Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 9161
Leste nettopp en artikkel på ABC-Nyheter som omhandlet et spill basert på Utøya-hendelsen. I et intervju med Torill Mortensen, førsteamanuensis ved IT-universitetet i København sa han at dette var for å provosere. På lik linje med kunst.. Oh well.. Virket som om utviklerne av spillet (som ifølge Mortensen bare var det første av en serie spill med Utøya som tema) ville gjøre dette for å "ta igjen" på media for å henge ut visse dataspill.

Det står ikke noe om hva dataspillet heter, er det noen som har hørt om det? Hva mener dere om denne typen provosering?

Selv mener jeg det er ufølsomt og ganske enkelt en dårlig måte å "provosere media for å henge ut visse dataspill".
Denne type provosering er kvalmt. Dessuten er tidspunktet helt på tryne. Alle jeg kjenner har en bekjent, venn eller familiemedlem som ikke kom tilbake levende eller uskadd fra øya den dagen.
Sist endret av ZionRoad; 12. oktober 2011 kl. 18:20.
Klart. Det kommer jo til å gi folk tilbake troen på spill.
Her har du en link til videon av spillet: http://www.youtube.com/verify_contro...%3DXMZoUYK-bCY
Har han egentlig laget ett spill, eller bare modifisert ett spill? Ser ut som at opplasteren tror det er en Arma 2 mod.
Ifølge artikkelen hadde de "utviklet ett spill", men kan jo ikke alltid stole på media heller..
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Denne type provosering er kvalmt. Dessuten er tidspunktet helt på tryne. Alle jeg kjenner har en bekjent, venn eller familiemedlem som ikke kom tilbake levende eller uskadd fra øya den dagen.
Vis hele sitatet...
Siden hele poenget er å provosere passer jo tidspunktet ganske bra.
Sitat av nikons Vis innlegg
Siden hele poenget er å provosere passer jo tidspunktet ganske bra.
Vis hele sitatet...
Jeg ser det og jeg skjønner greia her. Det betyr ikke att det ikke er kvalmt eller at det ikke er feil type provokasjon.
Sist endret av ZionRoad; 12. oktober 2011 kl. 18:24.
Også bruker de faen meg Lux Aterna/Requiem for a dream også! Fittetryner
No boundaries.
Kvalmt og totalt uakseptabelt.
utoya ultrakill får nok noen sinner i kok, ja. men ser ikke hvordan det skal "ta igjen" på media for å henge ut visse dataspill
ArbeidsledigProletar
aaaw, baaw baaw.

Kommer helt an på hvordan spillet blir laget. Grusomme ting skjer å lage spill om det er ikke en dødssynd. Bare fordi vi er norske skal vi sutre over det. Ærlig talt folkens, på tide å skjerpe seg, gå ned fra pidestallen. Det lages spill om WW II hele tiden, der dødde mange mange millioner og ofte på værre måter som utsulting, barn såvel som voksne, tortur skjedde. http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties

Det er lenge siden, men det gjør det ikke bedre. Slutt å vær så forbanna hyklerske. Såklart, det er usmalelig, men det er de fleste spill basert på ekte hendelser.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
aaaw, baaw baaw.

Kommer helt an på hvordan spillet blir laget. Grusomme ting skjer å lage spill om det er ikke en dødssynd. Bare fordi vi er norske skal vi sutre over det. Ærlig talt folkens, på tide å skjerpe seg, gå ned fra pidestallen. Det lages spill om WW II hele tiden, der dødde mange mange millioner og ofte på værre måter som utsulting, barn såvel som voksne, tortur skjedde. http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties

Det er lenge siden, men det gjør det ikke bedre. Slutt å vær så forbanna hyklerske. Såklart, det er usmalelig, men det er de fleste spill basert på ekte hendelser.
Vis hele sitatet...
Ja, 2 måneder eller 70 år; det er AKKURAT det samme.
ArbeidsledigProletar
Sitat av nikons Vis innlegg
Ja, 2 måneder eller 70 år; det er AKKURAT det samme.
Vis hele sitatet...
Så du mener tortur og drap blir mindre ille med tida?
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Sitat av Batabusa Vis innlegg
aaaw, baaw baaw.

Kommer helt an på hvordan spillet blir laget. Grusomme ting skjer å lage spill om det er ikke en dødssynd. Bare fordi vi er norske skal vi sutre over det. Ærlig talt folkens, på tide å skjerpe seg, gå ned fra pidestallen. Det lages spill om WW II hele tiden, der dødde mange mange millioner og ofte på værre måter som utsulting, barn såvel som voksne, tortur skjedde. http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties

Det er lenge siden, men det gjør det ikke bedre. Slutt å vær så forbanna hyklerske. Såklart, det er usmalelig, men det er de fleste spill basert på ekte hendelser.
Vis hele sitatet...
Men i de fleste skytespill setter du deg inn i en hendelse der fiendene er bevæpnet og poenget ligger mer er at du skal kjempe deg igjennom vanskelige hindringer slik at du og teamet ditt lykkes i en ellers detaljert og imponerende storyline.
Man kan ikke sammenligne slike spill med et spill der man ankommer en øy bevæpnet med rifle for å fullføre oppdraget som er at man skal stalke hjelpeløse mennesker ned i vannkanten for å så henrette en etter en mens karakteren din hånlig ler av folk som blør i hjel helt uten grunn.

Husker du når CoD Blackops kom ut? Spillet innehold en scene der man skulle drepe sivile mennesker på en flyplass, folk fra hele verden synes det var motbydelig og unødvendig. Reaksjonene som kom gjorde at spillet innførte et alternativ der man kunne skippe det hele, det skal litt reaksjoner til for at slikt skjer.
Det er ikke bare vi i Norge som reagerer på slikt, men greia er jo at dette er en hendelse som tok sted for 3 måneder siden i vårt et land, dette er folk vi gikk møtte ofte i alle mulige sammenhenger.. folk er fortsatt i sjokk mann.

Han fyren som lagde dette kunne brukt den tia på å lage noe helt annet som faktisk kunne vært spennende og kult, ikke bare jævlig provoserende.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Så du mener tortur og drap blir mindre ille med tida?
Vis hele sitatet...
Så du mener at historiske jævligheter utført av si Hannibal, Attila eller vikinger ryster deg like mye som holocaust, 9\11 eller utøya massakren??
Sitat av Batabusa Vis innlegg
aaaw, baaw baaw.

Kommer helt an på hvordan spillet blir laget. Grusomme ting skjer å lage spill om det er ikke en dødssynd. Bare fordi vi er norske skal vi sutre over det. Ærlig talt folkens, på tide å skjerpe seg, gå ned fra pidestallen. Det lages spill om WW II hele tiden, der dødde mange mange millioner og ofte på værre måter som utsulting, barn såvel som voksne, tortur skjedde. http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties

Det er lenge siden, men det gjør det ikke bedre. Slutt å vær så forbanna hyklerske. Såklart, det er usmalelig, men det er de fleste spill basert på ekte hendelser.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det du sier, men det jeg syns er smakløst og forkastelig med både dette spillet og den tåpelige filmen er at tiden ikke er moden for det enda.

Et par begrunnelser på dette:

- Det siste offeret med skuddskader etter hendelsene på Utøya ble skrevet ut først i går ffs!

- Regjeringskvartalet står enda der og formelig blør

- Det er ikke endelig avklart når rettsaken skal starte


Videoen av spillet ble lastet opp på youtube i midten av august, ikke en måned etter terroren en gang.
Her er det vel ikke nødvendig å kommentere noe mer?
Dessuten mener jeg at man burde holde seg for god til å bare publisere alt mulig slags forbanna makkverk bare for å provosere noen, slik produsenten av spillet hevder.

Dersom man absolutt skal lage film/spill fra terroren så syns jeg at man burde kunne vente til etter rettsaken.
Det er først da saker og ting ligger til rette for å komme seg videre.
Sist endret av Knask; 12. oktober 2011 kl. 19:40. Grunn: Litt leifs og småting.
Et spill blir jo bare helt for absurd. Hvor man skal drepe uskyldige mennesker.
Film hadde forsåvidt vært greit om det ble sørget for at den var faktamessig riktig, godt produsert og godt gjennomført.

Dette kan heller ikke sammenlignes med krigsspill. Det her er ingen krig, rent massaker. Dreping av uskyldige.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Kimbobo Vis innlegg
Men i de fleste skytespill setter du deg inn i en hendelse der fiendene er bevæpnet og poenget ligger mer er at du skal kjempe deg igjennom vanskelige hindringer slik at du og teamet ditt lykkes i en ellers detaljert og imponerende storyline.
Man kan ikke sammenligne slike spill med et spill der man ankommer en øy bevæpnet med rifle for å fullføre oppdraget som er at man skal stalke hjelpeløse mennesker ned i vannkanten for å så henrette en etter en mens karakteren din hånlig ler av folk som blør i hjel helt uten grunn.

Husker du når CoD Blackops kom ut? Spillet innehold en scene der man skulle drepe sivile mennesker på en flyplass, folk fra hele verden synes det var motbydelig og unødvendig. Reaksjonene som kom gjorde at spillet innførte et alternativ der man kunne skippe det hele, det skal litt reaksjoner til for at slikt skjer.
Det er ikke bare vi i Norge som reagerer på slikt, men greia er jo at dette er en hendelse som tok sted for 3 måneder siden i vårt et land, dette er folk vi gikk møtte ofte i alle mulige sammenhenger.. folk er fortsatt i sjokk mann.

Han fyren som lagde dette kunne brukt den tia på å lage noe helt annet som faktisk kunne vært spennende og kult, ikke bare jævlig provoserende.
Vis hele sitatet...
Det var veikt av utgiver, de ønsker bare å selge spill. Uansett, på tross av reaksjonene, er vel Modern Warfare II det raskest selgende spill noensinne? HMMMM...

Og hvem sier at fienden er "ond", det er jo bare et point over view, hva som er rett og galt er definert av samfunnet vårt og normer. Vår moral om hva som er rett og galt er ikke universell. - Så hva som er greit og ikke i et spill blir litt urelevant, du dreper pixler.

Og hvor lenge siden det er har vel ingenting å si? Det lever enda folk som levde igjennom grusomhetene i andre verdenskrig.

Bygninger fra WW II står også, festningsverk over hele Norge faktisk, og hele europa ellers. For guds skyld, Auschwitz er et museum hvor de DOKUMENTERER grusomhetene, akkurat som et spill vil gjøre. Det er bare et medium.

Og det hele koker, ihvertfall for meg ned til hvordan spillet blir laget. Om det er laget nå eller blir lagd om 10 år er for meg urelevant. Hvordan det presenterer massakren derimot, det er en annen sak, men det vet jo ingen enda, utenom de som lager spillet.
Du må være alvorlig hjerneskadd for å klare å sammenligne et museum med et spill.
ArbeidsledigProletar
Sitat av nikons Vis innlegg
Du må være alvorlig hjerneskadd for å klare å sammenligne et museum med et spill.
Vis hele sitatet...
Javel? Forklar? Det eneste du gjør nå er å angripe meg som person bare fordi jeg har en annen mening en deg.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det var veikt av utgiver, de ønsker bare å selge spill. Uansett, på tross av reaksjonene, er vel Modern Warfare II det raskest selgende spill noensinne? HMMMM...

Og hvem sier at fienden er "ond", det er jo bare et point over view, hva som er rett og galt er definert av samfunnet vårt og normer. Vår moral om hva som er rett og galt er ikke universell. - Så hva som er greit og ikke i et spill blir litt urelevant, du dreper pixler.

Og hvor lenge siden det er har vel ingenting å si? Det lever enda folk som levde igjennom grusomhetene i andre verdenskrig.

Bygninger fra WW II står også, festningsverk over hele Norge faktisk, og hele europa ellers. For guds skyld, Auschwitz er et museum hvor de DOKUMENTERER grusomhetene, akkurat som et spill vil gjøre. Det er bare et medium.

Og det hele koker, ihvertfall for meg ned til hvordan spillet blir laget. Om det er laget nå eller blir lagd om 10 år er for meg urelevant. Hvordan det presenterer massakren derimot, det er en annen sak, men det vet jo ingen enda, utenom de som lager spillet.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett i at det bare er et point of view, men i de fleste spill kan man faktisk diskutere hva som er rett og galt fordi begge sider ofte har negative ting hengende over seg.
Jeg klarer ikke helt å sammenligne storylinen i et spill der alle kriger mot hverandre for å redde seg selv og sitt folk, der stiller alle motstandere som regel likt med våpen for å kjempe. Det hender at man spotter sivile mennesker i spillet som er der for å forsterke hele bildet av hvor alvorlig og drøy situasjonen er, men målet ditt er skjeldent å dreppe disse helt uten grunn, målet er å ta fiendene dine som faktisk vil deg vondt.
Folk legger sjela si i slike spill for å sikre et bra respektabelt resultat som virkelig går inn på spillerne.

Storylinen i utøya er at en stor egoistisk trangsynt rasist går til angrep iført politiuniform mot de yngste medlemmene av et politisk parti som jobber for et multikulturelt samfunn der alle blir behandlet med respekt, "fiendene" hans er ubevæpnede og hysteriske etter å komme seg vekk.
Den eneste utveien de har er å gjemme seg eller svømme over fjorden mens du skyter som faen etter dem.
Lydeffektene går for det meste ut på at karakteren din ler hånlig mens han setter et skudd i barn som griner sine siste tårer.

Mener du virkelig at det er et "point of view" i denne saken som kan rettferdiggjøre et slikt spill 3 måneder etter hendelsen?
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Så du mener tortur og drap blir mindre ille med tida?
Vis hele sitatet...
ja, for alle som opplevde det selv er daue.
Liten update. ABC-Nyheter har nå skrevet at utvikleren(e) har fjernet spillet og beklager (delvis...?) for å ha utviklet et spill hvor det er om å gjøre å drepe flest mulig ungdom på Utøya.
Det sier jeg selv. Er det noe spørsmål engang? Jo lenger tid siden ett dødsfall jo lettere å ha med å gjøre for alle parter, til og med berørende.
Sitat av nikons Vis innlegg
Ja, 2 måneder eller 70 år; det er AKKURAT det samme.
Vis hele sitatet...
Folks sørgetid er forskjellig, for overlevende etter Holocaust er nok ikke 70år lenge nok. Betyr det at ingenting ang. Holocaust skal filmatiseres av frykt for å støte disse menneskene? Ingen har en rett til å ikke bli støtet.

Jeg har veldig mye i mot holdningen om at man må vente til en stund der flertallet er klar til å "gå videre"

Jeg personlig bryr meg ikke om det er 3måneder eller 3år.
At noe er usmakelig betyr ikke at vi skal prøve å forby det. At politiet faktisk har forsøkt å gripe inn for å fjerne videoen fra youtube, og få personen til å trekke seg, sier litt om hva slags samfunn vi er i ferd med å skape.

"Ja til ytringsfrihet, så lenge jeg ikke misliker det du sier"
Sist endret av Vargas; 12. oktober 2011 kl. 21:16.
Hva ønsker de å oppnå?! Blir ikke akkurat lavere aldersgrenser av det...
Det kjemer alltid til og vere idioter som alltid vil gjøre noko for oppmerksomhet.
Det berste vi kan gjøre er og ignorere det.

Men det er vell umuleg, det er jo alltid folk som skal lage eit himmla oppstyr av allt og ingenting.
Få håper ivertfall noen få skjønner kva eg mener, og holder seg litt mer nøytrale, en og gji breivik all oppmerksomheten han egentleg var ute etter.
Sist endret av Zherxyl; 12. oktober 2011 kl. 21:48.
Skjønner hva du mener Zherxyl, heldigvis får jo ikke Breivik noe informasjon om slike saker. Han er vel egentlig ganske så isolert fra hele saken.
Ja jeg skjønner poenget ditt godt Zherxyl. Hadde aviser bare oversett det og folk generelt hadde veldig få personer trengt å bry seg med det, viktigst av alt de som kan bli berørt.
Folk som må ty til dette for å få frem poenget sitt har ikke et godt nok poeng.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
aaaw, baaw baaw.

Kommer helt an på hvordan spillet blir laget. Grusomme ting skjer å lage spill om det er ikke en dødssynd. Bare fordi vi er norske skal vi sutre over det. Ærlig talt folkens, på tide å skjerpe seg, gå ned fra pidestallen. Det lages spill om WW II hele tiden, der dødde mange mange millioner og ofte på værre måter som utsulting, barn såvel som voksne, tortur skjedde. http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties

Det er lenge siden, men det gjør det ikke bedre. Slutt å vær så forbanna hyklerske. Såklart, det er usmalelig, men det er de fleste spill basert på ekte hendelser.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hvordan det faktum at det er blitt laget spill basert på mye verre hendelser skal kunne rettferdigjøre andre spill basert hendelser ansett som mindre forferdelige?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
dette er en arma 2 mod, oog er voksne du dreper og mer. Nei, dette er helt tullete å gå bananas over. Faktisk, jeg kan også nå gå inn i arma 2, starte opp fraps, ta en m14 med holosikte og recorde og si at jeg og har laget et utøya spill. TULL!!!
Media fails once again.

Dog, folk som provoserer slik ble mest sannsynlig sluppet ned trappene som barn.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
dette er en arma 2 mod, oog er voksne du dreper og mer. Nei, dette er helt tullete å gå bananas over. Faktisk, jeg kan også nå gå inn i arma 2, starte opp fraps, ta en m14 med holosikte og recorde og si at jeg og har laget et utøya spill. TULL!!!
Vis hele sitatet...
Han hadde laget et map, en model av en Ruger Mini-14, lagt til hånlig latter og laget til storylinen.

Det er ganske mye mer enn et par innstillinger i et spill.
ArbeidsledigProletar
Sitat av villmannen Vis innlegg
Skjønner ikke helt hvordan det faktum at det er blitt laget spill basert på mye verre hendelser skal kunne rettferdigjøre andre spill basert hendelser ansett som mindre forferdelige?
Vis hele sitatet...
Nei, var heller ikke poenget mitt!?
Poenget mitt er at de samme personene som roper høyest her neppe roper like høyt om spill som handler om værre hendelser. Hyklersk.
Synes faen ikke et spill av massakren er på sin plass. En film som gjør intet annet enn og gjenfortelle historien om de stakkars ofrene som aldri skal bli glemt og psykopaten som aldri vil få fred i sitt sinn. ET SPILL, folkens, for drøyt. U get my picture.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
aaaw, baaw baaw.

Kommer helt an på hvordan spillet blir laget. Grusomme ting skjer å lage spill om det er ikke en dødssynd. Bare fordi vi er norske skal vi sutre over det. Ærlig talt folkens, på tide å skjerpe seg, gå ned fra pidestallen. Det lages spill om WW II hele tiden, der dødde mange mange millioner og ofte på værre måter som utsulting, barn såvel som voksne, tortur skjedde. http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties

Det er lenge siden, men det gjør det ikke bedre. Slutt å vær så forbanna hyklerske. Såklart, det er usmalelig, men det er de fleste spill basert på ekte hendelser.
Vis hele sitatet...
Jeg er fristet til å tro at du tuller, men det ser jo faktisk ut som at du mener det.

Sammenligningen din med WW2 er mildt sagt helt på trynet. Massakren på Utøya har fått mye medieoppmerksomhet den siste tiden, men det er allikevel en sak om omhandler en liten gruppe navngitte mennesker. WW2 er en sak som angår absolutt hele verden, og spillene som lages er stort sett kun fabrikkerte historien som er basert på historiske forhold. Det er uendelig stor forskjell på det, og på å lage et skytespill basert på henrettelsen av 69 navngitte individer. Jeg synes faktisk det er mer nærliggende å sammenligne det med at familien din blir drept av en eller annen gærning, hvorpå noen bestemmer seg for å lage underholdning av det noen uker senere. Det er forstyrrende respektløst, og at du skal forsvare holdningene som ligger bak denne typen tankegang er urovekkende. Hva slags samfunn ønsker vi å ha egentlig? Er det ikke lenger rom for å verdsette litt normal anstendighet og folkeskikk her?

Og at hendelsen er så fersk har selvsagt også mye å si. Det som skjedde under WW2 er ikke noe mindre grusomt fordi det er lenge siden, men det er fortsatt langt mer rom for å fritt kunne skildre disse hendelsene. Tid har enorm mye å si i denne sammenhengen. Det er ingen pårørende som har hatt i nærheten av nok tid til å bearbeide det som har skjedd enda. Det kan du ikke si om WW2.

Å bagatellisere disse forholdene blir bare for dumt, og jeg klarer ikke å ta deg seriøst for fem flate øre.
Sist endret av mentalmelt; 13. oktober 2011 kl. 02:47.
ArbeidsledigProletar
Dette var ENORMT politisk korrekt. Det gidder jeg ikke være. Klart det var nitrist, men ingen tvinger ofrene fra utøya til å spille spillet... Så for dem kan det være ett fett.
Og hva har det å si at de er navngitt? Det gjør saken hverken værre eller bedre. Jeg sier jo bare at det er forferdelig usmakelig, men fremdeles også hyklersk å sutre over dette bare fordi vi er norske og det har skjedd nylig. Objektivt sett så er massakeren på utøya ikke spesielt ille sammenlignet hva vi i vesten har gjort mot midtøsten med klasebomber og miner. Miner dreper barn daglig.

Er forfedelig lei medias syn på 22. juli. Ja, det var forferdelig, grusomt og det skulle ikke ha skjedd, at det finnes mennesker i Norge kapable til noe sånt er trist nok i seg selv.

Men at vi skal blåse det opp til at det er noe spesielt historisk sett? Neh, det har vært verre massakrer overalt i verden, og de skjer ofte, etnisk rensing i Afrika for eksempel. Blir så dumt at vi i Norge skal sitte her å være super sensitive over noe som nesten kan sees på som en bagatell med verdensøyne.
Selv om det selvsagt er støtende, så mener jeg at alle har rett til ytring uansett hvor dumt eller upassende ytringen måtte virke.
Om man ikke vil støtte opp om ytringen så bare lar man den være for seg selv, det er oppmerksomhet som drar ting fram i lyset.

Jeg vil heller si at media evt. har gjort "spillutvikleren" en tvilsom tjeneste som har publisert en artikkel om saken.
For kun kort tid siden satt jeg på flyet på vei nordover. Det var da førstesideoppslag på noen detaljer rundt saken. Jeg tenkte ikke spesielt mye over det, og begynte å bla i avisa. Leste artiklene som var, og kom til slutt til førstesideoppslaget og skulle til å lese den. Var ikke kommet til lengre enn første paragraf før mannen i business-dress og stresskoffert brakk sammen og begynte å gråte.

Selv har jeg tildels kommet over de største emosjonelle påkjenningene, og kan fint lese om det, men det er det ikke alle som kan. Folk er forskjellige. Han hadde kanskje en et familiemedlem, venn eller noe annet som knyttet ham sterkt til Utøya.

Problemstillingen jeg satt ovenfor var dermed følgende; skulle jeg tenke på meg selv og tilfredsstille mitt kunnskapsbehov, eller skulle jeg rett og slett legge bort avisa i hensyn til personen som satt ved min side? Rent "teknisk" sett har personen som sitter ved siden av meg ikke noe med hva jeg leser. Jeg kjenner ikke ham, og han kan fint passe sine egne saker og jeg har min fulle rett til å lese hva i pokker jeg vil.

Men, så kan man faktisk ta litt hensyn til andre folk sine følelser. Her var bare minnet om utøya nok til at mannen skulle emosjonelt knekke sammen. Naturligvis tok empatien min seg av situasjonen og jeg la vekk avisa, og fortalte ham at det var kanskje litt lite gjennomtenkt av meg å bla opp på dette i full offentlighet etter så kort tid når såpass mange potensielt pårørende kunne være tilstede. Frihet om ytring og informasjon og hele den regla der støtter jeg selvsagt, men som et relativt sosialt oppegående individ klarer jeg å tenke lengre enn på kun meg selv og hva som er "rett" etter "reglene". Jeg fikk dårlig samvittighet av bare det.

Her i dette spillet skal man da altså gå inn i rollen som Breivik, og drepe - som tidligere nevnt - navngitte personer og faktisk underholdes av dette?! Jeg skjønner ikke hvordan det går an å være såpass lite hensynsfull for andre mennesker, og jeg ser ikke underholdningsverdien i dette for noen andre enn folk som bør være innom psykiatrien en tur eller to.

For meg er det revnende likegyldig hvorvidt du springer og dreper "pixler" på en øy, eller om du lager deg to tårn i Minecraft, sprenger de til helvete mens du tar opptak av det hele, legger det på youtube og kaller det "two lulztowers". Lager du deg en mod av whatever og løper rundt i Auschwitz i jakt på gulltenner med tang går det under det samme for meg. Du er i mine øyne akkurat like hjernedød; underholdning kun for din egen syke underholdningslyst. Det er snakk om det underliggende konseptet og meningen med handlingene her.

Jeg synes folk som synes slikt er greit rett og slett bør komme seg ut av døra. Opplev litt av verden, opplev andre mennesker og deres følelser og meninger. Voks opp, ta hensyn. Det har du alt å tjene på senere i livet, såvel som nå.
Sist endret av m0b; 13. oktober 2011 kl. 04:47.
Jeg synes folk som synes slikt er greit rett og slett bør komme seg ut av døra. Opplev litt av verden, opplev andre mennesker og deres følelser og meninger. Voks opp, ta hensyn. Det har du alt å tjene på senere i livet, såvel som nå."

Ser ikke problemet. Tror jeg har blitt imun mot det meste. All den møkka man ser på nyhetene hver dag, nei jeg tror folk flest ikke bryr seg nevneverdig. Tror dem fleste tenker på sin familie og venner. Tenk på alle som blir drept, og du blir gal. Nei, jeg bryr meg veldig lite, sånn tror jeg dem fleste føler, selv om ikke alle tør å innrømme det!
Skjønner hvorfor det vekker reaksjoner, men når det kommer til stykket er det ett sikkert ett dårlig spill som gjør det som bakmannen planla. Skape reaksjoner.
Hendelsen på utøya var tragisk, men det er ikke første gang noen lager ett dårlig spill basert på tragiske hendelser for å provosere. Selv om ikke berører oss på samme måte som dette. Tror ikke at massakre på skoler spill har blitt basert på skaper like sterke reaksjoner hos dere som en som ble berørt av dette. Virsa versa. Det betyr ikke at man støtter spill som dette.
Høres kaldt ut... Men det beste er vell og gi faen i spillet, go on with the real life. Er viktigere ting og vende oppmerksomheten på.
Sist endret av sneipen; 13. oktober 2011 kl. 06:59.
Enig med mye av det som blir sagt her og har litt intrykk at de som reagerer på dette er eldre og kanskje litt mer "erfarne" en dere andre som synes dette er helt greit og hyler om ytringsfrihet.

Forstår at det er mye som ikke biter på blaserte tenåringer som tilbringer tiden med og spille voldsspill og surfe gore sider. Men prøv og sett dere inn i situasjonen til de mange som ble berørt av denne tragiske hendelsen.
Jeg leser med innlevelse alles argumentasjoner her. Dette er ikke en lett sak.

For det første kan man alltid finne andre tragiske hendelser, som til syvende og sist har resultert i et skytespill. Det mest nærliggende er vel WW2 spill, som det finnes hundrevis, hvis ikke tusenvis, av. Men det finnes også spill som baserer seg på krigshandlinger i nyere tid, både hva angår Irak og Afghanistan.

Hovedmål ved en terrorhandling vil alltid være å lage frykt, uro og kaos blant befolkningen i et land. Ved et slik spill kan man selvsagt argumentere for at man gjør mer narr av handlingen enn å frykte. På en annen side har man familier, venner og kjente som mistet en sønn, en datter, en god venn, en god venninne, en bror, en søster osv. Jeg kan selvsagt forstå at det reageres.

Denne nyheten har klare paralleller med "Utoya Island", filmen som for tiden er under produksjon i USA. Det de begge har til felles er at de forsøker å skape blest/profit/oppmerksomhet på bekostning av en hendelse som de fleste fordømmer. Det vil nok alltid komme de som lager slikt, og det vil alltid finnes de som tar sterk avstand fra innhold og produksjon. Grensen mellom hva som er lovlig i juridisk forstand, og hva som er akseptert i etisk forstand, er vanskelig å trekke. Dog en linje som alltid vil eksistere.

Konklusjonen min blir omsider denne:
Å lage et skytespill om Utøya er som å være en elg og tro at jernbanen er der kun for ham. Man går omsider på en smell.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Denne type provosering er kvalmt. Dessuten er tidspunktet helt på tryne. Alle jeg kjenner har en bekjent, venn eller familiemedlem som ikke kom tilbake levende eller uskadd fra øya den dagen.
Vis hele sitatet...
Da må du få deg flere bekjente.
Kan være er kraftig slag i tryne på etterlatte og overlevende er det en stund siden og de fleste er tilbake i et normalt liv. Like greit å venne seg til den slags. Det er ikke er noe vi får gjort med det uansett.
Om 1år finnes det sikkert vitser om hendelsen som blir sendt rundt på meldinger og email.
Lal dette skal totally games når kommer d ut? Forresten noen som har sett siste episode av nyhetene?
Sist endret av Litago1; 13. oktober 2011 kl. 09:31.
Dette må jo være kun for å provosere, eller skape nye psykiske tilfeller!