Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2470
Jeg er en mann på 24 år som snart skal i banken å få lån, jeg har fast jobb og tjener 400000 i året.
Jeg har også 400000 kr i egenkapital, med med min inntekt og egenkaptial så burde jeg da i teorien få låne 2000000 kr av banken om man tar utganspunkt i at jeg har 15% egenkaptial og 5 ganger årsinntekt.

Det jeg lurer på er om hvor vanlig det er å få så mye i lån? Jeg har ingen barn, kjører ikke bil og ingen dyre vaner, flink til å spare. Har hørt at en del banker er ganske streng på utlån og at man ikke alltid får låne like mye som man har krav på. Bor i Trondheim om det har noe å si
Sitat av core123 Vis innlegg
Har hørt at en del banker er ganske streng på utlån og at man ikke alltid får låne like mye som man har krav på.
Vis hele sitatet...
Du har vel ikke krav om å få låne noe som helst av banken.

Det du må gjøre er å lage ett budsjett som viser hvordan du bruker pengene dine for å vise banken hvor mye du event har mulighet til å betale i renter og avdrag. Og en må ta høyde for en rente økning på noen prosent.

2M i lån med for eks 5% rente er 100 000 i rentekostnader og så kommer selve avdragene på toppen og da har en gjerne ikke lyst å ha lån på mer enn 5x inntekt.
2 000 000 er ikke noe urimelig sum etter min mening.

Men alt du vil få her inne er gjetting.
Anbefaler deg å få deg et møte i banken din. Koster deg ikke noe og er ikke forpliktene.
Erfarings messig er de veldig hyggelige og vil jo gjerne beholde/få nye kunder

Lykke til
Gjør som RFA sier, sett deg ned og legg opp en liten tankerekke i Excel.
Her fører du inn lån, inntekt, renter + avdrag m.m. På denne måten viser du banken at du har en tanke på hvordan du skal få ting til å gå rundt i tillegg til at du ønsker å holde deg til betalingstanken. Bankene vil lettere kunne si ja eller nei, men de er fortsatt opptatt av kunder og ønsker å ha en inntekt de også.

Når jeg skulle kjøpe ut eksen fra min forrige bolig, gikk jeg til banken med ett excel ark hvor jeg spesifiserte inntekter mot utgifter. Jeg så at jeg lå litt høyt på utgift siden, men henviste også til banken at jeg mottok 1000 kr ekstra pr måned grunnet airbnb utleie. Som jeg sa til den så var ikke denne en "sikker" inntekt, men jeg kunne vise til 6 utleier de siste 5 månedene, og 2 stykker som allerede hadde booket seg inn. Banken så gjennom tallene og bekreftet at de var korrekte og jeg fikk lånet.
Viser du en smule økonomisk forståelse så vil de som regel si ja.
Jeg fikk lån for et år siden med samme inntekt som deg og 500k i egenkapital, fikk da 2,2. Dette fikk jeg over telefon så skulle tru at 2 million er mulig for deg og få.
Hva har du i studielån? Har du noen kredittkort, og isåfall hva er kredittkortgrensen din på alle kortene dine?

Når du har svaret på disse, kan jeg gi deg et estimat på hvor mye du kan få i lån?
De fleste større bankene i landet har sannsynligvis en lånekalkulator på sine nettsider/i nettbanken. Dersom dette ikke gir et godt nok svar, anbefaler jeg at du kontakter din nærmeste filial hos din bank og avtaler et møte.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Bankene vurderer nok litt ulikt når det kommer til hvor mye lån du kan få. Dette kommer anpå en rekke faktorer, og ikke bare inntekt og gjeld. Du bør spørre litt rundt i ulike banker og finne noe som fungerer. Du svarer ikke på hvor mye gjeld du har, og dette er noe banken garantert vil vite. Nå som det kommer et nytt gjeldsregister så blir ikke dette mindre viktig

Det er som nevnt ikke slik at du har krav på lån. Så det er nok greit å unngå og ordlegge seg slik i møte med banken.
Sist endret av meitemark; 25. januar 2019 kl. 20:57.