Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3339
Noen med kjennskap til ressurser / litteratur / bedrifter / personer som belyser hvordan man som norsk statsborger lovlig oppretter selskapsstrukturer i skatteparadiser? Belize er i mitt tilfelle mest aktuelt.
Rent praktisk så trenger du jo ikke jo mer enn å scanne inn passet ditt. Du kan løse dette online om du ønsker. Du kan bruke advokat som spesialiserer seg på slikt eller du kan gjøre det direkte selv.

Det blir stadig vanskeligere å bruke slike selskaper fordi det har vært tilfeller der utro tjenere tipser eller selger opplysninger til myndigheter. Og myndighetene har for sikkerhetsskyld delt slike lister med mange andre land. Og da er jo risikoen stor for at du blir tatt. På toppen av det er jo stadig flere land som underskriver avtaler med Norge slik at de selv vil rapportere til norske myndigheter.

Om du har noe du ønsker å skjule ville jeg nok brukt advokat. Men i tillegg så vil du måtte forsøke å være på hugget slik at du følger med så langt det er mulig for å få tidlige signaler om evt. endringer i regelverk etc.

Problemet ditt er jo at om endringer skjer så vil du være en pitteliten fisk i et stort hav. Ingen vil komme til deg med info, mens de store fiskene de vil få inside informasjon i en tidlig fase slik at de har tid til å gjøre om på sine disposisjoner eller flytte pengene. Ikke ulikt det som skjedde under finanskrisen da plutselig alle de hyper rike flyttet ut sin rikdom fra Kypros i løpet av et par døgn. Et par uker etterpå kom beskjeden om at alle innskudd i bankene på Kypros skulle skattes 50% av innskutt kapital. Småfolket fikk ingen info i forkant, og når beskjeden gikk ut offentlig så var det alt sat begrensninger på max antall kroner du fikk overføre per døgn. Kontantuttak det samme. Nå løste det seg jo til sist på Kypros og de unngikk denne skatten men det viser jo at de mest bemidlede de vil alltid ligge i forkant, småfiskene er de som kan få svi.
Dette blir kun mitt inntrykk som er bygd på det jeg har fått med meg gjennom vanlige aviser de siste årene, så jeg er langt ifra stødig på tema.

Man oppretter såkalte skall-selskaper i land der lovverket har lagt til rette for det, dette gjøres gjerne gjennom en advokat i dette landet. Selskapsstrukturen vil tilsi at selv om du har eierskap av selskapet så vil selskapet stå på denne advokaten eller tilhørende advokatfirma. Du vil da i praksis ha eierskap og bestemmelsesrett over dette selskapet, men ditt navn vil ikke være offentlig. I noen land er lovverket til og med så slapt at du ikke trenger å sende noe form for identifikasjon, så du kan da ved å oppgi falskt navn være nærmest anonym. Alt dette vil være helt lovlig, foruten å oppgi falskt navn så klart. Men, det vil være liten funksjon i slike skall-selskaper hvis en skal forbli lovlig, fordi du vil være pliktig til å rapportere alt til norske myndigheter.

Så hva om en dropper å rapportere noe som helst? Du skal på en eller annet måte få inn penger i dette selskapet, og du skal på en eller annen måte også få ut penger fra dette selskapet, og det er her jeg vil tro at den største risikoen for å av-anonymiseres vil ligge. Hvis du for eksempel driver å mottar penger fra et LLC i Delaware så tenker jeg at det er noen varsellamper hos myndighetene som begynner å blinke.

Hvis man er en helt vanlig fyr så vil jeg tro, uten at jeg vet, at dette prosjektet vil ende opp med å koste mer enn det smaker. Det finnes selvsagt lovlige måter norske statsborgere kan få utbytte av skatteparadiser, men enkelt og greit så vil de som dette gjelder mest sannsynlig ikke rådføre seg om tema på freak.no.

Som nevnt så er jeg ikke stødig på tema, så hvis jeg har skrevet noe som er feil så oppfordrer jeg til at folk retter meg.
hnK
Trådstarter
6 3
Min hensikt er ikke å gjemme unna kapital. Jeg ønsker et selskap som gir meg mulighet realisere gevinst fra investeringer i aksjer og eiendom utenlands uten å trigge selskap / gevinstskatt - dette med hensikt å reinvestere kapital skattefritt. I Norge er dette mulig gjennom fritaksmetoden men denne passer ikke min investorprofil da jeg investerer internasjonalt. Jeg har ingen hensikt å ta ut utbytte privat men overførsler til stiftelser eller tilbakeføring av innskutt kapital (allerede beskattede penger) i fremtiden er et scenario. Jeg vil også melde flytting og bo i til det relevante landet hvor selskapet er registrert. Her kommer temaet skattemigrasjon inn som ikke for tiden er aktuelt å adressere.

- Det som er aktuelt for meg å vite er om det utenlandske selskapet må betale selskapsskatt / gevinstskatt til Norge fordi mitt norske holdingselskap eller meg som privat norsk skatteyter eier selskapet.

- Vil også norske skattemyndigheter kreve skatt om kapital flyttes mellom utenlandske selskaper eid i en norsk holdingstruktur?
I en del tilfeller så vil det faktisk være enklere og billigere for deg å ikke være bosatt i det landet du legger selskapet i. For de har egne regler som er veldig forenklet for skatt etc for utlendinger som eier selskaper men ikke bor i landet. Mens straks du flytter til landet vil du få en annen skattemodell. Husker ikke hvem land det gjelder men vet at det gjelder flere av skatteparadisene om nå min hukommelse fortsatt virker.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette er et ganske komplisert tema. De eneste "skatteparadisene" du som norsk resident kan benytte direkte er de som ligger innenfor EEA området. Årsaken til dette er NOKUS regelene i skatteloven som i korte trekk innebærere at Skatteetaten har mulighet til å gjennomskjære hele selskapsstrukturen.

Derfor må man enten holde seg til de "skatteparadisene" som ligger her i Europa, I praksis Malta (5% effektiv skatt), Gibraltar (0-10% effektiv skatt, eller Ungarn (10% effektiv skatt), eller så må man i det minste ha en selskapsstruktur slik at det er vanskeligere å tilordne dette til deg direkte.

Dersom du flytter fra Norge er dette selvsagt annerledes, men vær oppmerksom på at dette tar tre år og at det er forholdsvis strenge vilkår for å bli ansett som utvandret.

Likevel: Jeg vil uansett anbefale deg å plassere utenlandske investeringer i utenlandske selskap og ikke norske. Det er det ingen grunn til å gjøre. Diskusjonen er derfor hvilken eller hvilke jurisdiksjoner du kan/bør velge. Som skatteresident i Norge er mulighetene noe mer begrenset enn ellers, fordi Norge ikke ubetinget respekterer selskapsstrukturer i andre land/jurisdiksjoner. Det er derfor helt avgjørende at du vet hva du gjør.

Lykke til.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av hnK Vis innlegg
Noen med kjennskap til ressurser / litteratur / bedrifter / personer som belyser hvordan man som norsk statsborger lovlig oppretter selskapsstrukturer i skatteparadiser? Belize er i mitt tilfelle mest aktuelt.
Vis hele sitatet...
Du kan jo skatte til sealand

nettside: https://www.sealandgov.org/
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av random67489 Vis innlegg
Rent praktisk så trenger du jo ikke jo mer enn å scanne inn passet ditt. Du kan løse dette online om du ønsker. Du kan bruke advokat som spesialiserer seg på slikt eller du kan gjøre det direkte selv.

Det blir stadig vanskeligere å bruke slike selskaper fordi det har vært tilfeller der utro tjenere tipser eller selger opplysninger til myndigheter. Og myndighetene har for sikkerhetsskyld delt slike lister med mange andre land. Og da er jo risikoen stor for at du blir tatt. På toppen av det er jo stadig flere land som underskriver avtaler med Norge slik at de selv vil rapportere til norske myndigheter.
Vis hele sitatet...

De er ikke utro tjenere, men de gjør jobben sin helt korrekt. De som ikke tipser er de som er utro tjenere.