Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1345
Hei. Jeg ble stoppet i en rutineprøve. Der jeg måtte avgi sånnn spytt/munnprøve. Før jeg la meg tok jeg 1 bein og 2 blå. Ca kl 23. Fikk ikke sove, sto opp og tok 20mg diezepam til. På morgenen tar jeg som vanlig 2 blå å en 25 mg sob. Drar på en liten skogstur med dattera mid og har noen kjempe timer. Leverer henne til mor. Så kommer en kompiss, å vi tar 2 blå til (diaz) da wr væl klokken rundt 13. Blir stoppet klokken 18, er på politistasjon å tar blodprøven ca kl 18.30. Innrømte når jeg ble stoppet at jeg hadde tad et bein før jeg la meg. Å en sob når jeg våknet. Å at jeg å kompissen hadde byttet en sob mot en stesolid som jeg sa jeg hadde spist ca klokken10. ( får sobril til lege, og fikk nettop 20 bein) så var for p kunne forklare diaz som jeg ikke får til lege. Enten på visa etter en halvtime med tester til lege å avhør så får jeg førekortet tilbake, i påvendte av svar fra prøven. Må sies jeg har en meget høy toleranse.Er nå piss redd , har barna 50/50 jobber som maskinkjører. Så hva vil det hær bli i promille og hva kan jeg forvente av straff? Vil barnevern bli koblet inn!? Vil det hjelpe min sak, at en lege å 2 politi fant meg så fin form, at jeg fikk kjøre hjem. Ca 4 mil. Å om vi gjør om inntaket til promille, hvor høyt er jeg🙈
Tror du vil få problemer med dette.

Først og fremst har du reseptbelagte medisiner i blodet som du ikke har resept på. Greit du bytta benzo mot benzo med en kamerat, men si du bytta lovlig ervervet paralgin forte mot ulovlig oxycontin - hvordan synes du det høres ut? Eller om jeg bytter suboxonen min i litt morfin, tror du LAR godtar det? Prinsipielt samme saker.

Tilsvarende promille tørr jeg ikke gjette på.
Men valium har lang halveringstid og du har spist tilsvarende 4,5 -5 stk blåvalium samme dag som jeg kan se? Pluss litt andre benzodiazepiner.. Nei, jeg tror du skal få slite med denne.

Om ikke annet høres det jo positivt ut at politiet oppfattet deg som edruelig nok til å kjøre hjem, men hvor viktig dette blir opp mot blodprøvesvar tørr jeg ikke si.

Om du får problemer kan sertifikater ryke og barnevernet kan kobles inn. At dette skjer er sannsynlig om blodnivåene dine er for høye.

Lykke til.
Utfra hva du skriver så har du kjørt med høyere doser enn tillatt. Så i henhold til lov så skal du miste førerkort. Er også sannsynlig at det blir vurdering hos barnevern. Samt straffesak.

Med de dosene du beskriver, selv med evt toleranse i bunn, så utgjør man en klar trafikkrisiko. Høy toleranse tilsvarer lengre tids bruk = større risiko for bivirkninger som hukommelsesvansker, konsentrasjonsproblemer, døsighet, balanseproblemer m.m

Ved bruk av valium + sobril:
Maksdose pr døgn for å oppfylle førerkortkrav: Valium (diazepam) 5 mg + Sobril (Oxazepam) 15 mg.

Antall timer før konsentrasjon er under straffbarhetsgrense tilsvarende 0.2 promille:
Diazepam. Etter 1 enkel dose (5mg) = 12-60timer. Etter en dobbel dose (10mg) = 30-160 timer.
Oxazepam. Etter en enkel dose (10mg) = 5-12timer. Etter en dobbel dose (10mg) = 10-35 timer

(https://oslo-universitetssykehus.no/...fene-i-kroppen)

Generelt om forskrift til førerkort gjelder følgende:

Benzodiazepiner og benzodiazepinlignende legemidler:

Bruk av oksazepam inntil 30 mg/døgn eller diazepam inntil 10 mg/døgn tillates, eller zopiklone 7,5 mg/døgn, zolpidem 10 mg/døgn eller nitrazepam 10 mg/døgn for førerkortgruppe 1.

For oksazepam og diazepam gjelder ingen minimumskrav for tid fra inntak til kjøring, følg hovedregel i § 35.

Ved inntak av zopiklone, zolpidem og nitrazepam skal det gå minimum 8 timer fra inntak til kjøring.

Andre benzodiazepiner (klonazepam, midazolam, alprazolam, flunitrazepam) tillates ikke, verken ved fast eller sporadisk bruk.

(https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...17-14#%C2%A736)

Sporing av stoffer i urin/blod:

Alprazolam (Xanor):
I blod: flere døgn. I urin: 4-7 døgn (omdanningsstoffet hydroksyalprazolam kan påvises 1-2 uker).

Diazepam (Stesolid, Valium, Vival):
I blod: 1-3 døgn. I urin: 1-4 uker

Flunitrazepam (Flunipam, Rohypnol):
I blod: 1-2 døgn. I urin: 1 uke

Klonazepam (Rivotril)
I blod: flere døgn. I urin: 1 uke

Midazolam (Dormicum):
I blod: 1 døgn. I urin: 1-3 døgn

Nitrazepam (Apodorm, Mogadon):
I blod: 1-2 døgn. I urin: 1 uke

Oxazepam (Alopam, Sobril):
I blod 1-2 døgn. I urin: 1-5 døgn

Zoplikon, Zoplidem (Imovane, Stilnoct):
I blod: 1 døgn. I urin: 1-3 døgn

(https://www.furst.no/analyse-og-klin...iddelanalyser/)
Kjøre bil sammen med dattera med benzo i blodet er ikke akkurat det en ønsker å høre om. Nå er det jo mange gode grunner til å ta benzo, og mange får det jo på resept. Men å kjøre bil med piller i blodet det passer seg ikke. Og det er er ennå værre at du utsetter dattera di for ruskjøring. Jeg håper testene slår ut kraftig nok til at du får en periode uten førerkort slik at du får tenkt deg litt om og tar bedre valg fremover. Det er helt greit å ha perioder der en må få kjemisk bistand for å klare hverdagen, men "kontrakten" med legen og hele resten av samfunnet er da at om man tar store nok doser til at man ikke lengre kan regnes som edru så skal man la bilen stå helt til man er totalt edru. Og husk noen benzo har veldig lang halveringstid. Benzo er jo heller ikke knask, ikke ta ting du ikke får hos legen. I det minste lar du bilen stå da.

Om du lever av førerkort som maskinfører så får du vel en time-out også fra jobb om du blir fratatt førerkortet. Dette må du se på som din wake up call. Kanskje kan du bruke time-out'n til å trappe ned pillebruken? Jobbe med det som gjør at du får ut benzo? Er det angst så må du kanskje møte angsten? Eksponeringsterapi virker veldig bra for veldig mange.

Ta ansvar for deg selv, dine barn og for dine medmennesker, ikke kjør rundt rusa. Jeg så du skrev du har toleranse. Men reglene de er der av en grunn. Du blir sløvet ned, og mindre oppmerksom. Du får lengre reaksjonstid og kjøring i pillerus kan få dødelig utgang.
Sist endret av _abc_; 9. oktober 2020 kl. 11:22.