Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3688
Kan noen si hvordan arbeidsmarkedet er for bibliotekarer nå for tiden? Jeg kjenner noen få bibliotekarer, men de gir meg litt uklare svar, og de har jobbet ganske lenge allerede. Jeg funderer på å ta en ny utdanning siden det er så vanskelig å få en jobb i Oslo. Og hvis det er noen bibliotekarer her, trives dere med yrket ellers?
Du skal altså inn i et yrke som snart er så digitalisert at man ikke har bruk for bibliotekarer lenger?
Her hvor jeg bor så jobber det kun folk med funksjonshemninger på biblioteket og de gjør en allerede en utmerket jobb, tviler egentlig på at det finnes behov for en nyutdannet bibliotekar noen steder i landet.

Du får sikkert jobb, men innen fem år mister du jobben til en smilende kar med downs syndrom eller en datamaskin.
Sist endret av Kjelldriver; 30. juli 2018 kl. 15:01.
Tror nok at de vil være behov for bibliotekarer også fremover. De gjør jo mer enn å stable bøker og organisere og nummerere nye bøker. Tror nok det er mange plasser det blir åpninger fremover pga naturlig avgang, mange litt opp i årene som kommer til å gå av med pensjon fremover.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Tror nok at de vil være behov for bibliotekarer også fremover. De gjør jo mer enn å stable bøker og organisere og nummerere nye bøker. Tror nok det er mange plasser det blir åpninger fremover pga naturlig avgang, mange litt opp i årene som kommer til å gå av med pensjon fremover.
Vis hele sitatet...
Tviler egentlig, i dagens teknologiske samfunn kan du leie og kjøpe bøker på iPadden din og all informasjon du noen gang kunne tenke deg er bare et tastetrykk unna, dagens generasjon vet så vidt at det finnes bibliotek.

For å bruke biblioteket må jeg faktisk sette meg i bilen å kjøre dit, hvorfor skulle jeg gjøre det når jeg kan finne det jeg trenger foran datamaskinen?

Det sagt så vil ikke bibliotek bare forsvinne, de finnes jo på skoler og der blir de nok brukt litt hyppigere da skolebøker koster en del og studenter er fattige, men om du trenger utdanning for å levere ut skolebøker til elever er jo en annen sak.

Bruken blir mindre, apper og søkemotorer tar over.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Tviler egentlig, i dagens teknologiske samfunn kan du leie og kjøpe bøker på iPadden din og all informasjon du noen gang kunne tenke deg er bare et tastetrykk unna, dagens generasjon vet så vidt at det finnes bibliotek.

For å bruke biblioteket må jeg faktisk sette meg i bilen å kjøre dit, hvorfor skulle jeg gjøre det når jeg kan finne det jeg trenger foran datamaskinen?

Det sagt så vil ikke bibliotek bare forsvinne, de finnes jo på skoler og der blir de nok brukt litt hyppigere da skolebøker koster en del og studenter er fattige, men om du trenger utdanning for å levere ut skolebøker til elever er jo en annen sak.

Bruken blir mindre, apper og søkemotorer tar over.
Vis hele sitatet...
På skolen der barna går er de på biblioteket relativt ofte. Man kan leie gratis bøker fra biblioteket digitalt også, men ikke det fulle utvalget du har fysisk i biblioteket. Mange liker også å lese en bok og ikke fra skjermen. Ikke alle har råd til e-bøker heller.
Skal bøkene digitaliseres blir sikkert også dette en oppgave for en bibliotekar.
Sitat av hala Vis innlegg
På skolen der barna går er de på biblioteket relativt ofte. Man kan leie gratis bøker fra biblioteket digitalt også, men ikke det fulle utvalget du har fysisk i biblioteket. Mange liker også å lese en bok og ikke fra skjermen. Ikke alle har råd til e-bøker heller.
Skal bøkene digitaliseres blir sikkert også dette en oppgave for en bibliotekar.
Vis hele sitatet...
Så du ville anbefalt noen å utdanne seg som bibliotekar fremfor de tusen andre valgene man har som kan gi en litt sikrere fremtid på arbeidsmarkedet?

Jeg tenker at når man tar en utdanning så skal man inn i yrket 20+ år.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Så du ville anbefalt noen å utdanne seg som bibliotekar fremfor de tusen andre valgene man har som kan gi en litt sikrere fremtid på arbeidsmarkedet?

Jeg tenker at når man tar en utdanning så skal man inn i yrket 20+ år.
Vis hele sitatet...
Anbefaler ingenting, men jeg har ikke tro på at det ikke vil være behov for bibliotekarer. De har mange flere oppgaver enn å katalogisere bøker som nå blir gjort hovedsaklig av maskiner. Skolebibliotekar er det jo fortsatt behov for? Viss alle tenkte slik er det mange yrker som vil forsvinne før det ville vært naturlig og da vil det jo være et vakuum av tjenester helt til noen kommer opp med en løsning som erstatter disse, eller?
Tenker bare høyt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Det sagt så vil ikke bibliotek bare forsvinne, de finnes jo på skoler og der blir de nok brukt litt hyppigere da skolebøker koster en del og studenter er fattige, men om du trenger utdanning for å levere ut skolebøker til elever er jo en annen sak.
Vis hele sitatet...
Las du innlegget du svarte på?

Bibliotekarer stabler ikkje berre på plass bøker. Det går m.a. på å systematisere informasjon, og gjere informasjon tilgjengeleg og søkbar. Google kjem ikkje til å erstatte akademiske bibliotek på kort sikt, og folkebiblioteka har gjort seg sjølv meir aktuelle ved å vere meir enn bøker.

Det er og ei utdanning som kan gi andre jobber enn bibliotekar, t.d. arkivfunksjoner i det private eller offentlege.
@Kjelldriver : hvilke yrker er tryggere? Sykepleier eller annen type pleier passer meg ikke. Og Solberg og den gjengen har jo gjort lærerutdanningen fem år lang nå, så da utgår vel det også.
Jeg har jobbet litt på bibliotek, så kan bekrefte at jobben er mye mer variert enn folk flest tror. Men jeg er usikker på framtiden i bransjen. Hører så mye forskjellig. Har også hørt det med at mange skal pensjonere seg snart. Men forstår ikke helt det argumentet, for det gjelder vel alle yrker?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Las du innlegget du svarte på?

Bibliotekarer stabler ikkje berre på plass bøker. Det går m.a. på å systematisere informasjon, og gjere informasjon tilgjengeleg og søkbar. Google kjem ikkje til å erstatte akademiske bibliotek på kort sikt, og folkebiblioteka har gjort seg sjølv meir aktuelle ved å vere meir enn bøker.

Det er og ei utdanning som kan gi andre jobber enn bibliotekar, t.d. arkivfunksjoner i det private eller offentlege.
Vis hele sitatet...
Jeg skumleser stort sett og så svarer jeg med bare svada, neida, joda.
Du har rett og jeg sier ikke noe på det, men det jeg mener er om det er en sikker fremtid?

Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
@Kjelldriver : hvilke yrker er tryggere? Sykepleier eller annen type pleier passer meg ikke. Og Solberg og den gjengen har jo gjort lærerutdanningen fem år lang nå, så da utgår vel det også.
Jeg har jobbet litt på bibliotek, så kan bekrefte at jobben er mye mer variert enn folk flest tror. Men jeg er usikker på framtiden i bransjen. Hører så mye forskjellig. Har også hørt det med at mange skal pensjonere seg snart. Men forstår ikke helt det argumentet, for det gjelder vel alle yrker?
Vis hele sitatet...
Fornybar energi er vell noe å satse på de neste hundre årene.
Det er faktisk vanskelig å si, data og automatisering truer ganske mange yrker.
Om du har erfaring fra bibliotek og vet at det kunne du gjort hver dag resten av livet så for all del kjør på, trivsel er alfa omega i arbeidslivet.
Men det jeg prøver å si er at om man tenker å være i samme yrke ut karrièren sin så er vell bibliotekar kanskje ikke det sikreste, dette er kun basert på hva jeg har sett på bibliotek i hjembygda og skolen.
Sist endret av Kjelldriver; 30. juli 2018 kl. 18:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Jeg skumleser stort sett og så svarer jeg med bare svada, neida, joda.
Du har rett og jeg sier ikke noe på det, men det jeg mener er om det er en sikker fremtid?
Vis hele sitatet...
Du svarte som om du ikkje var klar over kva yrket går ut på. Har du studert utover vgs? Det vil gjerne gi deg eit anna forhold til bibliotek, og vise deg eit akademisk bibliotek - som skil seg ein del frå det typiske folkebiblioteket du gjerne har sett - og du vil få med deg at bibliotekarer gjer meir enn å settje på plass bøker.

Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Men det jeg prøver å si er at om man tenker å være i samme yrke ut karrièren sin så er vell bibliotekar kanskje ikke det sikreste, dette er kun basert på hva jeg har sett på bibliotek i hjembygda og skolen.
Vis hele sitatet...
Men fleirtalet av landets bibliotekarer jobber neppe på folkebiblioteka. Akademiske bibliotek har langt høgare bemanning ut frå talet brukarar, og svært mange finn vegen over i andre yrke. Viare så er høgare utdanning ofte eit grunnlag. T.d. vil du med ei bibliotekarutdanning fort kunne ende opp andre stader enn på bibliotek. Søker du på bibliotekar på finn er det rimeleg mange annonser ute.

Kort sagt framstår det som du ikkje har spesielt inngåande kjennskap til hverken arbeidsmarked eller innhald i ei bibliotekarstilling.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Du har rett og jeg sier ikke noe på det, men det jeg mener er om det er en sikker fremtid?
Vis hele sitatet...
Med en ganske begrenset forståelse for automasjon og hvor den er nyttig. Du har helt rett i at automasjon vil kreve færre bibliotekarer slik du tenker på det, men det er uvesentlig. Å holde styr på informasjon, anskaffelse og kategorisering må gjøres, opprettholdes og forbedres av noen. All den tid apper og søkemotorer er fine, og anbefalingsfunksjoner bra, står f.eks long tail problemet uløst innen emnet. De to store måtene å anbefale noe på er ikke i nærheten av å kunne erstatte et menneske, i stor grad fordi dataene har enorme hull.

Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Det er faktisk vanskelig å si, data og automatisering truer ganske mange yrker.
Vis hele sitatet...
Automatisering og robotisering truer hovedsaklig oppgaver som er basert på høyt volum, lav kompleksitet og at de er regelbasert. Maskinlæring og AI kombinert med robotisering er helt i startgropa og ikke på langt nær moden teknologi utover pilotforsøk, mens RPA er på full fart inn i arbeidsliv og det offentlige. Men leser du litteraturen, så ser du at det er fagpersoner i samråd med utviklere som lager dette, og med et "levende" lovverk samt forandringer i markedsstrukturer vil fagpersoner for det meste omskoleres, ikke sparkes. Med tanke på at bibliotekarer lærer seg noe så universalt som informasjonsbehandling og kategorisering stiller de nok heller bedre enn mange andre.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kort sagt framstår det som du ikkje har spesielt inngåande kjennskap til hverken arbeidsmarked eller innhald i ei bibliotekarstilling.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt.
Men det endrer ikke saken om at data vil være i stand til å ta over slike jobber på sikt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Helt korrekt.
Men det endrer ikke saken om at data vil være i stand til å ta over slike jobber på sikt.
Vis hele sitatet...
Det er mange andre yrker som er langt meir utsette enn bibliotekarer. Alt av sjåfører, piloter også viare ryk lenge før bibliotekarer er arbeidsledige.

Å uttale deg om automatisering av eit yrke du åpenbart ikkje kjenner framstår som litt sært, sånn forøvrig.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Med en ganske begrenset forståelse for automasjon og hvor den er nyttig. Du har helt rett i at automasjon vil kreve færre bibliotekarer slik du tenker på det, men det er uvesentlig. Å holde styr på informasjon, anskaffelse og kategorisering må gjøres, opprettholdes og forbedres av noen. All den tid apper og søkemotorer er fine, og anbefalingsfunksjoner bra, står f.eks long tail problemet uløst innen emnet. De to store måtene å anbefale noe på er ikke i nærheten av å kunne erstatte et menneske, i stor grad fordi dataene har enorme hull.


Automatisering og robotisering truer hovedsaklig oppgaver som er basert på høyt volum, lav kompleksitet og at de er regelbasert. Maskinlæring og AI kombinert med robotisering er helt i startgropa og ikke på langt nær moden teknologi utover pilotforsøk, mens RPA er på full fart inn i arbeidsliv og det offentlige. Men leser du litteraturen, så ser du at det er fagpersoner i samråd med utviklere som lager dette, og med et "levende" lovverk samt forandringer i markedsstrukturer vil fagpersoner for det meste omskoleres, ikke sparkes. Med tanke på at bibliotekarer lærer seg noe så universalt som informasjonsbehandling og kategorisering stiller de nok heller bedre enn mange andre.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg tenker slik som jeg er fordi at den tid jeg har vært i nav systemet så har jeg mer enn gang blitt satt til å digitalisere og arkivere alt fra bøker, bilder dokumenter og kunst.
Slikt arbeid du nevner gjorde jeg gratis, helt uten relevant utdannelse.

Og når er kommer så langt at man kan automatisere oppgaver som bibliotekarer gjør, hvor stor vil etterspørselen være for disse folkene som skal opprettholde biblioteket være?

Da jeg gikk skole var det hett å bli oljearbeider, just sayin.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Grunnen til at jeg tenker slik som jeg er fordi at den tid jeg har vært i nav systemet så har jeg mer enn gang blitt satt til å digitalisere og arkivere alt fra bøker, bilder dokumenter og kunst.
Slikt arbeid du nevner gjorde jeg gratis, helt uten relevant utdannelse.
Vis hele sitatet...
Trur du arkivere er å stable i hyller, og digitalisere er å scanne?

Det er det ikkje. Arkivsystemer må utviklast og vedlikehaldast. Digitale samlinger må utviklast og vedlikehaldast. Det har blitt nevnt eit par gonger at bibliotekarer ikkje primært stabler bøker på plass i hyller, sjølv om det er det som gjerne er den oppgava du har sett dei har gjort.

Men har du sett beina dine på ein akademisk institusjon, og t.d. sett gjennom fagsamlinger?
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Og når er kommer så langt at man kan automatisere oppgaver som bibliotekarer gjør, hvor stor vil etterspørselen være for disse folkene som skal opprettholde biblioteket være?
Vis hele sitatet...
Jamen... du har fortsatt ikkje forstått poenget, har du?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er mange andre yrker som er langt meir utsette enn bibliotekarer. Alt av sjåfører, piloter også viare ryk lenge før bibliotekarer er arbeidsledige.

Å uttale deg om automatisering av eit yrke du åpenbart ikkje kjenner framstår som litt sært, sånn forøvrig.
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske sær så det går bra.
Nå klarte ikke jeg å se for meg at en bibliotekar hadde så veldig avanserte oppgaver og det slo meg heller ikke at de kunne jobbe andre steder, litt kort tenkt av meg det må jeg si.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Jamen... du har fortsatt ikkje forstått poenget, har du?
Vis hele sitatet...
Neimen, nei?
Sist endret av Kjelldriver; 30. juli 2018 kl. 19:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Formidling og veiledning er også viktige oppgaver som bibliotekar. Oppgaver som ikke lett lar seg automatisere. For eksempel er det ikke nok med en godt indeksert katalog når brukeren ikke vet hva han skal søke på.
De fleste folkebibliotekene driver dessuten med langt mer enn å bare låne ut bøker. De har f.eks. lesesirkler, forfatterbesøk, datahjelp, språkkafe, juridisk bistand, høytlesning for barn, skolebesøk, kurs i slektsforskning osv. Ofte fungerer de som en viktig lavterskels møteplass i byen.
Ein kan og ende opp med oppgåver innan personalansvar og økonomi, då mindre bibliotek gjerne ikkje har eigne tilsette for slikt og bibliotekaren ofte er den med høgst utdanning
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ja, det er rett at ting blir mer digitalisert, og det blir lagt stor vekt på dette i bibliotek og informasjonsvitenskap studiet. De lærer å finne informasjon på nett som ikke er lett tilgjengelig, de lærer å bruke forskjellige databaser, og forskjellige former for koding, i og med at de skal lære litt om det som er "under panseret." Når informasjon blir mer og mer digitalt tilgjengelig, blir det også vanskeligere å skille mellom hva som er "fake" og hva som er "ekte", bibliotekarstudenter lærer å være kildekritisk og hvordan skille mellom dette. I en tid der mer og mer blir digitalisert, tror du virkelig at det ikke er behov for slikt? Og, det er ikke bare bibliotek (folkebibliotek, skolebibliotek, og fagbibliotek) en kan jobbe på med en slik utdannelse, man kan også jobbe for forskjellige nettsider, arkiver, NRK og andre medier, og på sykehus, med mer. Så jeg vil si, nei det er ikke vanskelig å få jobb med den utdannelsen. Unntaket er vel om man vil jobbe midt i Oslo sentrum.