Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3073
Vet ikke om dette er rett plass å poste, men jeg prøver.

Har en liten diskusjon her hjemme om hva som er lovlig å føre ved promille på over 0,2.

Vet at kjøretøy som bil, moped, motorsykkel osv. er ulovlig å kjøre med over 0,2, men hva med kjøretøy som sparkesykkel? Sykkel (med og uten gir), rulleskøyter, rullebrett osv? Har lest meg opp og ned i vegtrafikkloven, men finner ingen konkrete svar på hva som er den endelige definisjonen på motorvogn. Vil en tråsykkel med elektrisk hjelpemotor gå under denne bestemmelsen?

Da jeg tok lappen husker jeg hva kjørelæreren min sa angående dette emnet.

Han lærte oss at alt som kan beveges uten fysisk arbeid defineres som motorvogn, og at man derfor kan bli straffet om man sykler med promille på over 0,2.

Spørsmålet mitt er da om noen har noen konkrete kilder eller vet sikkert hva som er lovlig å føre med promille?
Sist endret av petterdass; 28. november 2010 kl. 23:12.
Jeg ville tro sånt var regulert av generelle lovbestemmelser (om de faktisk er begrenset) om å ikke være overstadig beruset, vise "edruelighet" osv... Altså ikke en nødvendig grense på 0.2 man kan sjekke etter, men noe som går på skjønn.
Ikke bare motorvogn du kan bli straffet av, men også kjøretøy. Herunder sparkesykkel, sykkel o.l
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Ikke bare motorvogn du kan bli straffet av, men også kjøretøy. Herunder sparkesykkel, sykkel o.l
Vis hele sitatet...
Det var dette jeg også mener, men finner ingen konkrete svar.

Siterer fra vegtrafikklovens §22:
Ingen må føre eller forsøke å føre motorvogn når han er påvirket av alkohol (ikke edru) eller annet berusende eller bedøvende middel. Har han større alkoholkonsentrasjon i blodet enn 0,2 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften enn 0,1 milligram per liter luft, regnes han i alle tilfeller for påvirket av alkohol (ikke edru) i forhold til bestemmelsene i denne lov. Villfarelse med hensyn til alkoholkonsentrasjonens størrelse fritar ikke for straff.
Vis hele sitatet...
I §21 står det derimot at man ikke kan kjøre noen kjøretøy om man ikke er skikket, men her finnes det ingen bestemt promillegrense.
http://www.adressa.no/forbruker/bil/article513971.ece

Du regnes som kjørende når du f.eks sykler. Så jo det gjelder.
Regelen i vegtrafikklovens § 22 tilsier at ved føring av motorvogn gjelder promillegrensen, som er fastsatt til 0,2 promille. Etter samme lovs § 2 er motorvogn "Med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor."

Hva gjelder sykkel og denslags er vegtrafikklovens § 21 mer relevant, da det her heter at man ikke skal føre eller forsøke å føre et kjøretøy om man ikke er skikket til det, for eksempel ved beruselse. Det er her ingen fast grense, og det blir dermed et skjønnsspørsmål. Det er naturlig at jo farligere kjøretøyet er, jo strengere vil dette bli håndhevet. Dermed skal det også litt til før du blir bøtelagt for fyllesykling (Jeg tviler på at det i det hele tatt har skjedd).

Det har forekommet frikjenninger i saker der elektrisk rullestol har blitt ført med promille, men da har man lagt til grunn at rullestolen er en erstatning for fungerende ben.
Takk så mye for svar, har dog fortsatt et spørsmål.

Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Regelen i vegtrafikklovens § 22 tilsier at ved føring av motorvogn gjelder promillegrensen, som er fastsatt til 0,2 promille. Etter samme lovs § 2 er motorvogn "Med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor."
Vis hele sitatet...
Har lest samme paragraf noen ganger nå, og tenker på tråsykkel med elektrisk hjelpemotor. Ettersom man må tråkke for at motoren skal hjelpe, stusser jeg på om dette er et kjøretøy eller motorvogn? Dette spørsmålet var i bunn begynnelsen på diskusjonen, og sånn sett "hovedspørsmålet".
Jeg ville tro det gjaldt som motorvogn siden elmotoren tilfører mer energi enn man tilfører med beina alene. Det er jo en motor som hjelper til.
Sist endret av Kinseek; 28. november 2010 kl. 23:46.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg ville tro det gjaldt som motorvogn siden elmotoren tilfører mer energi enn man tilfører med beina alene. Det er jo en motor som hjelper til.
Vis hele sitatet...
Det var dette jeg tenkte, og brukte som argumentasjon, men etter søking får jeg ikke bekreftet det.
Slik jeg forstår må man ikke registrere "el-sykkelen" noen plass, ei heller betale avgift slik man må med alle motorvogner. Derfor finner jeg ingen klare svar, og er nesten like blank som før jeg opprettet tråden.
Sitat av petterdass Vis innlegg
Takk så mye for svar, har dog fortsatt et spørsmål.



Har lest samme paragraf noen ganger nå, og tenker på tråsykkel med elektrisk hjelpemotor. Ettersom man må tråkke for at motoren skal hjelpe, stusser jeg på om dette er et kjøretøy eller motorvogn? Dette spørsmålet var i bunn begynnelsen på diskusjonen, og sånn sett "hovedspørsmålet".
Vis hele sitatet...
Jeg unnlot det, fordi jeg hadde lyst til å lete gjennom dommer, forskrifter og forarbeider før jeg kom med et svar. Etter å ha lett litt har jeg kommet frem til at sykkel med hjelpemotor regnes som sykkel så lenge den treffer følgende krav, hentet fra kjøretøyforskriftens § 4-1 5. ledd bokstav g om fritak fra reglene om typegodkjenning: "Tråsykler med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/ t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå. "

Legg her merke til at i kjøretøyforskriftens § 6-12 sier at det er obligatorisk typegodkjenning for mopeder og motorsykler, og jeg tolker det dithen at en sykkel med hjelpemotor som har de begrensningene som nevnt tidligere regnes som sykkel.

Jeg fant en melding fra vegvesenet med tilhørende brev fra vegdirektoratet som støtter dette synet.