Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1942
Hei!

På fredag (21.11) satt eg sammen min heilt nye pc med tundra td02 på i7 4790K, og fekk 24°C når eg startet opp (WOHO!). Men nå er den latterlig høy på 87°C når eg er inne i bios..

Den stod på 1.072volt og 87°C før eg bestemte meg å berre slå av maskinen og spørre slitt rundt om hjelp.


Nokon ideer?
Antar sjølv at pumpen har gått til helvette.. Den er koblet til ein konstant 12v output på PSU'en.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kjenn på pumpen om den går, prøv også å kjenn etter om det virkelig er så varmt der.

Du er sikker på at vannblokken/pumpen sitter ordentlig?

Kjenn på pumpen om den går, prøv også å kjenn etter om det virkelig er så varmt der.

Du er sikker på at vannblokken/pumpen sitter ordentlig?
Sist endret av Fleff; 24. november 2014 kl. 20:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sjekk også hvilken vei vannet strømmer, om det er et system du har koblet opp.
Kan være du har kjørt feil retning på noen komponenter.

Har du husket å bytte ut kjølepastaen til en ny? Hvis ikke, så oppstår fort slike problemer.


i7 kjører fint på over 100 grader, så ingenting å bekymre seg for der, sånnsett.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kjøpte ny all-in-one kjøler og satt den opp i går (har vert vekke pga førstegangstjenesten). Det er nepton 280L frå cooler master og låg på ca. 30*C nå eg startet opp, tok ein test med HeavyLoad og fekk 82*C etter 5min testing på 100% bruk av CPU.

Eg går da inn i bios og tar ein "rask oc" berre for å teste og ender opp med 4.6Ghz med fortsatt fine temperaturer.

Så lar eg pc'en stå på over natten og når eg våkner har eg 100*C på idle!
Trykte reset på hovudkortet som ga meg 30*C til 55*C ved idle, men eg skjønner ikkje dette.. Eg har koblet pumpa på konstant 12v nå berre for å vere sikker på den køyrer på fullt heile tiden.

temperataurene er ganske jevne, største er på 5-6*C nå mellom kjernene, har klart å køyre den på 4.7Ghz, men det virker som etter 1 dag så går alt berre opp til 100*C idle eller ikkje.

Fleire tips? :/

Pumpa/vannblokken sitter skikkelig på, har prøvd meg fram med kjølepasta siden eg har byttet kjøler litt i det siste nå, så mengden trur eg er ok.


Edit: Får berre 64*C ved stress testing nå uten OC. 4min, og temperaturene ligger ganske stabilt. Merker at kjerne #3 har ca 55*C mens #1 har 57*C og #2 og #3 er på 62*C. Dårlig fordelt kjølepasta kanskje, men forklarer det 100*C ved idle? 0.o
Sist endret av Fyllingz; 13. desember 2014 kl. 13:51.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kjenn rundt pumpen, kjennes det virkelig så varmt ut? Og er du sikker på at pumpen virkelig kjører?

"rask oc"? Hva slags volt kjører du på cpu?
Sist endret av Fleff; 14. desember 2014 kl. 16:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Virker det som pumpen går? Litt vanskelig å undersøke kanskje, men dersom pumpen går vil radiatoren være varm...
Har du montert vifte på radiator og er denne konstant på?
Sist endret av Spelly; 14. desember 2014 kl. 18:17.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Virker det som pumpen går? Litt vanskelig å undersøke kanskje, men dersom pumpen går vil radiatoren være varm...
Har du montert vifte på radiator og er denne konstant på?
Vis hele sitatet...
Og blåser de i riktig retning?