Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 29201
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av maggii Vis innlegg
Det henger litt igjen enda, men faller vel bare mer og mer bort ettersom bilene uten abs faller mer og mer bort
Vis hele sitatet...
Det vil vel uansett være en nyttefull erfaring å vite litt hvordan fysikken fungerer, og hvordan det innvirker på bilen uten elektroniske hjelpemidler.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av toeless Vis innlegg
Kjørelærern min fortalt meg at jeg alltid skulle bruke clutch når jeg bremset...
Vis hele sitatet...
Såklart, når du bremser ned, skal du clutche, for at motoren ikke skal for for lav utveksling og dabbbe av, MEN du kan heller gire ned for å bremse med girene. (Selv om jeg ikke gjør det selv så mye, bedre å skifte klosser/skiver, enn at girene må slite )

Det folk flest gjør feil, er å clutche SÅ bremse, da skyter bilen avgårde når man clutcher, og man må bremse enda mer. brems først, så clutcher du, når du har passe lav fart.
Sist endret av Fleff; 16. oktober 2010 kl. 01:44.
Sitat av toeless Vis innlegg
Kjørelærern min fortalt meg at jeg alltid skulle bruke clutch når jeg bremset...
Vis hele sitatet...
Da snakker vi brems enten til full stopp, eller til en fart som gjør at turtallet i det giret du ligger i gjør det hensiktsmessig å skifte gir. Så lenge du bare skal slakke farten littegranne ned, f.eks. om du kommer mot et rødt lys som du vet snart blir grønt, eller over en hump i 30-sonen e.l., så skal du helst ikke røre clutchen i det hele tatt (avhengig av hvor mye du må ned i fart, selvsagt). Du skal forresten egentlig unngå å bruke bremsen også på steder det er helt unødvendig. Tar du f.eks. av fra motorveien og får 60-sone i retardasjonsfeltet, så bør du la motoren bremse bilen til en fornuftig grad. Så heller bruke bremsen på slutten for å avpasse farten helt, f.eks. inn mot rundkjøring eller hva som måtte komme etter retardasjonsfeltet. Du stryker nok neppe på grunn av dette, men det er ting som kan bli nevnt, i alle fall. Økonomisk, miljøvennlig kjøring ftw.

Dette gjelder oppkjøring. På privaten er jeg en synder selv, og bruker clutchen aktivt for å få en mer smooth og behagelig kjøretur. Jeg ville ikke risikert det på oppkjøring, though.
Til trådstarter:

Jeg strøyk selv på min første oppkjøring av samme grunn, fikk beskjed om at jeg hadde kjørt fint og pent hele turen, men jeg brukte clutchen for mye (igjennom svinger etc) Spurte han hvorfor dette var grunnlag til å stryke meg så sa han at det nødvendigvis ikke var så farlig, mer en dårlig uvane, men at hvis jeg ikke sluttet ville jeg alltid trykke inn clutchen før jeg trykket på bremsen. Som igjen kunne blitt farlig skulle jeg hatt et nødstopp, da ville bilen akselerert og kunne ført til en ulykke. Tipset han ga meg til å slutte med unødvendig clutch bruk var rett og slett at jeg konsekvent skulle bruke bremsen hver gang før jeg clutchet (bortsett fra når jeg skulle gire) Noe som funket veldig bra (:
Sist endret av PodeN; 16. oktober 2010 kl. 12:20. Grunn: skrivefeil
Sitat av Twistz Vis innlegg
Når folk kommenterer den råe og brutale kjøringa mi, så bruker jeg å si at jeg kjører effektivt. Noe jeg fortsatt tror jeg gjør. Om man skal gire før svingen, bruker man lengre tid enn om man trykker inn clutchen (mens man bremser ned), og så svinger seg inn i svingen og deretter slipper clutchen mens man gasser. Kommer forterer gjennom svingen, og jeg personlig ser ikke et problem med det. Bremsene blir jo ganske fortere slitt. Det sies, at den man ikke legger merke til i trafikken, er en god bilist.
Vis hele sitatet...
Må si meg helt enig her. Så lenge en kjører effektivt uten at det er risikabelt for andre burde det ikke være noe problem.

Jeg husker å ha lest at det er bedre å kjøre defansivt eller offansivt. Du kan vel bruke clutchen aktivt å uansett kjøre defansivt. Det handler mer om avstand til andre biler og signaler enn håndtering av bilen. Slitasje er en annen faktor selvsagt.

Uansett må det være utrolig leit å få en tilbakemedling om at en har brukt clutch for mye. Det er virkelig ikke noe kjørelærer/sensor burde fokusere på så lenge oppkjøringen var i tråd med trafikkregler og situasjonene ble løst rett.
Sist endret av Acez84; 16. oktober 2010 kl. 14:05. Grunn: typo
Så man skal starte å bremse FØR man clutcher? Jeg gjør det motsatt, men uansett, hva er begrunnelsen?
Sitat av toeless Vis innlegg
Så man skal starte å bremse FØR man clutcher? Jeg gjør det motsatt, men uansett, hva er begrunnelsen?
Vis hele sitatet...

Begrunnelsen er at i det man letter gasspedalen oppstår en viss grad av motorbrems, det medfører at oppbremsingen starter i det du slipper gassen.

Hvis man gjør det på din måte:

Slipper gassen (fartsreduksjon/motorbrems) --> Inn med clutch (kan medføre at bilen skyter fart igjen) --> Inn med brems (Bilen bremser)

Poeng: Bilen bremser 2 ganger (dette kan f.eks. være farlig hvis det oppstår en situasjon der du må nødbremse), reaksjonstiden blir lengre da du utfører 3 operasjoner (slipper gass --> Inn med cutch --> Brems) isteden for 2 (Slipper gassen --> Starter bremsing)

Hvis man gjør det på kjøreskolens måte:

Slipper gassen (fartsreduksjon/motorbrems) --> Bremser (Bilen bremser) --> Inn med cluch (Man bremser ennå)

Poeng: En jevn nedbremsing og raskere reaksjonstid
Hvordan bil brukte hun til oppkjøringa?