Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 7119
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10016932

I følge Nord Koreans TV er Kim Jong-il død. Hvordan vil dette påvirke landet med tanke på at det styres av kommunisme, vil hans død gi noen endringer, og kanskje mer frihet til landet i sin helhet?
Tidlig julegave til Koreanere?

Det er vanskelig å tenke seg at den jevne nord-koreaner får mindre frihet, men tror du kan se veldig lenge etter at dette skal føre til større endringer. Hvor enn mye vestlige media liker å person-fokusere, det skal rimelig store makt-system til for å holde diktatorer på plass. Alle menneskene med makt til å tvinge fram forandringer trenger å ha nok til å tjene på det gjeldene styresettet til at de holder kjeft.

Uansett, det har lenge vært planlagt at sønnens hans skal ta over. Det kommer nok til å føre til større usikkerhet en stund, imens han og generalene gjør ferdig den interne dragkampen, Forhåpentligvis skjer det ikke noe drit noe særlig snart, siden jeg har planer om å hoppe på en båt til Sør-Korea om et par dager
Gratulerer, du fikk lage en tråd som sikkert kommer til å bli lang

On topic: Skulle ikke forundre meg om noen utnyttet seg av dette, NATO eller Sør-Korea. Men samtidig gjorde de ikke det da Castro døde. Blir spennende å se, men jeg vil regne med sønnen hans har blitt oppforstra med så mye propaganda at det vil bli stort sett det samme.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Men samtidig gjorde de ikke det da Castro døde.
Vis hele sitatet...
Når døydde Fidel Castro?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Når døydde Fidel Castro?
Vis hele sitatet...
Hehe, litt kjapp i svingene der Han ga ihvertfall fra seg makten!
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
On topic: Skulle ikke forundre meg om noen utnyttet seg av dette, NATO eller Sør-Korea. Men samtidig gjorde de ikke det da Castro døde. Blir spennende å se, men jeg vil regne med sønnen hans har blitt oppforstra med så mye propaganda at det vil bli stort sett det samme.
Vis hele sitatet...
Cuba har/hadde et veldig bra helsevesen, fungerende uteliv og personlig frihet. De mangler politisk frihet, men det er ekstremt langt unna helvete på jord. Fuck heller, massevis av turister drar dit hvert eneste år frivillig. Greit om du ikke liker sosialisme og holder deg til Fox News, men å sammenligne Cuba med Nord-Korea blir bare for dumt (Nord-Korea er regelrett helvete på jord.. etter Taliban forsvant fra mesteparten av Afghanistan er det nok tilbake som verdens verste land å leve i).

Er også jævli usikkert hva NATO eller Sør-Korea evt skulle gjøre.. angripe? Sør-Korea er mindre enn Island, og Nord-Korea har nok artilleri ståendes på grensa. Uansett hvor raskt man angriper, det er ingen våpen som kan ta ut nord-koreanske militæret uten av millioner av sør-koreaner også ryker med. Avstanden er rett og slett for kort mellom befolkningsenterene i Sør og militærforlegningene i Nord. Man kan ikke skyte ned artillery-shells med SCUD-raketter heller akkurat.
Sist endret av DumDiDum; 19. desember 2011 kl. 05:34.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
USA eller Sør-Korea kommer nok ikke til å foreta seg noe før Nord-Korea gjør noe, eller om de har solid informasjon at de kommer til å gjøre noe. Nord-Korea vil ikke være i stand til å bite så veldig mye ifra seg om det er USA og Sør-Korea som starter et eventuelt angrep, skulle det skje ville det ha vært såpass effektivt at det kunne slått ut det meste av artilleri og lignende som truer sivilbefolkningen i Sør-Korea.

Nord-Korea ønsker nok heller ikke en krig, siden de vet de kommer til å bli den tapende parten uansett. Kan tenke meg de foretrekker å leve i luksus og sitte med makten så lenge som mulig.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Man kan ikke skyte ned artillery-shells med SCUD-raketter heller akkurat.
Vis hele sitatet...
Det bruker man C-RAM til, vil ikke fungere så utmerket mot full beskytning men det vil ta vekk en del. Lager ganske stilig fyrverkeri.
Gledelig nyhet. Denne mannen har mange hundre tusen menneskeliv på samvittigheten. Over 170 000 politiske fanger sitter under grusomme forhold i Nord-Koreas mange fangeleirer. Mange bare for å ha være i slekt med noen som kritiserer regimet det minste grann, eller for små bagateller, som å sitte på et bilde av «den kjære lederen».

Nå som Nord-Korea har verdens øyne på seg igjen, passer det veldig fint å fortelle folk om elendigheten til fangene i disse leirene.
Godt å bli kvitt han, men gleder meg ikke akkurat over dødens hans heller.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Fatter ikke hvorfor så mange av dere er begeistret over Kim Jong Il sin død.

Kim Jong-Un, arvtaker for dem som måte lure, virker ikke et eneste risskorn mer sunn i skallen enn sin far. Noe skjer nok i Nord-Korea nå. Sørkoreanerene er redde for at det skal bli krig (Jong-Un vil samle Korea til en nasjon), og en yngre leder kan være mer ustabil enn en eldre (noe jeg tror er tilfellet). Hva vil Jong-Un foreta seg om Sør-Korea og USA foretar en liten sail-by med noen krigship, slik som dem har gjort tidligere.

Kanskje ingenting skjer, kanskje de foretar de samme valgene. Kanskje situasjonen for folket blir enda verre. Kanskje det blir krig. Dessverre ser jeg ikke hvordan det kan være positivt at Kim-Jong Il er død, jeg håper jeg tar feil.
Tror nok ikke hverdagen til innbyggerne vil bli noe forandret av dette. Som nevnt tidligere her, så er sønnen like pling i bollen som faren var.

Tenkte først at dette kansje var noe arrangert. Lage til en storstilt aksjon slik at han kunne smugles ut av landet eller noe
Vil også tro at noe kan skje, Da sønnen er ung og helt sikkert vil bli presset og må bevise for generalene og maktapparatet om at han har kontroll.

Smeller det blir det stygt, Soul er vel innen rekkevidde til Nord Koreansk artilleri
Det blir spennende å se hva som skjer. En kan jo bare håpe at sønnene har et litt annerledes syn på ting enn faren. Men å tro at han har det ettter x år med indoktrinering er vel tvilsomt.
På meg virker det som nord-korea fungerer mye bedere en andre land. Ta for eksempel vis Jens Stoltenberg dør, så hadde ikke hele Norge sittet og sørget og grini på grunn av det.

Hvorfor ikke la Nordkorea gjøre som de selv vil? Selvom landet styres av ganske maktsyke personer så synes ikke alle i nordkorea det. De er jo vant til det.
Jeg tror Kina vil engasjerere seg mye mer enn de allerede har gjort.

Jeg siterer DB "Kina investerer sterkt, og Nord-Korea åpner seg nå i forhold til Kina. Der kineserne får holde på ser du at det skjer ting i landet, de har åpnet to nye industriparker og bygger infrastruktur. I industriparkene er det en voldsom aktivitet. Kinas planer er store, og de vil gi Nord-Korea et alternativ til atomvåpen."
Sitat av Rallo Tubbs Vis innlegg
På meg virker det som nord-korea fungerer mye bedere en andre land. Ta for eksempel vis Jens Stoltenberg dør, så hadde ikke hele Norge sittet og sørget og grini på grunn av det.

Hvorfor ikke la Nordkorea gjøre som de selv vil? Selvom landet styres av ganske maktsyke personer så synes ikke alle i nordkorea det. De er jo vant til det.
Vis hele sitatet...
Er du høy? Nasjonen vår hadde helt klart sørget dersom statsministeren hadde blitt bekreftet død. Men å si at Nord Korea virker mye bedre, fordi nyhetsreporteren sørger på TV, blir for dumt. Hvor mye piss og propaganda tror du blir fortalt det befolkningen i dette landet? De har ikke tilgang på kommunikasjon (verken enveis eller toveis) til verden der ute. I tillegg, er det ingenting som heter 2011 i Nord Korea, men Juche 99. År 0 starter i 1912, da faren til Kim Jong-Il ble født. Er ikke det litt sykt?

Vi kan heller ikke la Nord Korea gjøre som de vil. De har flerfoldige tusen tonn med atomvåpen liggende, de har en forferdelig dårlig kommuniststyrt økonomi der staten kontrollerer og styrer 90 % av alt arbeid i landet. Forventet levealder i landet er litt over 60 år, noe som ikke er særlig imponerende, og de har truet med krig. Landet har også over 1 million aktive soldater av sine 23 millioner innbyggere, det synes da jeg er et solid og skremmende tall.
Sist endret av Neutralizer; 19. desember 2011 kl. 09:57.
Sitat av Rallo Tubbs Vis innlegg
På meg virker det som nord-korea fungerer mye bedere en andre land. Ta for eksempel vis Jens Stoltenberg dør, så hadde ikke hele Norge sittet og sørget og grini på grunn av det.

Hvorfor ikke la Nordkorea gjøre som de selv vil? Selvom landet styres av ganske maktsyke personer så synes ikke alle i nordkorea det. De er jo vant til det.
Vis hele sitatet...
Kødder du?
Det er en bitte liten elite som ønsker at det skal være som det er i Nordkorea.
Befolkninga lider av hungersnød og total undertrykking. Det er ikke snakk om at folk er vant til å leve sånn, men de har ikke noe valg. Er du negativ til regimet eller forsøker å forandre noe så blir du skutt eller jobba ihjæl i slavedrift.
De som sorger og griner er ansatt\tvunget til det. Samme skjedde når Kim Il-Sung døde, de hadde hundrevis av folk som sto helt hysteriske og grein og slo seg i hodet osv. Dette er propaganda og har lite med den gjennomsnittelige nordkoreaner å gjøre.
Sist endret av Bothrops; 19. desember 2011 kl. 09:59.
Anbefaler alle diktatornytt.

Mye artig å lese om verdens store og små diktatorer - som kjemper hver bidige dag for å holde nesa over vannkanten, og unna Amerikas farlige jagerfly.



Synd det der for Kim Jong - il/ill(hmmf, kremt). Sønnen er nok ikke mye mildere, fordi med dette sadistiske uttrykket i trynet- spår jeg personlig ikke lyse år for Nord Korea i framtida desverre..
Sist endret av aeon_illuminate; 19. desember 2011 kl. 10:13.
For de som ikke har sett den, har NRK tidligere vist en veldig interessant dokumentar om Nord-Korea:

Humor - Nord-Koreas svakeste punkt
Dansk dokumentar. Å komme inn i Nord-Korea som journalist er nærmest umulig. Det visste den danske journalisten Mads Brügge, og dermed gikk hans team under dekke av å drive kulturutveksling, i et av verdens mest lukkede og isolerte land. Filmen fikk prisen for beste nordiske dokumentar.

Link til NRK Nett-TV
Sitat av Rallo Tubbs Vis innlegg
På meg virker det som nord-korea fungerer mye bedere en andre land. Ta for eksempel vis Jens Stoltenberg dør, så hadde ikke hele Norge sittet og sørget og grini på grunn av det.

Hvorfor ikke la Nordkorea gjøre som de selv vil? Selvom landet styres av ganske maktsyke personer så synes ikke alle i nordkorea det. De er jo vant til det.
Vis hele sitatet...
Det er et helt feil standpunkt. Har du aldri lært om totalitarisme på skolen og hvordan de opererer for å hjernevaske folk? F.eks. Hitler har vært den eneste personen som har klart å få en masse av titusenvis av personer til å holde helt kjeft og være musestille (samlinger som Nuremberglovene). Tenk deg all propagandaen de får inn i hodet hver eneste dag for å hylle lederen opp i skyene. De jobber for regimet hele livet og eier ingenting, selvfølgelig er de besatt av det?

Anbefaler deg å sjekke Google Maps og søke på Nord-Korea. Helt tomt, sier litt om hvor lukket landet er. Journalister som prøver å komme seg inn sliter hvis de blir tatt!

Tror nok vi har det litt bedre i Norge, du...
håper nord korea nå blir litt mere intigrert i verdenssamfunnet en tidligere nå som kim jong un styrer.
håper også at han gjør ting litt bedre for landets befolkning en det kim jong il gjorde

(forresten admins/mods er dere veldig glade i å slette inleggene mine ? og ja jeg vet gifen var litt unødvendig)
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Rallo Tubbs Vis innlegg
På meg virker det som nord-korea fungerer mye bedere en andre land. Ta for eksempel vis Jens Stoltenberg dør, så hadde ikke hele Norge sittet og sørget og grini på grunn av det.

Hvorfor ikke la Nordkorea gjøre som de selv vil? Selvom landet styres av ganske maktsyke personer så synes ikke alle i nordkorea det. De er jo vant til det.
Vis hele sitatet...
Beklager at jeg sier det, men dette er virkelig helt utrolig idiotisk.

Vi snakker om mer enn "maktsyke" personer. Vi snakker om et regime som er så besatt av lederen sin at de hevder i den offisielle biografien hans at han ikke driter og at fødselen hans ble markert av doble regnbuer og ei ny stjerne på himmelen. (Hva, tror du jeg kødder?)

Vi snakker om et land der folk slenges i konsentrasjonsleire på livstid over en jævla lav sko, folk sulter mens den kjære lederen utvider filmsamlingen sin og sløser massive mengder penger på gud vet hva.

Fungerer bra? Are you shitting me?
Sitat av Rallo Tubbs Vis innlegg
På meg virker det som nord-korea fungerer mye bedere en andre land. Ta for eksempel vis Jens Stoltenberg dør, så hadde ikke hele Norge sittet og sørget og grini på grunn av det.

Hvorfor ikke la Nordkorea gjøre som de selv vil? Selvom landet styres av ganske maktsyke personer så synes ikke alle i nordkorea det. De er jo vant til det.
Vis hele sitatet...
så du mener at Norge bør ha en personkult rundt Stoltenberg på samme måte som Nord Korea har/hadde rundt sin "kjære leder"?
Jeg synes det er litt merkelig at "alle" Nord-Koreanere er i full sorg etter hans død. Han har jo hatt blant de verste regimene i nåtiden. Mulig de er spedd inn med så mye propaganda at de ikke engang visste hvordan han styrte, utenlandske aviser o.l. blir jo nekta der.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Jeg synes det er litt merkelig at "alle" Nord-Koreanere er i full sorg etter hans død. Han har jo hatt blant de verste regimene i nåtiden. Mulig de er spedd inn med så mye propaganda at de ikke engang visste hvordan han styrte, utenlandske aviser o.l. blir jo nekta der.
Vis hele sitatet...
De har vel betalt noen statister som kan stå på gata og gråte. Dèt og en dæsj med hjernevask tenker jeg. I deres hoder har jo verden mistet en av sine aller største og kjæreste ledere.
Sist endret av VinumSabbathi; 19. desember 2011 kl. 14:14.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Jeg synes det er litt merkelig at "alle" Nord-Koreanere er i full sorg etter hans død. Han har jo hatt blant de verste regimene i nåtiden. Mulig de er spedd inn med så mye propaganda at de ikke engang visste hvordan han styrte, utenlandske aviser o.l. blir jo nekta der.
Vis hele sitatet...
Nord-Korea er verdens mest lukkede land, de har eget mobilnett og internet som er adskilt fra resten av verden.

Mens demonstrasjoner spredte seg utover hele midt-østen ble grensene stengt for å forhindre at folket skulle få vite om demonstrasjonene og deres effekt.

I en stor grad så vet ikke det Nord-Koreanske folket annet enn det som blir servert dem av myndighetene og om de så gjør vil de av frykt for represalier ikke vise dette i offentligheten.
Good riddance, som man sier. Den lille rotta må gjerne brenne i helvete for min del. Det eneste som er synd er at ingenting vil forandre seg under den nye lederen... Om det finnes ett land i verden som trenger militær intervensjon snakker vi vel Nord-Korea?
Anbefaler folk å lese faq på hjemmesiden til nord korea, eller democratic people's republic of korea som de så fint kaller seg. Link: http://www.korea-dpr.com/forum/?page_id=39

Det står ikke noe om hans død på nyhetsdelen på siden deres.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Good riddance, som man sier. Den lille rotta må gjerne brenne i helvete for min del. Det eneste som er synd er at ingenting vil forandre seg under den nye lederen... Om det finnes ett land i verden som trenger militær intervensjon snakker vi vel Nord-Korea?
Vis hele sitatet...
Det finnes vel to grunner til at en militær intervensjon ikke er aktuell i Nord-Korea.
1. Landet har atomvåpen, noe som vil føre til at et angrep mot Nord-Korea vil føre til atomkrig.
2. Landet er ikke av interesse for vestlige nasjoner, de har ingen naturressurser av betydning og med Sør-Korea som vestlig alliert er ikke Nord-Korea et område av strategisk betydning.
Sist endret av Unsub; 19. desember 2011 kl. 14:55. Grunn: Formulering*
http://www.vgtv.no/#!id=47676

Jeg må si at jeg bare fikk enda mer avsmak på lederstilen i Nord-Korea etter å ha sett denne filmsnutten av voksne mennesker som står og gauler som forsmådde småunger i en godteributikk.
Sykere skue enn det der er det lenge siden jeg har sett.
Sitat av Knask Vis innlegg
http://www.vgtv.no/#!id=47676

Jeg må si at jeg bare fikk enda mer avsmak på lederstilen i Nord-Korea etter å ha sett denne filmsnutten av voksne mennesker som står og gauler som forsmådde småunger i en godteributikk.
Sykere skue enn det der er det lenge siden jeg har sett.
Vis hele sitatet...
Goebbels ville blitt imponert.
Oioi, sitter å ser på klipp fra nord koreas nyhetssending angående Kims død.
Nyhetsoppleseren sitter å griner og skulle tro halve verden hadde dødd samtidig. Ekstremt overdramatisk. Så falskt at jeg måtte trekke på smilebåndet.

Folk tramper i krampegråt forran kameraene. heh..
Sist endret av Bombasa; 19. desember 2011 kl. 15:08.
Anbefaler alle og sjekke ut Kimjongilia dokumentar om Kim Jong-il og nord korea med intervjuer og historier fra avhoppere.
Sitat av Knask Vis innlegg
http://www.vgtv.no/#!id=47676

Jeg må si at jeg bare fikk enda mer avsmak på lederstilen i Nord-Korea etter å ha sett denne filmsnutten av voksne mennesker som står og gauler som forsmådde småunger i en godteributikk.
Sykere skue enn det der er det lenge siden jeg har sett.
Vis hele sitatet...
Ja, det er helt sykt. Virker nesten som det er deres far som har dødd.. Er vel kanskje det de har fått plantet inn i hjernen også.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
I tillegg, er det ingenting som heter 2011 i Nord Korea, men Juche 99. År 0 starter i 1912, da faren til Kim Jong-Il ble født. Er ikke det litt sykt?
Vis hele sitatet...
Ikke så veldig mye sykere enn at 2011 representerer antall år siden en eller annen snekker ble født i midtøsten et sted....
Sist endret av bronsky; 19. desember 2011 kl. 15:37.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
I tillegg, er det ingenting som heter 2011 i Nord Korea, men Juche 99. År 0 starter i 1912, da faren til Kim Jong-Il ble født. Er ikke det litt sykt?
Vis hele sitatet...
... Egentlig... nei. Regimet er sykt. Årsregningen er ikke mindre bugfuck tilfeldig enn vår egen.
Dessuten er det relativt vanlig, Japan gjør det også. I år er det 平成 23年 - år 23 av Heisei-æraen.
Sist endret av robhol; 19. desember 2011 kl. 15:43.
Anbefaler å se Vice Guide to North Korea for å få et innblikk i hvor surrealistisk Nord Korea er som nasjon.
Vil si at jeg gru-gleder meg til å se hvordan dette går. Kim Jong-un er ikke helt stødig han heller... Quoter Knask litt her:
Sitat av Knask Vis innlegg
http://www.vgtv.no/#!id=47676

Jeg må si at jeg bare fikk enda mer avsmak på lederstilen i Nord-Korea etter å ha sett denne filmsnutten av voksne mennesker som står og gauler som forsmådde småunger i en godteributikk.
Sykere skue enn det der er det lenge siden jeg har sett.
Vis hele sitatet...
Godt enig der. Skulle ikke forundre meg om dette er skuespill igangsatt av Nord-Korea's ledere. Skal heller ikke forundre meg om noen forteller at de blir satt i fangeleir hvis de ikke vil stille opp. Det tok jo tross alt to dager før vi fikk vite det

Men uansett: Resultatet blir vel å se i den nærmeste fremtid. Bare å vente
Denne nyhetsreporteren kledt i svart var sterkt. ^^ . (video nedenfor i siden)
Passende naturbakgrunn, dæven til og med grantrærne er med og sørger gid :-0

Sjelden man ser noen andre lands speakere være så sterke i sorgen...

Man føler nesten litt synd på stakkars lille (STORE!) Kim Jong, når man ser sånt..
Sist endret av aeon_illuminate; 19. desember 2011 kl. 16:38.
Vet at det er slemt og amoralsk, men lo litt da jeg leste "Pondus"s facebook oppdatering om saken:

Verden er 148cm mindre gal! - Menneskeheten er et geni fattigere
Ta en kikk her. Tusener av folk som foretar en masse-grining, til og med barna gråter av full hals. Synes rett og slett synd på dem, de er så forbanna hjernevasket.
http://www.kcna.kp/

Nord-Koreas nettavis, mye videoer og artikler der om det. De har en engelsk versjon også (oppe til høyre).

National Funeral Committee Formed
http://www.youtube.com/watch?v=MQeQWWKKvq4&ob=av3e Må bare si at Homefront future history traileren missa med to uker på den traileren, får håpe de ikke har riktig i resten av det som er i den trailern.
Folk grein jo og var hysteriske like mye da faren døde: http://www.youtube.com/watch?v=T7P8mP5uuPw
Ser ut som at de blir opplært til å sørge overdrevent når lederen deres dør. Det der er neppe følsomme tårer.
Så flott at han er død, da blir nok diktaturet i Nord-Korea oppløst, og det blir frihet til folket !

Eller ikke.. jeg tipper sønnen hans kommer til å overta hele styret. Det er ikke rart at denne mannen ikke ble så gammel slik han levde.. diabetes.. dårlig lever.. huff.

Det som er MEST sjokkerende av alt er å se at ALLE , ja alle nordkoreanere som blir filmet gråter så ekstremt mye.. til og med de sivile.

Men "viss" det skulle bli krig .. så skjønner jeg ikke hvorfor Nord-Korea vil gå til krig? USA og de største militærmaktene i verden vil vel da selvsagt støtte Sør-Korea? For alle vet jo hvor grusomme Nord-Korea er.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det som er MEST sjokkerende av alt er å se at ALLE , ja alle nordkoreanere som blir filmet gråter så ekstremt mye.. til og med de sivile.
Vis hele sitatet...
Dette er alle som vi får lov til å se. Wikipedia sier de har rundt 24 millioner innbyggere. Det er kanskje noen hundre folk i videoen. De som står foran kameraene er nok sterkt regissert og er plassert der omtrent som props

Nordkorea er ustabile og uforutsigbare og spiller på det for alt det er verdt i militær sammenheng.
De er som den gælne ungen på skolen som ingen likte men ingen kødda med, for personen hadde ingen hemninger og kunne finne på å kaste steiner, askjetter eller hva som helst etter folk hvis du begynte å kødde.
Sist endret av Bothrops; 20. desember 2011 kl. 08:47.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Ser ut som at de blir opplært til å sørge overdrevent når lederen deres dør. Det der er neppe følsomme tårer.
Vis hele sitatet...
Det som er så rart er at vi ikke vet. Enten vet dem ikke bedre eller så må dem presse fram tårer for å unngå at familien blir sendt i fangeleir. Jeg har inntrykk av at dem faktisk ikke vet bedre. Landet er veldig lukket og de vet svært lite om hvordan verden fungerer.
Sist endret av DrPerception; 20. desember 2011 kl. 08:50.