Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4348
Vært ute i hagen i dag, våren er i anmarsj og da må frukttrærne stelles litt. Sparte på en gren av pære- og kirsebærtre. Delte den ene enden i fire og satte inn noen kiler slik at de holder seg spredt. Smøret på litt honning for å stimulere roting og planta det deretter i ei potte med jord.



Er det slik at jeg kan få små innendørstrær av dette? Noen som har noen korrigeringer eller tips å komme med?
Kult prosjekt! Virker som du har god kontroll.
Har du hørt om poding? Det er også noe man kan eksperimentere med om man er interessert i sånt.
Lykke til!
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av tipot Vis innlegg
Kult prosjekt! Virker som du har god kontroll.
Har du hørt om poding? Det er også noe man kan eksperimentere med om man er interessert i sånt.
Lykke til!
Vis hele sitatet...
Har egentlig ikke noe kontroll, første gangen jeg prøver. Takk for lykkeønskningen
Lykke til! Får håpe det blir noen saftige pærer du kan munche på når det er ferdig
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av Metylfenidat Vis innlegg
Lykke til! Får håpe det blir noen saftige pærer du kan munche på når det er ferdig
Vis hele sitatet...
Må nok heller håpe på pærene ute, men kanskje jeg klarer å lage noe bonsai lignende greier
Jeg er ingen ekspert, men slik jeg har blitt fortalt, så bør man ta så unge greiner som mulig for å få noe særlig med røtter.
Så kan man heller pode på noen gamle greiner etter hvert.

Men det kan fort hende dette funker altså. Spennende er det uansett!
BRAND ∞ STRONG
Appelsintre, Bananpalme, Avokadotre, Fikentre, Sitron- og limetre og Oliventre
er alle mulige å få til inne. Så nå er det bare å kaste ut TV og sofa å invitere skogen inn.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Appelsintre, Bananpalme, Avokadotre, Fikentre, Sitron- og limetre og Oliventre
er alle mulige å få til inne. Så nå er det bare å kaste ut TV og sofa å invitere skogen inn.
Vis hele sitatet...
Har to sitrontrær, eller de er ca 8cm høye, men det kan jo hende det blir noe
Plantet tomatfrø som har blitt små spirer nå, 11 i tallet. Har også plantet en del valmuefrø som jeg håper at spirer snart. Disse tenkte jeg å ha ute i en skråning som er litt sånn blomsterengaktig på sommeren. Valmuer sprer seg vel ganske fort også, da får biene og humlene litt og drive med.

Sitat av Odd Vis innlegg
Jeg er ingen ekspert, men slik jeg har blitt fortalt, så bør man ta så unge greiner som mulig for å få noe særlig med røtter.
Så kan man heller pode på noen gamle greiner etter hvert.

Men det kan fort hende dette funker altså. Spennende er det uansett!
Vis hele sitatet...
Jeg aner virkelig ikke hvor «unge» de greinene jeg tok med inn er, men de ser ferske ut. Så jeg har to pinner og en drøm
Sist endret av Taxidriver; 29. mars 2021 kl. 22:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Har to sitrontrær, eller de er ca 8cm høye, men det kan jo hende det blir noe
Vis hele sitatet...
Trenger jo ikke bli en farm. Kult med en skive i drinken også.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Plantet tomatfrø som har blitt små spirer nå, 11 i tallet.
Vis hele sitatet...
Tomater som får mye sol gjennom sommeren kan bli søte også i Norge. Er nok lettest i drivhus.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Appelsintre, Bananpalme, Avokadotre, Fikentre, Sitron- og limetre og Oliventre
er alle mulige å få til inne. Så nå er det bare å kaste ut TV og sofa å invitere skogen inn.
Vis hele sitatet...
Funfact: bananene vi spiser kommer fra en freakshow bananpalme med gener som gjorde at den produserte bananer uten frø. Bananfarmene er helt avhengige av å clone banantrærne.

Du inspirerte meg nå. Fikk lyst på masse frukttrær i stua!
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Trenger jo ikke bli en farm. Kult med en skive i drinken også.

Tomater som får mye sol gjennom sommeren kan bli søte også i Norge. Er nok lettest i drivhus.
Vis hele sitatet...
Hadde mætti tomatplanter i fjor, men jeg lot de vokse for mye og for vilt. Av åtte digre planter ble det omtrent samme antall tomater, haha! Har lært nå, sikkert..
BRAND ∞ STRONG
Lett å lage ett lite drivhus ute av noe byggeplast og litt trevirke
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Lett å lage ett lite drivhus ute av noe byggeplast og litt trevirke
Vis hele sitatet...
Kanskje det blir et prosjekt etter oppryddinga i jungellandskapet. Har hatt lyst på drivhus lenge
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Hadde mætti tomatplanter i fjor, men jeg lot de vokse for mye og for vilt. Av åtte digre planter ble det omtrent samme antall tomater, haha! Har lært nå, sikkert..
Vis hele sitatet...
Du må knipe av blomstene, sånn at det bare er en blomster-gren-ting på hvert sted. Den klarer ikke å fostre opp alle. Og så hvis det kommer små minigrener i vinklene mellom gren og stamme så må du knipe dem av.

Hvis tomatene ikke blir modne på planten, så kan du, hinsides hva all fornuft skulle tilsi, pakke dem inn i avispapir og legge dem i en skuff.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis tomatene ikke blir modne på planten, så kan du, hinsides hva all fornuft skulle tilsi, pakke dem inn i avispapir og legge dem i en skuff.
Vis hele sitatet...
Coincidentally how I matured as well.

For et fantastisk lite prosjekt! Selv bare overskriften gjorde meg glad når jeg leste den, håper dette kommer seg kjempe bra!
Ja til mer trær innendørs! Jeg holder selv på å kultivere en liten eik
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Jeg satte trærne mine i vinduet, der får de sollys hele dagen. Dette er kanskje ikke gunstig når de skal prøve gro røtter?
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Jeg satte trærne mine i vinduet, der får de sollys hele dagen. Dette er kanskje ikke gunstig når de skal prøve gro røtter?
Vis hele sitatet...
Prøv å unngå direkte sollys midt på dagen når sola er som sterkest.
Lykke til, optimismen din er det ikke noe galt med, men jeg har aldri hørt om noen som har fått røtter på en pære grein.
Ellers dyrker og sår vi mye rart, noe fungerer, og noe ikke.
Som en morsomhet kan jeg fortelle at jeg nå har 10-12 søte små yukka palmer etter at jeg skar ned den gamle. Stammen som ble igjen bryter med nye små skudd, så det blir bra.
Når det gjelder valmuer så har jeg god erfaring. Jeg sår de i isbokser og planter de ut i "tuer". De liker ikke håndtering så godt, men når en har mange tusen planter gjør det ikke noe om noen ikke klarer seg.
Jeg vil oppfordre dere medFreaks til å så, plante og dyrke alt dere liker, blomster, grønnsaker, krydder og sånt. Det er så kjekt å spise ting en har dyrket selv. Alt kan prøves, og mye vil vokse.
God sesong til alle små og store dyrkere.
Klem fra Betty
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Lykke til, optimismen din er det ikke noe galt med, men jeg har aldri hørt om noen som har fått røtter på en pære grein.
Ellers dyrker og sår vi mye rart, noe fungerer, og noe ikke.
Som en morsomhet kan jeg fortelle at jeg nå har 10-12 søte små yukka palmer etter at jeg skar ned den gamle. Stammen som ble igjen bryter med nye små skudd, så det blir bra.
Når det gjelder valmuer så har jeg god erfaring. Jeg sår de i isbokser og planter de ut i "tuer". De liker ikke håndtering så godt, men når en har mange tusen planter gjør det ikke noe om noen ikke klarer seg.
Jeg vil oppfordre dere medFreaks til å så, plante og dyrke alt dere liker, blomster, grønnsaker, krydder og sånt. Det er så kjekt å spise ting en har dyrket selv. Alt kan prøves, og mye vil vokse.
God sesong til alle små og store dyrkere.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Man må nesten ha trua ellers ender man opp som litt sirumpa og kjedelig. Jeg aner ikke om det funker. Så en dude på YouTube som drev med noe slikt, men husker ikke hva slags tre han hadde tatt en gren av.

Hyggelig at du deler kunnskap og oppfordrer til dyrking
Anonym bruker
"Syk Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Håper det blir suksess men tror man må ta stiklingene eller spirene eller hva det heter, sette i vann til det kommer røtter også dyrke i jord. Man kan ikke bare ta hvor som helst på greina...
Vil gjerne dele kunnskap om dyrking av alle slags planter, men det ser ut som om det fokuseres litt ekstra på marihuana dyrking. Det er ikke noe for meg, men for all del, dyrk det dere vil.
Snart er det varmt nok til å så ute, endelig. Gleden ved å dyrke egne grønnsaker og krydder er stor for min del.
Håper flere får oppleve den gleden, det er hverken komplisert eller vanskelig, trenger ikke en master grad for å dyrke litt salat, gulerøtter eller rødbeter kanskje.
Klem fra Betty
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ja Nurse Betty, man dyrker det man vil. Teknikken er den samme på tomater som på cannabis, tips og triks kan jo deles mellom begge arter.

Selv skal jeg dyrke litt av hvert i hagen i år; poteter, gullerøtter, mais, erter, diverse salater, gul løk, purreløk, gressløk, timian, oregano, for ikke å glemme litt valmuer og tobakk på pur faen. Skal selvfølgelig ha noen cannabis planter gjemt ute i skogen et sted også.

Tenkter å begynne å plante ut litt av hvert allerede til helgen.

Tilbake til topic, åssen går det med pæreknerten?
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av tipot Vis innlegg
Ja Nurse Betty, man dyrker det man vil. Teknikken er den samme på tomater som på cannabis, tips og triks kan jo deles mellom begge arter.

Selv skal jeg dyrke litt av hvert i hagen i år; poteter, gullerøtter, mais, erter, diverse salater, gul løk, purreløk, gressløk, timian, oregano, for ikke å glemme litt valmuer og tobakk på pur faen. Skal selvfølgelig ha noen cannabis planter gjemt ute i skogen et sted også.

Tenkter å begynne å plante ut litt av hvert allerede til helgen.

Tilbake til topic, åssen går det med pæreknerten?
Vis hele sitatet...
Den står i potta fortsatt, det har kommet litt knopper på den. Har holdt den fuktig. Tør liksom ikke dra den opp for å sjekke om det er antydning til røtter der. Er redd for at det ikke er noe der
Er nok et smart move å la den stå i fred enn så lenge ja.

kommer det noen bilder når den slår ut bladene kanskje? :-)
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Den står i potta fortsatt, det har kommet litt knopper på den. Har holdt den fuktig. Tør liksom ikke dra den opp for å sjekke om det er antydning til røtter der. Er redd for at det ikke er noe der
Vis hele sitatet...
Inne?
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Den står inne ja. Vanner den litt forsiktig to-tre ganger i uka. Men jeg er redd de knoppene lurer meg litt, de kommer vel liksom litt uansett?
BRAND ∞ STRONG
Kan den planten din i teorien settes ut, å bli ett stort tre med frukt om høsten?
Det finnes jo store Pære trær som trives i norske hager på linje med eple.

Eller er det en helt annen sort?
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kan den planten din i teorien settes ut, å bli ett stort tre med frukt om høsten?
Det finnes jo store Pære trær som trives i norske hager på linje med eple.

Eller er det en helt annen sort?
Vis hele sitatet...
Den er kuttet fra et pæretre som jeg allerede har i hagen. Men om det blir noe mer enn en innskrumpet pinne til slutt gjenstår å se. Hadde vært moro om den slår rot i hvert fall.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Må nok heller håpe på pærene ute, men kanskje jeg klarer å lage noe bonsai lignende greier
Vis hele sitatet...
Dette er ganske kule greier. Det er stort sett mogleg å lage bonsai av alle tre. Vil tippe du må jobbe ein del for å få det til. Gjerne begrense antal pærer f.eks.