Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2485
har kokt feil og endt opp med batterisyre noen som har oppskrift på og redde det ?
Hvor mye ph er det på den og hvor mye ferdig kok har du?
Hva???

Du har kokt det såpass, mye av tiden uten lokk så du kan røre, og tilsatt sodaen i solid form så det blir en super eksotermisk reaksjon, og der forsvant det mye Gbl i lufta antar jeg? Og at du nå sitter med masse ekstra naoh i forhold til gbl, en pH på langt over nøytral, selv om du i utgangspunktet hadde korrekte mengder.

Du kan senke pH med alt fra eddik til sitronsyre, eller det naturlige valget: tilsette den gblen du dampet bort... kjør saktere, bland sodaen ut i vann, drypp lite om gangen og bruk lokket så mye som mulig, du skal refluxe de to ingrediensene sammen, du trenger ikke å røre konstant uten lokket på, ikke dampe bort det viktigste før det har fått blitt GHB(det fordamper ikke bort)

Mer vann=kjappere reaksjonstid under reflux. Kanskje bedre det, så kan du dampe det bort når de to har reagert sammen. Gbl fordamper, men GHB blir en solid masse om du koker det uten lokk til det er seig seig sirup, og kjøler ned. Tror det er flytende på rundt 150 grader, men vil ikke forsvinne slik som med Gbl under høy varme.


Ta deg god tid på reflux, bruk lokk hvert sekund du kan, tilsett luten i mindre mengder så det ikke freser bort masse gbl(du slipper da også å røre noe særlig og ta stikkprøver på pH underveis. Er den nøytral-ish, så smaker du på det. Smaker det ingen Gbl, og ikke noe ubehag med svie osv, så er det ferdig. Lag mindre batcher til du mestrer det som om det var like enkelt som å koke poteter.
Sist endret av Kalyx; 8. oktober 2020 kl. 23:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ok,super feedback ��
men det tar 2 sek og lage det så når skal jeg rekke og bruke lokk?
99% av gangene blir det jo bra..så sliter med og finne ut hvorfor det blir driit innimellom.er jo supernøye på mengdene så de stemmer i forhold til hverandre ��

Sitat av Kalyx Vis innlegg
Hva???

Du har kokt det såpass, mye av tiden uten lokk så du kan røre, og tilsatt sodaen i solid form så det blir en super eksotermisk reaksjon, og der forsvant det mye Gbl i lufta antar jeg? Og at du nå sitter med masse ekstra naoh i forhold til gbl, en pH på langt over nøytral, selv om du i utgangspunktet hadde korrekte mengder.

Du kan senke pH med alt fra eddik til sitronsyre, eller det naturlige valget: tilsette den gblen du dampet bort... kjør saktere, bland sodaen ut i vann, drypp lite om gangen og bruk lokket så mye som mulig, du skal refluxe de to ingrediensene sammen, du trenger ikke å røre konstant uten lokket på, ikke dampe bort det viktigste før det har fått blitt GHB(det fordamper ikke bort)

Mer vann=kjappere reaksjonstid under reflux. Kanskje bedre det, så kan du dampe det bort når de to har reagert sammen. Gbl fordamper, men GHB blir en solid masse om du koker det uten lokk til det er seig seig sirup, og kjøler ned. Tror det er flytende på rundt 150 grader, men vil ikke forsvinne slik som med Gbl under høy varme.


Ta deg god tid på reflux, bruk lokk hvert sekund du kan, tilsett luten i mindre mengder så det ikke freser bort masse gbl(du slipper da også å røre noe særlig og ta stikkprøver på pH underveis. Er den nøytral-ish, så smaker du på det. Smaker det ingen Gbl, og ikke noe ubehag med svie osv, så er det ferdig. Lag mindre batcher til du mestrer det som om det var like enkelt som å koke poteter.
Vis hele sitatet...
Sitat av blåsmurf1 Vis innlegg
har kokt feil og endt opp med batterisyre noen som har oppskrift på og redde det ?
Vis hele sitatet...
Sitat av fosnaUltras88 Vis innlegg
Hvor mye ph er det på den og hvor mye ferdig kok har du?
Vis hele sitatet...
jeg tar først L og soda i kjelen,så heller jeg oppi vannet i tynn stråle mens jeg rører for å røre ut sodaen når reaksjonen setter igang 🤔

fant ut nå at feilkoken er base,med da ph på 9 ++

men til den da så kan jeg bruke evt sitronsyre ,og da blander jeg det bare i eller oppkok og sånn ?

har 2 liter ca nå med feilkok ��
Sist endret av blåsmurf1; 10. oktober 2020 kl. 14:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Uten at jeg har noe spesielt god kunnskap om dette kan jeg dele hva vi gjorde da vi fikk en bathch med feil ph.

Helte på med gbl til det ble riktig.
▼ ... over et år senere ... ▼
Trådstarter
3 0
må komme med en oppdatering,ja feilkok som er blitt base,kan man fint redde med sitronsyre,som man får kjøpt på vanlig dagligvarebutikk(de litt større da,meny,obs..etc) ��men anbefaler trykk koker,da er det 99,9% helt safe for å unngå feilkok ��blir det feilkok så er det veldig lett og resonnere seg til hvorfor,ikke ren kjele,for mye soda ��

Sitat av blåsmurf1 Vis innlegg
må komme med en oppdatering,ja feilkok som er blitt base,kan man fint redde med sitronsyre,som man får kjøpt på vanlig dagligvarebutikk(de litt større da,meny,obs..etc) ��men anbefaler trykk koker,da er det 99,9% helt safe for å unngå feilkok ��blir det feilkok så er det veldig lett og resonnere seg til hvorfor,ikke ren kjele,for mye soda ��
Vis hele sitatet...
de spm tegna er emojies ,haha
Sist endret av blåsmurf1; 16. juli 2022 kl. 04:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.