Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1042
Har et windows program jeg trenger å bruke. Tenkte at det enkleste sikkert bare ville være å kjøpe en rimelig windows laptop. Men der tok jeg feil! Maskinen kom med windows11 installert, og jeg fikk ikke engang til å installere programmet jeg skulle bruke. Virker som windows er blitt helt håpløst? Inntil for et par år siden har jeg vært daglig bruker av windows fra 3.11 til windows10. Har vel egentlig syntes at det har gått bare en vei siden XP, men nå har det visst gått helt sideveis hos Microsoft.

Programmet jeg skal kjøre skal bruke en USB kabel for å kommunisere med noe billig kina produkt. Hva slags emulator vil jeg ha størst sjangse for å lykkes med? Har tidligere hatt prøve versjoner, så tror ikke jeg får flere sjanser til å teste uten å betale
Sist jeg måtte gjøre noe liknende brukte jeg VirtualBox med Host Extensions installert, da kan du enkelt gi en USB enhet til VM'en. Micro$hit hadde Virtual PC før som inkluderte Windows XP, så det kan være en enda enklere løsning, dog veldig utdatert nå.
Sist endret av vurezo; 4. november 2023 kl. 15:18.
Jeg benytter utelukkende BHYVE i Joyent SmartOS.

Det er også et program for å kjøre legacy windows, husker ikke hva det heter, men kan kjøre alt fra Win3.11 til 98 og XP

Kom på navnet: https://www.pcem-emulator.co.uk/ Originalforfatteren har gitt seg, men community ser ut til å eksistere.
Sist endret av ketoDaddy; 4. november 2023 kl. 16:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
VMware Workstation der jeg er tvunget til å bruke Windows som host.

Proxmox PVE dersom jeg ikke trenger å ha Windows som host (men for spilling så bør de virtuelle maskinene ha GPU passthrough, dette trenger du som regel ikke til spilling av gamle spill på VMware Workstation).

Begge støtter USB-passthrough uten problemer eller vanskeligheter.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
wine kanskje?
Vis hele sitatet...
Wine bet ikke på denne fila

Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Jeg benytter utelukkende BHYVE i Joyent SmartOS.

Det er også et program for å kjøre legacy windows, husker ikke hva det heter, men kan kjøre alt fra Win3.11 til 98 og XP

Kom på navnet: https://www.pcem-emulator.co.uk/ Originalforfatteren har gitt seg, men community ser ut til å eksistere.
Vis hele sitatet...
PCem ser jo ut til å være et windows program? Er det noe du bruker i windows for å kjøre eldre windows versjoner?

Sitat av bashfoo Vis innlegg
VMware Workstation der jeg er tvunget til å bruke Windows som host.

Proxmox PVE dersom jeg ikke trenger å ha Windows som host (men for spilling så bør de virtuelle maskinene ha GPU passthrough, dette trenger du som regel ikke til spilling av gamle spill på VMware Workstation).

Begge støtter USB-passthrough uten problemer eller vanskeligheter.
Vis hele sitatet...
Vmware er bare for MacOS opp til 12.0 ? Du har ikke oppgradert OS på en stund?

Fikk ikke til å installere Vmware på 14.0 ihvertfall. Det ble bare ingenting. Ingen feilmelding eller annet.
Så da tror jeg valget står mellom Paralells eller Crossover til halve prisen. Prøvde crossover litt når jeg hadde trial på det, og syntes det fungerte fint da ihvertfall
Sist endret av Greenthumb; 5. november 2023 kl. 20:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Greenthumb Vis innlegg
PCem ser jo ut til å være et windows program? Er det noe du bruker i windows for å kjøre eldre windows versjoner?
Vis hele sitatet...
Nei det er noe som kjøres i linux for å kjøre eldre Windowsversjoner. Red Alert og den slags, litt som qemu-ppc for å kjøre MacOS 9.2
Sitat av Greenthumb Vis innlegg
PCem ser jo ut til å være et Windows program?

Vmware er bare for MacOS opp til 12.0 ? Du har ikke oppgradert OS på en stund
Vis hele sitatet...
Du sa du hadde kjøpt inn en PC med Windows for å spille på, så da må du nesten forvente at folk gir deg Windows-løsninger?

Personlig bruker jeg VMware Workstation på Win10 til gamle retro-PC spill, og alt av retro-konsoll skjer på håndholdt Anbernic RG405M med unntak av nyere PS2 som skjer på mobilen i en Kishi USB-C gamepad (som også remote streamer PS5) og diverse PS3 spill emuleres på PC og streames over Moonlight/Parsec til mobil+Kishi.
Ehhh, vedkommende nevnte: vurdere innkjøp av rimelig windows laptop. Tror ikke beslutningsgrunnlaget er på plass enda.
Windows kommmet med mulighet for å spinne opp virtuelle maskiner med hyper-v.
Bare å aktivere funksjonen.

Sånn liten bunnote. Istedenfor å klage på MS fordi legacy shitten ikke virker, klag hellet på legacy shitten for å ikke oppdatere sik egen programvare.
Det er også en fakta at alle programmer går ut på dato.

Det er enklere å hjelpe deg om du sier hvilket program du skal ha til å fungere.
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Ehhh, vedkommende nevnte: vurdere innkjøp av rimelig windows laptop. Tror ikke beslutningsgrunnlaget er på plass enda.
Vis hele sitatet...
Du tror hen prøvde å installere spillet på laptopen (uten hell) før laptopen var kjøpt? I butikken da eller? Eller på Post-i-butikk ved henting av laptopen?