Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2964
Jeg er 28 år og har bodd hjemme hos foreldrene mine siden mai 2018. Før det drev jeg med studier og reising i utlandet i noen år, men jeg har omtrent null erfaring fra en vanlig jobb. Til å begynne med da jeg kom hjem i 2018 søkte jeg en del jobber, uten å lykkes. For omtrent 4 måneder siden hadde jeg et intervju til butikkmedarbeider, og det gikk så bra at jeg var 110% sikker på at jobben var min. Sånn ble det dessverre ikke, og jeg var knust, demotivert, og til nå har jeg ikke orket å søke jobb. Jeg har nå skjønt at dette var dumt, at jeg aldri burde brukt så lang tid på å bearbeide nederlaget. Men jeg kan ikke forandre på det som er gjort, bare gjøre mitt beste herfra. Målet er å få en 100% stilling som butikkmedarbeider. En deltidsjobb hadde også vært helt greit, hvis det er det som skal til for å få foten inn døra og begynne å jobbe seg oppover. Etter å ha tenkt meg nøye om, har jeg bestemt meg for at jeg i mellomtiden vil søke om økonomisk sosialhjelp fra NAV. Jeg skal begynne å søke jobber igjen, offisielt registrere meg som arbeidssøkende på NAV sine nettsider, og samle nødvendig dokumentasjon til en søknad over helgen. På mandag går jeg til mitt lokale NAV kontor og begynner søknadsprosessen.

Hva kan jeg forvente meg av søknadsprosessen? Hvordan foregår den, og tar den lang tid? Kan man kreve ett visst beløp per måned (for eksempel 3000 kroner) basert på den man mener man trenger, eller blir beløpet bestemt av saksbehandler hos NAV basert på deres vurdering av mine behov? I min situasjon, der jeg er hos foreldre som foreløpig lar meg bo hos dem men likevel ikke er lovlig pliktige til å forsørge meg, og jeg teknisk sett har null egen disponibel inntekt, hva kan jeg forvente meg av stønad per måned? Hva skal til for at søknaden blir godkjent, og om den blir det, hvilke krav vil stilles til meg som mottaker? Jeg har blant annet hørt om at NAV stiller aktivitetskrav, men på deres nettsider står det bare veldig generelt om hva dette er. Kunne noen gitt meg eksempler fra virkeligheten om hva slags aktivitet det kan være snakk om, og hvor mange timer innsats som krever per uke?

Takk på forhånd til de som tar seg tid til å svare, det setter jeg pris på
Så lenge du bor hjemme uten dokumenterte boutgifter kan du ikke regne med annet enn støtte til livsopphold.
Det er opp til din folkeregistrerte kommune om de har egne justerte satser eller følger statens.
På samme måte kan du forvente store geografiske forskjeller på hva du kan forvente. Er du helt blakk kan du også søke nødhjelp.
Du kan forsåvidt søke på at du skal betale leie hjemme hos foreldrene dine. Det er ikke store summen, men gir noen kroner ekstra i kassa til foreldrene dine. Antar de har hjulpet deg fram til nå.

Krav til aktivitet er vel relativt nytt på sosialhjelp . Antar de har forskjellige måter de bruker det på fra kontor til kontor.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 4. januar 2019 kl. 19:31.
Lag en husleie kontrakt med foreldrene dine som du går til Nav med. Leie av et rom med mat inkl feks? Og sånn du gir utrykk for at du går 100% inn for og søke og klare deg selv vil de nok sette pris på! Lykke til på ferden
Så lenge du faktisk leiter etter noe bedre, du kan få AAP i 4 år + 2 år (i spesialtilfeller).

Stå på kravene dine, og krangle litt med de. De er ikke noen nisser som bare gir deg penger.

Trynefaktor betyr mye her, beklager.
Sist endret av TheSnowySapmi; 4. januar 2019 kl. 20:39.
NAV sosial kan ha opptil 4 ukers behandlingstid. Du kan forvente og måtte dokumentere evt inntekter/utgifter/formue, opplysningene innhentes av forrige ligningsattest, du må også levere kontoutskrift for opptil 3 mnd. Du kan også forvente deg at det stilles vilkår til ytelsen, som du nevner: aktivitetsplikt. Hvordan denne utføres er svært avhengig av kommunen. Noen har tiltak der du må møte opptil 5 dager i uken og utføre ulike arbeidsoppgaver. I andre tilfeller der kommunen ikke har et eget tiltak settes det ofte vilkår om at du må søke på x antall jobber pr uke, møte til samtaler på NAV osv.

Du kan heller ikke forvente deg store summen da du bor hjemme hos foreldrene dine. Staten har veiledende satser, men de fleste kommunene har sine egne satser de bruker. Så nei, du kan ikke søke om et bestemt beløp. Det er som nevnt mulig å lage en husleiekontrakt med foreldrene dine slik at NAV dekker leie for rom og det som evt er inkludert.
Du kan også forvente at de vil at du selge både hus og bil før du kan hente nødhjelp. Dette er veldig klart forklart i reglene.
Dette funket for meg da jeg bodde en liten periode hos min før.

Jeg søkte om sosialstønad der jeg innkluderte både boutgift og livsopphold.

Jeg og min mor skrev en privat leieavtale av et rom på et A4 ark. Der opplyste jeg også om prisen hun mente hun måtte ha, deriblant var et av kravene at jeg skulle bistå med leie pga. Strøm forbruk osv.

Vi skrev også at jeg måtte stå for min egen mat, dermed fikk jeg automatisk 4900 bare til livsoppholdet hver månde. Hun fikk boutgiftene inn på sin konto.

Eneste som var, var at jeg måtte avlevere en ny søknad annen hver månde, og at søknaden har 4 ukers behandlingstid.

Så søk tidlig om du ikke vil leve på 1 månde etterskuddsbetaling.
Hva slags studier har du gjort ? Er det ikke noe relevant for jobb ? Er ikke alltid det behøver å være fullført for å være interessant for en arbeidsgiver.
Sist endret av dggr; 5. januar 2019 kl. 09:27.