Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1028
Hva har Watt å si når de opplyser om det på spesifikasjoner på esig-kits?
Hva menes med feks 1200mah?
Hva er mesh-teknologien?
Hva mener dampere med at de "driper"?
Hva er fordelen med de store batteriene som ser ut som klosser imotsetning til de "tradisjonelle" typene?

Håper på gode svar.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Hva har Watt å si når de opplyser om det på spesifikasjoner på esig-kits?
Watt er effekt. Jo mer watt, jo mer damp.

Hva menes med feks 1200mah?
Det er størrelsen på batteriet, samme som med f.eks. en mobil.

Hva er mesh-teknologien?
Usikker her, men er vel en type coil som brenner jevnere(?)

Hva mener
dampere med at de "driper"?
Med dette mener de at de drypper juicen rett på coilen.

Hva er fordelen med de store batteriene som ser ut som klosser imotsetning til de "tradisjonelle" typene?
Jo større batteri jo lenger kan det vare og du kan få mer effekt (watt) ut av det.(?)
Sist endret av Mekkern; 17. juli 2019 kl. 14:07.
Watt er effekt, ja. Hva du trenger er avhengig av hvor heftig du har tenkt å dampe, men erfaringsmessig vil folk ha heftigere damp etterhvert, så du gjør ikke noe galt i å kjøpe en mod (altså en boks med batteri og knapp) som kan yte 150 watt. Kjøp gjerne en ekstern batterilader i tillegg, samt ekstra sett med batterier. De går fort når du først er bitt av dampebasillen.

Ellers, hør på Mekkelek.

Anbefaler for øvrig nosmoke.no for nettkjøp.
1200 mah er "mengden strøm på fult ladet batteri". Mer mah gir lengre varighet mellom hver lading. Men kjøp kvalitetsbatteri ikke kopier.

Mesh er bare en annen type coil. Coil (den runde metalldelen som gløder og varmer opp juicen) er jo som navnet sier kveilet metall. Lengde og omkrets på coilen samt metallet er vel det som utgjør motstanden? - her er jeg på litt tynn is. Men uansett. Normale coiler har jo en eller to coiler som en fyller med bomull. Mesh coilene, vel de er av "mesh". Altså netting. De får man også i forskjellig ohm. Aldri prøvd mesh coil, men tror tanken er at siden en mesh har større overflate enn en kveilet bit av metall-tråd så blir det mer kontakt med juicen og dermed mer damp.

Du kan velge starter kit som passer ditt budsjett, også kan du evt. senere oppgradere til mesh coil.

For de fleste er ikke mest mulig damp det som gjelder. Det blir raskt for mye damp. Mange vapere kan justere opp/ned watt'n samt temp'n. Det er veldig greit for å passe til det du liker, og de coilene du har i bruk. Ofte ender man opp med mange forskjellige og ikke alltid pakkene fra kina kommer raskt i posten så blir det fort å bruke coiler man tidligere har misslikt.

Mengden damp kan også bli svært stor selv om en ikke kjører de med mest watt. Da må en gå ned på motstanden på coilene. Mange bruker mellom 0,5 ohm - 1 ohm. Og mange kit kommer med coiler som har motstand i det området. Smeller du inn feks 0.2 ohms coil så vil du få "doblet dampen".

Dripper er skikkelig griseri, vet ikke helt hvem det passer for. Kanskje som hjemme vape om clouding er greia, men ikke noe å drasse med seg ut slik jeg ser det. Noen sier det smaker bedre, da må jeg si er det verdt det? Bare pes og gris slik jeg ser det.

En relativt kompakt modell feks med 18650 batteri er en fin greie å starte med. Da kan du også enkelt bytte batteri feks til et med større kapasitet. Så kan du evt. bytte tank om du senere ønsker. Trikse med å teste forskjellige coiler eller mekke egne coiler. 18650 batterier er jo den størrelsen Tesla bruker i S og X. Kjøper du batteri fra kjente merker som panasonic el sony får du batteri som varer. Ikke kjøp batteri fra kina om du ikke kjenner til selskapet eller selger. Mye falsk skitt som pakkes om wrappes om som egentlig skulle vært skrapa siden de faila på kvalitetssjekk. Vil du ha ekstra kapasitet og ikke tenker særlig på størrelse så kan du finne et kit som benytter 21700 batteri. Der er det vel opptil 4250-4500 ish mah. Se feks etter Sanyo. De eies av Panasonic.
Sist endret av random67489; 17. juli 2019 kl. 17:07.
Jeg vet heller ikke hvordan meshcoiler fungerer men jeg har prøvd dem. De skaper mer damp og mer smak og varer lengre, men er utelukkende for direkte lungedrag og er for viderekommende. Dessuten bruker de ca dobbelt så mye juice som vanlige coiler.
Trådstarter
takk for gode svar freaks! Ang det DonTomaso sier her så er det ikke utelukkende for direkte lungedrag. Jeg har en "Smok Nord" hvor man kan bytte på coilene om man vil ha munn til lunge eller direkte lungedrag. Jeg digger min. Den har 5 ganger mindre forbruk på coilene enn "vanlige"c coiler.