Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2588
Når jeg tenker så tenker jeg på "norsk". Alt som farer igjennom hjernen beskrives av mitt moderspråk.

Kom da til å tenke på; hva hvis man ikke har lært noe språk enda? Når man er barn osv. Hvordan fungerer tankegangen uten noe språk å tenke med?

Tenker en baby på babyspråk? Eller tenker den bare i bilder uten å kunne beskrive det?
På den tiden så foregår det ikke så mye tenking. Babyen klarer ikke å skille seg fra omverdenen og forbinder ting med assosiasjoner.
Sist endret av kengro; 28. november 2010 kl. 14:41.
Føler mer at man visualiserer når en tenker fritt, og underveis vil man sette ord på gitte ting, noen kan ha problemer med å få dette ut ordrett siden ordforrådet er begrenset.
Se f.eks en barnetegning, der kan ofte nevnes detaljer og situasjoner som barnet ikke klarer å forklare med ord.
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av johnpetter Vis innlegg
Føler mer at man visualiserer når en tenker fritt, og underveis vil man sette ord på gitte ting, noen kan ha problemer med å få dette ut ordrett siden ordforrådet er begrenset.
Se f.eks en barnetegning, der kan ofte nevnes detaljer og situasjoner som barnet ikke klarer å forklare med ord.
Vis hele sitatet...
Delvis enig, men når man er forbanna på noen så tenker man jo fks "den jævla hora!"

Hvordan kan man tenke det samme hvis man ikke har noe språk?
Sitat av Source Vis innlegg
Delvis enig, men når man er forbanna på noen så tenker man jo fks "den jævla hora!"

Hvordan kan man tenke det samme hvis man ikke har noe språk?
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke å tenke "den jævla hora!", er nok med å ha en følelse av å være sint eller assosiere personen med noe man ikke liker.
Har du aldri leita etter ett ord du vet hva betyr men klarer ikke komme på i farta.

Some like that?
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Har du aldri leita etter ett ord du vet hva betyr men klarer ikke komme på i farta.

Some like that?
Vis hele sitatet...
Hmmm. Her er du inne på noe ja. Her tenker man jo faktisk ordet uten å kunne beskrive ordet.

Fascinerende.
Dette kalles semiotikk, og har mer med hvordan vi lærer språket og hva vi lærer gjennom kultur og erfaring, enn tanker. Tankene dine er følelser, og det har selv små barn. Men språket du er blitt opplært i gir deg mulighet til å sette ord på følelsene, negative og positive ord. Det er derfor greit å tenke seg at småbarn kjenner en følelse, det være seg frykt eller glede, og de velger å gråte eller smile. De har ikke vokabularet til å uttrykke seg på andre måter. "Jeg er sulten" --> gråt "Jeg får mat". Forøvrig et svært spennende tema: Litt lesestoff om du vil se nærmere på det: http://www.aber.ac.uk/media/Documents/S4B/sem02.html

En annen liten ting er også hvordan man tenker på ulike språk. Når jeg er i Norge, tenker jeg på norsk. Når jeg er i utlandet tenker jeg på engelsk eller fransk. En skifter tankesettet sitt å tilpasse nye erfaringer og påvirkninger.
Sist endret av Keyser Söze; 28. november 2010 kl. 14:57.
Det bevise vel bare at vi som intelligente har behov til å utvikle en form for språk for uttrykke følelser og andre ting.
Dette være om man er døve eller blinde. Som nemt så har jo døve sitt eget håndspråk, mens blinde har blindeskrift.

Så man kan vel kanskje si at beviset på at vi er intelligente er at vi har et velutviklet språk.

Men jeg legger da merke til at tankegangen min ofte blir på engelsk når det kommer til visse ting selv om norsk er moderspråket.
Sist endret av Mantuz; 28. november 2010 kl. 14:55.
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Men jeg legger da merke til at tankegangen min ofte blir på engelsk når det kommer til visse ting selv om norsk er moderspråket.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg er fordi hjernen automatisk velger det raskeste den finner. Hvis man har sett mye på engelske serier/filmer eller spilt spill så vil disse ordene ofte ligge "nærmest".

Man tenker fortsatt på et språk selvom det er et annet.
"man tager det man haver"
er et godt ordtak for hjernen og kroppen.

så en person uten noe språk, vil tenke i følelser og bilder den har dannet av opplevelsen den tenker på.
Det høres kanskje fjernt ut å gjøre det, men blir likt.
Denne måtte jo nesten komme. Hvordan tenker en som er født blind og døv?
Sitat av AndyCandy Vis innlegg
Denne måtte jo nesten komme. Hvordan tenker en som er født blind og døv?
Vis hele sitatet...
De tenker "bare" i følelser.
men de får hjelp av hjernedelene som egentlig hadde blitt brukt til syn og hørsel, så det er sikkert noen store følelsesspekter.
Sitat av Reitaner Vis innlegg
De tenker "bare" i følelser.
men de får hjelp av hjernedelene som egentlig hadde blitt brukt til syn og hørsel, så det er sikkert noen store følelsesspekter.
Vis hele sitatet...
Dette har det vært en tråd om for ikke så lenge siden, og der fant man ut at døvblinde bruker blindeskrift og godt kan lære seg språk, så de kan nok godt tenke i språk de også (men bruker vel kanskje litt mer tid på å lære seg det?)
Sitat av Source Vis innlegg
Når jeg tenker så tenker jeg på "norsk". Alt som farer igjennom hjernen beskrives av mitt moderspråk.

Kom da til å tenke på; hva hvis man ikke har lært noe språk enda? Når man er barn osv. Hvordan fungerer tankegangen uten noe språk å tenke med?

Tenker en baby på babyspråk? Eller tenker den bare i bilder uten å kunne beskrive det?
Vis hele sitatet...
Som motpolar tenker jeg 80% av tiden på engelsk, resterende 20% tenker jeg enten i bilder eller på norsk.

Jeg finner dette mye mer givende da det samtidig øker mitt eget ordforråd på engelsk ettersom jeg må huske flere ord og ved hjelp av å tenke visuelt har mye bedre oversikt når jeg jobber med feilsøking.
Sitat av randoom Vis innlegg
Dette har det vært en tråd om for ikke så lenge siden, og der fant man ut at døvblinde bruker blindeskrift og godt kan lære seg språk, så de kan nok godt tenke i språk de også (men bruker vel kanskje litt mer tid på å lære seg det?)
Vis hele sitatet...
Ja! Som sagt tidligere "tager hva man haver"
Hjernen er virkelig fantastisk
Jill Bolte hadde en interessant TED-talk om det å oppleve et hemorragisk hjerneslag i venstre halvdel av hjernen, som skal være den halvdelen av hjernen ansvarlig for språk og den "indre monologen". Hun er vel ganske eksentrisk, men nevner ihvertfall hvordan hun opplevde at den "brainchatter"-en dere har snakket om forsvant i perioder (ca etter 8:30 i det klippet). Riktignok ikke bare den indre monologen, omtrent hele venstre halvdel av hjernen ble "skrudd av" i perioder, og hun forsvant inn i det hun kaller "Lala-land".
Tenkte likevel at det kan være et interessant innslag.

Har vokst opp trespråklig og har også mange ganger lagt merke til hvordan min indre monolog bytter språk, avhengig av hvor jeg befinner meg og språk rundt meg.
Det sies at man behersker et språk så snart man drømmer i det språket - selv er jeg ikke enig, men likevel tar det opp et interessant tema, nemlig språk i drømmer. Tanker rundt dette?
Beklager om innlegget blir litt off-topic, men dette er et interessant tema som provoserer frem en del andre tanker og idéer også!
Sist endret av TeumessianFox; 28. november 2010 kl. 15:45.
Vi har jo flere måter å tenke på som ikke innebærer et språk. De tankene vi setter ord på, er naturligvis det vi er mest bevisst på fordi det brukes hele tiden og reflekterer den rent fysiske opplevelsen av når vi hører ordene med hørselen vår. Men når man for eksempel tenker i bilder, knytter man ikke nødvendigvis de bildene med konkrete, verbale ord, og de kan gå i stor grad uten noen navnsetting. Og de abstrakte tankene man gjør seg, som faller helt utenom de andre kategoriene som knyttes til våre sanser og opplevelser gjennom dem, er jo umulig å forklare med ord.

At man har et tankespråk før man er i stand til å sette ord på det, ser jeg på som åpenbart, både når det gjelder oss og andre dyr.
Et perspektiv kan jo også være at språk fjerner oss litt fra det vi beskriver - det er jo tross alt en abstraksjon vi legger oppå det vi observerer og kan medføre visse betraktningbegrensinger idet ord både generaliserer og bærer konnotasjoner. Et rikt språk er så klart istand til å dykke dypere og utrede om det man betrakter, men det blir jo med flere ord og kanskje hele byggverket av ord (som i sin største form er doktorgradstudentens avhandling?) ikke avspeiler det bra nok.
Alene og forlatt påstår jeg at man fortsatt kan dykke dypere i nyskjerrighet
uten å trenge å formulere seg bedre for seg selv.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
ikke avspeiler det bra nok.
Vis hele sitatet...
Som Afasar sier så gir ord en fysisk eller en ellers kjent følelse, men i hvilken grad
utgjør ordene kjennskap uten erfaring? ganske liten vil jeg tørre påstå.
Du kan jo forkalre deg til fordervelse om hvor morsomt det er å leke i snøen til en som aldri har vært borti det,
men han forstår neppe før han har prøvd det selv.
Sist endret av Sixpounder; 28. november 2010 kl. 17:34.
Kan anbefale Radiolab episoden om akkurat dette http://www.radiolab.org/2010/aug/09/
Sitat av ocliw Vis innlegg
Kan anbefale Radiolab episoden om akkurat dette http://www.radiolab.org/2010/aug/09/
Vis hele sitatet...
Skulle til å anbefale denne selv. Hørte Podcasten for en tid tilbake, og det var ganske rørende. Siden ser ut til å være hamret ned av diverse nyhetsaggregatorer for tiden, så det kan være litt vanskelig å komme inn. Episoden handler i alle fall om en 27-åring som mistet språkevnen sin etter å ha fått slag, og hvordan han må bygge opp forståelsen fra bunnen av igjen.