert straffeforslaget.

Avviser du forelegget har politiet to val - dei kan legge vekk saka, eller dei kan sende forelegget til tingretten, der det går istaden for tiltalebestlutning - og det vil verte rettssak av det. Du vil då verte dømt eller frikjend - og typisk kan du plusse på eit par tusen på forelegget ditt.

Viare kan du ikkje velje å sone. Bøter er tvangsgrunnlag, og namsmannen kan selje bilen din eller trekke deg i lønn for å inndrive bøter. Bøtesoning er i praksis kun aktuelt om du er varig ute av stand til å betale.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Razzia, forelegg, nektet å godta forelegg, rettsak ble berammet, gikk til advokat, rettsak ble avbrutt av påtalemyndigheten, sak henlagt etter bevisets stilling.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gjaldt 3g hasj og noen valium
Anonym bruker
"Moden Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har over 20 henlagte saker, har helt plettfri vandel. Det meste går 10 år tilbake i tid da jeg var veldig aktivt med kriminelle ting. Gjelder innførsel, væpnet ran etc. Gjort alt sammen, men nektet, alltid henlagt på bevisets stilling.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Meh. Nei.

Får du eit forelegg er det eit forslag til straff. Vedtar du det trer det i staden for dom, og saka er oppgjort - og du har akseptert straffeforslaget.

Avviser du forelegget har politiet to val - dei kan legge vekk saka, eller dei kan sende forelegget til tingretten, der det går istaden for tiltalebestlutning - og det vil verte rettssak av det. Du vil då verte dømt eller frikjend - og typisk kan du plusse på eit par tusen på forelegget ditt.

Viare kan du ikkje velje å sone. Bøter er tvangsgrunnlag, og namsmannen kan selje bilen din eller trekke deg i lønn for å inndrive bøter. Bøtesoning er i praksis kun aktuelt om du er varig ute av stand til å betale.
Vis hele sitatet...


Riktig det vidarlo sier her. Jeg er en person med mye henlagte saker og den siste tiden har politiet startet med å sende meg både bøter og påtaleunnlatelse betinget på feks 2 år uten straff for å friste selv om jeg alltid har nektet straffeskyld og ha noe med saken å gjøre. Da jeg sender klage og skriver jeg krever at saken skal tas opp til tingretten for jeg er uskyldig får jeg alltid saken er henlagt etter bevisets stilling 1-2 mnd etterpå.

Politiet er sleipe og er du en person som alltid slipper unna så prøver dem seg.
Sist endret av Zisume; 15. mars 2021 kl. 23:25.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bestilte 28 cannabis frø og sa de skulle brukes til ferskvannsfiske, og saken ble henlagt ��
Hadde da hadd en razzia hjemme til meg hvor det kun ble funnet grinder ^^ (hobbydyrker)
Mange ganger sånn relatert til bruk, men da snakker vi sånn type 20 år siden, før urinprøver kom i bruk.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ferskvannsfiske med narkofrø? Er det en ting? Eller var ferskvannsfiske det beste du klarte å komme på i avhør?