Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4646
Hei!
Jeg bor i en hybel som står i en toetasjers bygning, der første etasje er en utenlandsk butikk, og andre etasje er åtte hybler, hvor jeg bor i en av dem.

Da jeg kom hjem fra skolen igår, dusjet jeg. Siden lyset var kaputt, tok jeg iPhone-en og skrudde på applikasjonen "flashlight" og putta den i en frysepose.

Det har seg slik at etter fem minutter etter jeg var ferdig, kom butikkeieren for butikken under. Han var forbannet, og sa at det lekket ned i butikken hans fra dusjen eller noe slikt. Greit for meg, jeg visste ikke om en eventuell lekkasje før nå. Jeg er usikker, men fikk inntrykk av at de andre hybelboerne visste om det før jeg dusjet.

Husverten kom innom hybelen og sjekka hvor lekkasjen kom fra, og alt det. Han fikk en faktura på 1000 kroner, som JEG må betale, fordi JEG dusjet. Noen av de andre hybelboerne hadde sagt at jeg dusjet med døra åpen fordi lyset var kaputt, noe som ikke stemmer.

Alt jeg forteller her, er sant. Jeg vrir ikke på noe, hadde sagt det her uansett.

Hvilke rettigheter har jeg?
Dette er ikke ditt ansvar , men den som eier hybelen du leier.
Legger til:
Etter hver gang JEG har dusjet, har det vært veldig mye vann utenfor døra, uten at jeg forstår hvor dette kommer fra. Er usikker på om det blir så mye vann når de andre dusjer, men jeg gjør ikke noe spesielt i dusjen, som skulle sprute vann mot dørens retning, så får sjekke det når det er mulig.
Det at det var mye vann utenfor døra, bruker husverten som bevis for at jeg dusjet med døra åpen.
Deler du dusj med de andre hybelboerne 8 hybler på en dusj er da voldsomt.
Deler dere dusj burde det vært hengt opp en lapp eller lignende, og om de hadde sett deg dusje med døra åpen burde de jo ha sagt fra at du måtte stenge vannet.
Du er ikke ansvarlig for vannlekkasjer som skyldes feil og mangler på hybelen.
Dersom huseier visste om lekkasjen å ikke informerte skikkelig er det jo helt på trynet.
Oppdatering:
Rørleggeren sier at vannet kom fra gulvet utenfor døra til dusjen.
Dette kan komme av at jeg dusjet med døra åpen (Det gjorde jeg ikke), at vannet sprutet mot døra (Det sprutet ikke direkte mot døra), eller at det er en eller annen lekkasje mellom døra og dusjen (sånn at vannet renner utenfor dusjen).

Kun hypotetisk:
- HVIS jeg dusja med døra åpen, kan vi helt sikkert si det er min feil (Uaktuelt)
- HVIS vannet sprutet direkte mot døra, kan vi det eller ikke? Noen som kan svare? (Uaktuelt)
- HVIS det er en lekkasje mellom døra og dusjen, er det ikke min feil. (Aktuelt)

Hva nå?
Altså det skal ikke havne 20 liter vann i underetasjen bare fordi du hadde en dør halvåpen. Dette må jo være en feil på konstruksjonen en plass, og ergo så er du ganske uskyldig i saken.
Om du hadde stått med dusjhodet og vanna gulvet utenfor dusjen hadde det vert en annen sak.
Men åssen type badegulv har dere? Det spiller jo ingen rolle om dusjen du dusjer i lekker aldri så mye, badet skal ha vanntett membran og et gulv som takler vann. Hvordan det har kommet videre igjennom badegulvet er jo huseiers problem! Å påstå at vann fra dusjen har skapt en slik lekkasje er jo helt ufattelig teit, det må da være noe alvorlig galt med resten av badet og ikke dusjen. Og avløpet ifra dusjen må jo gå et sted, som regel et sluk, og det vil jo vannet også gå om det havner på gulvet.
Sist endret av tafsern; 21. april 2010 kl. 10:18.
Er det døra på dusjkabinettet eller in til baderommet dusjen står på det er snakk om?
Sitat av Frende Vis innlegg
Altså det skal ikke havne 20 liter vann i underetasjen bare fordi du hadde en dør halvåpen. Dette må jo være en feil på konstruksjonen en plass, og ergo så er du ganske uskyldig i saken.
Om du hadde stått med dusjhodet og vanna gulvet utenfor dusjen hadde det vert en annen sak.
Vis hele sitatet...
Ok Døra var helt stengt.

Sitat av tafsern Vis innlegg
Men åssen type badegulv har dere? Det spiller jo ingen rolle om dusjen du dusjer i lekker aldri så mye, badet skal ha vanntett membran og et gulv som takler vann. Hvordan det har kommet videre igjennom badegulvet er jo huseiers problem! Å påstå at vann fra dusjen har skapt en slik lekkasje er jo helt ufattelig teit, det må da være noe alvorlig galt med resten av badet og ikke dusjen. Og avløpet ifra dusjen må jo gå et sted, som regel et sluk, og det vil jo vannet også gå om det havner på gulvet.
Vis hele sitatet...
Jeg er usikker på navnet, men har sett denne slags badegulv andre steder. Dette gulvet skal takle vann (Men det gjør kanskje ikke sømmene, kantene osv. Kan prøve å ta bilder). Skal sjekke mer når jeg kommer hjem.

Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Er det døra på dusjkabinettet eller in til baderommet dusjen står på det er snakk om?
Vis hele sitatet...
"Dusjen" er et rom med en dusj. Ca 1,2 meter i bredde / lengde.
Gulvet er som det skal være (Tror jeg).

Tar bilder og poster når jeg får meg hjem.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det er rimelig strenge krav til hvordan ett våtrom skal være konstruert. Gulvet skal såklart være vanntett, og dørkarmen på rommet skal være høyere enn sluken, slik at ved evetuell lekkasje eller oversvømmelse renner vannet i sluken, før det renner over dørkarmen.
Ja, der hadde vi ordet. "Dørkarmen".
Dørkarmen er høyere, ganske høy også, men jeg vil likevel påstå at vannet har en god mulighet til å stige over dette.
Hvis vannet kan stige over kan det kalles for basseng dersom det er etter forskriftene.

Dette virker mer ritkig.
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg

Jeg er usikker på navnet, men har sett denne slags badegulv andre steder. Dette gulvet skal takle vann (Men det gjør kanskje ikke sømmene, kantene osv. Kan prøve å ta bilder). Skal sjekke mer når jeg kommer hjem.
Vis hele sitatet...
Kan det være linoleum slik som på dette bildet:
http://www.sonoma.edu/campusrec/imag...y/linoleum.jpg
Sitat av waf Vis innlegg
Hvis vannet kan stige over kan det kalles for basseng dersom det er etter forskriftene.

Dette virker mer ritkig.
Vis hele sitatet...

Er nok ikke etter forskriftene

Sitat av goram Vis innlegg
Kan det være linoleum slik som på dette bildet:
http://www.sonoma.edu/campusrec/imag...y/linoleum.jpg
Vis hele sitatet...
Jepp! Bare at det er lyst i dusjen vår. (En annen farge, altså)
Du er leietager og har alle verdens rettigheter. Kontakt advokat om huseier ikke aksepterer at du ikke betaler. Det er jo det som er flott med å leie - nærmest null ansvar hva gjelder slike ting.

Samme hvilke foreskrifter det er for våtrom osv., du skal være særdeles uforsiktig om du skal lastes for noe. Det er heller ikke galt av deg å dusje med åpen dør, om det skulle bli brukt mot deg (selv om du da ikke gjorde det). Det er en dusj, og dusjer er meningen å dusje i. Blir det problemer som følge av det, er det huseier som må fikse evt. skader og gjøre oppgraderinger.

Kort og godt: Du skal ikke betale noe som helst. Basta. Stå på ditt og ikke nøl med å kontakte advokat om noen prøver seg.
Om huseieren ikke har bygget et bad etter "forskriftene", så er det uansett ikke ditt problem. Hva tror han, at vann ikke eksisterer på et bad?

Dagens bad skal ha membran, for å hindre lekkasjer og vannskader.
http://www.protantak.no/SiteCollectionImages/Membran-terrasse-ill.jpg

Er badet gammelt? I så fall kan dette være kjekk lesing: http://www.viivilla.no/ma-gamle-bad-...gory=&std=true

Som regel er det fliser eller gulvbelegg på et bad. Begge disse er lagt opp for å unngå at vann unnslipper, men om det tilfeldigvis gjør det så gjør membran resten.
http://www.norskmembranservice.no/produkter/files/_1.jpg

Dørkarmen er så og si ALLTID høyere på et bad enn i andre rom.

Spørsmål:
1. Hvilken type gulv er det?
2. Er rommet i utgangspunktet ment for å være et bad?
3. Har dere spesifikk fått beskjed av huseier om å dusje med døren igjen fordi rommet ikke tåler vann?

For min del virker hele greia temmelig rart. At vann kommer ut av dusjen er helt normalt, og et hvert bad jeg har arbeidet på så er ikke dette noe problem (bortsett fra for de som ikke liker vann på gulvet uansett hva som skjer). Om det faktisk har kommet vann ned i etasjen under, så skulle man nesten tro at problemet ligger et annet sted enn en åpen dusj dør når man dusjer. Enten har dere/du spyla vann ut av dusjen og ut på et gulv uten membran over lengre tid, ellers så ligger problemet et annet sted.

Uansett skal ikke du ta regningen for et bad huseier ikke har i skikkelig stand, om ikke annet er avtalt/underskrevet and so on.

Beklager, så ikke at det er linoleum gulv, altså gulvbelegg. Regner med at dere har sluk? Mulig det er en dårlig utført jobb rundt sluket og belegget, som gjør at vannet renner utenfor der, i samkjøring med ufattelig dårlig/ikke noe membran overhodet. Jeg regner jo ikke med at du har stått i dusjen å sprutet vann helt ut av hele badet og på gulvet utenfor? Da forstår jeg jo at huseier gir deg regning, om vannet har kommet igjennom utenfor
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av tafsern Vis innlegg
Som regel er det fliser eller gulvbelegg på et bad. Begge disse er lagt opp for å unngå at vann unnslipper, men om det tilfeldigvis gjør det så gjør membran resten.
Vis hele sitatet...
Ett flisgulv er ikke vanntett

Hvis jeg forstår trådstarter helt riktig så består dette badet av kun ett rom med vanlig dør, og ett blandebatteri og dusjhode? Høres nå ut som det burde stått ett dusjkabinett der, hvertfall om gulvet er så dårlig
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Ett flisgulv er ikke vanntett

Hvis jeg forstår trådstarter helt riktig så består dette badet av kun ett rom med vanlig dør, og ett blandebatteri og dusjhode? Høres nå ut som det burde stått ett dusjkabinett der, hvertfall om gulvet er så dårlig
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke vanntett, men det holder til en viss grad i forhold til andre andre ting som vegg til vegg teppe :P

Jeg synes det var en vanskelig beskrivelse av trådstarter, men det du skriver høres jo temmelig greit ut. Et vanlig rom med batteri og dusjhode, eventuelt sluk og gulvbelegg med eller uten membran under. Om det faktisk skal sprute ut av døra og ned i etasjen under snakker vi litt mer vann enn 2 vannglass. Weird!
joda, flisene er tette de. men fugene imellom flisene er ikke tette. men dette skal ikke ha noe å si siden membranen skal være pottetett.


men ontopic. jeg tror ikke huseier har noe han sku ha sagt. det er hans oppgave å sørge for at ting å tang er på stell, så lenge han blir informert om tingene å tangene går (h)adundas.
Om det lekker merkbart ned i etasjen under er det verken dør eller sprut som har forårsaket dette, det er dårlig eller manglende membran, råttent gulvbelegg, hullete fuger langs lister, gjerne vegger som ikke er regulert etter våtromsbruk og jeg tipper døra er av treverk. jeg ser nå for meg et "kott" med dusj i, gjerne laget av huseier selv. som er en skurk.
i alle tilfelle er det ikke din feil, men huseier og\eller håndverkers.
-rørlegger
@Tafsern:
Spørsmål:
1. Hvilken type gulv er det?

Der ga du meg svaret, det er akkurat som på bildet ditt med mannen. (Det han holder i er det vi har på gulvet) Vet ikke hva som evt er under det gulvbelegget.

2. Er rommet i utgangspunktet ment for å være et bad?
Det er akkurat som denne fyren sier:
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Hvis jeg forstår trådstarter helt riktig så består dette badet av kun ett rom med vanlig dør, og ett blandebatteri og dusjhode? Høres nå ut som det burde stått ett dusjkabinett der, hvertfall om gulvet er så dårlig
Vis hele sitatet...
-INGEN dusjkabinett. Et rom ca 1,2 meter i bredde og lengde, gulvet er som vist på bildet tafsern gir oss (med mannen), dørkarmen er høyere. Gulvet utenfor dusjen / døra er et vanlig gulv som resten av hybelen, som i utgangspunktet ikke skal ha vann på (Ingen heller vel vann på stuegulvet?). Vet ikke om det tåler vann eller ikke da, men det burde vel gjøre det

3. Har dere spesifikk fått beskjed av huseier om å dusje med døren igjen fordi rommet ikke tåler vann?
Rommet skal vel tåle vann, da det er en dusj. Men nei.

Og helt riktig, døra er av treverk. (Ser faktisk ganske vannskadet ut på nederste del). Råttent eller lignede.
Sist endret av Hybelkanin1; 22. april 2010 kl. 14:14.
Fikk du tatt noen bilder i går Hybelkanin1?
Nei. Bilder vil komme idag.

Og altså:
Rørleggeren sier at lekkasjen kommer av at det har kommet vann på gulvet utenfor dusjen / badet.
Problemet mitt er altså at jeg ikke har direkte skyld i at det har kommet vann på dette gulvet, da jeg ikke har vannet det direkte. Jeg påstår at det er en lekkasje mellom badet / dusjen og gulvet (Dørkarmen, eller at vannet stiger over, selv om dørkarmen er ganske høy)
Sist endret av Hybelkanin1; 22. april 2010 kl. 14:16.
Bare si nei, be huseier grave seg om han maser mer.
Sitat av goram Vis innlegg
Kan det være linoleum slik som på dette bildet:
http://www.sonoma.edu/campusrec/imag...y/linoleum.jpg
Vis hele sitatet...
Linoleum brukes ikke på våtrom da dette ikke er tett nok.

Spørsmålet er om det er feil bruk av dusj/våtrom, eller om det er feil på selve våtrommet.

Om det er feil bruk av dusj, kan dette slå tilbake på deg om dette kan påvises. Er det feil på gulvet eller andre ting på våtrommet er dette huseier sitt problem. Er våtrommet nylig pusset opp eller er det gammelt?

Regner med at dere har sagt ifra til huseier at lyset ikke virker (med mindre det kun er lyspæren som er gåen) og at døren/karmen virker fuktskadet slik som du sier at den kan være? Da har ihvertfall huseier hatt mulighet for å få rettet dette før vannskaden var et faktum.
Det er vel kun 2 måter du kan bli ansvarlig for denn lekkasjen for:
1. Du har spylt vann ut av våtrommet.
2. Du har ikke renset avløpet, slik at vannet steg over dørkarmen, og ut av våtrommet. Leietaker er selv ansvarlig for å holde avløpet åpent (f.eks. at det er tettet med hår eller liknende).

Er du ikke skyldig i punkt 1, eller 2, så skal du ikke betale noe.
Om det lekker vann mellom døra og dørkarmen og ut i gangen så er ikke det ditt ansvar. Huseieren skal passe standarden på det han leier ut. Dersom dusjen er anlagt slik at det er rimelig at vann vil sprute ut - slik som i ditt tilfelle.

Hvorvidt det kan bevises eller ikke at du har dusjet med døren åpen eller ikke skal jeg ikke blande meg opp i - men om så skjer at du blir "kjent skyldig" i å dusje med døra oppe - da er det isåfall muligens din skyld. Dvs, det betyr ikke at vann har sprutet ut. Muligens noe har sprutet uta ut, men ikke nok til å skape merkbare problemer i underetasjen. Da er det noe alvorlig galt med gulvet i gangen og taket i underetasjen. det skal tåle mer enn et par vannglass. Det havner ikke flere bøtter med vann utafor dusjen om ikke strålen står og delvis spruter ut. Det kan du derimot kanskje få problemer for - om du i lys av å ha dusjet der før med lys og vist at strålen treffer mye på døra (slik at du dermed måtte forstå at det ville sprute ut med døren åpen) men likevel valgte å la døra stå åpen fordi lyset var gått. Nå sier ikke jeg at du har latt døra stå oppe - men om det skulle vært tilfelle, så har du kanskje skyld i det her. Jeg vet ikke rettspraksis eller hvor 'oppegående' man forventer at leietakeren er.
Jeg kan ikke noe om våtromsstandarder, men jeg vil fortsatt tippe at du har ditt på det tørre ettersom rommet er bygd helt idiotisk med tanke på vannsprut.

Finn ut hva som er rett (ta kontakt med en som har våtromssertifikat), og få klarhet i saken.
Foreslå at dere installerer et dusjkabinett dersom rommet er godkjent. Er det ikke godkjent, så må det vel uansett forbedres.