Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1504
Hei, Jeg har akkurat oppgradert pcen med nytt hovedkort, cpu og ram, men når jeg spiller så slår plutselig pcen seg av, ser att cpu temp ligger på 68c+ når jeg spiller, Cpuen er en intel i5 4670k med stock vifte. Det må vel vere overoppheting som gjør at den skrur seg av eller?
Sjekk i BIOS, står sikkert noe der om når den skal skru seg av.
Brukte du kjølepasta på cpu ved montering?
68 grader er vel ikke drit mye for en 4670k. Har du vurdert om det kan være andre deler av hardware'n som kan være skadet?
Smurte du ut de tre dottene med pasta som satt på undersiden av kjølern?
bilde: http://images.bit-tech.net/content_i...ut-tim/pad.jpg
Sist endret av Beis; 24. august 2014 kl. 14:56.
Smurte ikkje ut pastaen nei, Biosen finner jeg ikkje ut på vilken temp den skal skru seg av, er et Maxumus VII Ranger kort.
skulle jeg kansje ha smurt ut pastaen? Bare nå når jeg ikkje spiller eller noe så ligge cpuen på 50C liksom :/
Sist endret av sonavfarsin; 24. august 2014 kl. 15:01.
Sitat av sonavfarsin Vis innlegg
Smurte ikkje ut pastaen nei, Biosen finner jeg ikkje ut på vilken temp den skal skru seg av, er et Maxumus VII Ranger kort.
skulle jeg kansje ha smurt ut pastaen? Bare nå når jeg ikkje spiller eller noe så ligge cpuen på 50C liksom :/
Vis hele sitatet...

Jepp, du bør ha pasta på, denne spiller en stor rolle på kjølingen. Så er bare å investere i en liten tube, koster vell under 100lappen. Husk å vask bort den gamle pastaen med å bruke noen form på teknisk sprit.

Regner med du vil få bedre resultater vist du gjør dette!

Edit! leste at du skreiv at du ikke smorte noen pasta på, men ser jo nå at du har brukt det. Den skal vell ikke smøres ut nei, er vell 3 dotter, så skal presset fra CPU'en presse den utover slik at det legger seg jevnt utover
Sist endret av Tardendy; 24. august 2014 kl. 15:10.
Ja, var 3 dotter der så jeg presset den bare på, men har bestilt meg vannkjøling å ny pasta nå, får håpe på att det blir bedre, men var litt rart att den blir så varm med vifta som skal brukest til denne prosessoren liksom. hadde ikke det problemet med AMD prosessoren min med stock vifte, å den funka fint i mange år uten å bli overopheta.

Ser på loggen nå at den gikk helt til 77C bare med å vere i menyen på diablo 3 :S tenker den slår seg av i 80C da
Sist endret av sonavfarsin; 24. august 2014 kl. 15:16.
I mellomtiden kan du evt fra bios velge "eco" eller hva den heter for å underklokke cpu litt for å hjelpe på temp. Sånn ellers så har jeg kjørt OC (4.4GHz) på en 2500K med stock viften (men med NT-H1 pasta) uten for store problemer(men varmt det ble det)
ja, får kansje prøve det, men prøvde akkurat å trykke litt på vifta for og se og den var helt nedpå, og det var den, fikk spilt litt, men så skrudde pcen seg av igjen :/ men pcen sliter og med å skru seg på igjen etter den har skrudd seg av. er sikkert fordi den må kjøle seg ned igjen, eller kan dette vere et tegn på att strømforsyningen begynner å bli dårlig?
Nå er det på tide å la vær å spille/bruke pc'en før du har ordnet/funnet ut av det problemet du har. 4670k skrur seg ikke av ved 80c, ei heller 90c. Det vil si at du er oppe i over 100c hvis det er kjølingen som er problemet her. Det er ikke helt heldig og går hardt utover cpu'en. Den skrur seg jo tross alt av fordi den ikke tåler så høy temp og at den ikke skal svi seg eller ta fyr.

Hvilken kjøling har du ellers? god kjøling i kabinettet?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Det er ikke høy temp ved gaming (68 grader). Altså, ved stock vifte. Selv har jeg 40-45 med noctua u12p.

Og man skal vel helst ikke smøre ut pasta, da får man for mye. Lag en liten ert midt på kjøleplate, press den på cpuen, klips på og du er klar til å kjøre.

Har gjort dette på de 5++ siste cpu-viftene jeg har klipsa på.

http://puu.sh/b6vpt/48379a293c.png



MERK: Leste første post.

Hvis du har 80 grader idle - ved å ha D3 oppe, da har du et problem.
Sist endret av uaexed; 25. august 2014 kl. 00:49.
Det høyeste jeg har sett for pcen skrudde seg av var 77C, kanskje det er noe annet som gjør at den skrur seg av da?
Har nå fått installert Vannkjøling, men pcen skrur seg av fortsatt, så nå at når jeg spilte så gikk cpuen til max 45C.. hva annet kan vere feil tro?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Siden dette er et nytt system, så skal vi ikke utelukke defekte komponenter, slik som cpu eller hovedkort, dersom du får prøvd en annen cpu, så kan kan du eliminere en av de to feilkildene jeg tror du har.