Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 3979
Kjærester i 9 mnd nå, han har slitt med potensen hele veien men siste 2 mnd har han ikke villet ha sex overhodet og har trukket seg unna meg - vi "bor" sammen, og han mener bestemt at det er dette han vil, altså oss.. men jeg har virkelig ikke lyst til å leve i ett fullstendig sexløst forhold.
Han sover på sofaen, jeg på soverommet.
Han er virkelig nedfor, og han er kronisk trøtt.

Jeg har virkelig ikke lyst til å forlate han, og jeg skulle ønske jeg fikk han til å kvikne til litt.

Vi trives godt sammen i det store bildet, og jeg er skikkelig ordentlig glad i han..
Jeg skjønner ikke helt hvorfor han vil være med meg når han verken finner glede i nærhet, ikke vil ha sex og sover så mye.
Han har lagt på seg en del og setter ord på at han føler seg som dritt..men han orker heller ikke gjøre noe med det.

Jeg er HELT sikker på at han ikke er utro, både pga ereksjonsproblematikken og fordi han er hjemme hele tiden, alltid rett hjem fra jobb og aldri ute av huset ellers.

Dere menn, er det håp eller er det bare å gi opp?
Be han dra til legen og spørre om å få skrevet ut antidepressiva og visst han får noe som virker så burde han be legen henvise til psykolog eller psykiater når han begynner å føle seg litt bedre. Spesielt visst det er en spesifikk grunn til at han er deprimert og veldig trøtt.
Jeg er også veldig lik han på den måten at jeg har lav behov/ingen behov for sex, er for trøtt, sliten. Men jeg er ikke deprimert. I mitt tilfelle er det nok pga. Aspergers Syndrom og muligens ADD.

Jeg valgte rusmidler som løsning, men til en høy pris. Så det er ikke en anbefaling. Spesielt abstinenser fra benzodiazepiner og opioder unner jeg ingen.

Det som ville virket mest effektivt og raskest er stimulerende, typisk medisiner man får for ADHD. Men disse får man toleranse for, så man hele tiden man må øke dosen. Ingen god langsiktig løsning.
Sist endret av einsteindragon; 1. mars 2024 kl. 22:41.
Høres ut som han er deprimert. Hvis han ikke vil ta tak i det er det ganske håpløst. Du burde vise han hva du har skrevet her eventuelt fortelle det. Har det skjedd noe spesielt i livet hans? Hvordan var han før?
Uansett, grunnen til depresjonen har alt å si. Jeg har ikke tro på psykolog visst årsaken er kjemisk. F.eks. Fordi kroppen frigir for lite serotonin. Noe den spesielt gjør på vinteren og gir noen vinterdepresjon.
Lavt serotonin= Lav/Ingen sexlyst også. Det merker de fleste oss på sommeren når det er sol ute. Da blir mange av oss plutselig veldig sexaktive.
Så da er legen personen å gå til og stor del av løsningen vil være medisinsk.

Men har det skjedd noe i livet som gjør han deprimert så er det ikke like hensiktsmessig med lege og medisiner. Da er noen å snakke med, som psykolog, helst psykiater det beste.
Sist endret av einsteindragon; 1. mars 2024 kl. 22:45.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Uansett, grunnen til depresjonen har alt å si. Jeg har ikke tro på psykolog visst årsaken er kjemisk. F.eks. Fordi kroppen frigir for lite serotonin. Noe den spesielt gjør på vinteren og gir noen vinterdepresjon.
Lavt serotonin= Lav/Ingen sexlyst også. Det merker de fleste oss på sommeren når det er sol ute. Da blir mange av oss plutselig veldig sexaktive.
Så da er legen personen å gå til og stor del av løsningen vil være medisinsk.

Men har det skjedd noe i livet som gjør han deprimert så er det ikke like hensiktsmessig med lege og medisiner. Da er noen å snakke med, som psykolog, helst psykiater det beste.
Vis hele sitatet...
Antidepressiva er det siste jeg ville prøvd når han er plaga med sexlyst fra før og det gir ofte ereksjonsproblemer i tillegg.
Han er nok jævlig deprimert så en tur til psykolog først tror jeg er smart.
Det er jævlig viktig å komme seg ut på vinteren å få dagslys, har så si eliminert behovet for både beroligende og sovepiller på den måten.
Jeg skal ikke slenge ut diagnoser men han høres deprimert ut. Snakk med han om hvordan han har det, ikke mas eller press for mye men si du er bekymret for han. Ikke legg noe press typ "jeg klarer ikke et sexløst forhold" og slike ting, men fokuser på at HAN trenger å få det bedre og fortjener selvsagt bedre. Det at han bare føler seg dritt og ikke orker gjøre noe med det er på en måte ikke nok, det må gjøres noe men kanskje dere trenger en god prat først. Han må være med på det selvsagt

En tur til legen hadde ikke vært så dumt, men første bud er å snakke her tenker jeg og finne ut hva som er problemet slik at man kan finne en løsning. Livet han høres ut som mitt og mitt liv er trist som fan

Ps, han er nok selvsagt veldig glad i deg og ønsker å være med deg men når man er så langt nede/sliter er det vanskelig å vise det dessverre. Man har gjerne knapt energi til å ta vare på seg selv, det blir da vanskelig å ta vare på relasjoner og andre også. Håper det ordner seg og lykke til
Sist endret av Alene123; 1. mars 2024 kl. 23:03.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Antidepressiva er det siste jeg ville prøvd når han er plaga med sexlyst fra før og det gir ofte ereksjonsproblemer i tillegg.
Han er nok jævlig deprimert så en tur til psykolog først tror jeg er smart.
Det er jævlig viktig å komme seg ut på vinteren å få dagslys, har så si eliminert behovet for både beroligende og sovepiller på den måten.
Vis hele sitatet...
Selv om bivirkningen var total fravær av sexlyst så er det bedre enn å være deprimert og sove hele dagen.

Min erfaring med antidepressiva er ikke nedsatt sexlyst eller ereksjonsproblemer. Jeg har kun erfart at det tar lengre tid å få orgasme, noe som jo er positivt når man har sex med noen.
Jeg opplevde det iallefall som positivt.

Det er mange andre bivirkninger jeg ville vært mer bekymret for. For noen kan jo bli så ille at man må slutte med medisinen. Som at man blir mer deprimert, suicidal, begår selvmord, veldig sterk kvalme og mye annet.

Psykolog er i utgangspunktet det beste, men jeg tviler på at han kommer dit særlig fort. Enten får han beskjeden at han er for frisk/ikke syk nok eller så er han for syk. Dette har det vært mange artikler om i norske aviser i det siste.

Den beste behandlingen er nok en blanding av antidepressiva og psykologtimer. Og prøver han alle uten å få ønsket virkning, så press så hardt som mulig legen på å få han eller hun til å søke om godkjennelse om å få ta i bruk et legemiddel man kun får på godkjenningsfritak. Jeg prøvde, men angsten og den store frykten for avvisning gjorde at jeg istedet skaffet meg ting illegalt.
Du kan ikke få han til å kvikne til. Er ingenting du kan gjøre med han. Mange trives med å ha en samboer for selskapets skyld, selvom man ikke er intime eller forelsket. Særlig for menn er det praktisk siden de har en som passer på seg og ordner for dem. Depresjon finnes det ingen tidsbegrensning på så det er umulig å vite om han blir bedre om et halvt år eller om ti år. Depresjon påvirker ikke bare den som er deprimert men blir også nedbrytende for dem rundt. Konstante avvisninger kan bryte ned din egen selvfølelse og manglende initiativ til å gjøre ting sammen kan påvirke deg til å tvile på om han elsker deg og om du er god nok. Man vet at oppførselen depresjon kan gi ikke er noe personlig ment mot de rundt som blir rammet men det er helt naturlig at man blir påvirket på de måtene alikevel. Så får du spørre deg selv om det er et sånt forhold du vil være i? Hvis ikke så er det bare en ting du kan gjøre og det er å gå.
Skulle ønske det kunne være så lett som at man kunne "fikse" noen med tid eller elske noen friskere, men sånn er det desverre ikke og man må ikke glemme å ta hensyn til seg selv heller.
Det er jo mørketid. Merker selv at det er vanskelig å bli kåt rundt denne tiden. Jeg synes du bør bare respektere at han ikke er kåt nå for tiden. Det er helt normalt, hvertfall med meg. Hvis du ikke aksepterer det blir han nok mer deppa. Hva om rollene var snudd? At du ikke var kåt men har var sugen på deg og terget deg til å ha sex med han hele tida?
Uansett, psykolog hjelper ikke visst depresjonen skyldes noe kjemisk.
Trådstarter har iallefall ikke nevnt noe som får meg til å tenke at "dette kan være årsaken". Altså f.eks. At noen har dødd.

Når det gjelder hva trådstarter burde gjøre så er det beste for han over tid at du går. Fordi du fortjener han ikke.
Visst alt som skal til for at du forlater han er at han mangler sexlyst, så var du aldri noen kjæreste i første omgang. Ikke noen jeg ville vært med iallefall.

Visst du virkelig elsker han så kunne dere pratet om sjansen for å gjøre det slik at du har sex med andre, men dere fortsetter å være sammen. Er mange som er i den type forhold der 2 stk er sammen og samtidig har sex med hvem enn de vil. Men det går bare visst man stoler 100% på hverandre.
Sist endret av einsteindragon; 1. mars 2024 kl. 23:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Uansett, psykolog hjelper ikke visst depresjonen skyldes noe kjemisk.
Trådstarter har iallefall ikke nevnt noe som får meg til å tenke at "dette kan være årsaken". Altså f.eks. At noen har dødd.

Når det gjelder hva trådstarter burde gjøre så er det beste for han over tid at du går. Fordi du fortjener han ikke.
Visst alt som skal til for at du forlater han er at han mangler sexlyst, så var du aldri noen kjæreste i første omgang. Ikke noen jeg ville vært med iallefall.

Visst du virkelig elsker han så kunne dere pratet om sjansen for å gjøre det slik at du har sex med andre, men dere fortsetter å være sammen. Er mange som er i den type forhold der 2 stk er sammen og samtidig har sex med hvem enn de vil. Men det går bare visst man stoler 100% på hverandre.
Vis hele sitatet...
Jeg fortjener han ikke?
Jeg forteller en minimal brøkdel - og vet jeg er en veldig god og tålmodig kjæreste for han, så akkurat det der tar jeg ikke til meg gitt.


Veldig godt å lese alle de andre svarene dog, jeg akter ikke gå noe vei og jeg klarer meg lenge uten sex - det er ingen grunn til å bryte og det prøver jeg jo også å få frem.

Jeg skal prøve snakke med han igjen og foreslå legetime, psykolog..
Sitat av Lil@ Vis innlegg
Jeg fortjener han ikke?
Jeg forteller en minimal brøkdel - og vet jeg er en veldig god og tålmodig kjæreste for han, så akkurat det der tar jeg ikke til meg gitt.


Veldig godt å lese alle de andre svarene dog, jeg akter ikke gå noe vei og jeg klarer meg lenge uten sex - det er ingen grunn til å bryte og det prøver jeg jo også å få frem.

Jeg skal prøve snakke med han igjen og foreslå legetime, psykolog..
Vis hele sitatet...
Det utsagnet mente jeg KUN visst null sex er årsaken til at du forlater han.
Jeg mente ikke å si at du er en slik kjæreste, men visst du skulle vise seg å være det så ville du etter mitt syn ikke fortjent han.

Det var ikke noe jeg sa for å rakke ned på deg eller for å antyde at du er slik. Men slik jeg leste det første innlegget ditt så kunne det virke veldig som om sex er det viktigste i forholdet. Og får du ikke det så forlater du han.
Sitat av Lil@ Vis innlegg
Jeg fortjener han ikke?
Jeg forteller en minimal brøkdel - og vet jeg er en veldig god og tålmodig kjæreste for han, så akkurat det der tar jeg ikke til meg gitt.


Veldig godt å lese alle de andre svarene dog, jeg akter ikke gå noe vei og jeg klarer meg lenge uten sex - det er ingen grunn til å bryte og det prøver jeg jo også å få frem.

Jeg skal prøve snakke med han igjen og foreslå legetime, psykolog..
Vis hele sitatet...
Jeg har vært den mentalt syke parten i et forhold, hen gikk ikke fra meg det var jeg som måtte gå til slutt for jeg så hvor mye hen led under mine vansker.

Vet ikke hvorfor jeg forteller dette men man kommer til et punkt der det ikke går lenger om personen IKKE VIL HJELPE SEG SELV. Dette er veldig viktig. Problemet er at det kan ta tid før personen klarer det, men det er mye å gamble på. Hvor lenge skal man være sammen med noen som sliter, og hvilken forhistorie har man. Det er forskjell på om man har barn sammen eller ikke, om man har vært sammen i 10 år eller mindre. Du skjønner hva jeg mener

Lykke til jeg håper han lytter til deg og snakker, og at han får hjelpen han trenger
Sitat av Alene123 Vis innlegg
Jeg har vært den mentalt syke parten i et forhold, hen gikk ikke fra meg det var jeg som måtte gå til slutt for jeg så hvor mye hen led under mine vansker.

Vet ikke hvorfor jeg forteller dette men man kommer til et punkt der det ikke går lenger om personen IKKE VIL HJELPE SEG SELV. Dette er veldig viktig. Problemet er at det kan ta tid før personen klarer det, men det er mye å gamble på. Hvor lenge skal man være sammen med noen som sliter, og hvilken forhistorie har man. Det er forskjell på om man har barn sammen eller ikke, om man har vært sammen i 10 år eller mindre. Du skjønner hva jeg mener

Lykke til jeg håper han lytter til deg og snakker, og at han får hjelpen han trenger
Vis hele sitatet...
Å be en med depresjon om få hjelp, gjøre ting for å bli bedre er nesten det samme som å be en uten armer om å banke på døra når de kommer på besøk.

Er man veldig deprimert så har man rett og slett ikke evnen til å kunne klare det.

Jeg har mange slike symptomer som man ofte også ser ved depresjon. Men jeg har et stort ønske om å bli bedre og har stor motivasjon. Men grunnen til at jeg har det slik er fordi jeg har Aspergers Syndrom. Det føles som om hjernen og resten av kroppen jobber 200% hvert sekund for sekund. Allerede når jeg våkner om morgenen så er jeg veldig sliten/utmattet.

Det eneste som hjelper er rusmidler og medisiner som virker stimulerende og samtidig beroligende. Gjerne får jeg mer energi av beroligende.

Det har ikke hjulpet å trene, være mer aktiv, gå til psykolog og slike ting. Enten blir jeg verre av det eller så gjør det ingen forskjell.

Det er dessverre konsekvensen av å ha en diagnose som nettopp er blitt gjenoppdaget (for ca. 30 år siden).
Sist endret av einsteindragon; 2. mars 2024 kl. 00:46.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Å be en med depresjon om få hjelp, gjøre ting for å bli bedre er nesten det samme som å be en uten armer om å banke på døra når de kommer på besøk.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at om man er deprimert så er det ingenting å gjøre? Nei, er ikke sånn det fungerer du. Vi kan være enige om å være uenige.
Jeg har vært i denne situasjonen som mann selv. Jeg ødela forholdet mitt og savner den damen til en "viss" grad den dag idag da jeg vet at forholdet hadde fine muligheter.
Aktivtiet ( Gjerne tungløft trening) Kosthold (Mat som er bra for hormonbalansen og ikke understimulerer testosteron ) D-vitamin tilskudd.

Høres nesten ut som han har lavt fri testosteron og har gått i kjelleren dels på grunn av det.
Kunne vært lurt med noen blodprøver av vitaminer og testosteronverdier hos legen ja.
Trådstarter
Testosteron er sjekket, ble gjort i sommer. Jeg fikk overbevist han om at en legetime var lurt fordi hab i perioder sov flere døgn i strekk kun avbrutt av å våkne for litt næring og væske, dessverre tok legen kun blodprøver og ingenting mer. Han hadde lav D vitamin så han tar tilskudd med dette nå, det har hjulpet noe men ikke nok.

Jeg tror absolutt mørketiden spiller inn, og har ett lite håp om at lengre dager med varmere temp kan gi han mer livsmot.

Jeg har utdannelse innen psykisk helse, og har lang erfaring problemstillinger som dette - men det er nå enda sånn at menn er skrudd sammen annerledes enn kvinner, og snakker i mindre grad om sine utfordringer.

Jeg vet egentlig ikke hva jeg ville oppnå med innlegget men det er faktisk fint å lese at andre deler sine erfaringer og tanker om tema.

Jeg har sagt jeg ikke kommer til å gjøre det slutt med han pga dette, og det står jeg ved - skal dette ende så må han ta det valget.jeg forlater ikke folk som allerede ligger nede, uansett.

Han har forsøkt psykolog før og det gikk heller ikke helt veien, dårlig kjemi og han opplevde nærmest at problemene hans ble småliggjort - jeg har overhodet ingen problem med å forså hvorfor han sliter, for gudene skal vite livet hans har spent beina på han i mange år.

Jeg ønsker kun være der for han, være en støttespiller og bistå han med det han ikke klarer få til selv. Vi har fått til masse, men veien er enda lang - og jeg tror nok det som gjenstår er det mest krevende fordi han må ville ta tak i en del ting selv, og det er der jeg er usikker..
På om han egentlig vil endre på ting, eller om denne sorte tåken på en måte også er en trygghet.. en sval dyne som verner han på ett vis.

Tusen takk igjen for råd og for at dere deler.. jeg setter pris på det
Kan én løsning være å få dine seksuelle behov tilfredstillt av andre menn? Typ et lokalt swingers miljø eller lignende kan være verdt å undersøke.
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Jeg har vært i denne situasjonen som mann selv. Jeg ødela forholdet mitt og savner den damen til en "viss" grad den dag idag da jeg vet at forholdet hadde fine muligheter.
Vis hele sitatet...
Samme her og jeg er glad for at han tok vare på seg selv og gjorde det slutt. Når han dro hadde han allerede gjort alt for mye for meg. Vondt der og da ved bruddets faktum selvfølgelig, men hele greia lærte meg egentlig veldig mye. Så ts, tenk først og fremst på deg selv.
2pac alive in serbia
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Uansett, grunnen til depresjonen har alt å si. Jeg har ikke tro på psykolog visst årsaken er kjemisk. F.eks. Fordi kroppen frigir for lite serotonin. Noe den spesielt gjør på vinteren og gir noen vinterdepresjon.
Lavt serotonin= Lav/Ingen sexlyst også. Det merker de fleste oss på sommeren når det er sol ute. Da blir mange av oss plutselig veldig sexaktive.
Så da er legen personen å gå til og stor del av løsningen vil være medisinsk.

Men har det skjedd noe i livet som gjør han deprimert så er det ikke like hensiktsmessig med lege og medisiner. Da er noen å snakke med, som psykolog, helst psykiater det beste.
Vis hele sitatet...
Du høres ut som noen som ikke tror på at Berg og dalbaner ikke kan kurere kjedsomhet. En psykolog/terapi kan definitivt hjelpe med depresjon. Men hvis man er bestemt på forhånd på at noe ikke skal fungere, så kommer det nok ikke til å fungere nei.
Hva faen er galt med dere som sier «hva med å pule andre menn». Han må vel også godta det da, ellers er han bare usikker, og tydeligvis verdiløs?

Hvis han skulle gått med på noe sånt sier det litt om hvor «syk» eller nedbrutt han er. Ingen mann ville godtatt noe sånt, og de som gjør det holder av en eller annen grunn ikke sammen særlig lenge.

Hvis du vil dette skal funke ts, så støtt han. Hjelp han med omsorg. Er han imot behandling og sånt så introduser det litt subtilt. Dette kan fikses.

Skal love deg at han er sin egen største kritiker.
Han høres stressa ut for ett eller annet synes jeg. Kan det være jobb? Dårlig miljø, lange dager, dårlig lønn for arbeid er de vanlige der, men det kan jo selvfølgelig være noe annet.

Man har jo også dyrtiden som ikke hjelper på. Stress rundt penger kan virkelig ta fra menn ståtissen.

Det kan være at han rett og slett er utbrent også. Det var sånn det begynte for meg når de psykiske problemene mine begynte å flekke tennene og vise seg fram.

Psykisk "helsehjelp" gjorde bare ting verre for meg, menn som meg trenger handling og ikke prating. Er han stoisk så ville jeg kanskje vurdert noe annet. Dagens tilbud er ikke godt nok for mange av oss.
Trådstarter
Sitat av Vasken Vis innlegg
Han høres stressa ut for ett eller annet synes jeg. Kan det være jobb? Dårlig miljø, lange dager, dårlig lønn for arbeid er de vanlige der, men det kan jo selvfølgelig være noe annet.

Man har jo også dyrtiden som ikke hjelper på. Stress rundt penger kan virkelig ta fra menn ståtissen.

Det kan være at han rett og slett er utbrent også. Det var sånn det begynte for meg når de psykiske problemene mine begynte å flekke tennene og vise seg fram.

Psykisk "helsehjelp" gjorde bare ting verre for meg, menn som meg trenger handling og ikke prating. Er han stoisk så ville jeg kanskje vurdert noe annet. Dagens tilbud er ikke godt nok for mange av oss.
Vis hele sitatet...
Kombinasjon av mye.
Økonomi er en stor del av det, sannsynligvis noe mistrivsel i ny jobb, familiære utfordringer.. kort sagt alt for mye motgang over lang tid, da stopper det til slutt.
Prøver motivere han til en ting av gangen, og jeg får han med litt og litt.

Tusen takk for konstruktivt svar
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Har dere noen som helst mulighet for å ta en liten tur, låne hytte av noen eller noe sånt? Det høres ut som han trenger å skifte litt miljø. Det er jo lettere sagt enn gjort i livet, men en liten langhelg eller tur et sted kan gjøre underverker for psyken, kanskje han får litt perspektiv. Det trenger ikke koste skjorta, bare få litt nye omgivelser.
Som Dodecha sier! Ta dere en tur. Skift miljlø litt. Bare dra en plass. Det har ikke så mye å si hvor. Bare gjør det!
Du skriver ikke noe om hva du/dere har pratet om? Har dere satt dere ned og tatt en seriøs ordentlig prat hvor du ytrer din bekymring og også passer på å si du er glad i han og at du gjerne vil hjelpe så godt du kan?

Det er en potensielt ubehagelig samtale, men det kan gjøre underverker. Du kan IKKE være dømmende eller kjeftende.

Hvis han ikke vil prate om det så respekter det, men si feks at dette er viktig for deg og at han skal si ifra når han er klar.

Men igjen, hvis du bryr deg om han så viser du han at du står med han gjennom dette.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Visst du virkelig elsker han så kunne dere pratet om sjansen for å gjøre det slik at du har sex med andre, men dere fortsetter å være sammen. Er mange som er i den type forhold der 2 stk er sammen og samtidig har sex med hvem enn de vil. Men det går bare visst man stoler 100% på hverandre.
Vis hele sitatet...
Dårlig idé. wtf?
Sitat av Alene123 Vis innlegg
Så det du sier er at om man er deprimert så er det ingenting å gjøre? Nei, er ikke sånn det fungerer du. Vi kan være enige om å være uenige.
Vis hele sitatet...
Det sa jeg aldri. Men at hvilken type behandling som vil ha best effekt avhenger av grunnen til at man er deprimert.

Det er det samme som når man behandler en smertepasient. For å finne ut hva som vil fungere best så er det viktig å først vite hvorfor man har smerter. Først og fremst hvilken type smerte pasienten har.
Ett eksempel er tannpine. Der vil ofte Ibux på 600-800 mg ha mye bedre effekt enn paracet og paralgin forte. Med mindre man tar mer paralgin forte enn man har lov til.

Sitat av frilansloser Vis innlegg
Du høres ut som noen som ikke tror på at Berg og dalbaner ikke kan kurere kjedsomhet. En psykolog/terapi kan definitivt hjelpe med depresjon. Men hvis man er bestemt på forhånd på at noe ikke skal fungere, så kommer det nok ikke til å fungere nei.
Vis hele sitatet...
En Berg og Dalbane vil hjelpe så lenge du er på Berg og Dalbanen. Den tekniske forklaringen på dette er gjerne at opplevelsen på å kjøre på en Berg og Dalbane får kroppen til å skyte deg mer full av adrenalin og dopamin. Og sikkert også serotonin.

Jeg sa aldri at en psykolog/psykiater ikke vil hjelpe. Men at det spørs på hvilken type depresjon han har hva som vil hjelpe. Det finnes mange forskjellige typer depresjoner, som har flere forskjellige grunner til at de har oppstått. Det samme er det med angst og også psykoser.

Ellers ville alle hatt effekt av antidepressiva og alle med psykoser ville hatt effekt av alle medisiner mot psykose.
Sånn er det ikke fordi hvorvidt man vil få god effekt av behandlingen avhenger av årsaken til at man er syk.

For å finne ut hva som fungerer best for personen denne tråden handler om så må han og hans fastlege (gjerne i samarbeid med DPS) finne ut hva som er grunnen til depresjonen.

Mitt forslag er derfor å utelukke eventuelle fysiske årsaker ved å bla. Ta forskjellige blodprøver hos legen før man begynner å anstrenge seg for å komme til en psykolog eller psykiater. Men man kan gjerne gjøre begge deler samtidig.

Poenget mitt er at det ikke hjelper å åpne opp om følelsene sine til en fremmed og fortelle om alle gangene du har blitt behandlet dårlig som liten, visst grunnen til at man er deprimert er f.eks. En fysisk sykdom i hjernen som har ført til at kroppen produserer svært lite serotonin og dopamin, av de typene som påvirker humøret.

Sitat av robhol Vis innlegg
Dårlig idé. wtf?
Vis hele sitatet...
Det er ikke en dårlig ide dersom dette er noe begge ønsker og begge stoler 100% på hverandre.
Det er mer vanlig enn hva man skulle trodd.
Sist endret av einsteindragon; 2. mars 2024 kl. 17:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Medisin er ikke rett for denne karen tror jeg, han må bearbeide - ikke demper slik Medisin ofte gjør. Dempe gjør han jo slik han holde4 på nå. Vi har pratet en del, og samtalene er alltid av god karakter, jeg kjefter faktisk aldri - og dømmende kunne jeg aldri fårt meg til å være mot han.
Jeg har såpass mye livserfaring at jeg vet at det bærer veldig lite frukter, pg at tålmodighet og forståelse er det som skal til..
I starten plaget det meg at vi sov separat feks, men nå vet jeg at dette er noe han trenger fordi han har det vanskelig med seg selv, og han er redd for nærhet - som kan lede til tenning, som igjen leder til sex og ny runde med problemer.

Jeg pusher han virkelig ikke på noe, viser forståelse og lar han få styre. Jeg kryper inntil han i sofaen, og noen ganger sovner jeg der sammen med han.

Jeg planlegger en tur om noen uker ifbm bursdagen hans, med en utflykt jeg vet han vil like - rolig tur uten stress. Jeg ser han prøver. Det han evnen - situasjonen tatt i betraktning
Det er tidvis skrekkelig vanskelig, kanskje spesielt forsi forholdet er såpass "ferskt", men alle de gode sidene er der - og jeg får glimtene - og de minner meg på at han er verdt det, og han fortjener noen som ikke gir gan opp..

Inne i mellom klarer han fortelle meg at jeg er lyse4 i tunnelen hans , og at livet er lysere nå enn for ett år siden
Trådstarter
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Benzodiazepiner, Opioder, Antipsykotika er typiske medisiner som virker dempende. Men det er viktig å påpeke at antidepressiva ikke virker dempende. Spesielt ikke Venlafaxine som i tillegg til å påvirke nivåene av Serotonin også øker mengden Noradrenalin.

Men medisiner er nok ikke den ideele løsningen visst det er ting i livet hans som gjør han deprimert. Men antidepressiva kan også ha god effekt når depresjonen ikke skyldes noe fysisk galt i kroppen, men da sammen med terapi og annen type behandling som flere her har tipset om.

Det at han derimot unngår å være i samme seng fordi han ikke vil ha nærhet, fordi det er ubehagelig - Det høres mer ut som noe innen Austiemspekterforstyrrelse/Aspergers Syndrom. Vi er ofte dårlige på andre dagligdagse ting også som å dusje, pusse tenne, lage mat, osv.
Er dette noe som helt eller delvis gjelder for han så tviler jeg på at det er en vanlig depresjon. Fordi vi kan ha en veldig depresjonsaktig oppførsel, som oftest fordi vi alltid er trøtt, sliten og har lite energi. Og ting som sex kan være ekstremt skremmende og en del ubehagelig. Det samme er å kysse noen. Jeg føler det litt som "rart".

Ubehagelig på samme måte som at de med sosial angst føler ubehag i sosiale situasjoner.
Vis hele sitatet...

Godt kjent med ASD og det er ikke det han har.. han har ikke vært sånn hele livet, det har kommet som følge av traumer i livet innefor de siste typ 15 årene.
Ballet på seg de siste 7 ca
Fuck Mr. Plod!
"han er redd for nærhet - som kan lede til tenning, som igjen leder til sex og ny runde med problemer."


hvilke problemer? hvorfor blir det problemer etter sex?
Høres ut som det ligger veldig mye psykisk i bakgrunnen her, ingen tvil. Hvis han gang på gang erfarer problemer med potens så blir det ikke bedre og menn mister selvtilliten, og det betyr faktisk mye. Antar dere som periodevis har slitt med ereksjon gjør på sikt.

Den korte veien er å prøve ut viagra eller cialis. Jeg ville definitivt prøvd sistnevnte først. For meg langt bedre enn viagra egentlig på alle måter.

Ellers blir det å få orden på tankene for han sin del, og det kommer til å kreve nye av han, og han kommer til å trenge assistanse på veien da det er svært vanskelig å knekke slike ting alene
Trådstarter
Sitat av Nøddy Vis innlegg
"han er redd for nærhet - som kan lede til tenning, som igjen leder til sex og ny runde med problemer."


hvilke problemer? hvorfor blir det problemer etter sex?
Vis hele sitatet...
Ny runde med at han ikke er "bra nok". Som skrevet i hi, ereksjonsproblematikk. Alt dette henger sammen som hånd i hanske. Nærhet - sex - hode begynner spinne - ereksjonssvikt - enda mer tankekjør.
Aldri vært ett problem for meg, får det til å funke men han føler seg utilstrekkelig.

Sitat av Candiru Vis innlegg
Høres ut som det ligger veldig mye psykisk i bakgrunnen her, ingen tvil. Hvis han gang på gang erfarer problemer med potens så blir det ikke bedre og menn mister selvtilliten, og det betyr faktisk mye. Antar dere som periodevis har slitt med ereksjon gjør på sikt.

Den korte veien er å prøve ut viagra eller cialis. Jeg ville definitivt prøvd sistnevnte først. For meg langt bedre enn viagra egentlig på alle måter.

Ellers blir det å få orden på tankene for han sin del, og det kommer til å kreve nye av han, og han kommer til å trenge assistanse på veien da det er svært vanskelig å knekke slike ting alene
Vis hele sitatet...
Cialis funker fjell - viagra not so much. Bare prøvd den en gang, men det hadde veldig god effekt.

Får prøve lirke han med på å søke bistand en eller annen plass, men for å få til det må jeg treffe han på rett tidspunkt ellers sparker det bakut og risikoen for at han trekker seg enda lengre vekk er stor.
Sist endret av Lil@; 3. mars 2024 kl. 10:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Sitat av Lil@ Vis innlegg
Kjærester i 9 mnd nå, han har slitt med potensen hele veien men siste 2 mnd har han ikke villet ha sex overhodet og har trukket seg unna meg - vi "bor" sammen, og han mener bestemt at det er dette han vil, altså oss.. men jeg har virkelig ikke lyst til å leve i ett fullstendig sexløst forhold.
Han sover på sofaen, jeg på soverommet.
Han er virkelig nedfor, og han er kronisk trøtt.

Jeg har virkelig ikke lyst til å forlate han, og jeg skulle ønske jeg fikk han til å kvikne til litt.

Vi trives godt sammen i det store bildet, og jeg er skikkelig ordentlig glad i han..
Jeg skjønner ikke helt hvorfor han vil være med meg når han verken finner glede i nærhet, ikke vil ha sex og sover så mye.
Han har lagt på seg en del og setter ord på at han føler seg som dritt..men han orker heller ikke gjøre noe med det.

Jeg er HELT sikker på at han ikke er utro, både pga ereksjonsproblematikken og fordi han er hjemme hele tiden, alltid rett hjem fra jobb og aldri ute av huset ellers.

Dere menn, er det håp eller er det bare å gi opp?
Vis hele sitatet...
Nå skjønner jeg mer - og har en forklaring på problematikken.
Han har ruset seg på amfetamin i gange utstrakt grad over lang tid, og stoppet med dette for rundt 2 mnd siden. Det faller sammen med en hel del, og ting ble plutselig mye klarere.

Han forteller nå at etter han stoppet med pepper så har sexlysten forsvunnet helt, han har ingen behov overhodet.
Han har delt hva pepperen har gjort med lysten tidligere, om oppheng og mindre kloke valg gjort i rus.

Jeg har lite problem med å sette meg inn i hva amfetamin gjør med mennesker, og er veldig stolt av at han har kuttet det ut - nå gjenstår det forsåvidt det verste. Og unngå begynne på igjen. Han liker livet av pepper bedre enn livet på pepper.

Utfordringen med sexlyst kan jo da også kobles direkte opp i mot dette bruksmønsteret han har hatt.

Er det noen av dere som har kunnskap om hvor lang tid det kan ta før ting normaliserer seg etter en sånn livsstil?
Lest meg frem til at det normaliserer seg på sikt men lite om hvor lang tid det kan ta.

Snakker vi måneder, år?
Det må jo "jobbes" med å klarer være tilfredsstilt og tenne uten tilførsel av stimulatia, og hvordan gjør man det da?

Det forklarer helt sikkert hvorfor han virker så nedfor også, egentlig forklarer det alt.

Jeg mistenkte bruk i lang tid, men han nektet på spørsmål - jeg trodde han ikke på det, men valgte å la tema ligge, adferden var forklarende nok så jeg trengte igrunn ikke hans bekreftelse.
Sitat av Lil@ Vis innlegg

Det forklarer helt sikkert hvorfor han virker så nedfor også, egentlig forklarer det alt.
Vis hele sitatet...
Det forklarer ikke det viktigste, hvorfor han har valgt å ruse seg. Det bakenforliggende som også er nøkkelen til å ikke begynne igjen er jo det store spørsmålet. Så her er det åpenbart en jobb å gjøre, en vei å gå som tar tid.

Man blir jo ikke overrasket over hva folk roter seg opp i og finner seg i lenger. Synes det er helt utrolig at du har hoppet inn i dette med armer og bein, flyttet sammen med en fyr som har ruset seg. Amfetamin er noe skikkelig dritt å gjør selv de beste folk til kyniske monstre. Hvordan står det egentlig til med tilliten etter dette, er dette virkelig noe å satse på?
Jeg har ikke selv brukt gate speed over tid, men jeg har gått på og av litt store doser attentin som er amfetamin man får på resept. Jeg vil si at lysten burde begynne å komme seg litt nå etter 2mnd. Det sies at etter 3mnd så skal reseptorene i hjernen ha resatt seg ganske til normalen, selvfølgelig litt avhengig av hva man har brukt og hvor mye/lenge. Men uansett så burde ting begynne å komme seg etter 3 vil jeg tro.

Men det kan jo være greit å kickstarte ting litt. Seksuell aktivitet resulterer ofte i mer lyst. Hva med å be han gå ned på deg når du har behovet, så får ihvertfall du dekket ditt behov delvis og etter noen ganger med hodet mellom beina dine så burde vel lysten hans komme seg etterhvert. Jeg vet ihvertfall selv hvor kåt jeg blir av å spise dama mi.
Sist endret av Alge; 14. mars 2024 kl. 07:11.
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Det forklarer ikke det viktigste, hvorfor han har valgt å ruse seg. Det bakenforliggende som også er nøkkelen til å ikke begynne igjen er jo det store spørsmålet. Så her er det åpenbart en jobb å gjøre, en vei å gå som tar tid.

Man blir jo ikke overrasket over hva folk roter seg opp i og finner seg i lenger. Synes det er helt utrolig at du har hoppet inn i dette med armer og bein, flyttet sammen med en fyr som har ruset seg. Amfetamin er noe skikkelig dritt å gjør selv de beste folk til kyniske monstre. Hvordan står det egentlig til med tilliten etter dette, er dette virkelig noe å satse på?
Vis hele sitatet...
Takk for innspill, vi bor ikke sammen og jeg anser meg selv som godt reflektert og i relativt god stand til å ta egne valg. Jeg spurte ikke om råd om det du svarer, han har sine grunner og de er irrelevant så lenge jeg vet om de.

Sitat av Alge Vis innlegg
Jeg har ikke selv brukt gate speed over tid, men jeg har gått på og av litt store doser attentin som er amfetamin man får på resept. Jeg vil si at lysten burde begynne å komme seg litt nå etter 2mnd. Det sies at etter 3mnd så skal reseptorene i hjernen ha resatt seg ganske til normalen, selvfølgelig litt avhengig av hva man har brukt og hvor mye/lenge. Men uansett så burde ting begynne å komme seg etter 3 vil jeg tro.

Men det kan jo være greit å kickstarte ting litt. Seksuell aktivitet resulterer ofte i mer lyst. Hva med å be han gå ned på deg når du har behovet, så får ihvertfall du dekket ditt behov delvis og etter noen ganger med hodet mellom beina dine så burde vel lysten hans komme seg etterhvert. Jeg vet ihvertfall selv hvor kåt jeg blir av å spise dama mi.
Vis hele sitatet...
Takk for hjelpsom tilbakemelding,dette har vi begynt kommunisere litt om så håper det hjelper.
Sist endret av Lil@; 14. mars 2024 kl. 07:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når du nevnte amfetamin så begynte brikkene å falle på plass.

Jeg vet ikke så mye om misbruket hans men han burde være tilbake til baseline innen 6 mnd.

Hvis han går opp i vekt vil det også påvirke ereksjonen hans negativt.

Siden han har misbrukt amfetamin så ikke ta det personlig at han ikke vil ha sex.

Men alikevel bør han komme til et bedre sted (mentalt) i livet sitt.
Du er en god kjæreste. Sånn at du vet akkurat det. Ut over det har jeg ingen tips og komme med dessverre.
Trådstarter
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Du er en god kjæreste. Sånn at du vet akkurat det. Ut over det har jeg ingen tips og komme med dessverre.
Vis hele sitatet...
Takk, jeg prøver... han er verdt det
Makkapikk går over så fort du ikke er stuka lenger så her er det nok mer enn kun amfetamin lol. Har dere A4 vanilje sex eller er det sånn rar BDSM kink skit. Det kan hende han ikke er så keen på å gjøre det BDSM kink skitet du er dilla på når han er edru. Da har man et problem ja.

Ignorer innlegget hvis det ikke er tilfellet. Utenom første setning da. Den er legit.
Trådstarter
Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
Makkapikk går over så fort du ikke er stuka lenger så her er det nok mer enn kun amfetamin lol. Har dere A4 vanilje sex eller er det sånn rar BDSM kink skit. Det kan hende han ikke er så keen på å gjøre det BDSM kink skitet du er dilla på når han er edru. Da har man et problem ja.

Ignorer innlegget hvis det ikke er tilfellet. Utenom første setning da. Den er legit.
Vis hele sitatet...
Makkapikk er betegnelsen på?

Det du skriver strider forøvrig med alt av litteratur jeg har lest hittil da - OG det andre har svart før deg, så da vet jeg ikke helt
Makka=Amfetamin.

Det er en kortsiktig effekt som makkapikk og den langsiktige så flere har nok litt rett her.
Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
Makkapikk går over så fort du ikke er stuka lenger så her er det nok mer enn kun amfetamin lol.
Vis hele sitatet...
Men det er jo lysten hans som er fraværende. Det er på grunn av amfetaminen.



Hvis diagrammet stemmer sånn noen lunde, så frigjøres det 5x mer dopamin hvis man tar amfetamin vs sex. Da er det åpenbart det blir kjedelig/null lyst til å ha sex hvis det er dagen etter man har tatt amfetamin.

Hormonprofilen hans var også ok, kommer det fram i et tidligere innlegg.
Trådstarter
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Men det er jo lysten hans som er fraværende. Det er på grunn av amfetaminen.



Hvis diagrammet stemmer sånn noen lunde, så frigjøres det 5x mer dopamin hvis man tar amfetamin vs sex. Da er det åpenbart det blir kjedelig/null lyst til å ha sex hvis det er dagen etter man har tatt amfetamin.

Hormonprofilen hans var også ok, kommer det fram i et tidligere innlegg.
Vis hele sitatet...
Forklarer dette veldig godt selv også, så har forståelsen for det..

Skjønner jo etter å ha lest mye om emnet at det er veldig vanlig å oppleve slike utfordringer ved opphør av bruk, og alt virker plutselig veldig logisk.
Hvis/når man får oppheng i sex ved rusbruk og runder alt som rundes kan fordi lysten og behovet er så stort så skal det mye til for å trumfe den følelsen uten rusen.. det er egentlig ganske vondt å tenke på, og jeg vet at folk gjør ting de aldri ville gjort uten rusen.

Min største frykt nå er jo at ett normalt sexliv ikke vil være tilfredsstillende uansett, fordi det er så forbundet med rus fra før.
Han har jo gått av dette helt frivillig og uten hjelp, og jeg er så kunnskapshungrig for å prøve forstå og kunne være en god støttespiller hvis, og når utfordringene dukker opp.

Jeg vet ikke om forholdet vårt overlever dette i det lange løp, men foreløpig så ønsker jeg virkelig få det til - men ikke for en hver pris.

Det er så mange ubesvarte spørsmål og undringer som dukker opp nå som jeg vet, og jeg er redd for å pese han for mye på det her..
Hva skjer neste gang han skal på fest og drikke alkohol - vil han da ta amfetamin av gammel vane?
Hva vil eventuelt ett inntak føre til, hva har det å si for den mentale statusen og evt lyst.
Jeg tror jo selv jeg raskt vil merke om han har inntatt noe, selv om det er ett enkelt inntak - og hva da.
Kan man ha ett "normalt" forbruk/party forbruk når det har vært ett overforbruk før.. det er så sinnsykt mange ting jeg lurer på.


Vil bare takke dere alle for at dere svarer på alle mine spørsmål og underinger.
Jeg opplever å forstå en hel del bedre, og dere svarer med både respekt, åpenhet og gir disse utfordringene en verdighet man ikke nødvendig finner i nettverket sitt ute i hverdagen.

L
Sitat av Lil@ Vis innlegg
Forklarer dette veldig godt selv også, så har forståelsen for det..

Skjønner jo etter å ha lest mye om emnet at det er veldig vanlig å oppleve slike utfordringer ved opphør av bruk, og alt virker plutselig veldig logisk.
Hvis/når man får oppheng i sex ved rusbruk og runder alt som rundes kan fordi lysten og behovet er så stort så skal det mye til for å trumfe den følelsen uten rusen.. det er egentlig ganske vondt å tenke på, og jeg vet at folk gjør ting de aldri ville gjort uten rusen.

Min største frykt nå er jo at ett normalt sexliv ikke vil være tilfredsstillende uansett, fordi det er så forbundet med rus fra før.
Han har jo gått av dette helt frivillig og uten hjelp, og jeg er så kunnskapshungrig for å prøve forstå og kunne være en god støttespiller hvis, og når utfordringene dukker opp.

Jeg vet ikke om forholdet vårt overlever dette i det lange løp, men foreløpig så ønsker jeg virkelig få det til - men ikke for en hver pris.

Det er så mange ubesvarte spørsmål og undringer som dukker opp nå som jeg vet, og jeg er redd for å pese han for mye på det her..
Hva skjer neste gang han skal på fest og drikke alkohol - vil han da ta amfetamin av gammel vane?
Hva vil eventuelt ett inntak føre til, hva har det å si for den mentale statusen og evt lyst.
Jeg tror jo selv jeg raskt vil merke om han har inntatt noe, selv om det er ett enkelt inntak - og hva da.
Kan man ha ett "normalt" forbruk/party forbruk når det har vært ett overforbruk før.. det er så sinnsykt mange ting jeg lurer på.


Vil bare takke dere alle for at dere svarer på alle mine spørsmål og underinger.
Jeg opplever å forstå en hel del bedre, og dere svarer med både respekt, åpenhet og gir disse utfordringene en verdighet man ikke nødvendig finner i nettverket sitt ute i hverdagen.

L
Vis hele sitatet...
Han vil mest sannsynligvis ende med å ta Amf neste gang han drikker ja, da man vil oppleve å bli veldig trøtt av alkohol og når man først har opplevd fylla på amf/cola er det vanskelig å bare nyte alkorus. Unntak finnes såklart men de aller fleste får suget etter stimulanter så fort alkoholen begynner å virke. Da er veien veldig kort til å sprekke, når man allerede har svekket dømmekraft fra alken.

Det går an å få et sunt forhold til speed selv etter hyppig bruk, har klart dette selv. Jeg misbrukte speed i ca 2 år, nå tar jeg det en sjelden gang. Men problemet er ofte at man tar amf på en fest eller ved en spesiell anledning, så blir man oppe alt for sent og blir sliten neste dag. Da er det veldig fort å ta mer speed for å komme seg i hektene igjen, også får man ikke sove igjen til kvelden. Så er man igang igjen.

Du kommer mest sannsynlig ikke å merke det på han hvis han tar speed igjen da det er vanskelig å se på folk. Hvis du ikke har sett det på han tidligere ser du det nok ikke nå heller.
Trådstarter
Sitat av KillaCam Vis innlegg
Han vil mest sannsynligvis ende med å ta Amf neste gang han drikker ja, da man vil oppleve å bli veldig trøtt av alkohol og når man først har opplevd fylla på amf/cola er det vanskelig å bare nyte alkorus. Unntak finnes såklart men de aller fleste får suget etter stimulanter så fort alkoholen begynner å virke. Da er veien veldig kort til å sprekke, når man allerede har svekket dømmekraft fra alken.

Det går an å få et sunt forhold til speed selv etter hyppig bruk, har klart dette selv. Jeg misbrukte speed i ca 2 år, nå tar jeg det en sjelden gang. Men problemet er ofte at man tar amf på en fest eller ved en spesiell anledning, så blir man oppe alt for sent og blir sliten neste dag. Da er det veldig fort å ta mer speed for å komme seg i hektene igjen, også får man ikke sove igjen til kvelden. Så er man igang igjen.

Du kommer mest sannsynlig ikke å merke det på han hvis han tar speed igjen da det er vanskelig å se på folk. Hvis du ikke har sett det på han tidligere ser du det nok ikke nå heller.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar
Jeg var veldig klar over at han sannsynligvis inntok noe ja. Men han benektet da jeg spurte. Så han er lett å oppdage det på.