Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3717
Sultan Of Swing
eazypeez's Avatar
Hei!

Jeg så tidligere i dag en artikkel i vg, hvor den var en kvinne fra spania som hadde registrert at hun eier solen! Jeg har også sett at det er en amerikaner som har registrert seg som eier av månen, hvor han nå selger eiendommer og har tjent seg rik på dette.

Bakgrunnen for at de har kunnet gjøre dette er at internasjonale regler sier at nasjoner som norge, sverige, USA osv. ikke kan tilkjenne seg retten til å eie en planet, men at det ikke er noen regler som nekter enkeltpersoner fra å gjøre dette!

Så det jeg lurer på er enkelt og greit:

*Hvordan går jeg frem for å registrere meg som eier av for eksempel mars eller jupiter?
*Hvem kontakter jeg for å finne ut at ingen har gjort det før meg?
*Hvor mye vil dere anslå at dette vil koste av kronasjer?

Dette er jo en genial idè!! Hvor sinnsykt hadde det ikke vært å være kongen av mars eller an annen planet!
Alt dette er bullshit og scam. Alt i verdensrommet er allemannseie og ingen personer eller stater kan gjøre krav på planeter, stjerner eller lignende.
Synes også det er kjempeteit med alle idiotene som har "kjøpt" tomter på månen. De har rett og slett kastet penger ut av vinduet, de eier ingenting på månen i det hele tatt.
Du vil jo aldri kunne eie en planet. Selvom du har papirer som forteller deg det, så vil du aldri kunne eie den. Ville aldri betalt masse penger for å ha de papirene selv, men om det viktigste for deg er å fortelle andre at du "eier" en planet, kan du vel bare fake papirene?
Eierskap er noe man anerkjenner. Typisk sett har man lover og regler nasjonalt men også internasjonalt som fastholder anerkjennelse av eierskap og beskriver prosesser til at man kan oppnå eierskap. Av og til anerkjennes ikke eierskap som f.eks. når politiet beslaglegger narkotika eller noen gjør revolusjon (Cuba-USA konflikten nå går mye på at Cuba ikke anerkjenner eiendomsretten og da erstatningskravet til de personer og bedrifter de tok over i revolusjonen, og som USA krever de skal erstatte). Det er absolutt ingen som kommer til å anerkjenne eirskap over hele solen eller en planet - om det så var aldri så mye "smutthull" i systemet som gjorde at en person med lupe trodde han kunne utnytte.

Du må gjerne kjøpe skjøter på måne-flekker (de selger de ja...) eller hevde at Mars er din for min del - men jeg og sansynligvis ca 7 milliarder andre mennesker kommer ikke til å anerkjenne det.
Sist endret av Kinseek; 28. november 2010 kl. 17:38.
Her:
http://www.oosa.unvienna.org/oosa/Sp.../outerspt.html

Disse to punktene er vel de mest aktuelle for din del:
-outer space shall be free for exploration and use by all States;
-outer space is not subject to national appropriation by claim of sovereignty, by means of use or occupation, or by any other means;
Sultan Of Swing
eazypeez's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sir Lemonpie Vis innlegg
Du vil jo aldri kunne eie en planet. Selvom du har papirer som forteller deg det, så vil du aldri kunne eie den. Ville aldri betalt masse penger for å ha de papirene selv, men om det viktigste for deg er å fortelle andre at du "eier" en planet, kan du vel bare fake papirene?
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg helt enig i at det bare er teit å kunne si at man eier an planet man aldri har satt sin fot på, og knapt nok sett.
Men det er likevel en svært pirrende tanke å kunne titulere seg selv som kongen av mars!

Er muligheten der så er det vel like greit å gripe den?
Sitat av eazypeez Vis innlegg
Jeg må si meg helt enig i at det bare er teit å kunne si at man eier an planet man aldri har satt sin fot på, og knapt nok sett.
Men det er likevel en svært pirrende tanke å kunne titulere seg selv som kongen av mars!

Er muligheten der så er det vel like greit å gripe den?
Vis hele sitatet...
Men det finnes ingen mulighet der!
Den eneste muligheten her er å tjene penger på idioter som deg, som tror at om noen printer ut en fin papirlapp og laminerer den så eier du pluuteslig en planet.
Hvem eier månen

Du kan gjerne sende inn eierskap til en planet, men det gjør deg ikke til eier. Er vel noen stykker som har sendt inn eierskap til månen opp igjenom. Noen har solgt eiendommer der, men det er nok tapte penger.

Er ikke en genial idé, fordi det ikke går. Ingen Land, stater, bedrifter etc eller privatpersoner kan eie noen planeter eller månen eller pluto(siden det ikke er en planet lengere) eller solen. Står i Article VI of the 1967 U.N. Outer Space Treaty.
Sitat av eazypeez Vis innlegg
Men det er likevel en svært pirrende tanke å kunne titulere seg selv som kongen av mars!
Vis hele sitatet...
En tittel er noe andre anerkjenner og knapt noen vil anerkjenne deg som konge av Mars om du så gav NASA 1 million i støtte. Du kan titulere deg selv som konge av mars, eller hva som helst, rent språklig sett allerede nå, men det betyr ingenting i praksis. Får du en hær som kan slå hodet av noen som protesterer mot at du er konge over mars så har du kommet en vei. Det var slik kongene her på jorden gjorde det...
Sist endret av Kinseek; 28. november 2010 kl. 17:46.
Sultan Of Swing
eazypeez's Avatar
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Men det finnes ingen mulighet der!
Den eneste muligheten her er å tjene penger på idioter som deg, som tror at om noen printer ut en fin papirlapp og laminerer den så eier du pluuteslig en planet.
Vis hele sitatet...
Såklart! hadde jeg kjøpt eiendom på månen er jeg enig i at jeg hadde vært en idiot som lar meg melke for penger, men her er det jo snakk om å bare registrere seg som eier av en planet! skulle jeg mot all formodning klare det blir det sikkert tatt fra meg før eller siden allikevel..

•outer space is not subject to national appropriation by claim of sovereignty, by means of use or occupation, or by any other means;

Det er nok dette punktet de har klart å registrere etter, da man som enkeltperson ikke er en nasjon, og man kan jo ikke okkupere noe man ikke når frem til.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
En tittel er noe andre anerkjenner og knapt noen vil anerkjenne deg som konge av Mars om du så gav NASA 1 million i støtte. Du kan titulere deg selv som konge av mars, eller hva som helst, rent språklig sett allerede nå, men det betyr ingenting i praksis. Får du en hær som kan slå hodet av noen som protesterer mot at du er konge over mars så har du kommet en vei. Det var slik kongene her på jorden gjorde det...
Vis hele sitatet...
Det er ikke det at jeg er eiesyk, det er en interessant tanke bare
Er det bare jeg som føler at hele konseptet med "å eie" har mistet all betydning nå? Jeg mener - at en ting er "din" er bare din i hodet fordi andre sier seg enig. Selvsagt er det sånn det er, men nå som alt ble tatt på planet-nivå sprakk den illusjonen helt.
Dette er så tullete at jeg har problemer å forstå hvordan disse "gnagerne" som selger tomter på månen klarer å tjene penger på det i utgangspunktet.

Husker at en kompis fikk et skjøte på en tomt på månen til jul for en del år tilbake, av sin far.
Hva er det for et idiotisk påfunn?

Tenk å gi sin egen sønn et totalt verdiløst papir til julepresang!
Og i tillegg hadde han betalt flere hundre kroner for det!

Det mest smertefulle var å se hvor stolte begge parter var over denne angivelig flotte gaven!
Far og sønn som knytter bånd til hverandre over idioti, det høres nesten poetisk ut.
Sultan Of Swing
eazypeez's Avatar
Trådstarter
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Dette er så tullete at jeg har problemer å forstå hvordan disse "gnagerne" som selger tomter på månen klarer å tjene penger på det i utgangspunktet.

Husker at en kompis fikk et skjøte på en tomt på månen til jul for en del år tilbake, av sin far.
Hva er det for et idiotisk påfunn?

Tenk å gi sin egen sønn et totalt verdiløst papir til julepresang!
Og i tillegg hadde han betalt flere hundre kroner for det!

Det mest smertefulle var å se hvor stolte begge parter var over denne angivelig flotte gaven!
Far og sønn som knytter bånd til hverandre over idioti, det høres nesten poetisk ut.
Vis hele sitatet...
Det sykeste må være hun som sa hun eier sola! det neste nå er vel at vi alle sammen må betale solvarme-leie til en pen penge, hehe.
Og de som ikke betaler må gå med heldekkende anti-soldress og solbriller fordi de ikke har betalt leia si
Sitat av eazypeez Vis innlegg
Det sykeste må være hun som sa hun eier sola! det neste nå er vel at vi alle sammen må betale solvarme-leie til en pen penge, hehe.
Og de som ikke betaler må gå med heldekkende anti-soldress og solbriller fordi de ikke har betalt leia si
Vis hele sitatet...
Hva med albinoer da, slipper de å bruke dress?
Sitat av eazypeez Vis innlegg
Det sykeste må være hun som sa hun eier sola! det neste nå er vel at vi alle sammen må betale solvarme-leie til en pen penge, hehe.
Og de som ikke betaler må gå med heldekkende anti-soldress og solbriller fordi de ikke har betalt leia si
Vis hele sitatet...
over my dead body.

I amerika kan man sikkert saksøke henne under solformørkelse.
Sist endret av Sixpounder; 28. november 2010 kl. 18:11.
Sultan Of Swing
eazypeez's Avatar
Trådstarter
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hva med albinoer da, slipper de å bruke dress?
Vis hele sitatet...
De må betale ekstra fordi de er en fare for at de reflekterer sollys på andre som har betalt for lite sol-leie

Men fra spøk til revolver.

Hvordan skal man gå frem for å gjøre dette?
Jeg ser vel at det egentlig ikke er noen vits i å gjøre det, men vil forstå prosessen som ligger bak det og hvem i all verden som har godkjent tullet
Sitat av eazypeez Vis innlegg
Hvordan skal man gå frem for å gjøre dette?
Jeg ser vel at det egentlig ikke er noen vits i å gjøre det, men vil forstå prosessen som ligger bak det og hvem i all verden som har godkjent tullet
Vis hele sitatet...
Det er ingen som har "godkjent" dette. Det er noen personer som uten videre sier "jeg eier solen". Så lager de nettside med masse tekst og sier du kan kjøpe den. Så kjøper en person den. Prosessen er lureri enkelt og greit.

Det er ikke så forskjellig fra 1492 og kongen av Spania sier han eier hele Amerika. Forskjellen er at han også sendte en hær til å håndheve påstanden. Prosessen for anerkjennelse er makt. Det er ingen makter som anerkjenner eierskap av solen. Det er fritt frem for å påstå hva enn man føler for.

Jeg eier hele universet. Tror du meg ikke så slår jeg deg ned på byen. Broren min har godkjent eierskapet.
Sist endret av Kinseek; 28. november 2010 kl. 18:16.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
send 200 spenn til meg, så kan jeg fake dokumentet det ert snakk om

selger også min bit av mars: 1000kr pr km2
Sitat av drittsekken Vis innlegg
send 200 spenn til meg, så kan jeg fake dokumentet det ert snakk om

selger også min bit av mars: 1000kr pr km2
Vis hele sitatet...
Var jo dyrt, så et sted at du kunne kjøpe månen for 1 dollar kvadratkilometern. Var helt ekte og, de hadde bilde av obama liksom.
Sitat av javaFreak Vis innlegg
Var jo dyrt, så et sted at du kunne kjøpe månen for 1 dollar kvadratkilometern. Var helt ekte og, de hadde bilde av obama liksom.
Vis hele sitatet...
Du må jo være mest lettlurt EU.
So what’s she gonna do if we don’t pay? Turn off the sun????
Vis hele sitatet...
Lol
http://www.odditycentral.com/funny/s...ect-taxes.html
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av javaFreak Vis innlegg
Var jo dyrt, så et sted at du kunne kjøpe månen for 1 dollar kvadratkilometern. Var helt ekte og, de hadde bilde av obama liksom.
Vis hele sitatet...
så alt med bilde av obama er ekte? naiv du
det var også en spøk
Jeg har sett en dokumentar om nettop dette (lurer på om det var bbc eller National Geogographic). Der kom det frem at bla USA's tideliger president George W Bush kjøpte seg en del av månen. Så det beviser jo egentlig at det er en scam. For er det noe bush er kjent for, så er det å ta ukloke avgjørelser.
Men hva skjer når/hvis vi får romskip og kan reise rundt i verdensrommet? Kan ingen eie noen planeter?
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Men hva skjer når/hvis vi får romskip og kan reise rundt i verdensrommet? Kan ingen eie noen planeter?
Vis hele sitatet...
Det kommer helt ann på hvordan mennesker med maktmidler velger å anse eiendomsrett, og hva man mener med å eie noe. Det kunne bli slik at en bestemmer seg for at eierskap bare betyr enerett til kommersiell utnyttelse, men at folk kan komme og gå som de vil. Det er så klart mulig å bestemme seg for å anerkjenne eierskap av planeter og gjerne lage prosesser til å oppnå eierskap. Hvordan det skulle være rent konkret vet jeg ikke helt. Sci-fi pleier vel ofte hoppe over den tekniske delen .
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Forskere mener at en komet krasjet inn i Brasil noen millioner år tilbake i tid, og slynget en svær bit av Brasil ut i atmosfæren, men denne biten av Brasil ble stoppet av tyngdekraften, og med års sliping har den blitt til vår kjære måne.

(ikke la brasilianerne finne ut om dette, de vil sikkert ha sin bit av kaka)
Dette får meg til å håpe at det er annet liv i universet enn menneskene, og at de som tror de eier noe får grisebank av aliens den dagen de bestemmer seg for å besøke tomta si