Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  155 20895
Sitat av margido Vis innlegg
Hehe, jeg ser mer mennesker rundt meg som har gått almennefag som ender enten opp ved å få "lønn" av NAV eller kassa på Rimi. De som går yrkesfag ender som regel opp i jobb å bidrar til samfunnet. Så jeg vet ikke helt hvem som burde bli sett ned på jeg...
Vis hele sitatet...
Ingen burde bli sett ned på, og når du snakker om "å bidra til samfunnet" så tror jeg akkurat like mange som har gått studiespes. som yrkesfag bidrar til samfunnet. De aller fleste får seg jobb, og ved å ha en jobb så bidrar de til samfunnet. Det du sier er helt på trynet.

Dessuten er det rart denne tråden plutselig ble til en diskusjon om hva som er mest høystatus av realfag og yrkesfag...
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
For det første så var det i utgangspunktet ikke snakk om siv.ing. Men 'bare' vanlig ingeniør .. For det andre.. Er det ikke fult mulig å gå 5årig master (siv.) med forkurs og bachelor etter fagbrev?
Vis hele sitatet...
Jeg tror de aller fleste som har tatt yrkesfag vil ha store problemer med matematikken som kreves for å ta mastergrad på NTNU. Men selvføgelig, hvis du har en mastergrad+4 år med yrkesfag vil du stille sterkere enn med kun mastergrad. Har dog ikke hørt om noen som har gått fra yrkesfag til forkurs til bachelor i ingeniør til 2årig master. Men ja, det beste er vel med ingeniører som har praktisk erfaring og tung teoretisk bakgrunn!
Før var jeg svært ambisiøs og ville helst oppnå høy status, både via utseende, karriere og kvaliteter. For ikke å snakke om at jeg ønsket å kunne få føle meg litt bedre enn andre, akkurat som TS. Da det viste seg at jeg ikke hadde forutsetninger til noen av delene, gjorde jeg det omvendte. Kanskje litt for å late som om jeg aldri hadde brydd meg om det førstnevnte, kanskje for å slippe å innrømme mitt nederlag og heller late som det var med vilje.
Etterhvert ble jeg vant til den nye innstillingen, og den er i stor grad blitt det som definerer meg i dag. Så nei, jeg bryr meg ikke om status og positiv fremtredning da jeg ikke eier noen av delene, og derfor velger å ta avstand fra det. Jeg er et lite menneske.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Ja, i min klasse er det et veldig stort skille mellom folk som prøver å gjøre det bra, få karakterer nok til høyere utdanning, og de som ikke har interesse for det. Man går ikke nødvendigvis allmennfag for å bli sivilingeniør.
Vis hele sitatet...
Godt poeng. Jeg gikk 3 år med allmenn for så å gå rett på sykepleien nå i år. Var kanskje den eneste gutten som valgte noe annet enn realfag og økonomifag.
Sitat av Dalaras Vis innlegg
da kan jeg fortelle deg, ingen.

du finner mennesker med almennfag og mennesker med yrkesfag som har stabile jobber og du finner begge på nav også. og alle bidrar til samfunnet på en eller annen måte, ikke bare yrkesfag folk.

gidd med yrkesfag propaganda..
Vis hele sitatet...
Traff jeg ett sårt punkt eller? Driver ikke med yrkesfag propaganda, men synes det er jævla dårlig gjort av enkelte her inne å mene at de som går yrkesfag er noen forbanna idioter som ikke bidrar til samfunnet. Jeg satt det på spissen siden ekstremt mange av de jeg vet har gått almennefag sitter nå hjemme å ikke gjør noenting. Det gjelder selvfølgelig enkelte som har gått yrkesfag, men det er en stor forskjell på disse siden man som oftest har garantert jobb etter skole. Det har man ikke med almennefag siden du må gå videre.
Sitat av margido Vis innlegg
Hehe, jeg ser mer mennesker rundt meg som har gått almennefag som ender enten opp ved å få "lønn" av NAV eller kassa på Rimi. De som går yrkesfag ender som regel opp i jobb å bidrar til samfunnet. Så jeg vet ikke helt hvem som burde bli sett ned på jeg...
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se noen grunn til at du skal trekke frem denne såkalte "kassa på Rimi" som alle driver å våser om i et innlegg som omhandler NAV-klienter som du mener ikke bidrar til samfunnet... Denne kvalmende "kassa på Rimi" klisjeen som folk lirer av seg uten å bruke sine medfødte evner til tenking virker bare nedlatende.

Og som Dalaras var inne på, man skal selvsagt ikke se ned på noen. Gjør man det så får man jaggu meg se å ta seg ordentlig brutalt sammen og heller gå over til å se ned på den type holdninger. Og innerst inne tror jeg svært mange, kanskje de fleste, kan ha en større eller mindre jobb å gjøre der.