Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1213
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ble stoppet i rutinekontroll og spyttetesten slo ut på thc, tok blodprøve+vurdering av legen som ga godkjenning om å kjøre videre..Fikk beskjed 3 uker etterpå; over 0,5 i promille og mistet lappen på stedet. Fikk en dom på 1 år. -Jeg kan nå søke om oppkjøring+teori, men trenger helseattest først.
Jeg er rusfri og har ungen problem med å ta urinprøve, det er helt forståelig jeg må vise rene prøver. Men..legen påstår det er ett krav for alle som har mistet lappen pga rus, å teste i (minst) 6 mnd?! Har ikke hørt ett eneste ord om testing fra politiet.
Som jeg forstår det, er det legen som vurderer om oppfylte helsekrav etter hver enkelte pasient og ingen krav om 6 mnd..! Jeg har spurt om han mistenker rusbruk og han svarer nei. Han satt og «leste seg opp»under legetimen.. utrolig frustrerende, jeg tror han tar feil? Finner ingen lover eller regler på dette.. noen som har erfaring?
Du må pisse i 6 mnd. Kanskje må du fortsette med prøver i 3 år etter du får lappen og. Det måtte iallefall jeg når jeg ble tatt med samme promille som deg.
Sitat av Opponent Vis innlegg
Du må pisse i 6 mnd. Kanskje må du fortsette med prøver i 3 år etter du får lappen og. Det måtte iallefall jeg når jeg ble tatt med samme promille som deg.
Vis hele sitatet...
Stemmer det. 6 mnd for å få tilbake lappen, da sannsynligvis bare med en gyldighet på 1 år. Deretter 2 år eller 3 Hvis du er heldig, før du kanskje kan få lappen med ordinær 10 års gyldighet. Hele tiden mens du må inn på prøver. Er helt latterlig strengt. Er nesten bedre å bare flytte til et sted der du ikke trenger lappen.
Jeg har søkt nettet rundt om at 6 mnd er ett krav, men finner ingenting om det. Kun mistanke om avhengighet, noe han ikke mistenker
Sitat av Risz Vis innlegg
Jeg har søkt nettet rundt om at 6 mnd er ett krav, men finner ingenting om det. Kun mistanke om avhengighet, noe han ikke mistenker
Vis hele sitatet...
Du er tatt for promillekjøring. Du må rustestes i 6 mnd for og få tilbake lappen. Etter det noen år til med prøver. Dette er andre gang jeg skriver dette til deg.
Sitat av Risz Vis innlegg
Jeg har søkt nettet rundt om at 6 mnd er ett krav, men finner ingenting om det. Kun mistanke om avhengighet, noe han ikke mistenker
Vis hele sitatet...
Her står det litt.
Førerkortgruppe 1
Helsekrav oppfylt etter seks måneders rusfrihet dokumentert ved egnede prøver.

Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år av gangen i tre år forutsatt at umeldte kvartalsvise kontroller viser fortsatt rusfrihet.

Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil fem års varighet, før førerett kan gis med vanlig varighet.


Jeg leverte bare 6mnd og så har det aldri blitt snakk om mere. Jeg fornyer førerkortet mitt som "vanlige" folk.
Sist endret av NokErNok; 1. mars 2024 kl. 19:28.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Stemmer det. 6 mnd for å få tilbake lappen, da sannsynligvis bare med en gyldighet på 1 år. Deretter 2 år eller 3 Hvis du er heldig, før du kanskje kan få lappen med ordinær 10 års gyldighet. Hele tiden mens du må inn på prøver. Er helt latterlig strengt. Er nesten bedre å bare flytte til et sted der du ikke trenger lappen.
Vis hele sitatet...
Syns du bør være glad for du heletatt får førerkort med den holdingen der, flere som blir nektet å øvelsekjøre eller ta lappen, blir også nektet å få jobb uten lønn får de heller ikke betalt regninger, så bare vær glad du heletatt får et tilbud.
Var det en rutinekontroll? eller en "rutinekontroll" på bakgrunn av tidligere kjennskap til politiet?
Den første er lovlig kontroll, den andre bryter EMK artikkel 8.
Hvis du er utsatt for nummer 2, advokat.
Om det hjelper? tvilsomt, men jo flere som tar opp kampen jo bedre.

Jeg har smutthull til de som trenger helseattest og ikke gidder naziregime med tissekopp og tilskuere.
Sett at du faktisk oppfyller en helseattest så vet jeg hvordan du kan få den uten spørsmål om rus eller helsejournal.
Jeg er litt var på å dele denne metoden, men jeg har mistet på livstid så jeg ser ikke helt vitsen å gnikke på denne alene.
Er du snut og vil vite hva jeg vet så kan du ta en finger å trø den inn i øyet ditt, send bilde.

Norges lover rundt thc og kjøring er rent justismord.
Det er ikke i takt med vitenskap, det er gjort så mange studier på dette nå at hele det norske opplegget blir latterlig.
All annen vitenskap tas imot med åpne armer, men er det rus relatert så nekter Norge å følge stand.
Det blir for dumt.

Bare send pm, hvis jeg føler for det så får du svar.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Syns du bør være glad for du heletatt får førerkort med den holdingen der, flere som blir nektet å øvelsekjøre eller ta lappen, blir også nektet å få jobb uten lønn får de heller ikke betalt regninger, så bare vær glad du heletatt får et tilbud.
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om?

Enten oppfyller du helsekravene eller så gjør du det ikke
Sist endret av TrippyKing; 2. mars 2024 kl. 10:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Rusfri i 6 mnd er ganske vanlig praksis når man blir tatt for ruskjøring for å få tilbake lappen
Sitat av Adonis Vis innlegg
Rusfri i 6 mnd er ganske vanlig praksis når man blir tatt for ruskjøring for å få tilbake lappen
Vis hele sitatet...
Det betyr ikke at det en god praksis, det betyr bare at de som vil finner en måte å jukse.
Vipps så har du et marked for falske peniser og syntetisk urin.

Det å behandle vokse som barn som ikke vet sitt eget beste, bare fordi en velger alternativer til alkohol.
Det er nedverdigende og skaper forakt for systemet.

Det har blitt vanlig praksis fordi vi har latt oss overkjøre av mennesker som baserer sin kunnskap på gammel tro, fordommer og alt som verre er.

Det er på tide at man begynner å snakke om dette som det trollet det er.
Det er overgrep, det er maktmissbruk, det er et spark under belte til alle som velger bort alkohol.
Sist endret av Lyd-Same; 3. mars 2024 kl. 21:40.
Du godkjenner helsekravet til førerkort for 1 år om gangen, men at du vil bli sporadisk testet ila de 6 månedene. Enten ved faste avtaler eller ved innkalling feks dagen før. Det er litt forskjellig praksis fra legekontor/lege. Lovverket er ganske strengt, men noen leger er ganske dårlige til å følge opp (spesielt vis det er mye vikarer). Og noen bryr seg mindre enn andre. Jeg har selv slettet prøver gjort på sykehus hvor vedkommende har kommet inn for rusintoks pga alkohol, men hvor det ble tatt blodprøver og pasienten i etterkant innrømte å ha røyket hasj 2 dager tidligere siden jeg syns det er helt urimelig at hun skal "straffes" for noe annet enn det hun kom inn for. Det er greit å vite at Politiet ikke kan bruke urinprøver mot deg rettslig, kun blodprøver.
Sitat av Lyd-Same Vis innlegg
Det betyr ikke at det en god praksis, det betyr bare at de som vil finner en måte å jukse.
Vipps så har du et marked for falske peniser og syntetisk urin.

Det å behandle vokse som barn som ikke vet sitt eget beste, bare fordi en velger alternativer til alkohol.
Det er nedverdigende og skaper forakt for systemet.

Det har blitt vanlig praksis fordi vi har latt oss overkjøre av mennesker som baserer sin kunnskap på gammel tro, fordommer og alt som verre er.

Det er på tide at man begynner å snakke om dette som det trollet det er.
Det er overgrep, det er maktmissbruk, det er et spark under belte til alle som velger bort alkohol.
Vis hele sitatet...
Så du synes det er overgrep å hindre deg i å kjøre på og drepe folk? Fy flate.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Så du synes det er overgrep å hindre deg i å kjøre på og drepe folk? Fy flate.
Vis hele sitatet...
Ja så lenge jeg er edru så synes jeg faktisk det.
Jeg tror du skal gjøre deg kjent med dagens stand før du sier no mer.

Høyesterett gjorde det helt klart i Januar at loven tar ikke høyde for om du faktisk er påvirket eller ikke, og derfor så tillater Norsk lov at mennesker som blir stoppet i kontroll uten å være påvirket, men som har rest-thc (inaktiv virkestoff) i blodet, disse menneskene kan dømmes som om de er påvirker, selv om de er klinke edru.

Det er definisjonen på et justismord så ikke kom her å snakk om mord når du ikke vet hva sakens kjerne gjelder.

Vær vennlig å goolge "førerkortskandalen" eller søk det opp X så du kan lese deg opp, så slipper du se ut som en dust.
Før du har gjort deg kjent så har du ingenting å legge på bordet.

Bare for å gi deg et lite forsprang
https://www.stortinget.no/nn/Saker-o...mal/?qid=97126
Sist endret av Lyd-Same; 5. mars 2024 kl. 09:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Så du synes det er overgrep å hindre deg i å kjøre på og drepe folk? Fy flate.
Vis hele sitatet...
Så bra du har satt deg inn i saken lol, er vel ingen som sier man skal kunne ta seg en blås og direkte bak rattet, om noe burde det likestilles med medikamenter man kan kjøre på med toleranse om utstedt av lege.

illegale piller blir behandlet som narkotika det også, selvom noen med resept kan i noen tilfeller få kjøre.

Men det er hinsides at en som røyker fast, Aldri bak ett ratt men kjører feks 12+ timer etterpå skal miste lappen i 2 år, eller mer.