Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 26217
Satt å tenkte på en ting her i mine lange kjedelige dager på jobb :P

Er det egentlig lov til å bruke nazisymboler? Norgesflagget med swastika o.l?

Har nemlig en nabo som er naziskinhead og har ett stoooort norsk flagg med swastika på.
Dette blir jeg selv ganske kvalm og syk av da nazisme og rasisme er blant de -ismer jeg har mest i mot. Jeg vil helst kunne anmelde ham, men finner ingen grunnlag i lov mot dette.

Noen som har noen tips til lover o.l?
Sitat av morphinytry Vis innlegg
Satt å tenkte på en ting her i mine lange kjedelige dager på jobb :P

Er det egentlig lov til å bruke nazisymboler? Norgesflagget med swastika o.l?

Har nemlig en nabo som er naziskinhead og har ett stoooort norsk flagg med swastika på.
Dette blir jeg selv ganske kvalm og syk av da nazisme og rasisme er blant de -ismer jeg har mest i mot. Jeg vil helst kunne anmelde ham, men finner ingen grunnlag i lov mot dette.

Noen som har noen tips til lover o.l?
Vis hele sitatet...
Fant dette når jeg googlet det. Men denne er fra 2005

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/eu...p?artid=268030
Sist endret av neonflekk; 10. august 2010 kl. 15:20.
Jeg finner ingenting på google.
Det eneste jeg finner ut er at det er ulovlig i Tyskland, men jeg er nokså sikker på at det ikke er lovlig å traske rundt i byen med utpregede nazisymboler bare for å provosere.
Da kan man i det minste ta vedkommende med grunnlag i løsgjengerloven, for å ha forstyrret den alminnelige ro og orden.

Hvordan vet du at naboen din har et slikt flagg og hvorfor har du lyst til å anmelde han?
Bare fordi han har det eller har han regelrett provosert deg eller andre ved å vise det frem?
Det er ikke et generelt forbud med hakekors i Norge.

Dog er det vel andre lover som spiller inn om en skulle marsjere ned grønland med hakekorsflag.
Du kan vel jo bare ringe politiet og si at naboen din har hengt opp en naziflagg, noe du finner svært provoserende siden din grandtante Olga på toten var jøde.
Da er det vel også ulovlig å ha Soviet-symbolet på det norske flagg? Eller amerikanske? Eller japanske? Eller gjelder det bare for nazi-symboler?
Straffeloven § 135a:
Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.
Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres
a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn, eller
c) homofile legning, leveform eller orientering.
Vis hele sitatet...
I relevans til VG-artikkelen fra 2005, hadde denne paragrafen sist en endring som ble satt i kraft i 2006. Hvilken del som ble endret da vet jeg ikke.

Om dette gjør bruk av hakekors forbudt er vel et spørsmål om hvordan hakekors blir offisielt tolket som symbol, og om tolkningen er situasjonsavhengig. Hakekors er ikke utelukkende et nazistisk symbol, men når hensikten er å symbolisere rasehatet til nazismen så er det nok i hvert fall i gråsonen.
Heng opp dette:

http://www.crwflags.com/fotw/images/d/de%7Danaz.gif
VG-artikkel fra 2006:
Bruken av hakekors er forbudt i Norge etter straffelovens paragraf 135a, og personer som fremsetter denne typen ytringer kan straffes med bøter eller fengsel i inntil tre år.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Provo; 10. august 2010 kl. 15:58.
Jeg har en lignende kar i nabolaget hvor jeg bor. Han murte opp en stor vegg da han bygde på huset og bestemte seg for å mure inn ett stort hakekors i samme slenge, det tok ikke lang tid før han ble bedt om å fjerne det. Man kan dog fortsatt se det store hakekorsflagget han har inne i stua, men det syns ikke veldig godt og kan ikke plage veldig mange.
Det at han heiste opp katta til naboen i flaggstanga var det dog veldig mange som så.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Skogslarve Vis innlegg
Heng opp dette:

http://www.crwflags.com/fotw/images/d/de%7Danaz.gif
Vis hele sitatet...

Nah. Korset går feil vei.
Sitat av Provo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Bruken av hakekors er forbudt i Norge etter straffelovens paragraf 135a, og personer som fremsetter denne typen ytringer kan straffes med bøter eller fengsel i inntil tre år.
Vis hele sitatet...
Straffelov § 135a
Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.
Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres
a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn, eller
c) homofile legning, leveform eller orientering.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt i tvil. Jodda, det er klart nazisme er rimelig nært knyttet diskrimering av de nevnte kriterier - men det kunne vel lages en sak at bruken av de symbolene ikke nødvendigvis må fremme dette og sådan må tillates i forhold til den veldig sterke paragrafen om ytringsfrihet.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Nah. Korset går feil vei.
Vis hele sitatet...
Faen, så ikke det

Det her da...

http://3.bp.blogspot.com/_Jzp3C9hQd7A/SaCrf3yZhRI/AAAAAAAAAwQ/AlfD__AVAqY/s400/273px_Anti_Nazi_Symbol_svg.png
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Straffelov § 135a

Jeg er litt i tvil. Jodda, det er klart nazisme er rimelig nært knyttet diskrimering av de nevnte kriterier - men det kunne vel lages en sak at bruken av de symbolene ikke nødvendigvis må fremme dette og sådan må tillates i forhold til den veldig sterke paragrafen om ytringsfrihet.
Vis hele sitatet...
Fant spesifikk informasjon. Fra Odelstingsproposisjon 109, punkt 8.1:
Til § 135 a første ledd første punktum
Det vises til punkt 3.3 foran.

Endringen innebærer at uttrykket herunder ved bruk av symbolertas inn i lovteksten. Formålet er å få det klart frem at bruk av symboler kan være en form for meddelelse som rammes av § 135 a. Lovendringen er langt på vei en presisering av gjeldende rett. Typiske eksempler på symboler som ofte vil være i strid med § 135 a, er hakekors og Hitler-hilsen.

Hvorvidt bruken av et symbol vil være straffbar, vil bero på om de øvrige vilkår i § 135 a er oppfylt. Det avgjørende vil altså være om symbolbruken er i strid med vilkårene i § 135 a. Dette må vurderes konkret i hvert tilfelle ut fra hvilken kontekst symbolene er brukt i, og i forhold til hvordan allmennheten oppfatter symbolbruken.
Vis hele sitatet...
Sitat av Skogslarve Vis innlegg
Faen, så ikke det

Det her da...

http://3.bp.blogspot.com/_Jzp3C9hQd7A/SaCrf3yZhRI/AAAAAAAAAwQ/AlfD__AVAqY/s400/273px_Anti_Nazi_Symbol_svg.png
Vis hele sitatet...


Om jeg ikke er helt off nå, så skal det også være tiltet. slik at du har en spiss ende opp, ikke en flatside. Om du forstår hva jeg mener.
Sitat av Provo
Hvorvidt bruken av et symbol vil være straffbar, vil bero på om de øvrige vilkår i § 135 a er oppfylt. Det avgjørende vil altså være om symbolbruken er i strid med vilkårene i § 135 a. Dette må vurderes konkret i hvert tilfelle ut fra hvilken kontekst symbolene er brukt i, og i forhold til hvordan allmennheten oppfatter symbolbruken.:
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke noen vil kunne bli dømt hvis de har et naziflag i egen stue.
Sist endret av Kinseek; 10. august 2010 kl. 16:31.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg tror ikke noen vil kunne bli dømt hvis de har et naziflag i egen stue.
Vis hele sitatet...
Nettopp, derfor gleder jeg meg veldig til trådstarter forteller mer om omstendighetene rundt denne saken.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg tror ikke noen vil kunne bli dømt hvis de har et naziflag i egen stue.
Vis hele sitatet...
Nei, det tror ikke jeg heller, da det neppe er å regne som ytring. Jeg forsto det som at flagget var hengt opp til alles skue, for eksempel på en yttervegg, i et vindu eller i en flaggstang, men det er jo slett ikke sikkert at er tilfelle.
Kan hende at personen beundrer Tyskland under krigen, og ikke nødvendigvis raseforfølgelsen. Det er ikke bare negative ting ved Nazi-Tyskland. Jetmotorer og avanserte raketter for å nevne noe.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Kan hende at personen beundrer Tyskland under krigen, og ikke nødvendigvis raseforfølgelsen. Det er ikke bare negative ting ved Nazi-Tyskland. Jetmotorer og avanserte raketter for å nevne noe.
Vis hele sitatet...
Kan hende det, selv om jeg ikke anser det som veldig sannsynlig, men hvis han flagger hakekorset i offentligheten så er det uansett ulovlig. Hakekorset knyttes opp den nazistiske ideologi, og derunder er rasehatet en stor del. Hvis han er så glad i jetmotorer og avanserte raketter kan han henge opp et flagg med jetmotorer og avanserte raketter på.
Sitat av CharlieSabotage Vis innlegg
Om jeg ikke er helt off nå, så skal det også være tiltet. slik at du har en spiss ende opp, ikke en flatside. Om du forstår hva jeg mener.
Vis hele sitatet...
Samma det, dere forstår poenget mitt.
Min nabo er en kjent Vigrid sympatisør og har mer enn en gang vist seg som en stolt nynazist.
Dette vises bl.a. ved hitlerhilsener til kompiser(som jeg har bilder av) og dette nazisymbolet på vårt kjære norske flagg(jeg er stolt over flagget vårt )
Stuen hans er rettet MOT parkeringsplass, barnehage og lekeplass. Det finnes også en del eldre i mitt nabolag som kommer til meg med klagene sine(da jeg er styreleder for borettslaget). Derfor vil jeg ha noe gjort med dette.

Jeg er også selv en sterk anti-rasist og anti-nazist og har familie som døde under motstandsbevegelse og leirer i Polen/Tyskland. Derfor er det også en personlig ting.
Sitat av morphinytry Vis innlegg
Min nabo er en kjent Vigrid sympatisør og har mer enn en gang vist seg som en stolt nynazist.
Dette vises bl.a. ved hitlerhilsener til kompiser(som jeg har bilder av) og dette nazisymbolet på vårt kjære norske flagg(jeg er stolt over flagget vårt )
Stuen hans er rettet MOT parkeringsplass, barnehage og lekeplass. Det finnes også en del eldre i mitt nabolag som kommer til meg med klagene sine(da jeg er styreleder for borettslaget). Derfor vil jeg ha noe gjort med dette.

Jeg er også selv en sterk anti-rasist og anti-nazist og har familie som døde under motstandsbevegelse og leirer i Polen/Tyskland. Derfor er det også en personlig ting.
Vis hele sitatet...
Ikke for å kritisere deg, synes også forøvrig at Nazismen er latterlig, men er det ikke ulovlig å ta bilder av andre med den hensikt å bruke det mot persone*. Siden det er en form for spionasje og inngrep i privatlivet?
Hakekors generelt kan vel ikke være ulovlig, i og med at det først og fremst er et fredssymbol fra hinduismen. Men det er ulovlig hvis det brukes som forsøk på provokasjon. Tror jeg?! :S
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Hakekors generelt kan vel ikke være ulovlig, i og med at det først og fremst er et fredssymbol fra hinduismen. Men det er ulovlig hvis det brukes som forsøk på provokasjon. Tror jeg?! :S
Vis hele sitatet...
Det du referer til, som er er fredssymbol fra hinduismen er solsymbolet og heter Svastika. Dette er veldig likt som nazismen sitt hakekors, men betyr er LANGT ifra det samme Symbolet som brukes i hinduismen som tegn for lykke og sol ser slik ut:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/63/HinduSwastika.svg/50px-HinduSwastika.svg.png

Nazismen sitt ser slik ut:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9c/Nazi_Swastika.svg/300px-Nazi_Swastika.svg.png

Jeg har forøvrig vært på et vannkraftverk like ved Lillestrøm som hadde eldre maskiner som hadde dette soltegnet fra hinduismen på seg. Mange trodde dette var det nazistiske hakekorset, men guiden fortalte oss at det symbolet var et tegn for sol, og fortalte at det var mange som sammenliknet det med hakekorset.
De nye maskinene hadde forøvrig ikke slik tegn på seg, da veldig mange trodde det betydde at kraftverket støttet nazismen ...

Så da har vi lært oss forskjell på hinduismen sitt symbol, og nazismen sitt?
Sist endret av Mini Me; 11. august 2010 kl. 03:31.
Her er en tråd som også er om swastikaer.
Og her er wikipedia artikkelen om swastikaer.

Personlig mener jeg at swastikaer kan brukes om en annen som de vil, men når det settes frem som "hakekorset" er det en helt annen historie.

<- Ett japansk Manji
Sist endret av Sethalas; 11. august 2010 kl. 04:51.
Sitat av morphinytry Vis innlegg
Min nabo er en kjent Vigrid sympatisør og har mer enn en gang vist seg som en stolt nynazist.
Dette vises bl.a. ved hitlerhilsener til kompiser(som jeg har bilder av) og dette nazisymbolet på vårt kjære norske flagg(jeg er stolt over flagget vårt )
Stuen hans er rettet MOT parkeringsplass, barnehage og lekeplass. Det finnes også en del eldre i mitt nabolag som kommer til meg med klagene sine(da jeg er styreleder for borettslaget). Derfor vil jeg ha noe gjort med dette.

Jeg er også selv en sterk anti-rasist og anti-nazist og har familie som døde under motstandsbevegelse og leirer i Polen/Tyskland. Derfor er det også en personlig ting.
Vis hele sitatet...
Da forstår jeg godt at du lar deg provosere over dette nazitullet.

Men hvorfor ikke bare ta igjen med samme mynt?
Samle underskrifter fra naboer, barnehagen og slikt så går du til politistasjonen og forteller om aktivitetene og proklameringen av nazihilsener og hakekors som er godt synlige for barna i barnehagen.

Si til politiet at dersom de ikke får han til å opptre mer nøytralt så vil dere alle sammen møte opp på døren hans for å få han han til å "dempe" seg litt.
Helt utrolig at folk i det hele tatt kan tenke på å løpe rundt å leke nazisvin etter all den faenskapen som skjedde her i Norge under WWII!
Blir rett og slett flau!
nazi symboler er neppe lovlig, hvis de hadde vært det hadde SVere gått rundt med det hele tiden.

Nazistene var ekstremt høyre sier du?

Tenk over dette: Venste/høyre aksen betyr i praksis sosialisme vs liberalisme. Jo lenger du går mot høyre, jo mer liberalistisk blir du. Går du for langt dermed, da blir du ikke nazist, du blir anarkist. For mye frihet, kjønner?

Så kommer den virkelige tankevekkern, hvor passer nazismen best? Blandt de mer styrende sosialistene, eller frihetselskende liberalister? Godt spørsmål eller hva? Så tenk over hvem det er som hater Israel i dag, SV, itte sant?
Sitat av Petter H Vis innlegg
nazi symboler er neppe lovlig, hvis de hadde vært det hadde SVere gått rundt med det hele tiden.

Nazistene var ekstremt høyre sier du?

Tenk over dette: Venste/høyre aksen betyr i praksis sosialisme vs liberalisme. Jo lenger du går mot høyre, jo mer liberalistisk blir du. Går du for langt dermed, da blir du ikke nazist, du blir anarkist. For mye frihet, kjønner?

Så kommer den virkelige tankevekkern, hvor passer nazismen best? Blandt de mer styrende sosialistene, eller frihetselskende liberalister? Godt spørsmål eller hva? Så tenk over hvem det er som hater Israel i dag, SV, itte sant?
Vis hele sitatet...
Skikkelig luring du! Nazisme er jo en forkortelse for nasjonalsosialisme. You do the math.
Du kan ringe politiet og melde saken. Om det havner i retten blir det ord mot ord, har sett liknende tilfeller. Han kan bli straffet i henhold til §-135a for diskriminerende og hatfull ytring. Men han kan nekte på alt og spille idiot gjennom hele saken og slippe unna billig.

Dette blir nok sett litt ned på av de fleste her, men jeg har ingen problemer med folk som liker nazismen og henger opp modifiserte flagg i den retning. Har ikke noe mer mot dem enn jeg har mot andre folkeslag som flagger sine egne flagg på vår nasjonaldag, eller brenner andres flagg. Jeg kommer ikke til å tilbakekommentere direkte kritikk eller drittslenging om dette.
Sist endret av Totskalle; 11. august 2010 kl. 19:26.
Hvis nazisten mot all formodning har et trådløst nettverk, kan du jo se litt på denne Her er forøvrig noe info om Norge og solkorset
Sitat av lygra Vis innlegg
Hvis nazisten mot all formodning har et trådløst nettverk, kan du jo se litt på denne Her er forøvrig noe info om Norge og solkorset
Vis hele sitatet...
Dette er vel feil tråd og promotere BackTrack i, skjønner ikk helt hvor du vil hen. Hvis du har fjomset til deg noe hemmelig informasjon om nazistiske nettverk via din Linux maskin så del det med oss. Og alle som ønsker å lese om solkorset (som for øvrig ikke har noe genuint med nazismen og gjøre) klarer å søke på wikipedia selv.
Det er lovlig å ha svastika flagg, men jeg tror ikke det er lov å kødde med det Norske flagget som f.eks legge inn svastika inn i den Norske flagget.
Tar kanskje feil her
Er du virkelig sikker på at det er et Norskt flagg med hakekors?

Disse blir ofte tolket som Norske flagg med hakekors, men det et Kriegsmarine flagg. (Vanlig Flagg brukt av den tyske marinen) 1935-1945


http://upload.wikimedia.org/wikipedi..._1938-1945.svg
Sitat av thebigt Vis innlegg
Ikke for å kritisere deg, synes også forøvrig at Nazismen er latterlig, men er det ikke ulovlig å ta bilder av andre med den hensikt å bruke det mot persone*. Siden det er en form for spionasje og inngrep i privatlivet?
Vis hele sitatet...
Her er det av helt andre grunner enn bare å ta ett bilde. Dette går mer inn mot litt undergrunn og opp mot grupperinger i blitzermiljø

Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Er du virkelig sikker på at det er et Norskt flagg med hakekors?

Disse blir ofte tolket som Norske flagg med hakekors, men det et Kriegsmarine flagg. (Vanlig Flagg brukt av den tyske marinen) 1935-1945


http://upload.wikimedia.org/wikipedi..._1938-1945.svg
Vis hele sitatet...

100% sikker. Jeg klarer lett å se forskjell på disse flaggene

Sitat av Totskalle Vis innlegg
Du kan ringe politiet og melde saken. Om det havner i retten blir det ord mot ord, har sett liknende tilfeller. Han kan bli straffet i henhold til §-135a for diskriminerende og hatfull ytring. Men han kan nekte på alt og spille idiot gjennom hele saken og slippe unna billig.

Dette blir nok sett litt ned på av de fleste her, men jeg har ingen problemer med folk som liker nazismen og henger opp modifiserte flagg i den retning. Har ikke noe mer mot dem enn jeg har mot andre folkeslag som flagger sine egne flagg på vår nasjonaldag, eller brenner andres flagg. Jeg kommer ikke til å tilbakekommentere direkte kritikk eller drittslenging om dette.
Vis hele sitatet...
Jeg skal heller ikke si meg uenig i dette med andre flagg på nasjonaldagen eller flaggbrenning.
Derimot har jeg noe imot nazisme og implementering av dette i det norske flagg og/eller samfunn
Kan du ikke ringe 02800 og forhøre deg litt? Eller sende et tips her: https://www.politi.no/tjenester/tips_politiet/
Sitat av gibbe Vis innlegg
Det er lovlig å ha svastika flagg, men jeg tror ikke det er lov å kødde med det Norske flagget som f.eks legge inn svastika inn i den Norske flagget.
Tar kanskje feil her
Vis hele sitatet...
Kompis av meg tegnet inn en hammer og sigd på et norskt flagg og gikk i Soviet-ish yniform på 17 mai for to eller ett år siden, ingen grep inn, de eneste flaggene du ikke har lov til å kødde med er tjenesteflagg, da det er de flagglovene gjelder som noen annant enn oppfordring for.

Personlig er jeg imot nazisme, men jeg ville ikke blitt så utrolig provosert over noe sånt, heller bare veldig oppgitt da det er idiotisk å henge opp de flaggene. Og jeg har forresten aldri sett de nazi-folka er mest redd for at skal ta over landet bruke sine symboler i flagget (les muslimer og frimurerer(frimurer hvis det er Vigrid folk det er snakk om, de folka er jo like blåst som nyhetsspeilet ))
Sitat av morphinytry Vis innlegg
Jeg skal heller ikke si meg uenig i dette med andre flagg på nasjonaldagen eller flaggbrenning.
Derimot har jeg noe imot nazisme og implementering av dette i det norske flagg og/eller samfunn
Vis hele sitatet...
Jeg ville bare få frem på en måte, hvor ille er det liksom? Når man ser på hva andre gjør med flagg. Svastika står i teorien bare for nasjonalsosialisme, og det er syns messig et helvettes fint symbol! Selv samler jeg på tyske antikviteter fra krigen og er fan av nasjonalsosialismen, men jeg har ikke ridderkors i halsen og partipins i kragen på 17 mai for det Og jeg dyrker IKKE nazismen.

Men du får bestemme deg hva du skal gjøre med han da. Mere går tapt ved at du ikke bestemmer deg, enn at du bestemmer deg, hva enn du bestemmer deg for.
Sist endret av Totskalle; 12. august 2010 kl. 13:02.
Sitat av holy_toy Vis innlegg
Personlig er jeg imot nazisme, men jeg ville ikke blitt så utrolig provosert over noe sånt, heller bare veldig oppgitt da det er idiotisk å henge opp de flaggene. Og jeg har forresten aldri sett de nazi-folka er mest redd for at skal ta over landet bruke sine symboler i flagget (les muslimer og frimurerer(frimurer hvis det er Vigrid folk det er snakk om, de folka er jo like blåst som nyhetsspeilet ))
Vis hele sitatet...
Det er litt der jeg er også. Jeg har vanskelig for å anse alle disse tenårige skinheadsa som ekte nazister, jeg mener har de lest mein kampf, har de virkelig reflektert over ideologien? De er da strengt tatt pøbeler som trenger juling eller hva?
Vel iogmed at nasjonalsosialismen kun var ment som en bevegelse for det tyske folket. Kan man diskutere om noen kan være nasjonalsosialister etter andre verdenskrig.
Men Petter_H, litt bruk av vold (fascistiske metoder) for å få noen til å holde kjeft om sine meninger har da vel aldri skadet noen ?
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Jeg ville bare få frem på en måte, hvor ille er det liksom? Når man ser på hva andre gjør med flagg. Svastika står i teorien bare for nasjonalsosialisme, og det er syns messig et helvettes fint symbol! Selv samler jeg på tyske antikviteter fra krigen og er fan av nasjonalsosialismen, men jeg har ikke ridderkors i halsen og partipins i kragen på 17 mai for det Og jeg dyrker IKKE nazismen.

Men du får bestemme deg hva du skal gjøre med han da. Mere går tapt ved at du ikke bestemmer deg, enn at du bestemmer deg, hva enn du bestemmer deg for.
Vis hele sitatet...
Ingen henger det opp i det offentlige for å flagge deres historiske interesse. Dette er for å provosere og for å vise sin forakt mot en rase. Om det ikke er det, så er det faktisk det det store flertallet ville oppfattet det som, og da blir det like gale som å faktisk gjøre det med den intensjonen, uansett hva man vil med det.
Sist endret av Matthiesen; 13. august 2010 kl. 13:52.
Jeg synes det er merkverdig at folk er ute etter å finne lover som kan gi grunnlag for å anmelde andre når de i utgangspunktet er harmløs.

Er det en grunn til at du blir såpass provosert at du vil anmelde hans personlige symbolikk? La nå fyren styre på som han selv har lyst til. Må ikke være så totalitær å være ute etter å regulere andres måte å symbolisere diverse stæsj
TS: du kan samtidig klage til fretex i kirkenes da de har slike klesstativ, bare andre veien
Sitat av mathsterk Vis innlegg
TS: du kan samtidig klage til fretex i kirkenes da de har slike klesstativ, bare andre veien
Vis hele sitatet...
Går for så vidt for Jack & Jones, H&M, Cubus, Wearhouse, Pentagon, Armyshop, Carlings og de fleste andre steder som selger klær
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg har ingen konkrete fakta rundt lovligheter, selvom loven jo gjerne er dum, teit og latterlig lite gjennomtenkt, men hakekorset er jo opprinnelig et hinduistisk symbol for lykke, hvilket jo hadde vært litt pussig om var ulovlig, spør du meg. Det kan imidlertid godt hende det er ulovlig å tukle med flagget. Det Hitler gjorde kan jo sammenlignes med om du prøver å ta over verden og velger et kors som ditt symbol...
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Jeg har ingen konkrete fakta rundt lovligheter, selvom loven jo gjerne er dum, teit og latterlig lite gjennomtenkt, men hakekorset er jo opprinnelig et hinduistisk symbol for lykke, hvilket jo hadde vært litt pussig om var ulovlig, spør du meg.
Vis hele sitatet...
Det har allerede blitt fastslått tidligere i tråden at det er ulovlig, så lenge det er tydelig ment som en ytring. Flagger du hakekorset i offentligheten bryter du Straffeloven § 135a. Henger det hjemme på stueveggen som pynt er det vel heller tvilsomt om du ville blitt straffet, ettersom det neppe ville blitt tolket som ytring.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av mathsterk Vis innlegg
TS: du kan samtidig klage til fretex i kirkenes da de har slike klesstativ, bare andre veien
Vis hele sitatet...
FANTASTISK! Jeg er ikke den eneste i verden som har sett det!!
Tja, etter det som er kommet frem i tråden så kan det se ut som trådstarteren vil får store problemer med å få regulert naboens symbolikk. Hadde tatt seg ut om vi ikke fikk lov å dekorere stuene våres som vi ville, uavhengig av hvilket syn vi har.

Om man vil regulere hans stue-pynt og hilsemetoder til sine venner, så passer man fint til i totalitære samfunn, ikke i Norge.
Sitat av svenheiming Vis innlegg
Hadde tatt seg ut om vi ikke fikk lov å dekorere stuene våres som vi ville, uavhengig av hvilket syn vi har.
Vis hele sitatet...
Flagger du hakekorset i offentligheten bryter du Straffeloven § 135a. Henger det hjemme på stueveggen som pynt er det vel heller tvilsomt om du ville blitt straffet, ettersom det neppe ville blitt tolket som ytring.
Vis hele sitatet...
Provo. 10tegn
Det hadde fremdeles tatt seg ut om vi ikke fikk lov å dekorere stuene våres som vi ville, og dermed passer trådstarteren i et totalitært samfunn, og ikke Norge.

Muligens enklere å forstå nå!?