Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1133
Det har tidligere vært diskutert pengeforbruk av bominntekter rundt i landet, hvor svært få av disse inntektene (eller avgiftene, om du vil) går til formålet om å bygge ut vei.

I sommer ble det vedtatt et nytt lovforslag om en ny avgift på strøm, som kalles for noe så pent som et elsertifikat. Poenget med dette sertifikatet er at en viss prosentandel av strømomsetningen skal brukes på disse sertifikatene, som igjen skal hjelpe til med utbygging av grønn energikraft. Elsertifikatene vil utgjøre tre prosent av omsetningen i 2012, og stige til 18,3 prosent innen 2020, for å så deretter falle til null i 2035.

Det er ikke vanskelig å se at de med dårligst betalte jobber kommer til å slite ennå mer økonomisk, selv om det bare er et par hundrelapper ekstra i året. I 2012 er denne avgiften beregnet til å være omlag 0,8 til i 1,0 øre per kWh.

Dette virker ut som en god invistering for oss alle, men ved nærmere ettertanke om alle andre avgifter som skal brukes for å forbedre miløjøet, ser jeg dette ut som kun nok en avgift satt av Jens & Co. Vi har eksempelvis miljøavgifter på dekk, drivstoff, fly, bil, klimagassutslipp, elektriske artikler og til og med plastposer. Når skal disse avgiftene bli brukt til korrekte formål? Jeg ser ingen poeng å pålegge nok en avgift fordi de allerede eksisterende avgiftene ikke hjelper til det de var ment for.

Hva er deres meninger? Elsertifikater er lovpålagt av alle leverandører, og det er leverandørene som skal tvangskjøpe disse inn for kundene. Dette lovforslaget vil ha innvirkning fra 01.01.2012.

Jeg roper nei til unødvendige avgifter.

Kilder:
Lov om elsertifikater
Elsertifikater for grønn kraft
Gudbransdal Energi - elsertifikater
Du får melde deg inn i Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep da vettu. Grunnen til at det er slik du sier er at folk skal ha råd til å feks. kjøpe og kjøre bil uten å betale alle de indirekte kostnadene ved bilbruk. Hadde vi tatt inn alle pengene bilbruk koster samfunnet indirekte ved feks. avgifter på bensin så hadde ingen hatt råd til å kjøre bil.
Med andre ord, noe hadde blitt så ekstremt dyrt (hvis avgifter:kostnader skal være 1:1) at det kun hadde vært tilgjengelig for de aller rikeste og andre ting igjen hadde blitt totalt uten avgifter.
Sist endret av Mith; 14. desember 2011 kl. 11:32.
Det er det som er problemet med avgiftene til de rødgrønne, de rammer de med minst. Det kan ikke være så vanskelig for folk å se dette? Røkke driter en lang i om han må betale 1øre ekstra, mens for alenemoren med lite å rutte med er 1 øre her og 1 øre der nokså mye i lengden!
Sist endret av ragedAsian; 14. desember 2011 kl. 11:43.
Så du mener det er bedre å flytte alle avgiftene over på en spesiell tjeneste enn å spre de utover flere? Det høres svært lite sosialt ut.

Alenemora har faktisk muligheten til å direkte påvirke strømforbruket sitt, bensinforbruket sitt, velge om hun skal ha plastikkpose i butikken eller om hun skal kjøre med piggdekk eller piggfritt. Det usosiale (eller det som rammer de med minst hardest) er hvis noen tjenester, som feks. flyreiser eller bilkjøp skulle dekke opp alle de avgiftskronene som piggdekk, bensinbruk, strømbruk og plastikkposer faktisk drar inn. Da hadde flyreiser og nye biler blitt mye dyrere og på den måten effektivt sørget for at alenemora ikke kan fly på ferie eller kjøpe seg ny bil, noe som er mye mer usosialt enn at hun nå må tenke litt over strømbruken sin, skaffe seg et handlenett, kjøre piggfritt og kjøre mer buss.
Sist endret av Mith; 14. desember 2011 kl. 11:53.
Sitat av Mith Vis innlegg
Grunnen til at det er slik du sier er at folk skal ha råd til å feks. kjøpe og kjøre bil uten å betale alle de indirekte kostnadene ved bilbruk. Hadde vi tatt inn alle pengene bilbruk koster samfunnet indirekte ved feks. avgifter på bensin så hadde ingen hatt råd til å kjøre bil..
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det kjempeflott med avgifter som bidrar til å dekke fellesutgiftene for bruk. Det jeg prøver å få frem er hvilken garanti vi har for at disse midlene faktisk blir brukt til det som er oppgitt. Jeg trekker da en liten tråd mellom elsertifikatene og bompenger, da bompenger stort sett ikke blir brukt til sitt formål.

Du har mange gode innlegg, men her tror jeg du misforstod mitt poeng med tråden.
Garantien for at penger fra elsertifikater skal "bidra til økt produksjon av elektrisk energi fra fornybare energikilder" er lovfestet. Det er de ikke med bompenger, der er det bare en måte for lokalpolitikere å direkte få igjen noe av utgiftene det er å lage en ny vei. Ei krone er ei krone og selv om det er hentet inn via bomringer må de fordeles over budsjettet sammen med resten.
Sist endret av Mith; 14. desember 2011 kl. 11:59.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du får melde deg inn i Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep da vettu. Grunnen til at det er slik du sier er at folk skal ha råd til å feks. kjøpe og kjøre bil uten å betale alle de indirekte kostnadene ved bilbruk. Hadde vi tatt inn alle pengene bilbruk koster samfunnet indirekte ved feks. avgifter på bensin så hadde ingen hatt råd til å kjøre bil.
Med andre ord, noe hadde blitt så ekstremt dyrt (hvis avgifter:kostnader skal være 1:1) at det kun hadde vært tilgjengelig for de aller rikeste og andre ting igjen hadde blitt totalt uten avgifter.
Vis hele sitatet...
For å slippe å betale indirekte avgifter på bil, siden dette ikke er "grønt"?
Vet ikke om du har fått det med deg, men miljøforkjemperne fikk seg nettopp en kjempesmell når nye studier viser at det ikke på langt nær er så miljøskadelig å kjøre bil som man før trodde.
Sitat av McLovin Vis innlegg
For å slippe å betale indirekte avgifter på bil, siden dette ikke er "grønt"?
Vet ikke om du har fått det med deg, men miljøforkjemperne fikk seg nettopp en kjempesmell når nye studier viser at det ikke på langt nær er så miljøskadelig å kjøre bil som man før trodde.
Vis hele sitatet...
Det har ingenting med hvor grønt eller ikke bilkjøring er, men feks. ulykker pga. privatbilisme koster samfunnet enorme summer som stort sett dekkes over helt andre budsjettposter enn avgifter på bil. Vi kunne ha gjennomført skattelette på mange prosent for absolutt alle og heller hentet inn penger til sykehus fra de som er ansvarlige for bilulykker, hvis noen syns det er en bedre løsning. Litt av grunnen til at avgifter på bil ikke nødvendigvis går til nye veger og andre bil-tiltak er fordi bilister får feks. gratis sjukehus om de skulle kræsje.
Sist endret av Mith; 14. desember 2011 kl. 12:05.
Sitat av Mith Vis innlegg
Så du mener det er bedre å flytte alle avgiftene over på en spesiell tjeneste enn å spre de utover flere? Det høres svært lite sosialt ut.

Alenemora har faktisk muligheten til å direkte påvirke strømforbruket sitt, bensinforbruket sitt, velge om hun skal ha plastikkpose i butikken eller om hun skal kjøre med piggdekk eller piggfritt. Det usosiale (eller det som rammer de med minst hardest) er hvis noen tjenester, som feks. flyreiser eller bilkjøp skulle dekke opp alle de avgiftskronene som piggdekk, bensinbruk, strømbruk og plastikkposer faktisk drar inn. Da hadde flyreiser og nye biler blitt mye dyrere og på den måten effektivt sørget for at alenemora ikke kan fly på ferie eller kjøpe seg ny bil, noe som er mye mer usosialt enn at hun nå må tenke litt over strømbruken sin, skaffe seg et handlenett, kjøre piggfritt og kjøre mer buss.
Vis hele sitatet...
Hvem blir det som betaler drivstoffavgiften på buss da? Jeg sa heller ikke at man skulle putte avgiftene på noen få tjenester, men heller utnytte de pengene som kommer inn bedre. Det forsvinner nok mer en vi tror/vet om til vås.
Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Hvem blir det som betaler drivstoffavgiften på buss da? Jeg sa heller ikke at man skulle putte avgiftene på noen få tjenester, men heller utnytte de pengene som kommer inn bedre. Det forsvinner nok mer en vi tror/vet om til vås.
Vis hele sitatet...
Siden det er ønskelig at flere kjører kollektivt i forhold til privatbil så vill det vært naturlig å ikke ha tilsvarende økning av avgifter der.
Du nevnte ingenting om utnyttelse av penger eller "vås" (som du så fint kaller det) i førsteposten din. Hvis målet absolutt er skattelette (noe jeg ikke er enig i) så må det vel uansett være mye mer rettferdig at man sender regninga til de som faktisk står for kostnadene, før man begynner å si opp folk i stat og kommune. Du skal legge ned ganske mange offentlige arbeidsplasser før du klarer å dekke opp sykehuskostnadene våre for å si det slik. I tillegg vil du jo få massevis av arbeidsledige som også skal forsørges.
Sitat av prenix Vis innlegg
Det har tidligere vært diskutert pengeforbruk av bominntekter rundt i landet, hvor svært få av disse inntektene (eller avgiftene, om du vil) går til formålet om å bygge ut vei.

I sommer ble det vedtatt et nytt lovforslag om en ny avgift på strøm, som kalles for noe så pent som et elsertifikat. Poenget med dette sertifikatet er at en viss prosentandel av strømomsetningen skal brukes på disse sertifikatene, som igjen skal hjelpe til med utbygging av grønn energikraft. Elsertifikatene vil utgjøre tre prosent av omsetningen i 2012, og stige til 18,3 prosent innen 2020, for å så deretter falle til null i 2035.

Det er ikke vanskelig å se at de med dårligst betalte jobber kommer til å slite ennå mer økonomisk, selv om det bare er et par hundrelapper ekstra i året. I 2012 er denne avgiften beregnet til å være omlag 0,8 til i 1,0 øre per kWh.

Dette virker ut som en god invistering for oss alle, men ved nærmere ettertanke om alle andre avgifter som skal brukes for å forbedre miløjøet, ser jeg dette ut som kun nok en avgift satt av Jens & Co. Vi har eksempelvis miljøavgifter på dekk, drivstoff, fly, bil, klimagassutslipp, elektriske artikler og til og med plastposer. Når skal disse avgiftene bli brukt til korrekte formål? Jeg ser ingen poeng å pålegge nok en avgift fordi de allerede eksisterende avgiftene ikke hjelper til det de var ment for.

Hva er deres meninger? Elsertifikater er lovpålagt av alle leverandører, og det er leverandørene som skal tvangskjøpe disse inn for kundene. Dette lovforslaget vil ha innvirkning fra 01.01.2012.

Jeg roper nei til unødvendige avgifter.

Kilder:
Lov om elsertifikater
Elsertifikater for grønn kraft
Gudbransdal Energi - elsertifikater
Vis hele sitatet...
Ja, vi starter snart med dette. OBS: Strømleverandørene vil ikke ha ekstra fortjeneste på dette.
Sitat av Bacterius Vis innlegg
Ja, vi starter snart med dette.
Vis hele sitatet...
Det er vi da fullt klar over, ellers hadde jeg ikke skrevet tråden.

Sitat av Bacterius Vis innlegg
OBS: Strømleverandørene vil ikke ha ekstra fortjeneste på dette.
Vis hele sitatet...
Det har jeg også skrevet, ingen vits i å påpeke det da det kommer klart frem i tråden at dette er en avgift fra staten.