Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6760
Artikkel fra Aftenposten 21/08.



Sitat: Per Sandberg
"- Det handler rett og slett om kommunikasjon. Ingen sak er for liten, og ingen er for stor, sier Sandberg, som mener Frps statsråder "på en utmerket måte" har kommunisert i tråd med dette prinsippet de siste månedene.
- Men det er mer å gå på. Det vet jeg som har kjennskap til hvor mye politikk det jobbes med og hva som leveres hver dag, sier Sandberg.
- Det går i riktig retning. Kursen er endret, sier nestlederen og legger til at Frp også får god hjelp av opposisjonen, som ifølge ham har "satt seg fullstendig på sidelinjen".
- Og så ser velgerne at det ikke ble svartedauden likevel – i hvert fall ikke ennå, sier han og påpeker at "det kommer mye mer" Frp-politikk fremover på samtlige politikkområder."
Vis hele sitatet...


Så jeg leste denne artikkelen, og tenkte at jeg kunne høre om det var noen som har gjort seg opp noen tanker rundt dette? Har velferdsstaten (Nannystate) slik vi kjenner den gått opp i flammer som Hindenburg? Eller glider den gjennom skyene i beste velgående? Er forventninger møtt, hvordan ser vær prognosene ut for de neste årene (med konservativt statsbudsjett intet mindre) - spredte regnbyger, eller blir det sol inne, sol ute, sol i Hjertet, sol i Sinnet? Kan kritikere og skeptikere likeså kaste ned faklene, legge fra seg høygaffelen og bare erklære seg beseiret; intellektuelt konkurs? Rett og slett bare innrømme at populistisk konservatisme er ingenting å frykte, tvert imot: Heller noe Norge har svært godt av.


Hva sier dere?


Mvh Tembo


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/Hindenburg_disaster,_1937.jpg
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitatene fra Sandberg er intetsigende og gir absolutt ikke noen pekepinn på hvordan det har gått eller hvordan det vil komme til å gå med Fremskrittspartiet i denne regjeringsperioden. Jeg forstår ikke hvorfor du har lagt dem med i tråden i det hele tatt.

Det er også vanskelig å forstå hva du vil frem til når du bruker egenoppdiktede og svært dårlige værmetaforer. Det er oftest best å prøve å fatte seg i klarhet.

Er spørsmålet ditt om vi alle bare kan legge oss ned på bakken og tilbe FrP, siden det har vist seg å "ikke være svartedauden allikevel" og dermed noe Norge har svært godt av? I så fall er svaret mitt nei. Jeg tror kanskje de som har vært mest skuffet over politikken til FrP er deres egne velgere.

PS. Nanny state og velferdsstat er to forskjellige ting.
Fortsatt litt for tidlig å si noe som helst om regjeringen. Veldig lite som skjer første året med ny regjering. Men i praksis lever ci i et byråkrati, så blir ikke så store forskjeller fra forrige regjering. De som heiet på de blå for nok ikke så mye endringer som de ønsket - og de som heiet på de røde vil nok se at det ikke blir helt dommedag.

Videre er tråden intetsigende og jeg skjønner ikke hvor du egentlig vil. Virker mest bare som propaganda.
Sitat av etse Vis innlegg
Fortsatt litt for tidlig å si noe som helst om regjeringen. Veldig lite som skjer første året med ny regjering. Men i praksis lever ci i et byråkrati, så blir ikke så store forskjeller fra forrige regjering. De som heiet på de blå for nok ikke så mye endringer som de ønsket - og de som heiet på de røde vil nok se at det ikke blir helt dommedag.

Videre er tråden intetsigende og jeg skjønner ikke hvor du egentlig vil. Virker mest bare som propaganda.
Vis hele sitatet...
Veldig lite som skjer?? Vi kan jo kjøre segway!

Neida. Jeg tror nesten det egentlig er ett fett hvem som sitter på stortinget, for samme hva de har lovet, så er det bare en liten brøkdel som blir gjort uansett.
Spørsmålet er vel kanskje hvem brøkdelen angår.
Du kan kanskje ikke forvente at FrP klarer å levere mer enn dette da vi ikke fikk flere enn 16% av folkets stemmer ved siste valg!
UANSETT om FrP hadde fått godt over 50% så hadde partiet ikke ødelagt vårt velferdssamfunn sånn som mange går rundt og tror. Vær obs på at velgerne OG partiets politikere også skal leve i dette landet, noe som fort ville forhindre destruktive tiltak.
Sitat av woff Vis innlegg
Vær obs på at velgerne OG partiets politikere også skal leve i dette landet, noe som fort ville forhindre destruktive tiltak.
Vis hele sitatet...
"Destruktive tiltak", som du kaller det, er ganske subjektivt når det gjelder politikk.
Tembo's Avatar
Trådstarter
4 1
Sitat av Olympic Vis innlegg
Sitatene fra Sandberg er intetsigende og gir absolutt ikke noen pekepinn på hvordan det har gått eller hvordan det vil komme til å gå med Fremskrittspartiet i denne regjeringsperioden. Jeg forstår ikke hvorfor du har lagt dem med i tråden i det hele tatt.

Det er også vanskelig å forstå hva du vil frem til når du bruker egenoppdiktede og svært dårlige værmetaforer. Det er oftest best å prøve å fatte seg i klarhet.

Er spørsmålet ditt om vi alle bare kan legge oss ned på bakken og tilbe FrP, siden det har vist seg å "ikke være svartedauden allikevel" og dermed noe Norge har svært godt av? I så fall er svaret mitt nei. Jeg tror kanskje de som har vært mest skuffet over politikken til FrP er deres egne velgere.

PS. Nanny state og velferdsstat er to forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke være så firkantet. Relax brother!
I. Det er intetsigende og gir ingen pekepinne? Ja, det er rimelig åpenlyst. Det skulle fungere som en enkel bakgrunn for diskusjonen; tema rett og slett. I tilfelle enkelte ikke orket hoppe inn i artikkelen for å lese. Ganske enkel henvisning vil jeg tro.

II. Metaforene var ment som satire, de skulle være litt pompøse og sleipe. Igjen, tenkte de var enkle nok å forstå, eller lese mellom linjene. Men det er godt mulig at jeg tok satiren et skritt for langt imot det unødvendige. Kritikken er gledelig akseptert. Men man må få lov å danse litt med språket, ikke være så saklig. Igjen, da sålenge det ikke går på klarheten, noe det kanskje gjorde.

Poenget var å påpeke den generelle frykten for partier som FrP og Høyere. Hvorvidt det finnes gode, forsvarlige grunner til å være bekymrede for at disse partiene kommer seg i maktposisjon. En klassisk oppfatning er at de fleste partier egentlig representerer de samme verdiene, når de endelig kommer inn i styringen. At de for det meste skiller vei kun ved mindre saker. Denne oppfatningen bygger da både på de institusjonelle kravene eller forutsetningene for utøvelse av makt, men også mer kulturelle og politiske restriksjoner. Mange partier har selvsagt strategier de gjerne vil følge, som bygger på oppslutninger eller formeninger i storsamfunnet (La oss si, at FrP gjerne vil unngå tråkke over for mange grenser, i frykt mot at de vil vekke opposisjon blant folket generelt).

Det jeg sikter til da er opprettholdelsen av det såkalte "status quo". Spørsmålet retter seg da til om dette faktisk stemmer? Uavhengig av det, finnes det politiske mål som de ønsker realisere både innenfor det de gir uttrykk for i partiprogram, og de mer ideologiske retningslinjene som gjerne blir holdt utenfor, eller bare vevet inn i retorikk? (usynliggjort). Isåfall, vil vi oppleve noe av det de neste årene? Og til hvilken grad?

III. Til sist, er både enig og uenig i det siste utsagnet ditt. Slik jeg har erfart det, eller oppfattet det når det kommer til bruken av betegnelsen 'Nanny-state', så grenser begge uttrykkene gjerne over i hverandre ved flere anledninger. Men det var mer korthet fra min side, at jeg ikke henviste til de faktiske forskjellene - Du kan tolke det som et stikkord til følge.
Sist endret av Tembo; 22. august 2014 kl. 17:45.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Tembo Vis innlegg
Kan kritikere og skeptikere likeså kaste ned faklene, legge fra seg høygaffelen og bare erklære seg beseiret?
Vis hele sitatet...
Kanskje hvis helvete fryser til is, gjør de det. Har ikke merket spesielt mye til politikken deres irl, men liker det jeg ser på TV.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Kanskje hvis helvete fryser til is, gjør de det. Har ikke merket spesielt mye til politikken deres irl, men liker det jeg ser på TV.
Vis hele sitatet...
...Som at partiet og deres opprinnelige politikk sånn som det ser ut nå (Gudskjelov) er godt vingeklippet, tildels av Erna, tildels av mindretallssituasjonen, tildels av bevisstheten om at dem (endelig) sitter i ansvarsfulle posisjoner der de styrer over reelle menneskers liv ?
Uavhengig av Frp bør kanskje noen snart ta ansvar og slanke byråkratiet? Politiker eller ei.
Når jeg fant ut at http://www.pollenvarslingen.no/ kan bli lagt ned i år, pga manglende statsstøtte- innså jeg at en blå regjering er starten på slutten.
Sist endret av SkyMarshal; 23. august 2014 kl. 09:55.
FrP og Arbeiderpartiet er ikke så veldig ulike. De er begge ute etter at det offentlige skal bevares og det private skal stå for verdiskapning. For de som trodde at dersom FrP kom til makten kom det til å bli store endringer, vil se at FrP ikke er noe annet enn et populistisk parti.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
...Som at partiet og deres opprinnelige politikk sånn som det ser ut nå er godt vingeklippet[...]
Vis hele sitatet...
Jepp, ALP var ikke noe for meg. At de oppdaterer prinsipprogrammet sitt iht hvordan samfunnet er i dag og ikke for 40 år siden syns jeg er feiende flott.

Sitat av aoen_illuminate
tildels av Erna, tildels av mindretallssituasjonen
Vis hele sitatet...
Da slipper jeg forhåpentligvis at vi kommer x skritt nærmere EU-medlemskap, noe superdemokratiske FrP mener det burde være folkeavstemning på og at FrP gjør NRK som har svært bra produksjonskvalitet om til enda en TV3-lignende drittkanal.

Sitat av aeon_illuminate
tildels av bevisstheten om at dem (endelig) sitter i ansvarsfulle posisjoner der de styrer over reelle menneskers liv ?
Vis hele sitatet...
Kan du med hånda på hjertet og pinky swear påstå av FrP har "rasert" landet som radissene har spådd?
Sitat av Duckie Vis innlegg
Jepp, ALP var ikke noe for meg. At de oppdaterer prinsipprogrammet sitt iht hvordan samfunnet er i dag og ikke for 40 år siden syns jeg er feiende flott.
Vis hele sitatet...
Mener du AP her muligens? Det stemmer meget godt at AP har hatt et prinsipprogram, og partiprogram ellers, ..som passet i beste fall på 90-tallet, gjerne før dét óg. AP må gjennomgå en grunnleggende fornyelse på mange plan, før de med (sin tidligere/gamle) stor(e) selvtillit kan utkonkurrere høyrepartiene, både når det gjelder valg samt ikke minst tillit i befolkningen.

(tillit er dritviktig, alle sånn generelt med to hjerneceller - ja selv sosialister som er av den ortodokse arten - vet at AP har manglet tillit i befolkningen. Derav kom regjeringsskiftet. Det stod i skrevet i stjernene. De rødgrønne gjorde regelrett dritlite for å vinne valget i 2013. Det satses heller på 2017 og generell fornyelse, i MYE større grad.)


Eller bemerk dere navnet Aksel Braanen Sterri. 26åringen er en av de gamle AUFerne som har peil, og er i full gang med å pumpe nye idéer til AP. Får håpe pampene, de dresskledte og 68-erne i AP hører etter.

Sitat av Duckie Vis innlegg
Da slipper jeg forhåpentligvis at vi kommer x skritt nærmere EU-medlemskap, noe superdemokratiske FrP mener det burde være folkeavstemning på og at FrP gjør NRK som har svært bra produksjonskvalitet om til enda en TV3-lignende drittkanal.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt hva du mener her, men det stemmer at FrP er mindre elitistiske enn "styringspartiene" H & AP, spesielt når det kommer til ting som folkeavstemninger, folkeopinion, ++.
Se bl.a på OL og hva Siv Jensen mener.

Men - i motsetning til det FrP markedsfører seg som, så er det langt ifra det eneste ikke-elitistiske partiet på riksnivå.

Norge trenger ikke EU, inntil videre - men EU skulle gjerne hatt Norge. Jeg tror ikke noe noe skjer før om noen år. Men, forøvrig hvorfor tar du opp EU her, hva er poenget??
Ellers så har jo EU mistet mye troverdighet if.t blant annet den økonomiske krisen, som er deres skyld.., tvangstrøya euroen, samt ikke minst kjeklinga med en mye mer standhaftig leder i verdens største land.

Sitat av Duckie Vis innlegg
Kan du med hånda på hjertet og pinky swear påstå av FrP har "rasert" landet som radissene har spådd?
Vis hele sitatet...
Men i svarte, ikke legg ord i munnen på meg! Ingen har påstått her at FrP har rasert noe som helst, faktisk er denne regjering etter min oppfatning betydelig mindre kontroversielle objektivt sett i mediene enn Stoltenberg#2. Ikke betyr det at jeg nødvendigvis liker dem eller partiene..

Erna er et lederemne, mye av valget i 2013 angikk hennes egenskaper som fast standhaftig leder men god kommunikasjon, og hun har satset på mer profesjonalitet enn Stoltenberg. Imo.
Sist endret av aeon_illuminate; 23. august 2014 kl. 15:50.
Noen av dere som KAN å lese? Da kan jeg virkelig anbefale dere en tur på denne web'en: http://www.frp.no/
Her kan de flinkeste av dere finne ut at FrP IKKE har endret politikken sin.
FrP har selvsagt valgt å tilpasse politikken til samarbeidspartiene da de (som mange vet?) KUN fikk 16,3% av stemmene under siste valg.
Selvsagt er FrP's deltagelse i regjeringen betydelig ut fra antall stemmer vi fikk.

Flere her går jo ut fra at FrP styrer alene? Greit nok at det virker sånn men det er fordi politikken ER fornuftig og deles av de fleste på tinget.
Hadde folket her i landet vært så fornuftige at de hadde stemt etter FORNUFT og ikke følelse / gammel vane / dårlig arv / elendige gener så hadde FrP fått så mye makt at det hadde vært LETT å gjennomføre en fornuftig politikk!

For dere som er så livredde for et NEI til Oslo-ol eller et NEI til EU har FrP ryggen fri når vi sier:

Fremskrittspartiet vil at enhver avgitt stemme ved stortingsvalg skal telle likt. Vi vil også at folket gjennom folkeavstemninger skal gis adgang til å avgjøre viktige politiske saker.
I store samfunnsmessige saker vil vi at innbyggerne skal kunne kreve disse avgjort ved folkeavstemning.

For meg virker FRP som SV. Inn i regjering uten å få til en dritt.
Sitat av Beis Vis innlegg
For meg virker FRP som SV. Inn i regjering uten å få til en dritt.
Vis hele sitatet...
Godt observert, og er god og konsis måte å beskrive deres situasjon. FrP kommer ikke til å få til så mye heller, bortsett fra en eller annen populistisk greie som Høyre vil tillate sånn at det ikke blir opprør på grasrotnivå i FrP.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Jeg mente Anders Langes parti.
▼ ... over en måned senere ... ▼
FrP har ingen makt i regjeringen og må bare nøye seg med slintrene Høyre sender dem. Hadde de faktisk vært i stand til å påvirke noe som helst så hadde jeg vært bekymret. Høyre har i alle fall noen smarte folk og har en politikk de står for, selv om jeg rent personlig aldri vil tilgi dem for Datalagringsdirektivet.
Sitat av Tembo Vis innlegg

III. Til sist, er både enig og uenig i det siste utsagnet ditt. Slik jeg har erfart det, eller oppfattet det når det kommer til bruken av betegnelsen 'Nanny-state', så grenser begge uttrykkene gjerne over i hverandre ved flere anledninger. Men det var mer korthet fra min side, at jeg ikke henviste til de faktiske forskjellene - Du kan tolke det som et stikkord til følge.
Vis hele sitatet...

Åja? Aldri hørt at de grenser over i hverandre så det får du nesten komme med eksempler på.

Evt. så kan jeg foreslå at du slår opp ordet velferd. Hva skjer om du kombinerer det med ordet stat? Endrer ordet totalt mening og går over til å bli noe radikalt nytt?

Også kan du lese om opprinnelsen til nanny state og i hvilke situasjoner bruken er eller kan være passende.

Hvor ser du da at velferdsstat grenser over i nanny state?

Virker mer som om du har laget din helt egne definisjon og tolkning av begrepet nanny state....
Sitat av Tembo Vis innlegg
Så jeg leste denne artikkelen, og tenkte at jeg kunne høre om det var noen som har gjort seg opp noen tanker rundt dette? Har velferdsstaten (Nannystate) slik vi kjenner den gått opp i flammer som Hindenburg? Eller glider den gjennom skyene i beste velgående? Er forventninger møtt, hvordan ser vær prognosene ut for de neste årene (med konservativt statsbudsjett intet mindre) - spredte regnbyger, eller blir det sol inne, sol ute, sol i Hjertet, sol i Sinnet? Kan kritikere og skeptikere likeså kaste ned faklene, legge fra seg høygaffelen og bare erklære seg beseiret; intellektuelt konkurs? Rett og slett bare innrømme at populistisk konservatisme er ingenting å frykte, tvert imot: Heller noe Norge har svært godt av.
Vis hele sitatet...
Norge er en utopi. Med Utopi mener jeg at tæring og næring bør stå i stil. Norge tillater å ødelegge økonomien med oljepenger det er trolig kortsiktig. England, Frankrike og Tyskland er alle like misunnelige på Norge da deres økonomier så vidt klarer å drifte et byråkrati i samme størrelse, og det med et folketall på 12-15 gangern. Norge er trolig et av de mest korrupte landene i verden.

*Korrupsjon = Det å lære noen å tenke likt( lærer som dikterer, ) fremfor å lære dem å tenke selv( Bruce Lee, Sokrates. )
( Nietzsche sin definisjon av korrupsjon )

I Norge gjøres dette gjennom bestikkelser, dersom man er arbeidsledig eller ufør, evt bare er lat blir man bestukket til å ikke gjøre noe galt.