Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 9407
Jeg som alle andre her i landet elsker kaffe, men jeg har holdt meg til den gode gamle Friele kaffen. så jeg lurte på om det kanskje var noen andre kaffe merker som også er gode (som ikke finnes over alt) ?
Jeg er glad i en god kopp med Blå Java. Den koster rundt 50-60,- posen og kan kjøpes på de forskjellige butikkene hvor dem selger mye forskjellig te og kaffe. Kjøper da bønner som males opp i butikken og hives i en pen papirpose med sløyfe og whatnot for økt pris og at det selvfølgelig ser mye penere ut enn en kjedelig standard plastikkpose.

Fikk smaken for Blå Java da jeg har pleid å kjøpe dette sammen med noe overpriset sjokolade til besteforeldrene mine til jul og får det servert tilbake i romjula.
Sist endret av Bombasa; 3. oktober 2012 kl. 01:20.
Hvis du tenker på industrikaffen så er ikke Friele så ille, men langt fra best. Hvis jeg skal kjøpe industriell ferdigmalt filter går jeg for Zoega skånrost.

"kaffebarbønner" i ymse sorter er å foretrekke, særlig hvis du legger penger i kvern selv. Det er på den andre sida et spørsmål om pris. Når kaffen koster 5-600 kr/kg blir det dyrt i lengden.
Evergood dark roast som man grinder selv is my favourite
Kjøp en slik http://www.elkjop.no/product/hjem-og...ups-kaffekvern og prøv deg frem med forskjellige hele bønner. Kaffen blir uansett bedre fordi du får den nykvernet! På de fleste store matsjapper som meny, ultra og noen rema 1000 så har man hele bønner i løsvekt, f.eks. blå java som nevnt i 2. post, men husk å ikke kverne dem i butikken, det gjør du hjemme (og husk å ikke kverne dem for lenge, da blir dem espresso-malt og det siver kaffe gjennom filteret i trakteren og du må drite rimelig mye fortere)
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Kjøp en slik http://www.elkjop.no/product/hjem-og...ups-kaffekvern og prøv deg frem med forskjellige hele bønner. Kaffen blir uansett bedre fordi du får den nykvernet! På de fleste store matsjapper som meny, ultra og noen rema 1000 så har man hele bønner i løsvekt, f.eks. blå java som nevnt i 2. post, men husk å ikke kverne dem i butikken, det gjør du hjemme (og husk å ikke kverne dem for lenge, da blir dem espresso-malt og det siver kaffe gjennom filteret i trakteren og du må drite rimelig mye fortere)
Vis hele sitatet...
Indeed, selv har jeg brukt en espressokvern til mellom 2-3k til å kverne vanlig kaffemalt. Som regel smaker kaffen bedre jo dyrere og bedre kvalitet kverna er. Mer konsistent malegrad (alle kornene er like store).
Sist endret av Azarat; 3. oktober 2012 kl. 09:04.
Har en Dolce Gusto maskin hjemme og etter å ha prøvd de fleste kaffevariantene har jeg funnet en som jeg gladelig drikker på vei til jobb: http://office247.no/WJI-nettBilder/stor/148015.jpg

Men skal jeg kose meg litt ekstra så blir det en presskanne med Blå Java.
Evergood er ikke overvurdert i det hele tatt. Evergood kaffe er faktisk jevlig godt


Zoega Blå Java (som jeg bare finner i Sverige?) syns jeg er veldig god, smaker ganske annerledes hvis man sammenligner den med de andre «Blå Java»-merkene fra Friele/Coop etc.

Ellers så har nylig Kjeldsberg Kaffe gått av med seieren i kaffetesten her på jobben (mot Rema 1000-kaffe, Friele Frokostkaffe og Friele Fair Trade), dog er jo det trakterkaffe jeg personlig ikke syns er helt supert i utgangspunktet.
http://media.reklampr.se/2010/09/lofbergslila-kaffe.jpg

löfbergs lila! En veldig god kaffe som virkelig burde prøves.
Jeg personlig er veldig glad i Fairtrade kaffe. Den smaker ganske godt, og kaffebøndene får bedre betalt.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg er glad i en god kopp med Blå Java. Den koster rundt 50-60,- posen og kan kjøpes på de forskjellige butikkene hvor dem selger mye forskjellig te og kaffe. Kjøper da bønner som males opp i butikken og hives i en pen papirpose med sløyfe og whatnot for økt pris og at det selvfølgelig ser mye penere ut enn en kjedelig standard plastikkpose.

Fikk smaken for Blå Java da jeg har pleid å kjøpe dette sammen med noe overpriset sjokolade til besteforeldrene mine til jul og får det servert tilbake i romjula.
Vis hele sitatet...
da blir det å prøve blå java
Noen som har noen formening av hvilken kaffe som fungerer best?...Jeg har lagt merke til at kaffen på min lokale kaffebar gjør meg mer våken en den vanlige jeg bruker hjemme.Er det mulig og bli "inndrukket" på ett viss merke mon tro?,slik som man blir på de MAGISKE bønnene?
Jeg liker veldig godt den røde versjonen av starbucks sin. Koster litt, men smaker digg

http://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-snc7/c67.0.403.403/p403x403/314938_405219156203851_1783731020_n.jpg
Den siste posen med espressobønner fra starbucks jeg fikk var bokstavelig talt helt brennt som KULL! Smakte også rent kull, lol. Tror den het starbucks anniversary espresso. Tror jeg kastet hele posen.

Sitat av 7kr8 Vis innlegg
Noen som har noen formening av hvilken kaffe som fungerer best?...Jeg har lagt merke til at kaffen på min lokale kaffebar gjør meg mer våken en den vanlige jeg bruker hjemme.Er det mulig og bli "inndrukket" på ett viss merke mon tro?,slik som man blir på de MAGISKE bønnene?
Vis hele sitatet...
Er nok ikke mulig å bli "inndrukket" på ett visst merke, er nok bare det at noen typer inneholder mer koffein enn andre. Lyse kaffetyper skal visst inneholde mer koffein. Jo finere malt, jo mer koffein. Dryppkaffe inneholder også mer koffein enn pulverkaffe.
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Evergood er ikke overvurdert i det hele tatt. Evergood kaffe er faktisk jevlig godt
Vis hele sitatet...
Evergood er kaffen jeg drikker hver dag.

Sitat av Viva la Opium Vis innlegg


Zoega Blå Java (som jeg bare finner i Sverige?) syns jeg er veldig god, smaker ganske annerledes hvis man sammenligner den med de andre «Blå Java»-merkene fra Friele/Coop etc.
Vis hele sitatet...
Butikkversjonene i plastikk av Blå Java er garantert ikke det samme som jeg er vant til. Går du innom kaffeforetningene og kjøper en nykvernet papirpose blå java der så kjenner du garatert en stor forskjell!

Både i pris og smak!
Ble fristet til å teste den blå javaen fra Zoega! Fant den i en norsk nettbutikk: http://www.kaffemesteren.no/default/...-bonner-500-gr
Sitat av Epitaph Vis innlegg
Ble fristet til å teste den blå javaen fra Zoega! Fant den i en norsk nettbutikk: http://www.kaffemesteren.no/default/...-bonner-500-gr
Vis hele sitatet...
Zoega er jo generelt ganske god skit til å være ferdigmalt industrikaffe, så det er sikkert verdt et forsøk. Litt synd med de store posene, men det går jo an å fryse en del av den og ta opp litt etter litt.
Coop sin økologiske kaffe er kjempegod. Den bør du teste ut
Sitat av Ekstase Vis innlegg
Coop sin økologiske kaffe er kjempegod. Den bør du teste ut
Vis hele sitatet...
Oh, den hadde jeg glemt - jeg bor dessverre litt langt unna nærmeste coop. Helt enig - definitivt av de bedre industrikaffene.
http://imageshack.us/a/img5/7880/utstyrpresskanne.jpg

http://imageshack.us/a/img51/6388/kaffekvern.jpg

http://imageshack.us/a/img198/4316/82531059.jpg

Blå Java som Mr. Bomba ovenfor nevner er en innertier når det kommer til kaffe. Hele bønner er alfa omega, helst fra papirpose som også Mr. Bomba nevner. Helt grei smak på Blå Java fra OBS, men igjen... ferske bønner er noe annet.

Spørs litt på hvor du bor, men skal du skjemme bort deg selv så handler du kaffe hos et kaffeutsalg. Blir dyrt i lengden, men av og til så må man bare.

En kopp ferskbrygget kaffe på trappa med en røyk, samt litt sol og varme så har jeg en perfekt start på dagen.
Sist endret av stagg; 3. oktober 2012 kl. 18:22.
Rød zoega er soleklart min favoritt. ER også fan av Friele sin presskanne-kaffe.
Sist endret av Spelly; 3. oktober 2012 kl. 18:24.
Har merket at Rema 1000 har en egen kaffetype som smaker veldig likt til Friele. Denne er også en del billigere i lengda, så hvis du liker friele, så gi Rema-kaffen en sjanse.

Skal jeg ha meg en "fest" så går det på Evergood. Har testet ut Blå Java, men den falt ikke så godt i smak for meg.
Hvis du virkelig karakteriserer deg som en kaffe elsker er det bare å kjøpe en espressomaskin eller presskanne og justerbar kaffekvern.
Hvis du vil ha podskaffe har Nespresso fersk og god kaffe. Hvis du kjenn noen som selger zinzino maskiner så syns den holder høyere kvalitet en Nespresso kaffen. Dolce gusto anbefaler jeg ikke. Det her ikke fersk kaffe.
Hmmm jeg mener jo at kaffe skal være lett, min mor fikk faktisk noe som het OG kaffe med ganoderma av en på jobben. smakte utrolig godt å var lett , prøvde også organic kaffe den er jo organisk men smaker helt greit billig var den å

Noen som har noen. Andre forslag kansje noe som er lit eksotisk som noen har smakt å ikke glemt
ArbeidsledigProletar
Sitat av bolla3 Vis innlegg
http://media.reklampr.se/2010/09/lofbergslila-kaffe.jpg

löfbergs lila! En veldig god kaffe som virkelig burde prøves.
Vis hele sitatet...
Den hadde vi på min gamle jobb. Den smaker jo bare surt. Kjiiip kaffe.

Liker "Zoega Intenzo". Generelt mørkbrent kaffe. Gjerne med no god røyk til.
Nå kunne jeg ønsket at jeg likte kaffe
Nå som vi er inne på kaffe. Hvordan er den nye morgen kaffen til Ali Kaffe? Tror det iverfall var det jeg så reklame av på tv.

Blir du virkelig noe mer våken av den pga mer koffein? Fordi jeg blir så og si aldri våken av kaffe.
SOAN: Det føles i alle fall som man blir mer våken av kaffe. Slik jeg har fortstått koffeinens rolle: Adenosin og Melatonin har store roller med søvn og tretthet å gjøre. Melatonin har med å gjøre å regulere søvnsyklusene, mens adenosin er et produkt av forbrenning og gir en følelse om å være trøtt eller sliten. Kjemisk, ligner koffeinmolekylene på adenosinmolekylene og reseptorene i hjernen vil kunne motta de begge. På denne måten vil koffein kunne blokkere ut opptaket av adenosin og dermed vil du ikke føle deg like trøtt eller sliten, fordi koffein påvirker ikke på samme måte som adenosin. I tillegg så stimulerer koffein aktiviteten i neuronene i hjernen og får hypofysen til å produsere mer adrenalin fordi økt aktivitet gjerne kan sammenlignes med en stress-situasjon eller når noe er farlig.

Det skal i alle fall være noe av der forskere har funnet ut vil være grunnen til at koffein er effektivt på den måten som det er, men stoffet påvirker enhver i forskjellig grad. Howstuffworks skal ha en finfin artikkel på koffein og søvn hvis det er av interesse å lese mer om.
Sist endret av m0b; 4. oktober 2012 kl. 01:52.
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Evergood er ikke overvurdert i det hele tatt. Evergood kaffe er faktisk jevlig godt
Vis hele sitatet...
Drikker ikke kaffe selv, men er du sikker på det? For pappa og de på gamle jobben hans pleide å kalle det Nevergood.
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Drikker ikke kaffe selv, men er du sikker på det? For pappa og de på gamle jobben hans pleide å kalle det Nevergood.
Vis hele sitatet...
Smak og behag regner jeg med?

Selv har jeg kjøpt Evergood de siste 5-6 årene og har planer om å fortsette med det. God kaffe.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Smak og behag regner jeg med?

Selv har jeg kjøpt Evergood de siste 5-6 årene og har planer om å fortsette med det. God kaffe.
Vis hele sitatet...
Såklart smak og behag
Kan også hende de kun dro den spøken fordi det var bra odspill også da.
Hvis man elsker kaffe så kjøper man ikke ferdig filtermalt kaffe, bare for å ha det klart. Det er en helt annen opplevelse å kverne kaffebønnene selv.

For å komme med tips til bra kaffe så kom jeg over noen kaffebønner i merket Coffee of the world på Meny. De hadde kaffebønner fra mange områder i verden, og det var i tillegg single estate og single origin kaffe. Kan også anbefale å handle fra http://www.koffein.as. Jeg bestillte en pose med Jamaican Blue Mountain Coffee derfra og det er den beste kaffen jeg noengang har drukket.
Sist endret av Kristonio; 4. oktober 2012 kl. 03:43.
Blir feil å si at man ikke kjøper ferdig filtermalt på rema om man liker elsker kaffe. Det er klart det blir en kjipere opplevelse å ikke få utfordret kaffeløkene (smaksløkene?) fra tid til annen, og du vil jo da bare ha en favoritt. I mange land finnes ikke kaffetrakter, og en "black coffee" gir deg en americano (usa) / long black (australia) / american (italia), utvannet espresso. Som jeg synes er nydelig, og det er lettere å kjenne forskjell fra bønne til bønne. Men den gode gamle norske trakterkaffen er noe spesielt! Jeg kan drikke kopp etter kopp og bli sur i magen, og her er ikke bønnevalget like viktig. For meg i hvertfall.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Zoega er jo generelt ganske god skit til å være ferdigmalt industrikaffe, så det er sikkert verdt et forsøk. Litt synd med de store posene, men det går jo an å fryse en del av den og ta opp litt etter litt.
Vis hele sitatet...
fryse kaffe? tasterape
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
SOAN: Det føles i alle fall som man blir mer våken av kaffe. Slik jeg har fortstått koffeinens rolle: Adenosin og Melatonin har store roller med søvn og tretthet å gjøre. Melatonin har med å gjøre å regulere søvnsyklusene, mens adenosin er et produkt av forbrenning og gir en følelse om å være trøtt eller sliten. Kjemisk, ligner koffeinmolekylene på adenosinmolekylene og reseptorene i hjernen vil kunne motta de begge. På denne måten vil koffein kunne blokkere ut opptaket av adenosin og dermed vil du ikke føle deg like trøtt eller sliten, fordi koffein påvirker ikke på samme måte som adenosin. I tillegg så stimulerer koffein aktiviteten i neuronene i hjernen og får hypofysen til å produsere mer adrenalin fordi økt aktivitet gjerne kan sammenlignes med en stress-situasjon eller når noe er farlig.

Det skal i alle fall være noe av der forskere har funnet ut vil være grunnen til at koffein er effektivt på den måten som det er, men stoffet påvirker enhver i forskjellig grad. Howstuffworks skal ha en finfin artikkel på koffein og søvn hvis det er av interesse å lese mer om.
Vis hele sitatet...
Det er riktig, men for å være mer presis så kan du si det sånn:

Adenosin er en hemmende nevrotransmitter som reduserer aktiviteten til andre nevrotransmittere, hovedsaklig adrenalin. Koffein ligner kjemisk på adenosin og klarer å binde seg til adenosin reseptorene. I motsetning til adenosin aktiverer ikke koffein reseptorene og fungerer dermed som en adenosin-blokkering. Da vil den hemmende effekten til adenosin ikke kunne påvirke adrenalin i like stor grad, og adrenalin vil da øke.
Sitat av Antidote Vis innlegg
Nå kunne jeg ønsket at jeg likte kaffe
Vis hele sitatet...
Det er mye forskjellig kaffe der ute. At du ikke liker kaffe kan bunne i at du har smakt en type som ikke var noe for deg. Da ville jeg prøvd noen andre typer. Om du ikke er som meg og te da. Klarer ikke te i det hele tatt.

Evergood er en litt spesiell type kaffe. Litt for lite, så smaker den utvannet, og litt for mye så blir den ram, så for å få den god, så må man være flink med doseringa.
Prøv Kopi Luwak http://en.wikipedia.org/wiki/Kopi_Luwak

Verdens dyreste og "beste" kaffe. Kaffebønnene blir spist av disse dyra http://en.wikipedia.org/wiki/Asian_Palm_Civet
Når de er gått igjennom fordøyelsen blir de brent og solgt som kaffe.
Sist endret av frank_l; 4. oktober 2012 kl. 12:41.
Sitat av Gig Vis innlegg
fryse kaffe? tasterape
Vis hele sitatet...
Kaffe er ferskvare og går bratt nedenom og hjem i kvalitet etter at posen er åpna. Fettet i kaffen harskner og dette smaker høgg. Med en pose på 750g smaker fort den siste ganske fælt med mindre du drikker veldig mye.

Ubrente bønner holder seg bedre enn brente, og hele holder seg bedre enn malte. Dette er grunnen til at kjennere maler selv og ekstremistene brenner selv.

Frysing stopper/sinker harskninga. Ikke like bra som ferskmalt, men langt bedre enn om den har stått ute.
En form for espressobønner i aeropressen. Nam