Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1366
Hei!

I fjor sommer hadde jeg en sommerjobb i kommunen. De fikk et frikort av meg med grense på 10000,- kr og jeg fikk utbetalt 10126,- kr(skatt?). Nå har jeg fått et tilbakebetalingskrav fordi jeg fikk ca 1600,- kr for mye i lønn.
Har de rett til å kreve det? De har ikke trukket feriepengene for de kom inn på konto i dag.

Tips til hva jeg bør gjøre?
Betale tilbake.
Hva mener du med "har de rett til å kreve det"? Du har fått penger som ikke er dine. Selvfølgelig skal du betale dem tilbake.
Sist endret av DonTomaso; 12. juni 2012 kl. 12:46.
En bitter med like realistisk selvfølge, desverre..
Beløpet er så lite og det har gått så lang tid, at det vil være urimelig av kommunen å kreve tilbakebetaling. Jeg er ganske sikker på at du kan slippe å tilbakebetale beløpet. Dessuten kan de ikke trekke deg i feriepenger uten å avtale det med deg på forhånd. Saken hadde vært en annen om beløpet var av betydning.
Fjellmannen
ragedAsian's Avatar
Trådstarter
Får ta en prat med dem. Det er visst veldig subjektivt dette med tilbakebetaling og et sitat fra utdanningsforbundet:

"Partenes profesjonalitet er også et moment som spiller inn. Det kan ofte forventes at en profesjonell part er den nærmeste til oppdage feil, og at det derfor gjennomgående kan sies å være rimelig at feilen som er blitt gjort går utover den profesjonelle part."
Mener det er regler for hvor lang tid tilbake arbeidsgiver kan gå for å kreve tilbake feilbetalinger.
Ja det ser nok ut til at du slipper å betale tilbake.

1: Det er gått et helt år.

2: Burde det være helt klart og tydelig at lønnen var feil? Om ikke er arbeidsgiver den profesjonelle og må bære tapet.

Det vil nok oppfattes som urimelig å få et krav et helt år etter at du sluttet.