Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4677
Den bærbare Packard Bell-maskinen til kjæresten min, som ble kjøpt for nøyaktig et år siden, gikk for litt siden ned for telling. Den hang seg opp hver gang den forsøkte å laste Windows.

Maskinen ble sendt til NetOnNet, som hun kjøpte maskinen hos, så de kunne vurdere saken. Med tanke på at reklamasjonstiden er to år, antok vi at dette skulle gå fint. Maskinen har blitt pent behandlet og vi er derfor bestemte på at dette ikke er en selvforskyld feil.

Etter tre uker kom svaret fra NetOnNet. De skriver at begge harddiskene i maskinen har pådratt seg en mekanisk feil og at dette ikke dekkes av reklamasjonen.

Tatt antatt levetid i betraktning, som må være to år da reklamasjonen gjelder så lenge, kan jeg ikke fatte og begripe hvordan NetOnNet kan nekte reklamasjon når de har solgt en bærbar PC med harddisker som ikke holdt lenger enn ett år. Jeg er kjent med at elektronikk til slutt streiker, og det må man leve med, men ikke etter ett års normal bruk.

De tilbyr derfor å reparere maskinen hennes for 4995 kroner.

Kan det virkelig stemme at reklamasjonen ikke gjelder ved makinske feil? Hvordan skal en bærbar PC ellers gå i stykker? Her høres det jo ut som om reklamasjonen ikke gjelder bærbare maskiner i det hele tatt.
Er fem års reklamasjon. Har selv fått feil på harddisk og fått tilbake på garanti. Dette var en ekstern disk da.
Pløyd's Avatar
Trådstarter
Håpet (evt. kravet vårt) er selvfølgelig at det kan installeres to nye disker eller at hun får en ny maskin. Det er helt hysterisk at de skal ta 5000 kroner for å fikse maskinen. Etter kun et år kan det nesten spekuleres i om det er gjort med vilje. De selger en maskin til 6000, den stryker med pga. defekte deler og så drar de inn 5000 til for å fikse maskinen rett etterpå. Dette er antakeligvis, og forhåpeligvis, ikke realiteten, men man kan jo faen meg lure.

Jeg syns det er rimelig at NetOnNet tar dette på sin regning. De har solgt et produkt som ikke fungerete som forventet, gitt at det kan forventes at produktet fungerer i mer enn ett år, og da bør de levere et nytt produkt eller reparere det ødelagte produktet asap.
5000,- for å bytte to harddisker! Mildt sagt dyrt.

Hvis saken stagnerer snakk med forbrukerrådet
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Send svar hvor dere krever at de dokumenterer at dette er brukerfeil. Hvis ikke skal de fikse feilen, og dere krever lånemaskin iflg. forbrukerkjøpsloven §30.
Mulig de tenker etter svenske regler siden de holder til der.
Men de skal følge norske siden de har solgt denne maskinen til deg.

Jobbet personlig på InfoCare før og vi reparerte PB/Acer for blant annet Elkjøp osv.
Disse HDD-ene skulle vært skiftet uten kostnad for deg. I Norge regnes det 2 års garanti og 5 års reklamasjon så du har retten på din side.
Gi den en sjanse til å rydde opp og hvis ikke så går du til forbrukerrådet og media.

Lykke til
Litt vaffel og kanari i tråden her. Man står fritt til å avtale garanti mens reklamasjon følger av lov.
Reklamasjon så gjelder 2/5 årsregelen som nevnt her (2 år minimum etter forbrukerkjøpsloven, 5 år for det som er antatt å vare "lenge" - fastsettes ved rettspraksis).

Garanti derimot er ansvar som selger ønsker å ta på seg utover vanlig reklamasjonsrett (altså mangler som ikke dekkes av forbrukerkjøpsloven). Dette er frivillig for selger (og man kan derfor oppleve å måtte betale for garanti eller "utvidet" garanti). Hvis så er avtalt så fester det ved selger, slik at man ikke kan gå tilbake på eventuelle vilkår som er avtalt ved kjøpstidspunktet.

Det er ikke adgang til å avtale dårligere vilkår enn hva Forbrukerkjøpsloven gir deg. Det er ingen tvil om at en harddisk er tenkt å vare lengre enn 1 år og det vil da også være en mangel ved produktet om den ikke gjør det. Her har du "loven i hånd" og jeg ville forvente avhjelp/omlevering fra NetOnNet. Det er bare å mase og peke på lovverket.

Dette forutsatt at du har kjøpt den fra NetOnNets norske avdeling. Har du handlet den over nett fra en utenlandsleverandør (NetOnNet Sverige f.eks.) så vil du måtte følge lovgivning i det landet du har handlet i.
Sist endret av MrBlaine; 20. desember 2011 kl. 23:10.
heldigvis aldri handlet fra netonnet , og kommer aldri til å gjøre det hvis dette er praksisen dem driver , stå på krava og ikke gi deg!

og hold deg til komplett.no fra nå av , alltid bra service der
No er det slik at når det er snakk om mekanisk feil, er det ofte selvforskylt og selvforskylte skader går selvfølgelig ikke på reklamasjon eller garanti. Dersom du f.eks løfter laptop brått, er det en risiko (med mindre du har mac) for at harddisken blir ødelagt.

Men som nevnt tidligere i tråden, krev beviser for at skaden er selvforskylt. Forøvrig er 5000.- for å ha byttet et par hdd, sinnsykt høy pris.
Buffer tråden litt.

Kjøpte en Asus laptop fra Amentio i fjor sommer. Har nå problemer med at vifta bråker noe sykt. Skulle også fått maskinen formatert og innstallert OS på nytt. Har jeg krav på noe her? Tenker siden Amentio gikk konkurs og ble kjøpt opp av noen andre..
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Buffer tråden litt.

Kjøpte en Asus laptop fra Amentio i fjor sommer. Har nå problemer med at vifta bråker noe sykt. Skulle også fått maskinen formatert og innstallert OS på nytt. Har jeg krav på noe her? Tenker siden Amentio gikk konkurs og ble kjøpt opp av noen andre..
Vis hele sitatet...
Ehm nei? Nettsiden er jo oppe og går?

Tipper du kan få det på reklamasjon, men uansett så er det jo et veldig lite problem du har da. Å formatere og innstalere OS på nytt burde du få til selv.
Sitat av About NetOnNet
For at du skal kunne HANDLE SIKKERT har NetOnNet bl.a. angrefrist og åpent kjøp i 14 dager, 1- 2 års garanti og raske leveranser.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvilke varer de mener skal ha 2 års garanti, men med dette utsagnet og, som nevnt tidligere, forbrukerkjøpsloven §30 i hånda ville dere ha rett på å bruke reklamasjonsretten deres. Sett da at den har blitt brukt normalt.

Kilde
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Buffer tråden litt.

Kjøpte en Asus laptop fra Amentio i fjor sommer. Har nå problemer med at vifta bråker noe sykt. Skulle også fått maskinen formatert og innstallert OS på nytt. Har jeg krav på noe her? Tenker siden Amentio gikk konkurs og ble kjøpt opp av noen andre..
Vis hele sitatet...
Jeg tror du kan reklamere til Asus. Hvis ikke, spør Amentio om hvor du kan reklamere.
Pløyd's Avatar
Trådstarter
Etter å ha pratet med forskjellige folk, og som forøvrig bekreftes i denne tråden, er mekaniske feil ofte på grunn av uhendig bruk. Kjæresten min nekter derimot for at dette er tilfelle. Hun er, nesten til det ekstreme, veldig forsiktig med maskinen. Den er stor og tung, og bæres derfor ikke mye rundt i leiligheten. Den blir aldri båret rundt i dvalemodus - den er alltid avslått når den flyttes.

God idé å be NotOnNet om bevis på at det er selvforskyldt. Jeg er helt sikker på at de ikke finner en eneste skramme på maskinen.

Tilbakemeldingen fra NetOnNet var også fryktelig lite innholdsrik. Harddiskene hadde mekanisk feil - og det var det. Ingen andre argumenter, ingen forklaringer. Dessuten innholdt den svenske tilbakemeldingen skrivefeil.

Forbrukerrådet skal absolutt kobles inn hvis ikke NetOnNet kan begrunne saken sin bedre. Jeg håper vi bare teknikeren hos NetOnNet har hatt en jævlig dårlig dag.
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Buffer tråden litt.

Kjøpte en Asus laptop fra Amentio i fjor sommer. Har nå problemer med at vifta bråker noe sykt. Skulle også fått maskinen formatert og innstallert OS på nytt. Har jeg krav på noe her? Tenker siden Amentio gikk konkurs og ble kjøpt opp av noen andre..
Vis hele sitatet...
Det var fare for at amentio skulle gå konkurs, men dette skjedde ikke. No har de slått seg sammen med datakjedel og mener de heter "Amentio Datakjeden".

Men når det er sagt så bråker viften sykt pga mye piss som tar ressurser på PCen din, som gjør at cpu arbeider mer og viften øker hastigheten. Det kan også forøvrig skyldes støv i maskinen.
Uansett: formatert PCen selv så vil du kansjke løse litt av problemet.

Datakjeden skal ha fantastisk mye for å formatere PCen din. minst 600, detet kan du selv gjøre ENKELT.
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Buffer tråden litt.

Kjøpte en Asus laptop fra Amentio i fjor sommer. Har nå problemer med at vifta bråker noe sykt. Skulle også fått maskinen formatert og innstallert OS på nytt. Har jeg krav på noe her? Tenker siden Amentio gikk konkurs og ble kjøpt opp av noen andre..
Vis hele sitatet...
Du har ikke krav på å få maskinen formatert / Reinstallert. Amentio gikk konkurs og er kjøpt opp av ITD WEB AS. IKKE handle hos de, har hatt en reklamasjonssak gående i 4 mnd. der nå hvor jeg krevde ny harddisk av samme merke som jeg kjøpte i utgangspunktet, noe de nektet. Til slutt godtok jeg et gavekort da de truet med å levere tilbake produktet ureparert, de nekter også utlånsvarer.
Jeg kom i samme situasjon en gang for noen år tilbake, skrev først brev til butikken, som ga en blank F og sto på sitt om at jeg måtte betale for reparasjon. Låne PC fikk jeg heller ikke mens PC'en var inne til vurdering (3mnd!!!).

Var ganske sur, så endte med å sende brev til markedsjefen i selskapet, med kopi til forbrukerombudet og butikken jeg handlet hos. Dette ga resultater! Fikk hele kjøpesummen igjen, og siden PC'en da var 4,5år gammel så var det en god deal for meg.

Anyways; skriv et saklig brev til sjefen for selskapet, og skriv nederst i brevet at du har sendt kopi av brevet til forbrukerombudet.
Gjerne henvis til forbrukerkjøpsloven. Om 2 harddisker i en PC gir seg etter et år så er det enten svært uaktsom bruk eller for dårlig kvalitet på produktet.

NetOnNet Dagligleder/adm.Dir:
Bo Anders Halvarsson
Bockasjögatan 12
504 30 Borås
Sverige

De er også oppført med to adresser i Norge:

Nydalsveien 33
0483 OSLO


Postboks 631 Høyden
1522 MOSS
Du skal slippe å kontakte daglig leder for dine rettigheter som forbruker.

Du kan referere til §16 forbrukerkjøpsloven
" Tingen har en mangel dersom
a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15
b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet
c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet
d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem. "

Om de spør hvor lenge det har vært slik, si så snart du kan og om de er kravstor referer til §21 "innen rimelig tid". Du har krav på retting av varen ved mangel noe som ikke fungerende harddisker er. Dette skal bedriften dekke så lenge det ikke er urimelige kostnader (2-3 ganger varens verdi), se fkjl. §29 for nærmere info.

§27 er for reklamsjon, "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen."

Kilde: http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html

Btw. be de dra til ****, irriterende med bedrifter som prøver å svindle konsumenter som ikke kan lover.
Sist endret av supermannen1022; 21. desember 2011 kl. 14:24.