Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5018
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hei folkens! Befinner meg for tiden i en situasjon der jeg bor i Spania. Som en kar i 20 årene som er glad i alkohol så blir det derfor en god del alkohol, og jeg har drukket så og si alkohol hver eneste dag i 3 måneder i strekk (3-15 øl hver dag).

Jeg lurer rett og slett på hvor lenge man må drikke for å utvikle fysiske abstinenser? Jeg kan fint ta en edrudag og har hatt kanskje 10-15 edrudager på 90 dager, men de siste 3 ukene har jeg blitt full så og si hver dag. Jeg hadde edrudag her om dagen og det gikk fint unntatt litt irritasjon. Men jeg er LIVREDD for å plutselig få delirium tremens eller lignende! Edrudagen gikk jo fint, jeg føler svært lite alkoholsug, men når man står på butikken og ølla koster 2 kroner eller kompisene tar seg en pils så har man plutselig drukket 6 pils.

Hvor mye må egentlig til for å bli fysisk avhengig av alkohol? Google sier 7-8+ øl hver dag i over en måned hver dag uten pause for å få milde abstinenser, og jeg ligger jo under det mtp edrudager og sånt, men jeg er lite gira på å plutselig få delirium og ende opp med sykehus og ikke klare jobb. Burde jeg kjøre ei edru uke eller trappe ned gradvis?

EDIT: Skal også sies at jeg så og si aldri blir bakfull! Jeg regner med at det er ganske relevant mtp abstinenser osv. Kan være litt dehydrert på morgenen og småirritabel men ikke spesielt mye.
Sist endret av Dongerino; 30. oktober 2016 kl. 02:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg merker selv at nervene står i helspenn etter en tredagers fyllekule, jeg tviler på at du er så alkoholisert at delerium inntreffer men du vil nok få ubehag.
Har kompiser som har blitt fysisk avhengig av mindre enn det du forespeiler, men har selv kjørt den linja du beskriver uten og ha noe spesielt problem. Tror det er veldig inviduelt. Er vel ikke verre enn og ta seg ei edru uke og se hvordan det går?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Det er nettopp det hideout! På dager jeg drikker tyngre så blir jeg gjerne dårligere dagen etter, men tar jeg bare et par rolige så føler jeg nada niks dagen etter. Om jeg får withdrawals som bare er milde så går det fint, typ irritasjon osv. Jeg er bare pissredd for delirium, da jeg har hatt mild delirium etter tidligere fyllekuler der jeg trodde at lillefingeren min var kidnappet. Ekstremt ubehagelig.

Jeg har åpenbart et mildt alkoholproblem akkurat som de fleste nordlendinger, og når man da snubler over 2 kroner per øl så er det ikke et så vanskelig regnestykke hva som skjer. En hel uke edru blir vanskelig mtp miljøet rundt meg og min egen viljestyrke, men en dag eller to er null problem!

Det jeg egentlig lurer på her: hvis man slutter å drikke, og ikke blir bakfull eller dårlig. Er det sånn at man plutselig etter 70 timer får delir? Eller er man dårlig først? Sist edrudag var jeg som sagt bare mildt irritabel. Jeg er lite gira på å kjøre en edru-uke og plutselig tror jeg at det er mark under huden min på jobb. Som sagt jeg drikker kun på kveldene, jeg er edru hele dagen.
Hei,

Kjenner meg litt igjen i drikkemønsteret ditt - men jeg tok det lengre og drakk i en periode av depresjon og slikt.
Ca 4-9 mnd med daglig drikking, noen få oppholdsdager.

Abstinensene kom ca 24-48 timer etter at jeg slutta å drikke. For meg var det søvnproblemer i 3-4 uker, konstante skjelvinger (som ble bedre fra uke 2), et giftig humør og forferdelig fysisk form.
For min del fikk jeg stor hjelp fra Naltrexone, et legemiddel som stopper alkoholsug. Du kan fortsatt drikke, men du får bare ikke lyst på. Om du føler at drikkingen er på vei til å bli et større problem, men likevel vil kunne nyte alkohol anbefaler jeg å høre med lege om du får resept.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Jeg merker selv at nervene står i helspenn etter en tredagers fyllekule, jeg tviler på at du er så alkoholisert at delerium inntreffer men du vil nok få ubehag.
Vis hele sitatet...
Det føles ikke ut som annet enn en normal bakfyll akkurat nå som man gjerne har etter en vanlig 2-dagers. Det er vel rundt 22-23 timer siden siste enhet. Tviler også veldig på at delirium blir å komme, men greit å kunne ha litt informasjon så ikke angsten kommer og tar meg.

Sitat av Spiffle Vis innlegg
Abstinensene kom ca 24-48 timer etter at jeg slutta å drikke. For meg var det søvnproblemer i 3-4 uker, konstante skjelvinger (som ble bedre fra uke 2), et giftig humør og forferdelig fysisk form.
Vis hele sitatet...
Høres veldig ut som en vanlig bakfyll for min del, bare at den gjerne bare varer i 1 til 2 dager for meg og ikke såpass lenge som 3-4 uker. Tviler på at jeg trenger noen slags medisiner eller lignende for alkoholen, det er rett og slett bare miljøet rundt meg som har gjort det jeg de siste månedene har drukket såpass mye. Litt disiplin skal nok fikse det ganske enkelt!
Tror dette er veldig individuelt.

Selv opplever jeg anspenthet og rykninger, og har drukket en del over tid, type flere år.
Det som da skjer, er at man får en blandingsavhengighet, både fysisk og psykisk, som kan være vanskelig å se årsakene til selv.

For meg høres dette ut som at du befinner deg i et miljø som bidrar til det hele, som ofte kan være det skumle - i vesten så tenker vi ikke så mye på at vi blir påvirket og formet av andre mennesker, det er ikke naturlig for oss å gå utenfor den der individualistiske tankegangen og akseptere at "jeg er slik på grunn av andre".

Det blir oppfattet som å skylde på andre.

Så jeg gjør meg ihvertfall opp noen tanker om dette.
Du er forresten velkommen til å sende personlig melding, om det skulle være ønskelig.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Har ikke merket en skit annet enn vanlig bakfyll og generell slitenhet og det er langt over 48 timer siden siste enhet. Så avhengig av alkohol har jeg heldigvis ikke prestert å bli på de her månedene! Jeg har ingen planer om å bli det heller, så fra nå av skal jeg holde alkoholen kun til helgene som jeg har gjort tidligere.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg har ingen planer om å bli det heller, så fra nå av skal jeg holde alkoholen kun til helgene som jeg har gjort tidligere.
Vis hele sitatet...
Men det er bra.

Skulle du merke press fra noen om å bøtte inn på, så veit jeg ikke helt, men du kan jo snu på flisa og psyke dem ut tilbake igjen med at du heller drikker helsekost-drikker.

Sånn av typen aroma-terapi massert hvete pressa økologisk igjennom rumpa på en kiviak-bjønn, eller hva faen det går i for helse-friker nå for tida. :P
For å få delerium tremens av kun øl så må man enten ha veldig dårlig metabolisme slik at man samler opp mere promille en vanlig eller så må man stort sett være "full blown" brennevins alkoholiker. Det skal ekstremt mye til for at øl skal kunne skape så sterke abstidenser. Jeg har ikke opplevd delerium en eneste gang etter jeg sluttet med sterk brennevin. Men selvfølgelig vi er alle forskjellige men jeg tror du skal klare deg fint bortsett fra abstidenser som svetting, the shakes, sug, søvnproblemer pluss forsterket angst og depreson. Men det bruker å gi seg etter 1 uke eller 2 Stay strong!