Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 3764
http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article749681.ece

3 stykker går nesten løs på en busssjåfør, fordi han ber de 3 roe seg ned. Hva er det som foregår i hodet til folk som reagerer slik? Jeg klarer ikke for alt i verden forstå hvorfor man skal oppføre seg på den måten.

BTW: Dette har ingenting med hudfarge eller statsborgerskap å gjøre, så se bortifra at vedkommende er iransk statsborger, da norske statsborgere også oppfører seg slik.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Alle er forskjellige?
Normen kan like gjerne gjøre noe dumt som en svenske/japaner, men det er mange som føler gruppe press når de er med venner/den kule jengen. Det finnes også folk som er engle mennesker fra norge/afganistan.
Alle er forskjellige.
En kompis av meg var på bussen, og det var bussjåføren som slo guttene først.
Men helvetes drittsekker av noen unger skal du lete lenge etter.
Kjenner de guttene litt og de er ikke gode, få de ut av landet sier jeg bare.
Kan være mange grunner da, som f.eks sykdom, narkotika eller bare tøffe seg for gjengen sin!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Kultur, bakgrunn og oppdragelse? Holder ikke å si "alle er forskjellige" når tre stykker sparker ned en bussjåfør, og i tillegg drapstruer politiet nå de kommer.
Når man truer politiet er man jo bra dum. Når man dreper 1 politiman e man jo enda dummere, for når du dreper 1, så kommer jo 30 sukker etter deg. Dreper du 30 kommer det 1000 etter deg( så lenge du ikke e i USA, da må du gange politiet med 10 får å få riktig svar )
følelser 10
problemet er et økende press fra gjenger/grupper man er i.. Gud hvor glad jeg er jeg ikke bor i byen.. Vi har ikke noe sånnt opplegg her, slike problembarn. Men, de gangene jeg er i byen på ferie/turer, ser man alltid det er gjenger hvor en person skal tøffe seg ved å gjøre noe dritt mot uskyldige intetanende personer.
Ikke vet jeg hvor denne dritten kommer fra, men noe må gjøres for å luke den vekk. Tror det er en veldig stor ond sirkel, som blant annet omhandler for mye penger i Norge, og at foreldre ikke får nok tid med barna sine for å oppdra dem ordentlig. Dog er dette ikke noe problem på "bygda" i og med at alle lærerne kjenner alle elevene på alle skolene, og det blir ikke noe problem. Men i byen derimot blir det noe helt annet..
Har veldig lyst å legge skyld på noen, men velger å ikke gjøre det da det fører til en enda større diskusjon...
Føler egentlig at skolene(lærerne) skulle fått litt friere tøyler i å disiplinere mennesker, PISK på folk som oppfører seg uhøflig mot medmennesker, da spesielt eldre. Jeg kan ikke si jeg gleder meg til jeg selv blir 70-80 år og hjelpesløs slik som det er nå. Tenk om det skal eskalere like mye som det har gjort de senere år, da blir man nødt til å gå rundt med pistol på innerlomma om man skal føle seg trygg..
Noe må gjøres.. blitt for mye problembarn i norge IMO
Her seg vi bygdefolkets fordommer mot byungene. Njord, dette skjer på bygda også.

Psykiske problemer, ekstremt stress og/eller rusbruk er tilnærmet alltid med i bildet.
Svaret er vel enkelt.. Oppvekst og kultur eller drømmer om å bli respektert fordi de er eller har vært svake på andre pungter når de var yngre.

Man ser det jo med de man vokser opp med på skolen og videre. Noen var snille englebarn som plutselig forandrer seg 100% og vil bli respektert og har en stor våt drøm om å bli kongen av byen, mens andre hadde hatt en litt kjip oppvekst som resulterte i den de ble.

Noen er jo også mer påvirkelig enn andre av natur og blir da påvirket av folk de henger med.

"Problemet" er vel uungåelig.
Sist endret av Source; 20. mars 2010 kl. 23:47.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Sitat av www2 Vis innlegg
Når man truer politiet er man jo bra dum. Når man dreper 1 politiman e man jo enda dummere, for når du dreper 1, så kommer jo 30 sukker etter deg. Dreper du 30 kommer det 1000 etter deg( så lenge du ikke e i USA, da må du gange politiet med 10 får å få riktig svar )
Vis hele sitatet...
Hvordan regner du ut dette? Finnes det en formel? Har du kilder som kan backe opp dette? Hadde vært meget spennende lesing. Gange med 10 i usa?

1000 politi etter deg om du dreper 30? vel , det er 1/12 av alle politifolk i Norge.

OT.
Vel, mange farges av bakgrunn, oppvekst og miljø, men det forklarer aldeles ikke noe slikt. For å gjøre noe som dette lider du enten av noe psykisk, eller er ruset på noe.
Fordommer?
Jeg sa det skjedde her på bygda også, så ikke kom og si jeg er fordomsfull.
Det er på vei her også, ikke i like stor grad, men det er på vei, fra hvor? Jo nettopp, fra BYEN!
Det er fra byen alt det vonde kommer. Det bør du forstå også. Leter du i byen etter hvor mange uhøflige barn du finner der, finner du et betyyyyyyyydelig høyere tall enn man finner på bygda.
Og en annen ting er barns oppførsel også. Før i tiden pleide barneskoleelever å respektere folk som gikk på videregående skole. Nå til dags? Man kan oppleve å bli kalt enn kukksuger, hore, idiot og alt mulig. Hvorfor? De skal tøffe seg. Hvorfor? De får ikke nok tid med foreldra sine(ikke nok oppmerksomhet). Dette fører altså til at de er ute etter oppmerksomhet fra gjengen sin, de tøffer seg, og hvordan kan man gjøre det bedre enn å være frekk mot en som er 10 år eldre enn seg selv?
sann historie:
Jobbet før på leketøysbutikk, mor og barn var innom butikken for å kjøpe en gave til bekjente. Barnet begynte mase på moren sin, tvang frem uekte gråt fordi han ikke fikk hva han ville ha. Moren gjorde naturligvis det eneste rette, ihvertfall denne gangen og gikk ikke med på ungens krav. Hva resulterte det i ? Jo, ungen begynte hylskrike og kalte moren sin ei jævla fitte, hore og ba hu dra seg til helvete.. Hvor er spanskrøret?
Får jeg en sånn unge, sender jeg h*n personlig til sjøs..
Sitat av Njord Vis innlegg
Får jeg en sånn unge, sender jeg h*n personlig til sjøs..
Vis hele sitatet...
Man _får_ jo ikke en sånn unge, man danner den selv ved å ikke sette rettningslinjer og peke barnet i riktig retning i livet. Får du en sånn unge har man i mine øyne faila som foreldre.
Source, det er sant, men man veit aldri hva slags personer ungen blir inspirert av.. Uansett hvor god forelder man er, kan man være uheldig.. tror jeg..
Forbausende enig med deg, Njord, særlig angående det med byen, frekke barn og foreldresvikt. Ser økende tendenser til frekke folk rundt meg som oppfører seg som om de var fem, når de i realiteten er mye eldre. Det er for mye ukult som har blitt kult, kan man si; banning, vold og tøyning av regler ser ut som mål for den gjennomsnittlige ungdom nå til dags. Retter også en finger mot uintegrerte innvandrere, som er det verste som finnes.
'Hva gjør at folk ikke kan oppføre seg?'

Det har jeg lurt på mange ganger. Denne bussepisoden er bare en av mange dessverre. Ja, jeg kan skjønne testosteron og litt opprømthet, du skal være kul, du er litt amper fra før, flere som hisser deg opp rundt deg, men allikevel, må man være ape? Sett det hos jenter også, som skal yppe, det blir for teit. For min del blir jeg bare oppgitt av sånn oppførsel, what's the fucking point? Av og til lurer jeg på om folk som ypper og søker bråk/skaper bråk mangler noe vesentlig i hodet. Jeg er seriøs, akkurat som psykopater har mindre utviklet pannelapp (empati). Jeg hadde vel krepert av ren skjær flauhet over meg selv om jeg tok meg selv i å holde på sånn. Kanskje dem ikke ser det selv rett og slett...
Sitat av Njord Vis innlegg
problemet er et økende press fra gjenger/grupper man er i.. Gud hvor glad jeg er jeg ikke bor i byen.. Vi har ikke noe sånnt opplegg her, slike problembarn. Men, de gangene jeg er i byen på ferie/turer, ser man alltid det er gjenger hvor en person skal tøffe seg ved å gjøre noe dritt mot uskyldige intetanende personer.
Ikke vet jeg hvor denne dritten kommer fra, men noe må gjøres for å luke den vekk. Tror det er en veldig stor ond sirkel, som blant annet omhandler for mye penger i Norge, og at foreldre ikke får nok tid med barna sine for å oppdra dem ordentlig. Dog er dette ikke noe problem på "bygda" i og med at alle lærerne kjenner alle elevene på alle skolene, og det blir ikke noe problem. Men i byen derimot blir det noe helt annet..
Har veldig lyst å legge skyld på noen, men velger å ikke gjøre det da det fører til en enda større diskusjon...
Føler egentlig at skolene(lærerne) skulle fått litt friere tøyler i å disiplinere mennesker, PISK på folk som oppfører seg uhøflig mot medmennesker, da spesielt eldre. Jeg kan ikke si jeg gleder meg til jeg selv blir 70-80 år og hjelpesløs slik som det er nå. Tenk om det skal eskalere like mye som det har gjort de senere år, da blir man nødt til å gå rundt med pistol på innerlomma om man skal føle seg trygg..
Noe må gjøres.. blitt for mye problembarn i norge IMO
Vis hele sitatet...
At sånne problemer ikke finnes på "bygda" er bare tull! Jeg bor på et lite tettsted hvor spesielt barna fra ungdomskolen har sporet helt av! Er riktignok mange eldre som ikke er helt riktig navla, men dette er mest i form av helgeslossing/drikking.

Kan ta frem et eksempel fra en telttur for 10. klassingene, her ble over 10 tatt for røyking av hasj, en for besittelse og salg av 15g hasj. Flere testet også positivt på amfetamin (!!!). Dette var da overhode ikke vanlig når jeg gikk på ungdomskolen.
Det var også en elev som knivsakk en annen i halsen på en annen telttur. Eleven bommet heldigvis og lagde kun et rift i siden på halsen.. Det er også mye slossing blant disse små ville ungdommene.
De henger i gjenger på de lokale butikkene, hvor de bare sitter og finner på faenskap. Antaller vokser for hvert år som går, spesielt de tre siste årene.

En annen gang møtte jeg på en 8. klassing og en 10. klassing:
Jeg og en kamerat satt på plenen og slappet av (plukket litt flein), også kom de bort til oss med noen flein og lurte på om vi ville ha? Vi ba de gå, men da ble vi bare truet med juling (jævlig irriterende). Etter en stund begynte de å skrite av all hasjen de hadde røyket, og at de drakk øl regelmessig. Helst hver dag. Den yngste av de to skrøyt også av at han hadde tatt en overdose på pillene han hadde funnet i morens skap.

Problemet ligger nok i slapp folkeskikk, og "harde" gjeng-miljøer. Her er det tydelig viktig og markere seg på jævligst mulig måte..
Lurer litt av problemene ligger hos foreldrene, men trur nok det er det "kule imaget" som er det største problemet. Det har jo blitt så "inn" å være gangster nå til dags, og hva er det gansgstere gjør?

Syntes OnklP og disse gjør seg til fæle rollemodeller. Kanskje mye av problemet ligger i slike kulturer som dette? Skal ikke si alt for mye om OnklP, men det virker jo som om de fleste av disse problembarna ser opp til gutter som disse..
Sist endret av Prognisse; 21. mars 2010 kl. 00:40.
Okey Prognisse, må forsvare meg selv litt her.
Første posten ble litt feil, det finnes LITT av det her. Det er klart, ikke til å unngå.. Men det er i mye større grad verre i byen, mulig jeg er heldig med hvor jeg bor, men det er til den grad ØKENDE!!!
Og, hvor bor du egentlig? Hørtes ut som et jævla rånerhøl(ja de har stor skyld i de, tapere.)
Men seriøst, hvor bor du? Jeg tipper det er en del rånere der du bor, for der det bor rånere bor de utallig mange problembarn..
Enig med det du sier og forøvrig..
Sitat av Njord Vis innlegg
Okey Prognisse, må forsvare meg selv litt her.
Første posten ble litt feil, det finnes LITT av det her. Det er klart, ikke til å unngå.. Men det er i mye større grad verre i byen, mulig jeg er heldig med hvor jeg bor, men det er til den grad ØKENDE!!!
Og, hvor bor du egentlig? Hørtes ut som et jævla rånerhøl(ja de har stor skyld i de, tapere.)
Men seriøst, hvor bor du? Jeg tipper det er en del rånere der du bor, for der det bor rånere bor de utallig mange problembarn..
Enig med det du sier og forøvrig..
Vis hele sitatet...
Jeg bor i nannestad.. faen, der måtte jeg røpe meg. Nå kommer de unga sikkert på døra mi i morgen!!
Jeg er ikke så sikker på det der med rånere, hvertfall ikke her jeg bor.
De henger nemmelig i en helt annen krets, og driver kun med råning og helgefylla. De har heller ikke noe med ungene å gjøre, annet en "damene" da, som de sikkert er å henter ut litt gevist hos. Rånerene er alt i alt bare høylytte.. Eller er de ganske så rolige av seg.

De unga derimot, de er av hobby-gangster sorten. Kan vel kalle de kriminelle, hvertfall mange av de.
Ungene stjeler også biler og det som værre er! Møtte en gang noen av de som var på raid etter biler.. Tatt av snuten blir de støtt og stadig og, i bøffa biler, for besittelse av narkotikum etc. Er jo ikke rart i at de blir tatt, da de skal skryte så jævlig over hva de driver med.
Virker som om de er "avlet" opp av en liten krets med vinningskriminelle "ræppere", de er ihvertfall heltene dems.
Sitat av Prognisse Vis innlegg
Jeg bor i nannestad.. faen, der måtte jeg røpe meg. Nå kommer de unga sikkert på døra mi i morgen!!
Jeg er ikke så sikker på det der med rånere, hvertfall ikke her jeg bor.
De henger nemmelig i en helt annen krets, og driver kun med råning og helgefylla. De har heller ikke noe med ungene å gjøre, annet en "damene" da, som de sikkert er å henter ut litt gevist hos. Rånerene er alt i alt bare høylytte.. Eller er de ganske så rolige av seg.

De unga derimot, de er av hobby-gangster sorten. Kan vel kalle de kriminelle, hvertfall mange av de.
Ungene stjeler også biler og det som værre er! Møtte en gang noen av de som var på raid etter biler.. Tatt av snuten blir de støtt og stadig og, i bøffa biler, for besittelse av narkotikum etc. Er jo ikke rart i at de blir tatt, da de skal skryte så jævlig over hva de driver med.
Virker som om de er "avlet" opp av en liten krets med vinningskriminelle "ræppere", de er ihvertfall heltene dems.
Vis hele sitatet...
haha.. Sounds like mom and dad haven't been home..
Foreslår at Stoltenberg innfører en lov om at mor og far skal tilbringe minimum antall timer med barnet hver dag.. Er i bunn og grunn der problemet ligger.. Det er vel strengt tatt det eneste som har forandret seg gjennom årene. Det og mer penger(bortskjemte barn pga lite tid med barna osv)
Anbefaler forresten at du har balltreet lett tilgjengelig!

Sitat av skolms Vis innlegg
Nei, alt jeg sa var at det hadde vært bra. Uten å utdype det noe mer.



Eneste grunnen til at det er flere etniske "shitkids" er pga det er flere nordmenn enn innvandrere i Norge..
Vis hele sitatet...
Skal du komme med en såpass fremmedfiendtlig uttalse bør du begrunne den.. Og igjen kommer du med en slik idiotisk uttalse om at utlendinger er verre enn nordmenn.. Tror du burde bli kvitt den patriothjelmen din og åpne øya. Barna er noen jævla drittsekker.. vær så snill å begrunn før du kommer med slike uttalser..
Sitat av Njord Vis innlegg
Source, det er sant, men man veit aldri hva slags personer ungen blir inspirert av.. Uansett hvor god forelder man er, kan man være uheldig.. tror jeg..
Vis hele sitatet...
Det source påpeker er nok den viktigste faktoren her. En nær slektning av meg er nylig utdannet lærer og har vært på en del foreldremøter. Jeg vet det er en løftebrudd på taushetsplikten fra h*nnes del, men poenget er uansett det viktigste. For det er så mange foreldre der ute som ikke kan ta til seg at deres barn har gjort noe de ikke skal gjøre / skulle gjort; de er for naive til å tro at deres lille engel, som sikkert alltid er søt og snill i deres nærvær, kan være djevelungen selv når de ikke ser - og dette skaper, som Source sier, problem fra foreldrefronten. Barnet vokser opp og får kontroll i familien. Vertfall på det området hvor h*n får gjøre som h*n vil uten at foreldrene får sagt så mye med dette, for det meste i dag blir ansett som mishandling og kan anmeldes av barnet dersom foreldrene faktisk gjør eller prøver på det de gjorde i gamle dager, som f.eks. klask på baken.

Videre må jeg påpeke at skolen i dag har for lite autoritet. Jeg kunne godt ha hatt pekestokken innført i skolen igjen for å få makten tilbake til læreren, og ikke elevene.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article749681.ece

3 stykker går nesten løs på en busssjåfør, fordi han ber de 3 roe seg ned. Hva er det som foregår i hodet til folk som reagerer slik? Jeg klarer ikke for alt i verden forstå hvorfor man skal oppføre seg på den måten.

BTW: Dette har ingenting med hudfarge eller statsborgerskap å gjøre, så se bortifra at vedkommende er iransk statsborger, da norske statsborgere også oppfører seg slik.
Vis hele sitatet...
Fordi de er menesklig søppel?
En statlig henrettelses buss slik de har i Kina kunne vært en fin løsning.

Blind vold?
Trusler under pågripelse?
Javel, nå skal du på busstur å få sprøyte.
Riktignok sier du at man skal se bort fra at gjerningsmennene er av utenlandsk opprinnelse, men jeg føler at det er et argument man ikke skal se bort fra bare fordi innvandrere bruker muligheten til å skrike "rasisme" hver gang de føler de kan bruke det til sitt forsvar.
Til sammenlikning var det en gutt som ropte ulv noen ganger for lenge siden - også der skjønte folk at han melket dette for alt det var verdt, og sluttet til slutt å bry seg.

Jeg tror nok problemet ligger i den fremmedkulturelle aksepten for denne type handlinger.
Ungdom med innvandrerbakgrunn er vokst opp og foret med holdninger som tilsier at det er greit å banke kvinner, og steine folk til døde om de gjør noe som de har definert som galt.
Med disse prinsippene i bunn, er nok terskelen for å angripe eksempelvis bussjåfører lav, og nærmest det er nærmest en selvfølge for disse personene å reagere på denne måten.

Jeg sier ikke at innvandringen er fullt og holdent skyld i disse holdningene, men en teori jeg synes er verdt å vurdere er jo at deres kulturelle aksept og indoktrinerte holdninger har påvirket dette aspektet ved generell atferd her til lands.
Med økende voldsepisoder, og et svakt stilt ordensapparat som ikke er i stand til å gi passende reaksjoner på mer enn en liten del av slike episoder vil man automatisk opparbeide seg et endret syn på dette - som da vil føre til at hendelsesfrekvensen eskalerer.
Mønsteret med eskalerende vold stadfester de fleste til fremmedkulturelle land - og det er ikke basert på rasehat eller rasistiske holdninger, men tvert imot sannferdige rapporter om hvor lav terskelen for vold faktisk er i andre land kontra i Norge.

Ser at AndyCandy kommer med opplysninger om at bussjåføren slo først - men jeg finner det ytterst tvilsomt at det var bussjåføren som la opp til konfrontasjonen.
Gjerningsmennene hadde (i følge fvn.no) laget bråk (uvisst av hvilken karakter) i bussen og fått beskjed om å slutte med dette - hvor det virker som om de har tatt dette som en grov fornærmelse og nærmest utnyttet det de så på som en mulighet til å gjøre opprør - sannsynligvis med håp om voldelig utfall (det er min egen konklusjon basert på beskrivelse av hvordan de oppførte seg - og kan dermed ikke bekreftes at faktisk er tilfelle, men jeg ser på det som reellt).
At sjåføren har slått først (merk: uvisst av hvilken karakter) er sannsynligvis en spontan reaksjon som følge av hvordan trusselbildet utviklet seg.
Veldig mange reagerer på denne måten når de føler seg truet i håp om at trusselobjektet skal trekke seg unna.
- Det kan jo kanskje være aktuelt med informasjon om sjåførens opphav for å redegjøre for reaksjonen. Mønsteret her tilsier at en fremmedkulturell sjåfør ville tydd til vold raskere enn en norsk - men der igjen så har man trusselbildets påvirkning av dette.

Man kan forsåvidt også anta at det er mulig at disse ungdommene nærmest handlet på instinkt her - et instinkt som er indoktrinert i deres væremåte som resultat av den lave terskelen de er vant til.
De later jo overhodet ikke til å ha tatt faremomentet relatert til handlingene deres i betraktning - da det faktisk dreier seg om ytterst stor distraksjon av et menneske som styrer et kjøretøy som ofte inneholder veldig mange mennesker, og at dette setter veldig mange menneskeliv i en alvorlig faresituasjon som med stor sannsynlighet kan ha dødelig og ikke minst funksjonshemmende utfall for en betydelig mengde mennesker som ikke en gang har provosert gjerningsmennene til i det hele tatt å tenke vonde tanker om de - eller tenke på de i det hele tatt for den saks skyld.

Manglende vurderingsevne i forhold til de alvorlige konsekvensene dette kan medføre for de andre passasjerene er her et svært bekymringsverdig aspekt ved denne saken.

Merk at det jeg skriver her ikke er noen direkte påstander jeg er fast bestemt på at er tilfelle, men jeg føler at det absolutt er poenger man bør vurdere i en diskusjon omkring situasjonsbildet og måten slike episoder forekommer stadig hyppigere.
Sitat av Njord Vis innlegg
Fordommer?
Jeg sa det skjedde her på bygda også, så ikke kom og si jeg er fordomsfull.
Det er på vei her også, ikke i like stor grad, men det er på vei, fra hvor? Jo nettopp, fra BYEN!
Det er fra byen alt det vonde kommer. Det bør du forstå også. Leter du i byen etter hvor mange uhøflige barn du finner der, finner du et betyyyyyyyydelig høyere tall enn man finner på bygda.
Og en annen ting er barns oppførsel også. Før i tiden pleide barneskoleelever å respektere folk som gikk på videregående skole. Nå til dags? Man kan oppleve å bli kalt enn kukksuger, hore, idiot og alt mulig. Hvorfor? De skal tøffe seg. Hvorfor? De får ikke nok tid med foreldra sine(ikke nok oppmerksomhet). Dette fører altså til at de er ute etter oppmerksomhet fra gjengen sin, de tøffer seg, og hvordan kan man gjøre det bedre enn å være frekk mot en som er 10 år eldre enn seg selv?
sann historie:
Jobbet før på leketøysbutikk, mor og barn var innom butikken for å kjøpe en gave til bekjente. Barnet begynte mase på moren sin, tvang frem uekte gråt fordi han ikke fikk hva han ville ha. Moren gjorde naturligvis det eneste rette, ihvertfall denne gangen og gikk ikke med på ungens krav. Hva resulterte det i ? Jo, ungen begynte hylskrike og kalte moren sin ei jævla fitte, hore og ba hu dra seg til helvete.. Hvor er spanskrøret?
Får jeg en sånn unge, sender jeg h*n personlig til sjøs..
Vis hele sitatet...
Nå må du tenke på at på bygda er det vel like mye slossing og ulovligheter, men du har nok rett, det er mange person som henger i byer og smeller til uskyldige og viser seg frem for gjengen. gjengkultur har ikke gjort noe godt med Norge!
Alle mennesker som "vokser" på å gjøre andre "mindre", eller de gjør ting som virker "uforklarlig" ville jeg påstått dette... Alle er vi redde - kollektiv bevissthet om at også solen skal slukke en dag - så...noen gjør slemme ting mot andre for å fortrenge ting, noen får barn, noen blir barn, noen får en jobb de hater, noen mishandler dyr, noen har fetish på moren sin, noen fetish på bestefar, noen på sine egne unger, noen på sko osv...Noe har shopping som fortrengesle, andre tror de elsker noen i et forhold, men elsker bare seg selv... Desverre lever vi i en tid av totalt selvbedrag...Og jeg velger å tro at de fleste bare gjør sitt beste...En som må skade noen/noe for å føle seg bedre er ganske så redd for å si det enkelt...Og hvordan kan man bli verken sint eller frustrert? Livet er skummelt, men det finnes måter å komme seg igjennom dagen uten å "bruke" eller skyve sin frykt på andre, men et svart få antall mennesker vet hva jeg i det hele tatt snakker om...Men sånn er det.... FRYKT for alle penga!
Tillegg: til Njord:

Forsøket ditt på å glorifisere bygdeungdom kan jeg egentlig avkrefte mens jeg er i gang.

Jeg kommer fra en mindre by, og der opplever vi stadig at bygdeungdom er de som står for bråket når de kommer seg til sentrum.

De har vel også vokst opp med annerledes reaksjoner på "røffe tak", og er kanskje generelt vant til en litt hardere behandling enn typiske "byfiser" - som dermed gir de inntrykket av at tilnærmingen de har til hverandre er lik i andre deler av samfunnet.
Forløpsmessig kan dette beskrives ved at man først viser en atferd man er vant til at godtas til en mindre begrensende grad - representanter fra andre deler av samfunnet reagerer annerledes på dette enn det de er vant til, og det oppstår en konflikt som følge av dette.
Denne konflikten vil i mange tilfeller eskalere vil voldsbruk.
Sitat av Source Vis innlegg
Man _får_ jo ikke en sånn unge, man danner den selv ved å ikke sette rettningslinjer og peke barnet i riktig retning i livet. Får du en sånn unge har man i mine øyne faila som foreldre.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner poenget ditt, men alle er forskjellige som nevnt tidligere. Noen barn vil alltid søke nye ting, utforske det foreldrene helt klart sier ikke er lov! De kan havne i et miljø og holde det skjult for foreldrene i en god stund. De kan ha andre psykiske problemer, eller personlighets forstyrrelser som videre også kan føre til at de vandrer til feil steder.

Uansett hvor god forelder du er så kan du aldri være sikker på at barnet ditt ikke havner i slike situasjoner.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article749681.ece

3 stykker går nesten løs på en busssjåfør, fordi han ber de 3 roe seg ned. Hva er det som foregår i hodet til folk som reagerer slik? Jeg klarer ikke for alt i verden forstå hvorfor man skal oppføre seg på den måten.

BTW: Dette har ingenting med hudfarge eller statsborgerskap å gjøre, så se bortifra at vedkommende er iransk statsborger, da norske statsborgere også oppfører seg slik.
Vis hele sitatet...
Jeg har i hvert fall en del erfaringer med sure, gamle gubber som ikke kan kjøre buss, og kjefter som faen så fort vi f.eks. lukker opp ei luke i bussen.

Kanskje de tre gjorde opprør?
Eh? Okey, konklusjonen deres er da at alle problembarn ikke har fått nok oppmerksomhet fra foreldre, og ikke fått nok tid med dem? Det er sikkert korrekt i noen tilfeller, men jeg kjenner MANGE hvor foreldrene dems er hyggelige, greie og bryr seg.

En stor årsak til 'problembarn' er vel at de går gjennom pubertsfasen, og har mange miksede hormoner. Føler seg sikkert litt usikker, og forvirret.

men ikke spørr meg, jeg er jo fra bygda.
Nok en gang vil folk at ting skal være svart-hvitt, og vi avblåser en komplisert situasjon med at "Foreldrene sikker ikke var tilstede".

Håper dere føler dere smarte og reflekterte når dere sitter å dømmer saker dere ikke vet noen ting om.
Hva som gjør at folk ikke kan oppføre seg vil alltid være variabel med kulturen og samfunnet "folk" handler i. Den andre variabelen er miljø. Ikke alle handlinger er å oppføre seg korrekt i de samme miljøene. Altså, handlingen "å slå en bussjåfør" kan være AKKURAT å oppføre seg i et bestemt miljø.

Så hvilken moral gjelder? Norsk lov? Kristendommen? Humanistisk menneskesyn? Sosial aksept og status? Jeg tør påstå at du finner en motpol til alle handlinger, som noen vil forsvare.

Menneske er HELDIGVIS slik at det er skapt forskjellig og handler forskjellig, selv om det er uforståelig for andre, deg og sikkert mange andre i dette tilfellet.
Sist endret av reklame; 24. mars 2010 kl. 11:14.
En ganske god lov er vel "ikke plag andre" (fra å rape noen i trynet til å skjære opp magen til fienden) vi kan jo ta denne loven som utgangspunkt.
Har en fyr i klassen som plager alle som har en eller annen liten skavank eller som ikke gir han den respekten han vil ha. Han mobber og påstår at han eier skolen. selv er han ganske feit, men kraftig. Skjønner ikke helt hvordan det er mulig, men han har en kjæreste. Lærerne på skolen lar ham gjøre som han vil og jeg tror skolen til og med har gitt han en bærbar pc som skal hjelpe han med å lære, men selvfølgelig bruker han denne til å spille gta i timene. Selvom ALLE vitsene hans er på bekostning av andre, ler alle. Det hjelper ikke å si noe stygt om han for han ignorerer det og sier noe stygt tilbake. En sjelden gang kan det hende at han kommer å slenger no dritt til meg, burde jeg da slå han ned eller late som ingenting. (denne fyren er foresten utlending og fra byen. hvis noen mener det har noe å si)
Det er vel det selvtillits boosten man tydeligvis får når man gjør noe sånt. Noe som gjør personen mer arrogant, og tror alle frykter enn. Som igjen booster selvtilliten, som igjen får den personen til å gjøre noe sånt.

Om du skjønner tegninga.
Hvorfor ikke spørre han hvorfor han er på den måten?
Sitat av Robin_rock Vis innlegg
En ganske god lov er vel "ikke plag andre" (fra å rape noen i trynet til å skjære opp magen til fienden) vi kan jo ta denne loven som utgangspunkt.
Har en fyr i klassen som plager alle som har en eller annen liten skavank eller som ikke gir han den respekten han vil ha. Han mobber og påstår at han eier skolen. selv er han ganske feit, men kraftig. Skjønner ikke helt hvordan det er mulig, men han har en kjæreste. Lærerne på skolen lar ham gjøre som han vil og jeg tror skolen til og med har gitt han en bærbar pc som skal hjelpe han med å lære, men selvfølgelig bruker han denne til å spille gta i timene. Selvom ALLE vitsene hans er på bekostning av andre, ler alle. Det hjelper ikke å si noe stygt om han for han ignorerer det og sier noe stygt tilbake. En sjelden gang kan det hende at han kommer å slenger no dritt til meg, burde jeg da slå han ned eller late som ingenting. (denne fyren er foresten utlending og fra byen. hvis noen mener det har noe å si)
Vis hele sitatet...
Kan du ikke bare gjøre som han, drite i hva han sier og si noe stygt tilbake?
"an eye for an eye makes the whole world blind"

Husker ikke hvem som sa det jeg, men synes mentaliteten til de fleste er slik.
Hevne seg på samme måte.
Det at folk ikke oppfører seg skjer både på landsbygda og i byen. Det er ikke så stor forskjell tror jeg. Det er kanskje litt større og mer mektige gjenger i byene, men sånn sett i forhold til innbyggertall vil jeg tro det er ganske jevnt landet over.
Hvorfor de ikke oppfører seg er vanskelig å vite. Det kan være mange årsaker, som flere tidligere har nevnt. Oppdragelse, kulturforskjeller, sykdommer, narkotika osv. Men det fins også de som bare ønsker å gjøre opprør, selv om de har gode foreldre. Noen havner rett og slett i feil gjeng dessverre.

Robin Rock, ikke bry deg. Bare ignorer og overse, for det hjelper ikke å ta igjen, da tipper jeg det blir vondt verre. En dag snur det kanskje, da kan det være han som blir mobbet.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
"an eye for an eye makes the whole world blind"

Husker ikke hvem som sa det jeg, men synes mentaliteten til de fleste er slik.
Hevne seg på samme måte.
Vis hele sitatet...

Det var Mahatma Ghandi som sa det
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av fetter Vis innlegg
Kan du ikke bare gjøre som han, drite i hva han sier og si noe stygt tilbake?
Vis hele sitatet...
Det er slitsomt. Det er morsomt i starten, men han kan holde på i evigheter så det blir bare irriterende til slutt. xD
Til trådstarter: Slike saker som den artikkelen du posta er dessverre blitt normale saker i dagens samfunn. Truing, vold, blind vold, kriminalitet, kulturkræsj, drap, voldtekter.. you name it. Sjølv om Norge er verdas beste land å bu i, så er det et helvetes rot av problem som ikkje er på normal bane i vårt samfunn. Godt spørsmål, ja, "kva feiler det folk?"
Jeg bor på bygden og folk er mer "folk" her vil jeg si. Ja, folk doper seg her og men de starter vertfall ikke i 8. Klasse. Er ekstremt mye rånere og folk som tar den slakkeste utdanninga som er. Noe jeg har fått inntrykk av er gruppepress blant jenter i byene. Har familie og venner fra Oslo og omeign og mange av de har forandra seg helt fra de var mindre. Begynt å røyke/snuse/hasj og bruke så mye brunkrem at det ikke ser forskjell på en bærsj og jentene. Når jeg gikk på ungdomskolen (1 år siden) begynte vi ikke å dra på fest før slutten av 10. klasse. Jentene så ikke ut som Barbi dukker og de oppførte seg som ungdommer og ikke bitches som prøvde å være voksne berter.