Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 842463
"Ubekreftede myter igjen, ingen prøver av sopp har vist varierende styrke i forhold til breddegraden soppen ble funnet, se studiene om psilocybinnivå som jeg nevner i førsteposten"

Min erfaring er at psilocybinet funger som en slags frostveske i fleinen. Jeg bor på fjellet og når det er minusgrader blir all annen sopp hard og knekker rett av, mens flein bare blir litt "stivere". Min tese fra egne erfaringer er at jo kaldere det er, jo sterkere er soppen. Vil i den forbindelse nevne at Røros, og fjellstrøkene rundt der, er kjent for å ha både stor og sterk sopp. Og ikke minst kaldt vær...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Det er som jeg skriver, en myte som blir gjenfortalt av alle "soppentusiastene" av litt alder jeg har møtt. Det er ingen håndfaste bevis på at teorien stemmer, samt dataene som jeg henviser til beviser at det ikke er tilfelle.

Hvordan vil du forklare psilocybininnholdet i de mer tropiske artene som Panaeolus Cyanescens eller Tropicalis?
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Jeg har en vane når jeg plukker flein - å løfte den opp og knipse på hatten for å spre sporene. Fungerer det slik? Hva er den beste måten å spre sporene på? Kan man forvente noe resultat ut av det i samme sesongen?
Vis hele sitatet...
Hvis det har noen effekt overhodet, er den etter all sannsynlighet
svært liten. Soppen begynner å slippe sporene så snart hatten
åpner seg. Og nei, sporer som faller om høsten vil ikke gi frukt
før tidligst neste sesong. Spiss fleinsopp har en nokså lang
vekstsyklus, og mycelet må først etablere seg og vokse gjennom
sommeren før forholdene for frukting blir optimale.

Sitat av Dogocan Vis innlegg
Min erfaring er at psilocybinet funger som en slags frostveske i fleinen. Jeg bor på fjellet og når det er minusgrader blir all annen sopp hard og knekker rett av, mens flein bare blir litt "stivere".
Vis hele sitatet...
Dette har nok mye med cellestrukturen i soppen å gjøre, samt
variabel værpåvirkning. Min erfaring er at fleinsopp som tørker
"på rot" for deretter å bli rehydrert i fuktig vær, blir markant
skjørere i kjøttet enn de vanligvis er.

Min tese fra egne erfaringer er at jo kaldere det er, jo sterkere er soppen. Vil i den forbindelse nevne at Røros, og fjellstrøkene rundt der, er kjent for å ha både stor og sterk sopp. Og ikke minst kaldt vær...
Vis hele sitatet...
Det er en nokså vanlig myte at soppen er mer potent i kaldere
strøk, men det fins ingen indikasjoner på at så er tilfelle.
En publisert studie av virkestoffnivåer i norsk fleinsopp
viser sterk variasjon i mengde (både prosentvis og i milligram)
der de mest potente soppene ble funnet på Vestlandet.
Det er antatt at innholdet av bl.a. fosfor og nitrogen i jorda
der soppen vokser, kan ha innvirkning på produksjonen av
virkestoffer.

Det er vel også verdt å nevne at å "måle" nivåer basert på
inntak er en mildt sagt usikker "metode" - all den tid man
snakker om et stoff som gir bevissthetsendringer av svært
subjektiv karakter. Man må også ta med i bildet at kroppens
opptak av virkestoffer kan variere fra person til person.
Vokser fleinsoppen på fjellet? Jeg mener ikke høyfjellet - men alle setrene og fjellområder nedenfor tregrensen. I slike områder er det jo ofte beitemarker, setervoller og generelt den type gress hvor soppen vokser. Er det vits å lete 7-800 meter over havet?
Sitat av neutraal Vis innlegg
Vokser fleinsoppen på fjellet? Jeg mener ikke høyfjellet - men alle setrene og fjellområder nedenfor tregrensen. I slike områder er det jo ofte beitemarker, setervoller og generelt den type gress hvor soppen vokser. Er det vits å lete 7-800 meter over havet?
Vis hele sitatet...
Svaret er ja.

Sitat av Naturmedisin Vis innlegg
Støtter denne. Majoriteten av de jeg fant i dag sto i en mix av mose og gress. Knipser noen bilder ila de neste dagene.
Vis hele sitatet...

Støtter også dette. Jeg fant selv noen eksemplarer som tilsynelatende vokste direkte på mose i dag.
Sist endret av Zabbath; 23. august 2016 kl. 00:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har en del tørket flein i fryseren fra ifjor. Fikk bekreftet at det var riktig sopp i dette forumet.
Har spørsmål vedr inntak (mengde og måte).

Har lest en del interessante artikler om forholdet psilocybin og zen-meditasjon. (og en del paralelle erfaringer som er gjort her)
Det ble gjort et forsøk i Sveits 2013 hvor zen-utøvere inntok moderate mengde psilocybin etter fire dager intensiv meditasjon.
Jeg er selv mangeårig meditasjonsutøver. Har aldri prøvd flein, men ønsker å prøve dette i en slik setting. Zen-meditasjon er en måte å åpne sinnet / være tilstede her og nå i en ikke-diskriminerende / ikke dualistisk erfaring / oppheve skillet mellom en selv og verden.

Mine spørsmål er;
1- hva er en moderat mengde? Målet er ikke en kraftig tripp / rus med heftige visuelle inntrykk etc, men heller for å stimulere til å åpne sinnet / slippe tak i egoet osv. Har hørt at ca 20 sopp er passe for en tripp. Hva kan en moderat mengde være? 10 sopp? Målet er å bruke dette i forbindelse med meditasjon hvor man allerede
er i en åpen, nærværende sinn-tilstand.
2 - hva er den beste måte å innta flein på? Lage te? Er det nok å la soppe trekke i varmt vann som er kokt opp? Eller bør soppen koke en stund sammen med vannet?

På forhånd takk for svar.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Siddharta Vis innlegg
Har en del tørket flein i fryseren fra ifjor. Fikk bekreftet at det var riktig sopp i dette forumet.
Har spørsmål vedr inntak (mengde og måte).

Har lest en del interessante artikler om forholdet psilocybin og zen-meditasjon. (og en del paralelle erfaringer som er gjort her)
Det ble gjort et forsøk i Sveits 2013 hvor zen-utøvere inntok moderate mengde psilocybin etter fire dager intensiv meditasjon.
Jeg er selv mangeårig meditasjonsutøver. Har aldri prøvd flein, men ønsker å prøve dette i en slik setting. Zen-meditasjon er en måte å åpne sinnet / være tilstede her og nå i en ikke-diskriminerende / ikke dualistisk erfaring / oppheve skillet mellom en selv og verden.

Mine spørsmål er;
1- hva er en moderat mengde? Målet er ikke en kraftig tripp / rus med heftige visuelle inntrykk etc, men heller for å stimulere til å åpne sinnet / slippe tak i egoet osv. Har hørt at ca 20 sopp er passe for en tripp. Hva kan en moderat mengde være? 10 sopp? Målet er å bruke dette i forbindelse med meditasjon hvor man allerede
er i en åpen, nærværende sinn-tilstand.
2 - hva er den beste måte å innta flein på? Lage te? Er det nok å la soppe trekke i varmt vann som er kokt opp? Eller bør soppen koke en stund sammen med vannet?

På forhånd takk for svar.
Vis hele sitatet...
Burde ikke tenke antall sopp, burde tørke dem og veie opp.

1-2g burde være en snill førstetur, uten noe særlig visuals.

Jeg liker best å lage te, smaker bare naturlig jord, ikke ubehagelig.

Koker opp litt over hvor mye vann som passer i koppen, lar soppen trekke 10-15 min og drikker. Har hendt jeg har spist soppen som var igjen og.
Sitat av Siddharta Vis innlegg
Har hørt at ca 20 sopp er passe for en tripp. Hva kan en moderat mengde være? 10 sopp?
Vis hele sitatet...
Her må man nesten bare prøve seg frem, ettersom innhold av
virkestoff er variabelt fra sopp til sopp. Dessuten er indivduell
toleranse for disse stoffene også avgjørende.

Noen kan få effekt av relativt små doser (0.5 - 1 gram) mens
andre igjen må innta mer (f.eks. 2-3 gram) for tilsvarende
effekt.

Ergo er det vanskelig å vite sikkert hvor på skalaen man kan
sette "moderat".

Ellers er gjerne også ens egen erfaring med psykedelika
ganske avgjørende for egen evne til å fokusere og meditere
under påvirkning.

Til ditt formål ville jeg nok begynt med en lav dose, f.eks.
0.5 gram. Så kan du jo øke neste gang. Jeg ville latt det gå
en stund fra gang til gang, minimum to uker.
Fant noe jeg trodde var flein her en dagen, plukket en.. Men den er tørket nå.. Så skulle jeg tilbake i dag, for jeg hadde så mye å bære på den dagen jeg så de, så plukket ikke mer enn en.. Kom til stedet, så klippet de gresset, er det stor mulighet for at det kommer flere i området eller er det lik mulighet som alle andre området med gode forhold?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Incogn1to Vis innlegg
Fant noe jeg trodde var flein her en dagen, plukket en.. Men den er tørket nå.. Så skulle jeg tilbake i dag, for jeg hadde så mye å bære på den dagen jeg så de, så plukket ikke mer enn en.. Kom til stedet, så klippet de gresset, er det stor mulighet for at det kommer flere i området eller er det lik mulighet som alle andre området med gode forhold?
Vis hele sitatet...
Om de bare klipte gresset så er det klart det kan dukke opp nye sopp, soppen er faktisk bare kjønnsorganet til organismen som hovedsakelig består av myceliumkultur under bakken.
Litt nysgjerrig på om noen har noe erfaring med fleinsopp og trening? Både styrke og kondisjonstrening?
Er kvaliteten på en økt påvirket dersom du har inntatt sopp dagen før? Vil det å innta flein senere på dagen etter en treningsøkt være i veien for restutisjon og hva du evt fikk ut av økta?
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Litt nysgjerrig på om noen har noe erfaring med fleinsopp og trening? Både styrke og kondisjonstrening?
Er kvaliteten på en økt påvirket dersom du har inntatt sopp dagen før? Vil det å innta flein senere på dagen etter en treningsøkt være i veien for restutisjon og hva du evt fikk ut av økta?
Vis hele sitatet...
Har ingen erfaring med trening etter inntak av fleinsopp, men vil selv tro at fleinsopp hadde funket bra som post workout. Ser for meg at om du hadde spist fleinsopp etter trening at du kanskje kunne lært noe av treningen og hvordan du kan lære å få bedre rutiner innenfor trening og slikt. Kanskje om du er ganske sliten etter treningen at du hadde følt mye på hvor du akkurat hadde trent og hvilke muskler som hadde blitt brukt. Tilbake til trening under fleinsopp rus så ville det sikkert vert ganske slitsomt, det spørs fra person til person. Noen føler seg mer opplagt og aktiv mens andre liker bedre å sitte i ro under fleinsopprusen. Kanskje om du hadde gått for en mindre dosering slik at du ikke trippet helt ut ville fått deg til å få bedre innsikt under treningsøkta? Jeg har virkelig ikke peiling på trening under fleinsopprus, men dette er bare mine kjappe tanker. Om du prøver dette så håper jeg på å få høre tilbake fra deg, er interessert i hva du føler og hva som kommer til å skje. Kanskje en joggetur i skogen i lag med naturen er bedre enn å dra på et treningssenter med mange folk. Eller bare en lang fjelltur, styrketrening ville jeg gjort hjemme og ikke på treningssenter, men alle er forskjellige, kanskje du liker å være rundt mange fremmede folk da du er på fleinsopp. Jeg vet ikke, men håper på å høre mer fra deg
Sist endret av slappegodt; 26. august 2016 kl. 11:01.
Personlig erfaring med flein å trening er at du estimerer feil kraft av hva du har å gi. Yoga til eksempel. Back bends kan være noe skummelt, da du har så mye energi gående i ryggraden, som buzzer oppover helt til lillehjernen, at du over vurderer deg selv og hva du kan gi på av kraft/styrke.
Så du ender ofte opp med å overkompensere av hva du har tilgjengelig av energi å gi ut, noe som å være full, og overvurdere seg selv om jeg kan komme med den sammenlikning. Men du har så mye mer å gi at det er vanskelig å porsjonere ut. Snart gjort å brekke ryggen.
Best å holde vertikal imo.
Men ja, det booster limboen. Dexterity +++

Ved lavere doser vel å merke:
Sist endret av spongenova; 27. august 2016 kl. 06:27. Grunn: Micro doser experiment
Har et spørsmål. Har vert på rundt 14 jorder, beiter og store plener, men har bare funnet flein på en av de plassene. Hva tror dere grunnen til dette er? Nesten alle plassene skulle vert perfekte for flein. Kan det være at det er for tidlig i sesongen? Eller kan det hende at det rett og slett ikke har komt flein på de jordene i det hele? Er nesten 100% sikker på at det ikke er noen som har hentet flein fra de jordene i år då tror ikke det er utplukket.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Slik er naturen.

Siden vi ikke har forsket for mye på det enda så er det ikke helt klart hvilke forhold myceliumet til P. Semilanceata trives best i. Det er gjort forsøk der de har klart å gro det i laboratorium og til og med fått frukter men hvorfor det er sopp på et jorde og ikke et annet finnes det ingen konkrete svar på. Hvor sopp vokser opp varierer fra år til år, selvfølgelig innenfor de habitatene soppen trives.
Har nå plukket noen ganger fra samme beite. Ene dagen ble det ID at alle var flein. Da var fangsten fin og tørr. Men i går så var alle ID ikke flein, og var fra samme beite. Denne gangen var de plukket rett etter heavy nedbør. Har dere erfaringer at fuktige sopp er mye mer vanskeligere å ID? Stilkene var veldig glinsende etter at de har blitt tørket 1t. Hatten med tuppen var også tydelig på flere av dem. For sikkerhets skyld så har jeg kastet demt, siden det var 3 som ID dem ikke flein her på forumet. Anbefaler dere å plukke når det er tørt vær istedenfor?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av MrBluFF Vis innlegg
Har nå plukket noen ganger fra samme beite. Ene dagen ble det ID at alle var flein. Da var fangsten fin og tørr. Men i går så var alle ID ikke flein, og var fra samme beite. Denne gangen var de plukket rett etter heavy nedbør. Har dere erfaringer at fuktige sopp er mye mer vanskeligere å ID? Stilkene var veldig glinsende etter at de har blitt tørket 1t. Hatten med tuppen var også tydelig på flere av dem. For sikkerhets skyld så har jeg kastet demt, siden det var 3 som ID dem ikke flein her på forumet. Anbefaler dere å plukke når det er tørt vær istedenfor?
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hvem som identifiserte dine første sopper og ga deg tommel opp men de tok feil. Slikt kan dessverre skje, og vi anbefaler derfor alle å få positiv ID fra flere brukere.

Nei, i noen tilfeller kan fuktig sopp være lettere å identifisere ettersom kjøttet blir nesten gjennomsiktig og de karakteristiske stripene (som egentlig er skivene sett fra utsiden) kommer frem.
Tuppen på hatten eksisterer på flere arter, og det er en seiglivet myte at dette er en sikker måte å identifisere fleinsopp på.

Ta gode bilder, du hadde fine oversiktsbilder men nærbilder av hatt og skivene i tillegg vil gjøre det enda enklere, jeg vil påstå at feilidentifiseringen skjedde pga noen rett å slett ikke så nøye nok på bildene dine.

EDIT: Jeg så igjennom posthistorikken din og ser jo at det er noen av de mer erfarne brukerne som identifiserte positivt for deg tidligere, men bildet er dessverre fjernet fra imgur så jeg får ikke studert det, noen sjanse for at du har bildene liggende hos deg enda?
Sist endret av Dodecha; 27. august 2016 kl. 12:29.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Slik er naturen.

Siden vi ikke har forsket for mye på det enda så er det ikke helt klart hvilke forhold myceliumet til P. Semilanceata trives best i. Det er gjort forsøk der de har klart å gro det i laboratorium og til og med fått frukter men hvorfor det er sopp på et jorde og ikke et annet finnes det ingen konkrete svar på. Hvor sopp vokser opp varierer fra år til år, selvfølgelig innenfor de habitatene soppen trives.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar Dodecha! Jeg får nok bare gå ut å lete mer på nye jorder! Ha en god dag
Sitat av Dodecha Vis innlegg

EDIT: Jeg så igjennom posthistorikken din og ser jo at det er noen av de mer erfarne brukerne som identifiserte positivt for deg tidligere, men bildet er dessverre fjernet fra imgur så jeg får ikke studert det, noen sjanse for at du har bildene liggende hos deg enda?
Vis hele sitatet...
De er dessverre slettet
Sist endret av MrBluFF; 27. august 2016 kl. 13:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det en risiko for at man skader sine logisk-analytiske evner etter å ha inntatt fleinsopp? Tenker naturligvis på de langvarige konsekvensene, ikke mens det pågår.
Da er man jo temmelig ulogisk og barnlig i tankegangen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Tangerine Dream Vis innlegg
Er det en risiko for at man skader sine logisk-analytiske evner etter å ha inntatt fleinsopp? Tenker naturligvis på de langvarige konsekvensene, ikke mens det pågår.
Da er man jo temmelig ulogisk og barnlig i tankegangen.
Vis hele sitatet...
Den ene risikoen jeg vet om er den typiske psykosen.
Det starter med en sunn skepsis til verden, for så å gli inn i sære konspirasjonsteorier. f.eks blir skriveriene til David Icke blir dratt frem først som som sære anekdoter før individet begynner å gli dypt inn i denne absurde verdenen.

Missforstå meg rett, å lese om alternative ting kan være et morsomt avbrekk, personlig synes jeg David Icke går litt langt, det blir litt tåpelig å må revertere til at vi blir overtatt av en reptiliansk-humanoid rase når vi er godt kjent med at vi mennesker kan være utspekulerte grådige jævler på egen hånd.

Jeg har mange bekjente som har spist sopp og egentlig har ingen gått full-retard, dog har jeg en god kompis som leflet mye med slike teorier. Noen var så absurde at jeg fikk heldigvis snakket ham ut av de. Og vi har eksempler på folk som har glidd helt ut av vår verden og rablet side opp og side ned om interdimensjonale vesener etc.

Jeg er ganske overbevist om at dette skjer ikke ut av det blå og at folk har predisposisjon for slikt.
Angående interdimensjonelle vesener så er det igrunnen bare spørsmål om hvor mye sopp man spiser før man blir nødt til å i det minste være åpen for muligheten. Etterpå en skjellsettende soppopplevelse, så kan man risikere å bli spørrende til det man anså som sitt eget trygge ferdigsnekra verdensbilde. Personlig lo jeg høyt og lenge av David Ickes reptiliansk-humanoid rase. Etter en heftig soppdosering, så virker denne nutcasen ikke like nutcase lengre (iallfall med tanke på interdimensjonale vesener). Merk: Her snakker vi doseringer som de fleste vil annse som latterlige høye. Vanlige 20-50 fleinsopp vil aldri være i nærheten av å rokke verdensbildet på samme måte.

Man kan altså risikere å måtte reevaluere sitt verdensbilde etter skjellsettende opplevelser på større doser sopp f.eks. Er man passelig moden, så tåler man likevel greit å møte interdimensjonale vesener uten å bli til en nutcase ala David Icke. Etter min mening så er det den predisponerte stoner som er mest i fare sonen for å rote seg inn i grensepsykotiske konspiratoriske verdensbilder..

Min erfaring er at skjellsettende psykedeliske opplevelser har åpnet opp for at det er mye man ikke vet. (Man blir for eksempel ikke helt avvisende til interdimensjonale vesener) Den gjengse konspirasjonsteoretiker tror på svært lite plausible forklaringer som man er nærmest overbevist om. Dette krever en viss predisponibelhet og tåkete tankegang (som leder meg til den predisponible stoner som mest utsatt).
Sist endret av Bearass; 29. august 2016 kl. 11:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Det ofte ironiske med konspirasjonsteoretikere er deres skepsis til det etablerte, mens det alternative tilsynelatende blir slukt enkelt og rått gjennom et par youtube videoer og noen artikler fra ymse nettsteder.

Og nei, du vil ikke ødelegge din logiske sans etter en eller flere heftige sopptripper. Har du en grei dose skepsis og kritisk sans fra før av, vil du ikke ta alt det en tripp forteller deg som god fæsk uansett. Man stiller seg undrende til det som skjer. Med en slik innstilling er man godt rustet mot galskap.
Gikk selv på en smell forrige helg etter rundt 5 gram flein sent på natta etter inntak av alkohol. Oplevde tre skikkelser som jeg følte var tilstede, skikkelser som ikke var menneskelige. Det fikk meg til å tenke på om dette faktisk var på ekte, men at vi mennesker ikke er disponert for å oppleve eller legge merke til de. Litt på en sånn måte som at vi ikke ser like mange farger som blant annet mange fuglearter har evne til å oppleve. Føltes ut som disse skapningene var noe mer enn oss - høyere enn mennesker. Viktigere. Skumle var de også.

Har nok tenkt litt over det i ettertid - og for min del er det bare litt morsomt. Men det går nok ikke mange dagene før jeg har glemt de helt og fortsatt rynker på nesen av folk som sverger de har sett et spøkelse.
Sist endret av nehmZ; 30. august 2016 kl. 03:17.
Hei! Jeg har et spørsmål om Cubensis! Jeg fant ingen "stor tråd" om det her på bruket, så jeg prøver her. Hvor lenge holder soppen seg om jeg oppbevarer den riktig, og hvis jeg prøver etter for lang tid, er det farlig, eller bare mister soppen effekten?

Jeg har lagret rundt 2 brukerdoser av shrooms type cubensis i kjøleskapet. Soppen ligger i en zip-lock bag, som ligger i en luft-tett plast-container, som igjen er "forseglet" med sølvfolie. Så ligger denne boksen da i kjøleskapet. Hadde for øvrig en helt fantastisk tur på denne soppen for litt siden - av typen "jeg skjønner meninger bak alle sangene til shpongle nå". Så jeg håper jeg kan spare de til neste gang jeg føler for å ta meg en tur!

Takk for svar!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sopp er best oppbevart etter du har tørket den, i kalde mørke omgivelser. Er den oppbevart slik kan den holde i flere år.

Kjøleskap blir jeg litt skeptisk til da kondens ofte samler seg og våte omgivelser kan sette i gang en råtningsprosess, men er soppen og posen tørr så er det ikke noe i veien for å spise den.
Hei. Jeg plukket litt over 100 fleinsopp på plenen min for en uke siden (onsdag/torsdag). Det jeg lurer på er, når kan jeg plukke der igjen? vokser det opp flere ganger på en sesong?
Jeg finner ingen nå og det er 7 dager siden jeg plukket.
Sitat av dem1tr1s Vis innlegg
Hei. Jeg plukket litt over 100 fleinsopp på plenen min for en uke siden (onsdag/torsdag). Det jeg lurer på er, når kan jeg plukke der igjen? vokser det opp flere ganger på en sesong?
Jeg finner ingen nå og det er 7 dager siden jeg plukket.
Vis hele sitatet...
Slik jeg erfarer er de tilbake dagen etter om det har vært en fuktig natt
okei. noen som vet hva det kan være da? gresset var ganske høyt når jeg plukket og har blitt klippet i mellomtiden. været har vært regn, fuktig, kanskje en dag eller to med sol men ikke altfor varmt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av dem1tr1s Vis innlegg
okei. noen som vet hva det kan være da? gresset var ganske høyt når jeg plukket og har blitt klippet i mellomtiden. været har vært regn, fuktig, kanskje en dag eller to med sol men ikke altfor varmt.
Vis hele sitatet...
Det kan være en av flere tusen faktorer, studien rundt sopp (mycologi) er et tungt og ungt fag.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Sopp er best oppbevart etter du har tørket den, i kalde mørke omgivelser. Er den oppbevart slik kan den holde i flere år.

Kjøleskap blir jeg litt skeptisk til da kondens ofte samler seg og våte omgivelser kan sette i gang en råtningsprosess, men er soppen og posen tørr så er det ikke noe i veien for å spise den.
Vis hele sitatet...

Hvor mange år, lurer jeg på.
Sitat av Tangerine Dream Vis innlegg
Hvor mange år, lurer jeg på.
Vis hele sitatet...
Som nevnt over.

Lagrer du den knusk tørr, lufttett, mørkt og kjølig vil den holde i mange år uten merkverdig tap av magi

Hvor mange år kan ingen svare eksakt på, men lenge!
Sitat av Kongesnerp Vis innlegg
Hvor mange år kan ingen svare eksakt på, men lenge!
Vis hele sitatet...
Kjenner til et tilfelle der tørket sopp lagret i frys fra 90-tallet
angivelig fremdeles var god og potent i 2012.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Kjenner til et tilfelle der tørket sopp lagret i frys fra 90-tallet
angivelig fremdeles var god og potent i 2012.
Vis hele sitatet...
Ja der har du et prakt eksempel!
Ved riktig lagring trenger man overhode ikke bekymre seg
Hei! Jeg prøvde fleinsopp for første gang sist tirsdag (30.08.16) Jeg og 2 kompiser lagde te med ca 65g våt sopp. Som vil tilsi ca 5-6g i følge det jeg har lest. Vi fordelte alt på 5 kopper hvor jeg tok 1 og de tok 2 hver. (Første gangen som nevnt, ville bare prøve litt først for å se om det var noe for meg). Med en gang jeg hadde tatt hele koppen i en styrt så spydde jeg opp litt. Og fikk veldig lite funk av det. Kompisene mine fikk veldig god funk, så jeg syntes det var litt tamt. Så fant jeg ut at jeg skulle prøve det en gang til. Dette var da fredag den 02.09.16, fikk da også dårlig funk da jeg spydde igjen. Hadde da egentlig bestemt meg for at dette ikke funket for meg.
Tirsdag denne uken spurte en kompis av meg om jeg ville ha litt sopp (1g). Men som sagt så fikk jeg det ikke i meg.
Men han kom på noe han hadde lest som jeg måtte prøve. Så vi ble enig om at vi skulle prøve med en ny metode (forklarer litt lenger ned). Dette ble en super suksess, det åpnet en ny verden for meg da jeg aldri har opplevd psykedeliske stoffer/sopp etc... Det ble en super bra tripp (får desverre ikke til å beskrive da det var veldig nytt og intens for meg). OK, tilbake til hva vi gjorde. Som sagt så var det 1g tørket sopp, som vi tok i en grinder. Tømte det i et glass, delte en sitron i to. Så tok vi å fylte "sitronsaft" til soppen var dekket, lot dette stå i omtrent 20 minutter hvor vi rørte hvert 5 minutt. Når det hadde gått 20 min, tok jeg litt vann i glasset så jeg skulle få det ned. (veldig tykk væske hvis ikke). Jeg tok da å helte dette i meg (med soppen og alt.) også tok jeg litt vann i glasset igjen for å få med alt. Dette spydde jeg ikke av eller noen ting. Og veldig bra funk!

Så hvis noen plages med å få i seg "fleinsopp/fleinsoppte" så anbefaler jeg å prøve dette. Skal prøve med 2g neste gang på samme måte.
(Beklager for dårlig skriving og evt feilskriving, min første post)
Håper dette hjelper noen eller er interessant og lese
Her har dere den store nord-norske mutant jungelfleinen.

https://m.youtube.com/watch?v=03Plt8jcly0
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Ja, til det trengs avansert laboratorieutstyr og gode kjemikunnskaper.
Vis hele sitatet...
Takk for svar om enn litt lite nyttiggjørende. Avansert labutstyr er ikke akkurat tilgjengelig, men d´finnes det ingen ph papirtester eller andre tester man kan teste innholdet?
Oisann! Slettet visst videoen ved en feiltagelse. Her har dere video fra gårdagens store mutantjungelfleinsopp-safari!

https://m.youtube.com/watch?v=aHP6cF...ature=youtu.be
Jeg leste i Paul Stamets bok at psilocybin sopp blir alltid blå etter litt behandling og tørking. Skjer det også med fleinsopp?

Svaret står sikkert et sted i tråden men det er ganske mange innlegg
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Donworryaboutit Vis innlegg
Jeg leste i Paul Stamets bok at psilocybin sopp blir alltid blå etter litt behandling og tørking. Skjer det også med fleinsopp?

Svaret står sikkert et sted i tråden men det er ganske mange innlegg
Vis hele sitatet...
Kan ikke si at jeg har observert det noe særlig, kanskje de blåner litt såvidt på stilken noen ganger.
Sitat av Donworryaboutit Vis innlegg
Jeg leste i Paul Stamets bok at psilocybin sopp blir alltid blå etter litt behandling og tørking. Skjer det også med fleinsopp?

Svaret står sikkert et sted i tråden men det er ganske mange innlegg
Vis hele sitatet...
Det varierer veldig slik jeg har erfaring med.

I år har så godt som alle blitt veldig blå på stilken kort tid etter plukking og under tørkeprosessen.

Så det kan være soppen har mer av virkestoffe psilocin i seg enn tidligere.
Flein har jo i utgangspunktet veldig lite av dette men mye av psilocybin (omdannes til psilocin i kroppen og i sitronsyre o.l)
Sitat av Donworryaboutit Vis innlegg
Jeg leste i Paul Stamets bok at psilocybin sopp blir alltid blå etter litt behandling og tørking.
Vis hele sitatet...
Sitter og ser på soppen jeg plukket for to år siden og kan ikke se noen form for forandring på fargen uten at gjellene har blitt mer sort enn lilla. På noen av soppene som hadde fått litt brunskjær fra bunnen og oppover har blitt mer sort, men utenom det ser jeg ikke noe blåskjær på hverken stilk eller hode utenom på den midterste til høyre.
Sitat av Donworryaboutit Vis innlegg
Jeg leste i Paul Stamets bok at psilocybin sopp blir alltid blå etter litt behandling og tørking. Skjer det også med fleinsopp?

Svaret står sikkert et sted i tråden men det er ganske mange innlegg
Vis hele sitatet...
Det skjer med fleinsopp også, men ikke i like stor grad som andre sopper med psilocybin. Har aldri opplevd at noe annet en stilken har fått litt blåfarge.
Er det noe sjakktrekk å lage flein te? Også large det i en flaske, eller vil den gå bad?
Game disconnected
pokemon's Avatar
Hvor lenge er det snakk om? er nok bedre å lagre de tørket altså.
Par uker liksom, tenkte ikke over noe kjempelang tid, da er det vel bedre å lagre den tørket
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Om du skal lagre over tid er det bedre og kjøre prosessen med sprit Lang, men den holder lenge.
Joda, men lagde te for et par dager siden, er den drikkanes nå liksom
Er noe spesielt med årets sesong!

Tidligere har det ikke vært mye til blåskjær i soppene som har blitt funnet.

Nå blir så godt som alle stilkene tydelig blå etter plukking, sesongen startet også ekstremt tidlig i år og antallet sopp som vokser har også økt betraktelig!

I dag kom jeg også over sopper hvor hele hatten var blå (lucky lib som de ofte kalles)

Vil også si soppen absolutt virker mye mer potent ifht tørr vekt enn hva det har vært tidligere.

Noen som har noe formening om hva dette skyldes?
Er det bare et supert soppår?

Legger ved et bilde av de noen av de blå rakkerne

Ikke så lett og se blå fargen på bildet da de har ligget noen timer, men det er virkelig tydelig blåfarge!

http://imgur.com/e0KKAPF
Hvor pleier folk å plukke? Åpne, flate gress plener i naturen eller store plener hvor det er dyr tilstede? Tenkte å ta turen ut i morgen for å plukke litt men kjenner jeg er litt skremt av å plukke blant kuer og sauer hehe. De er vel ganske fredelige tenker jeg? Er det i det hele tatt nødvendig å finne masse kuer for å finne sopp eller vil det funke perfekt å bare finne et stort åpent område i naturen?