Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 847137
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/f...rus/a/4132179/

Kom over denne saken fra 2001, om at fleinsopp kan slå ut nyrefunksjonen. Stemmer dette? Det er første gangen jeg leser eksplisitt at fleinsopp kan føre til nyresvikt. Trodde dette gjaldt andre, giftige sopper - ikke psykoaktive.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Tangerine Dream Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/f...rus/a/4132179/

Kom over denne saken fra 2001, om at fleinsopp kan slå ut nyrefunksjonen. Stemmer dette? Det er første gangen jeg leser eksplisitt at fleinsopp kan føre til nyresvikt. Trodde dette gjaldt andre, giftige sopper - ikke psykoaktive.
Vis hele sitatet...
Total bullshit.

Det er ikke registrert et eneste tilfelle av nyresvikt ved inntak av Psilocybe Semilanceata, men det finnes flere sopper i Norsk fauna som kan slå ut nyrene dine.

Det er tilfeller med nyresvikt, men det er tilfeller der folk har spist feil sopp, f.eks denne rapporten f.eks der en trodde han hadde spist flein, men hadde fått med seg Cortinarius (Giftslørsopp) og fått total nyresvikt.
Sist endret av Dodecha; 1. juli 2016 kl. 08:47.
Takk for oppklaring, fint å være helt sikker.
Sitter på tlf med treigt nett så tungvindt å lete... er det noen som vet om det går å finne flein allerede nå? Vært mye kaldt og regn i nord til nå..
Tenker å gå ut i skogen en dag og lete litt, men om jeg så finner et par flein og noen andre sopper, er det farlig om disse da kan ha vert i kontakt? Bør jeg holde dem adskilt og ikke legge alt jeg finner i en pose? Har hørt at man ikke bør spise sopper som har vært i kontakt med andre giftige sopper ettersom noen av sporene kan komme over osv, gjeldet det etterligningene av fleinsopp?
-slappegodt
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av slappegodt Vis innlegg
Tenker å gå ut i skogen en dag og lete litt, men om jeg så finner et par flein og noen andre sopper, er det farlig om disse da kan ha vert i kontakt? Bør jeg holde dem adskilt og ikke legge alt jeg finner i en pose? Har hørt at man ikke bør spise sopper som har vært i kontakt med andre giftige sopper ettersom noen av sporene kan komme over osv, gjeldet det etterligningene av fleinsopp?
-slappegodt
Vis hele sitatet...
Det er helt rett at det finnes sopper som ikke bør berøre sopper du skal spise. Men for det første finner du ikke flein i skog, du finner de på åpne marker (se førsteposten i tråden, den har bilder og gode forklaringer).
Det finnes ingen etterligninger av flein som er veldig giftige, men hva som "ligner" kommer an på øyet som ser. Jeg synes ikke giftslørsopp ligner på flein i det hele tatt, men vi har hatt tilfeller av folk som har plukket det og postet bilde her i den tro om at det kanskje var fleinsopp.

Om du er usikker så er det god praksis å legge forskjellig sopp i forskjellige poser når du plukker.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er helt rett at det finnes sopper som ikke bør berøre sopper du skal spise. Men for det første finner du ikke flein i skog, du finner de på åpne marker (se førsteposten i tråden, den har bilder og gode forklaringer).
Det finnes ingen etterligninger av flein som er veldig giftige, men hva som "ligner" kommer an på øyet som ser. Jeg synes ikke giftslørsopp ligner på flein i det hele tatt, men vi har hatt tilfeller av folk som har plukket det og postet bilde her i den tro om at det kanskje var fleinsopp.

Om du er usikker så er det god praksis å legge forskjellig sopp i forskjellige poser når du plukker.
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha Dodecha. Skal lese meg opp litt i dag så finne en dag det ikke regner til å gå ut å lete . Skal ta med meg et par små poser og legge de oppi seperat så det ikke går gale første gangen jeg prøver meg. Ha en god dag
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har et tips til alle som skal ut å plukke fleinsopp i sommer/høst:

Hvis noen spør deg hva det er du driver med når du er ute å plukker (om bonden spør deg hva du gjør på beitet/gresset hans eller noen lurer på hvorfor du vandrer rundt på kirkegården), si at du spiller Pokémon GO!. Da har man ihvertfall en unnskyldning.
Sist endret av NinjaGeir; 26. juli 2016 kl. 16:05.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Er vell streng tatt ikke vits å lete etter sopp enda, er noe som heter sopptember altså september og det er denne måneden man vil lykkes med stor fangst.
Ellers så kan man være heldig fra midten av august av, men da er man veldig heldig, det har skjedd en gang i min tid.

Protip:
Følg med været, har det vert fuktig og lav temperatur i noen uker, typ 15grader -+ på dagen og helst under 10 grader på natta så begynner det å bli rette forholdene.
At man må plukke første frost natt er og bare tull, soppen er aktiv helt fra den kommer opp av bakken til den ligger under snøen.
Sitat av Trollanon Vis innlegg
Er vell streng tatt ikke vits å lete etter sopp enda, er noe som heter sopptember altså september og det er denne måneden man vil lykkes med stor fangst.
Ellers så kan man være heldig fra midten av august av, men da er man veldig heldig, det har skjedd en gang i min tid.
Vis hele sitatet...
Det ble funnet flein i Bergen for ca. 14 dager siden, og jeg vet
det er funnet andre steder i landet også nå i juli. Det er uvanlig,
men ikke umulig, at den vokser såpass tidlig. Uansett, for de
som ikke har så mye erfaring er det jo bare å følge med på denne
tråden i tiden fremover, så vil man få en viss indikasjon på når
ting begynner å sprette i gresset.
Kan bekrefte at flein har begynt å vokse, fant 4 stk idag @rogaland
Fant kun 2 stykker i dag, etter leting på to store områder. Er vel en stund til de store forekomstene er der.
Hvordan er den med vekst av flein i veldige fuktige områder? som i fjorder der det regner mye. Hørt det ikke vokser der det er mose, og det er mose i gresset over alt her.
De kan også gro på mosetuster.
Sesongen har startet i lavlandet i Trøndelag. Poppet opp over natta etter 2-3 dager med lavere temperaturer og mye regn. Funnstedet var beitemark med sau og hest. Soppen vokste i fuktige deler av enga hvor gresset ikke var nedspist.
Sitat av Tangerine Dream Vis innlegg
De kan også gro på mosetuster.
Vis hele sitatet...
Du har sett dette selv, eller? Det har nemlig aldri jeg. Flein vokser på gressrøtter, ikke mose. Mose trives under langt surere forhold enn det fleinsoppen er komfortabel med.
Hei litt usikker på om det er lov til å spørre om dette? men er det ikke lov så er det bare å slette innlegget.
Men jeg har tenkt meg ut å prøve å finne noe sopp, men hvor er det lurest av meg å lete? Tett skog ? høyt eller lavt?
Åpen mark?

Hei litt usikker på om det er lov til å spørre om dette? men er det ikke lov så er det bare å slette innlegget.
Men jeg har tenkt meg ut å prøve å finne noe sopp, men hvor er det lurest av meg å lete? Tett skog ? høyt eller lavt?
Åpen mark?
Sist endret av monax94; 2. august 2016 kl. 15:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Les under identifisering i det første innlegget i tråden, så får du svar.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du har sett dette selv, eller? Det har nemlig aldri jeg. Flein vokser på gressrøtter, ikke mose. Mose trives under langt surere forhold enn det fleinsoppen er komfortabel med.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg selv sett, da jeg forrige sesong plukket på et noe kupert beiteområde. Området var sammensatt, og bløtt da jeg plukket, og husker at jeg ble overrasket over at så mange fleinsopper vokste på selve tustene (av mose) i myrlendt terreng.

Jeg kan ta bilder av stedet neste gang jeg er der, for jeg skal likevel tilbake til tross for at jeg ble avslørt av grunneier/bonde i fjor, som kom kjørende i en pickup og spurte hva jeg drev på med.
Sist endret av Tangerine Dream; 2. august 2016 kl. 16:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, kult hvis du gjør det. Artig å se =)
Tenkte jeg skulle prøve meg litt på sopp plukking nå som sesongen er i ferd med å begynne. Aldri gjort dette før, men virker som om det ikke er så mye man trenger å kunne for å gjøre det.

Så at de vokser greit i åpne marker, og da spesielt områder hvor det f.eks er kuer (gjødsel osv). Vet om noen områder hvor kuer beiter så tenkte jeg muligens kunne ta turen til disse stedene, men hvor "lovlig" er dette? Er jo ulovlig å plukke har jeg skjønt, men tenker mer på at det sikkert er noen som eier disse beitemarkene. Muligens en ide å ikke gjøre dette på dagtid med tanke på både folk og eier av området? De fleste beite områdene jeg kjenner til ligger rett ved siden av hovedveier osv. Sikkert litt sketchy at en ung voksen går rundt alene blant mange kuer?
Du kan kansje lese litt her http://www.miljodirektoratet.no/no/T...lemannsretten/

Om allmannsretten gjelder på ku- og sauebeiter vet jeg ikke, men du må bare prøve å finne beiter som ligger litt unna beitene. Det er mye lettere å lete etter soppen på dagen, en natten da den allerede nok kan være litt vanskelig å spotte i dagslys.
Hei, lurer på vis jeg lager te av 2 gram tørket fleinsopp vil jeg få hallis da?
Sitat av Bluffaun Vis innlegg
Hei, lurer på vis jeg lager te av 2 gram tørket fleinsopp vil jeg få hallis da?
Vis hele sitatet...
Ja, ihvertfall om du drikker te på tom mage. 2 gram er passe om det er førstegangstripp.
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Ja, ihvertfall om du drikker te på tom mage. 2 gram er passe om det er førstegangstripp.
Vis hele sitatet...
Takk for svar får teste de ut

Har veid opp 2 gram tørket, det vart 41 sopp, har lest at det anbefales 20 sopp?
Sist endret av Bluffaun; 5. august 2016 kl. 17:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bluffaun Vis innlegg
Takk for svar får teste de ut

Har veid opp 2 gram tørket, det vart 41 sopp, har lest at det anbefales 20 sopp?
Vis hele sitatet...
Det er generelt umulig å fastslå noen presis dosering med fleinsopp. Alle sopper har variabelt innhold av virkestoff, så det er bare ment som generelle veiledninger på ca hvor mye man trenger ta... Noen sopper er dobbelt så potente som andre, selv om de er av samme art...

Jeg har selv opplevd å bli jævlig tura på bare 0.5 gram sopp, og blitt tatt skikkelig på senga av hvor lik potens det hadde med en 2.5grams trip jeg hadde tidligere.
Så, man veit egentlig aldri helt hva man får Jeg tror 2gram (40 stk) høres greit ut, hvis du ønsker å få halliser
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Noen sopper er dobbelt så potente som andre, selv om de er av samme art.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvor har du det fra?
Vis hele sitatet...
Jeg har det ikke fra noe annet sted enn egen erfaring. Syns du det var en veldig drøy påstand?
Man ser jo det samme med vanlige planter ute i naturen også... Noen har bedre groforhold, sol og næring enn andre, og blir "bedre" og mer potente planter enn andre. Noen fenotyper er også "bedre" enn andre, men jeg er usikker på om fleinsoppen har forskjellige fenotyper, slik de fleste plantearter har.
Uansett syns jeg ikke det var alt for urealistisk å påpeke at det er svært variabel potens på flein. Kanskje spesielt hvis soppen er plukket på forskjellige steder...

Kanskje det var satt litt på spissen, men det var bare for å poengtere at man aldri helt vet hvor konsentrerte mengder virkestoff hver enkelt sopp har...
Så doseringer blir alltid "sånn cirka", og det er vanskelig å holde noen fasit på det.
Det stemmet at inhold av psilocybin i fleinsopp kan variere. Fra wikipedia:
. In 1993, Gartz reported an average of 1% psilocybin (expressed as a percentage of the dry weight of the fruit bodies), ranging from a minimum of 0.2% to a maximum of 2.37%, which is the highest psilocybin concentration reported for a mushroom
Vis hele sitatet...
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Ja, ihvertfall om du drikker te på tom mage. 2 gram er passe om det er førstegangstripp.
Vis hele sitatet...
Drøyt å anbefale 2g fleinsopp til en som ikke har noe erfaring med stoffet. Om du vil ha halliser starter disse allerede på 0.3g til meg. Tar jeg ~1.3g strever jeg med å se om folk på bilder/tv er høye eller lave og tjukke eller tynne. #Bluffaun, start på 0.5g og bygg deg opp derfra du =) Om du lager te anbefaler jeg deg å kaste oppi litt ingefær.

Edit; Feil sitat.
Sist endret av SoppVandreren; 6. august 2016 kl. 01:08.
Jeg lagde te av 1.8g fungerte bra, men tror 2.2g bil beste sort hvor ofte kan man trippe på fleinsopp?
Sitat av Bluffaun Vis innlegg
Jeg lagde te av 1.8g fungerte bra, men tror 2.2g bil beste sort hvor ofte kan man trippe på fleinsopp?
Vis hele sitatet...
Jeg vil anbefale å vente 2 uker mellom hver trip, da er man sikker på at toleransen er på 0. Det varierer vel fra person til person. Det går ann å trippe 1 gang hver uke også, men risikoen for at toleransen er der fortsatt er større. Du kan bruke den tida du ikke tripper til å integrere opplevelsen inn i ditt daglige liv og dermed få større gevinst av psykedelika.
Tenkte jeg bare skulle komme med en påminnelse til alle som meg, som ikke har bedre beite enn kirkegårder...
I fjor fant jeg en spot på en kirkegård, men fant bare rundt 10 stk hver fjerde dag - derfor ble jeg nødt til å komme tilbake.
Tredje gang jeg var der rulla Onkel opp. Kirkeansatte er visst ikke så begeistra. De skjønte jo tegninga, men hadde heldigvis ikke funnet noe da.
Hei, har et jorde som har vært brukt som beite i lang tid, men de siste par årene har det ikke vært dyr der. Har det noe å si for fleinen eller er det god sjans til å finne noe der? Takk for svar
coreguy: Bare let du, tror det er gode sjanser.
Har folk inntrykk av at sesongen er godt i gang eller er det litt tidlig enda?
Jeg vil si at sesongen er godt i gang på Østlandet.
Sitat av coreguy Vis innlegg
Har folk inntrykk av at sesongen er godt i gang eller er det litt tidlig enda?
Vis hele sitatet...
Var på det vanlige plukke området mitt i går, men fant ingenting.
Er på vestlandet. Virker som sesongen er i gang mer nord i landet.
Sitat av Nexusone Vis innlegg
Var på det vanlige plukke området mitt i går, men fant ingenting.
Er på vestlandet. Virker som sesongen er i gang mer nord i landet.
Vis hele sitatet...
Har det vært mye regn i vest i det siste? For her på østlandet har det vært ganske mye regn og veldig kaldt egentlig, været har vært veldig vekslende mellom kaldt og varmt og fuktig og tørt. Har det mye å si?
Hei! Vokser de kun på steder med høyt GRESS (kirkegårder og beiter), eller kan de også vokse f eks I høye strå el mose?
Er et sted der det fins mye beiteområder, men de er nærme veien og jeg vil helst ikke bli sett. Skogene her er stort sett kledd med lysegrønn lav. I veikantene der det vokser både gress og annet ser jeg noen steder små sopp som kan ligne litt men som er noe annet. I skogkanten er det mye store sopp. Så det bør være terreng for det her. Men spm er altså om jeg MÅ inn på et stort åpent område? :-)
På forhånd takk for svar!
Sitat av coreguy Vis innlegg
Har det vært mye regn i vest i det siste? For her på østlandet har det vært ganske mye regn og veldig kaldt egentlig, været har vært veldig vekslende mellom kaldt og varmt og fuktig og tørt. Har det mye å si?
Vis hele sitatet...
Har regnet en god del de siste ukene. Temperaturen ligger rundt 13 grader om dagen og 7-8 om natten. Egentlig gode forhold, men har likevel ikke funnet noe...

Syntes selv det er best å lete når det er rundt 5-10 grader, har regnet noen dager, så et par dager med sol.
Jeg har hatt meg 4-5 sopp turer siste uken, uten særlig antall, men i dag var det sopp å finne vest for Bergen. 45 stykk ble med hjem i dag og ca samme antall er lokalisert og skal få en dag eller to til å vokse på.

Jakte på spiss flein har blitt en svært hyggelig hobby
Så kan flertallet kose seg med Pokemon jakt

Sitat av Tangerine Dream Vis innlegg
Dette har jeg selv sett, da jeg forrige sesong plukket på et noe kupert beiteområde. Området var sammensatt, og bløtt da jeg plukket, og husker at jeg ble overrasket over at så mange fleinsopper vokste på selve tustene (av mose) i myrlendt terreng.

Jeg kan ta bilder av stedet neste gang jeg er der, for jeg skal likevel tilbake til tross for at jeg ble avslørt av grunneier/bonde i fjor, som kom kjørende i en pickup og spurte hva jeg drev på med.
Vis hele sitatet...
Støtter denne. Majoriteten av de jeg fant i dag sto i en mix av mose og gress. Knipser noen bilder ila de neste dagene.
Sist endret av Naturmedisin; 14. august 2016 kl. 22:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei!
Har noen spørsmål angåendes beiteområde.

Du har de større beiteområdene hvor sauen kan gå flere kilometer/mil, og så har du de mindre lukkede jorde som ofte har gjerde rundt.
Hvilke av de er best?

Jeg ser for meg at på de mindre lukkede områdene, så må jo først fleinsoppen ha blitt introdusert inn for at den skal eksistere.
På de større så kan det være lettere for dyra å komme over fleinsoppen, men kanskje vanskeligere igjen å få de i konsentrerte områder.
Hei, har noen spørsmål angående livet og alderen av fleinsoppens fruktlegemer. Har prøvd å google og søke på forumet, men fant ingenting.

-Hvor lang tid vokser mycelet fra sporene til den kan produsere sopp?

-Har lest et sted at det tar noen dager til ett par uker for mycelet å produsere såkalte "pinheads", etter det så trenger soppen bare vann for å modnes i løpet av noen timer. Stemmer det med flein?

-Hvor lenge lever soppene som dukker opp?

Det har regnet hele dagen i dag og temperaturen har holdt seg nå i over ei uke på rundt 12 grader om dagen og 4-6 om natten. Jeg har klart å finne rundt 100 stk til nå. Hvor lang tid vil det ta for soppene å vise seg etter en dag med regn?

Takk for svarene på forhånd!
Følger opp min forrige post, med bilde av flein som vokser i en mix av mose og gress.
Natt jakt med hodelykt er forøvrig en veldig fin metode å finne dem på. Plukket opp dette tipset tidligere i tråden.
Magisk og effektivt.

http://imgur.com/3aqiTUU
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
-Hvor lang tid vokser mycelet fra sporene til den kan produsere sopp?
Det vet vi faktisk lite om, det gis ikke akkurat penger til å forske på slikt.
Men i vitenskapens navn så kan vi estimere, da annen psykoaktiv sopp i samme kategori bruker noen uker (2-4 uker) på å infestere et godt substrat med mycelium kan vi gå ut i fra det samme med fleinsoppen P. Semilanceata.

-Har lest et sted at det tar noen dager til ett par uker for mycelet å produsere såkalte "pinheads", etter det så trenger soppen bare vann for å modnes i løpet av noen timer. Stemmer det med flein?

Når mycelet er stort og modent så kan sopper sprette opp over natten omtrent, det tar veldig kort tid for sopp å vokse opp, men det vil ikke alltid vokse opp på samme sted, om og om igjen.

-Hvor lenge lever soppene som dukker opp?
Avhenger litt av værforholdene, men de kan holde seg i flere dager, etter en uke vil de råtne.
MagicMafiosa
Gudinna's Avatar
2 0
Heisann, ny her og har et spørsmål om testing av psilocybininnhold i spiss fleisopp.
Jeg er ny her på forumet, men jeg har plukket og elsket disse magiske lykkesoppene siden slutten av 80 tallet. Håper dette er riktig sted å spørre.

Hvordan tester man innholdet og hva slags utstyr må man ha? Er det bare biloger på universitetet som kan gjøre det eller finnes det en måte og sjekke slikt selv?
Personlig har jeg som regel god intuisjon og feeling, føler meg nesten i familie med soppene mine:-) hehehe - Noen mener sikkert jeg er gal, men jeg mener at det er en fantastisk glede å oppleve alt med soppen. Plukkingen i seg selv elsker jeg og rensing/utsiling av evt wannabees/transvestitt sopper som jeg kaller dem....

Uansett, blir takknemlig for svar:-)
Plukket forøvrig 39 fantastiske eksemplarer i kveld, alle i 1 tue :-) Det er soppene sine det!!!! juhuuuu
Sitat av Gudinna Vis innlegg
Hvordan tester man innholdet og hva slags utstyr må man ha? Er det bare biloger på universitetet som kan gjøre det eller finnes det en måte og sjekke slikt selv?
Vis hele sitatet...
Ja, til det trengs avansert laboratorieutstyr og gode kjemikunnskaper.
Takk for svar, Dodecha!

Jeg har en vane når jeg plukker flein - å løfte den opp og knipse på hatten for å spre sporene. Fungerer det slik? Hva er den beste måten å spre sporene på? Kan man forvente noe resultat ut av det i samme sesongen?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Takk for svar, Dodecha!

Jeg har en vane når jeg plukker flein - å løfte den opp og knipse på hatten for å spre sporene. Fungerer det slik? Hva er den beste måten å spre sporene på? Kan man forvente noe resultat ut av det i samme sesongen?
Vis hele sitatet...
Det er en fin vane som vi også oppfordrer folk til å gjøre når de plukker flein. Igjen er dette noe som ikke er helt klare data på, men fra det jeg vet er det tvilsomt å få noe resultat samme sesong. Men jeg skal ikke påstå det er umulig.