Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  207 28170
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Det er stress som dreper verst, faktisk. Spør bare Robert Sapolsky. Flere hundreåringer som røyka jamnt og trutt hele livet. Bestemora mi blei 89. Topp den a, HMS-fjols. En tidligere kjederøyker fra nederlender som heter Wim Hof klatra på Mount Everest i t-skjorte. Topp den a, HMS-fjols. Astma.. Spis gulrøttene dine, drikk svart kaffe og ta hundre spretthopp hver dag, så skyver du kreften ut i fingerspissene, der den hører hjemme, sammen med ME og kronisk forkjølelse.
Vis hele sitatet...
Det er verkeleg eit prima eksempel på at fleirtalsforma av anekdote ikkje er data.

Når ein seier at røykarar døyr tidlegare, så vil det i snitt stemme. Snittalderen for dødsfall vil variere, og du vil ha ein distribusjon der dei fleste døyr nær den alderen, og ein liten minoritet døyr langt unna den alderen.

I tillegg så er ikkje røyking einaste faktoren for levealder, sjølv om den er viktig, så å sjå på individer, utan å korrigere for anna oppførsel er verdilaust.

Statistikk blir ikkje laga ved å plukke fram enkeltindivider. Den vert laga ved å sjå på store grupper, og den viser eintydig at røyking er rimeleg usunt for å sei det pent. Fornektinga di er litt uinteressant i så måte - det er jo praktisk at du greier å lure deg sjølv til at røyking ikkje er farleg...
"Kule" folk som røyker mister ikke kulheten av å fyre opp en sigg, men når man ser en feit person røyke tenker man bare "h*n der har null selvkontroll"...
Og du er et prima eksempel på en kranglefant. Vil du ha data, så går du til Robert Sapolsky, værsågod, eller googler tematikken, vel. Sånn som du ikke gjorde når du sier snittalder sånn og sånn. Jeg bare nevner at det skjer og nevner noen grunner for at det skjer. Hva er galt med det? Statistikk er ikke alfa/omega her i verden. På andre siden av empirí, har du holisme, og selv om det er en bitter pille å svelge for mange, så er en liten prosent av oss eksepsjonelle mennesker, som ved sin usannsynlige stahet viser oss andre hva som kan gå an, hvis man bare har tro på seg selv og virkelig vil. Induktiv metode kontra deduktiv metode. Ene uten den andre, er ikke så verdifullt. Meningsløst å krangle om, men sånn blir det vel, når man ikke har ytringsfrihet.
Sist endret av Tap_the_Apex; 21. februar 2015 kl. 15:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Vil du ha data, så går du til Robert Sapolsky, værsågod, eller googler tematikken, vel. Sånn som du ikke gjorde når du sier snittalder sånn og sånn.
Vis hele sitatet...
Det er omtrent som å dra fram Røkke eller Spetalen i ein diskusjon om norsk snittlønn - det er totalt uinteressant med slike anekdoter. Sure, folk overlever å falle 20 meter og, men eg trur ikkje du tek det som eit bevis på at det er trygt.
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Statistikk er ikke alfa/omega her i verden.
Vis hele sitatet...
Når det kjem til å avgjere om ting er skadeleg eller ikkje i eit langtidsperspektiv så er det omtrent det einaste verktøyet vi har. Andre måter er utmerka om du vil lure deg sjølv, men om du vil finne ut om noko har effekt eller ikkje så er statistikk noko som fungerer.
Hostinger.no
72 3
Nja, røyker helst på fest forsåvidt eller når jeg er ute. Tar meg en innimellom feks når jeg er ute og går, folks syn til det idag er vell at de syntes det er forsåvidt harry og røyke.
Tar alltid hensyn til ikke-røykere når jeg tar meg en sigg. Står det folk inne i bussskuret, så går jeg ut og røyker, om det så skulle regne eller være snystorm. Er jeg på fest hos ukjente, så spør jeg alltid om det er greit om jeg røyker inne.

Men det er tydeligvis ikke nok. Jeg sto ute og røykte en dag utenfor et kjøpesenter. En dame i 50-årene gikk forbi meg og begynte å vifte bort røyken fra ansiktet mens hun gikk forbi. Jeg stod på et stort område, men hun måtte absolutt gå rett forbi meg som røykte, selv om hun ganske tydelig ikke likte røykingen min.

Og til det at man skaffer seg venner når man røyker som ble diskutert tidligere i tråden; jeg fikk mange venner på VGS når jeg begynte å røyke. Det gjelder alle rusmidler. Røyker man hasj, så blir man kjent med stonere. Drar man på fest, så blir man kjent med folk som drikker eller bruker andre typer partydop, og oppfører man seg, så blir man kjent med folk og gjerne invitert til flere fester.
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
piss ? jeg skjønner at du har lite skolegang og består av en stor del røykere, bare synd
at skattepengene mine kommer til å gå til sykehusregninger for deg
Vis hele sitatet...
Du er modig når du presser "Dårlig skolegang" på røykere når du har rævva grammatikk i tillegg til at setningene dine er gjennomsyret av skrivefeil.
Jeg starter med å si at jeg røyker.Jeg blir ganske provosert av å lese denne tråden. Særlig er det den ignorante og virkeligsfjerne Tante Olga som provoserer. Hun er ute etter å framstille seg som en som vet alt mye bedre enn andre, og som forer sitt eget ego ved å rakke ned på andre, i denne tråden er det røykere som får sitt pass påskrevet. Å si at røykere er trygdesnyltere er helt borte i natta.
Jeg er høyt utdannet, videregående med kjemi, biologi og fysikk som spesialisering, 3 år sykepleieutdanning samt 3 år på universitet med fag som matematikk, norsk, pedagogikk, relgionskunskap m.m.
Har vært i arbeidslivet i over 25 år, men etter så lang tid i krevende jobb i helsevesenet ble ryggen min ødelagt, og nå er jeg trygdet. Jeg har mange andre helseplager, men ingen av disse kan relateres til røyking. Det blir for dumt å si at røykere ikke har betalt skatt nok till at de skal få den helsehjelpen vi trenger. Jeg er helt enig i at vi røykere skal ta hensyn til andre. Selv røyker jeg aldri på et busstopp med andre mennesker, heller ikke køer, på perrongen elle inne i andres hjem. Jeg kaster ikke sneiper på gate, tar de med i en tom røykpakke og kaster de når jeg kommer hjem. Røyker heller ikke inne i mitt eget hus. Min røyking plager ingen andre enn meg selv. Selvfølgelig er jeg fullt klar over at tobakk er skadelig for helsen, og det koster utrolig mye penger. Det er det økonomiske som er den eneste motivasjonen jeg har for å slutte. Om jeg lever 10 år kortere er ikke noe jeg klarer å bruke som motiverende faktor.
Røyking er skadelig, og vi bør sette inn tiltak som får unge mennesker til å ikke starte med tobakksrøyking. Dette kan det godt bli større fokus på.
For mange er røyk den eneste gleden de har i et ensomt og trist liv, vil du Tante Olga ta fra disse menneskene det eneste de har å glede seg til? Du er en snobbete jente fra overklassen som ser ned på andre som ikke er så heldige at de har en familiebedrift, der du kan jobbe, og få lønn og din del av overskuddet. Du burde faktisk skamme deg over dine holdninger. Du har krenket mange mennesker med dine uttalelser .
La røykerne røyke, uten å plage andre, gi de som ønsker hjelp til å slutte i form av gratis hjelpemidler, kurs, m.m. Det er dessverre slik at røykere er de eneste missbrukerne som må klare seg selv om de vil slutte, alkoholikere og andre rusmissbrukere har et systematisert hjelpeapparat som kan hjelpe dem via behandlingsinstitusjoner LAR m.m
Tenk dere om før dere stempler grupper med mennesker som røyker som lavt utdannede, snyltere og latsabber.
Klem fra Nurse Betty